5. sep 2006 Følger: 64 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 329 Svar: 5.383
Udstationering af hanhund Udstationering af hanhund
Hej HG. Der har tidligere været nogle meget gode og informative indlæg om avl og udstationering af avlsdyr, så jeg vil lige føle mig lidt frem blandt jer, der kender til det fra jer selv.
Jeg overvejer at 'beholde' en af Eisas hanhvalpe og udstationere ham. Jeg har fundet en ganske glimrende kontrakt ved DKK gennem et link herindefra, men hvad sker der, hvis den han IKKE bliver avlsgodkendt, og man har givet hunden til nogle mod at kunne bruge ham til parring på en fremtidig tæve?
Kan de så købe ham på det tidspunkt (ca. 2 år gammel), evt. til reduceret pris? De ved jo hele tiden, at de ikke selv må bruge ham til avl.
Eller er det bare ærgerligt for opdrætteren, som så har givet en hvalp væk?
Er det almindeligt at opdrætter står som medejer sammen med værtsfamilien? Eller står opdrætter som ejer indtil forpligtelserne er opfyldt?
Ja, mange overvejelser herfra. Håber, at I kan give nogle gode input.
Mange hilsner
Annette
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
Men en god idé er at aftale en dato (nogen år frem i tiden) hvor hunden vil overgå til fodervært såfremt den ikke er avlsgodkendt. For er dens sundhed nu i top, men at den på udstillinger ikke er godkendt, vil man jo kunne blive ved at sige at NÆSTE gang bliver den måske godkendt... Og altså kan man jo trække de længe for hvornår den overdrages.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Man kan så lave en ny kontrakt - en foræringskontrakt - med overdragelse af hunden til dem med clausuler i.
jan 2007
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
Der ville dog altid være fælleseje på ham hvis han gik ud i avlen .. Opdrætter måtte bruge ham på egne tæver det samme måtte vi og blev han brugt af andre delte vi pengene for parringerne.. Vi gav intet for ham..
sep 2006
Følger: 64 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 329 Svar: 5.383
Christel skriver: Du har jo ikke givet en hvalp væk da det stadig er din og til rådighed.
Problemet er jo, at hvis han ikke bliver godkendt, så kan jeg jo ikke 'bruge' ham...
og nej... jeg synes jo heller ikke, det er særligt fair at forlange penge, men jeg ville netop gerne høre, hvad der bruges, da det er et helt nyt område for mig :O)
Dejligt at I er så mange, der har prøvet det selv.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Så det er ikke en decideret udstationering.
jan 2007
I skal bl.a. osse blive enige om hvem der udstiller hunden (og betaler det), hvordan med HD-billeder osv.
Er der specielle krav omkring træning (det ville nok være mere relevant med schæfer, dober osv)?
SKAL den udstilles x antal gange, eller er det nok hvis bare den er godkendt?
hmm ja -masser og masser af overvejelser;o)
sep 2006
Men jeg håber jo på at få endnu en avlstæve om nogle år, og da både Eisa og Farkas, som de kommende hvalpe her er efter, har et forrygende godt temperament samt er harmoniske i forhold til standarden, så ville det jo være kanon at kunne trække kommende parringer på den hanhund. For det første så sikrer jeg den linie, og for det andet er det også en økonomisk gevinst (og nu bliver jeg nok lynchet hehe), hvis man kan bruge sin 'egen' han i stedet for at købe sig til 2-3 parringer.
sep 2006
En hanhund skal som minimum avlsgodkendes og HD-fotograferes i vores klub for at måtte bruges i avl. Det vil være fair, om jeg dækker alle de avlsrelaterede udgifter, men derudover må resten være værtens, og den ville skulle gå som deres egen, men kun udlånes til min tæve, de antal gange, vi aftaler - hvis jeg nu kommer så langt med idéen. Selvfølgelig vil jeg forvente en vis portion lydighed, så den kan gøre sig godt og være veltrænet og ikke for fed, men om det skal være ved gåture eller agility, det må være op til værtsfamilien ... eller kan man stille krav om det?
jan 2007
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.082
mar 2007
jan 2007
Med Reiki er der ikke som sådan et krav om at han skal trænes. Men nu ved opdrætter jo osse at træningen er ret vigtig for mig.
Du kan jo f.eks. skrive i kontrakten at hvalpemotivation er et minimumskrav. Det ville jeg ikke synes var urimeligt. Men det afhænger self osse af hvem værten er -for er det nu en hamrende dygtig hundetræner er det jo ret ligegyldigt om de træner selv eller går i en klub.
sep 2006
Det er en familie, der står på vores hvalpeventeliste, så de ville alligevel tage en hund ind i huset... ikke for at diskutere, Christel :O) Hvis de så tillige kan få en gratis hund, så er det vel heller ikke så tosset for dem...
jan 2007
Jeg har jo Reiki helt som min egen. Jeg betaler self foder, træning osv.
Ustillinger kan jeg tilmelde i det omfang jeg har lyst til. Opdrætteren har så et ønske om at tage ham med på en bestemt udstillng, og det gør han så... (og jeg tager med og hepper hihi).
Jeg har -som førstegangsejer af en "rigtig" racehund, nærmest alt det hjælp jeg kunne ønske for at komme igang med udstillinger osv
Jeg synes det er win win -jeg synes selv aftalen er alletiders, og hvis man som opdrætter har det ligesådan er det jo super:o)
sep 2006
Tak for hjælpen.
jan 2007
Det er jo de færreste almindelige hundeejere der har sat sig videre ind i det med udstationering. Jeg selv anede nærmest intet inden jeg fik reiki.
Så en smule tid til lige at finde ud af hvad de går udpå, inden i så evt selv arbejder på en aftale vlle nok være at foretrække:o)
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Og ja, normalt er de avlsrelaterede udgifter, der hænger på opdrætter, mens de alm udgifter hænger på værten. Og hvis f.eks familien ikke har lyst til at udstille, så vælger nogle opdrættere selv at tage af sted med hunden. Men det vigtige i sådan en aftale er, at man har skrevet ALT ned, altså alle tænkelige situationer osv.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
Jeg laver også et tillæg til DKK's udstationeringsaftale - det kan du jo også gøre og så føre dine betingelser der i
sep 2006
Min mand har svært ved at forholde sig til, at vi evt. skal have en hund rendende et andet sted, så jeg skal i hvert fald også selv være helt sikker på, at det er det rigtige. Men det er dejligt at få flere aspekter ind i det, så vi kan overveje det realistisk. Om ikke andet så kan vi vente til et senere kuld, så vi mere nærmer os et tidspunkt, hvor vi skal have en avlstæve mere ind.
Er det 4 eller 5 hunde, man må have, før man skal søge tilladelse? Jeg bor ganske vist i landsby, men på vores matrikelpapirer står der landzone, selv om vi bor inden for byskiltet.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Og det er max 4 hunde, men det er i byzone.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
mar 2007
sep 2006
Jeg har jo kun ca. 1 kuld om året, og Mirah bør jo ikke tælle med, da hun har haft sine to kuld og ikke skal have flere. Hende skal vi nok planlægge kejsersnit på, hvis hun skulle have, og det vil jeg ikke udsætte hende for, når jeg ved det på forhånd.
Jeg tror også godt, jeg ville kunne give slip på en udstationeringshan og opfatte den, som værtens hund, men det er skægt, at min mand opfatter det lidt anderledes hehe... han er nu alligevel glad ved dem ;O)
Jeg har selv lidt svært ved at vurdere, om jeg overhovedet ville kunne have en hund mere, men det vil også blive noget ud i fremtiden. Jeg har i hvert fald et stort ønske om at få en hvalp efter Lykke på et tidspunkt til mig selv. Men når hun er 7, så er Mirah 10, såh..... :O)
Nu er jeg ved at finde ud af i vores avlsdatabase, hvordan det kan passe sammen, hvis nu...
Så endnu en gang tusind tak for seriøs hjælp fra jer.
Udstationering af hanhund