1.197 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

jack russel hjælp jack russel hjælp

har lige brug for lidt hjælp. Min lille jack har ingen stamtavle. Hans mor er i dkk og hans far i jack russel klubben. Her til November er det jo sidste chance for at få godkendt sin jack i dkk. Men jeg vil ikke gøre det medmindre der er potentiale til udstilling og avl. Jeg synes jo han er verdens 8. vidunder, men hvordan ser han ud i forhold til standareden?
Han har komplet saksebid og er broken. Han er helt hvis med lidt brunt på begge ører og som i kan se, fuld hale.. Jeg har lagt billeder ind på profilen. Vil meget gerne have respons

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  jack russel hjælp
  • #1   4. sep 2008 skal de ikke ha tavle for at kunne blive optaget i dkk?

• #2   4. sep 2008 nej eller jo, men man kan få godkendt sin jack russel og så få optaget dem i dkk hvis de lever op til standarden.. Men det er sidste chance i herning her til november

• #3   4. sep 2008 Han ligner meget en parson russel terrier!

• #4   4. sep 2008 fordi han er så høj eller? husk at han ikke har sat krop endnu.. han er kun 4½ mdr

• #5   4. sep 2008 Ja, både højden, men også hovedformen.
    Prøver lige at finde et billede af en parsonhvalp på samme alder...

• #6   4. sep 2008 Det er lige lidt billeder her i forskellig alder
    http://www.parson.dk/billeder.html

• #7   4. sep 2008 Hvis du ska sende billeder ind til DKK, ska det være forfra, bagfra og fra begge sider.
    Men husk nu at tage billederne i højde med hunden, så de ik er taget oppe fra.
    De par billeder hvor han står med siden til er rigtig fine, så nogle for fra og bagfra.
    Gerne flere af hver hvis du forstår, så måske et par enkelte hvor han bare står lidt frit.

Jeg har sendt billeder ind til DKK af min dansk/svensk gårdhund, og ska til fremstilling i Herning den 7 november, det bliver spændende.
    Men det jeg har skrevet er hvad jeg har gjort.

Men prøv det da.

• #8   4. sep 2008 latså en parson er jo en del større end en jack, men ellers skulle de da gerne ligne hinanden så vidt jeg forstår.. Begge forældredyr er ikke højere end standarden.. og han er 25 cm høj, så der er noget at give af..
    Tak annemette.. skal man sende billeder af dem inden man melder dem til i herning? troede bare man skulle tilmelde sig. Fremstiller du den i racen også? Eller får du den kun godkendt?

• #9   4. sep 2008 Du skal ikke sende billeder ind af din hund. Du skal tilmelde den til fremstilling, vistnok 6 uger før .
    http://dansk-kennel-klub.dk/0/534

• #10   4. sep 2008 Jeg ved ik med jack russels, hvordan de gør det om man bare ska melde til udstillingen.

Men med dansk/svensk gårdhunde, har mine billeder været omkring avlsudvalget i DKK, og de syntes så de vil se hende til fremstilling eller som nogle kalder indmønstring. Hvis dommerne finder hende racetypisk nok, får hun stambog samme dag, dejligt nok man får det at vide samme dag.

• #11   4. sep 2008 Sille
    Så vidt jeg kunne læse mig frem til er en parson højere end en jack, hvorimod en jack er længere end en parson. Men nu er jeg ikke ekspert i nogle af racerne, så bær over med mig hvis jeg er helt galt på den smiley
    Men uanset hvad han ligner, er han sgu bare skøn :-))

• #12   4. sep 2008 hejsa kamila..
    tak for hjælpen.. Nu har jeg også målt lidt på billedet og han er altså noget længere end han er høj, så det er ikke fordi han er kvadratisk.
    Og tak for rosen, synes jo også han er køn hehe.. men tror jeg vil tage ham med så. Det er nok ikke helt ved siden af. Ville bare være så pinligt hvis ikke han ville få stambog, når man kom derover..
    Så i øvrigt jeres ulve video og du gode en dyb stemme jeres lille prut har.. Sikke den kan hyle.
    i øvrigt stritter hans mors øre. Hvornår ville hans begynde hvis det var?

• #13   4. sep 2008 Her er standarden for jack russel terrier i DKK:
    http://www.123hjemmeside.dk/Kennel-Emma-Russells/2399508

• #14   4. sep 2008 Her er standarden for parson russel terrier, taget fra DKK:

FCI Standard Nr 339
    28.11.2003 (GB) (ORG 29.10.2003)
    PARSON RUSSELL TERRIER
    Oprindelsesland: Storbritannien
    Anvendelse: Robust og vedholdende brugsterrier med særlige evner for arbejde i grav.
    Klassifikation: FCI Gruppe 3 (Terriers),
    Sektion 1 (Store og mellemstore terriers).
    Med brugsprøve.
    Historie: Skaberen af denne race, pastor John (Jack) Russell blev født i 1795 i Dartmouth, Devon. Han blev præst og virkede det meste af sit liv i Swimbridge sogn i Devon. Som erfaren rytter og ivrig jæger blev han lidenskabeligt involveret i arbejdet med avl og udvælgelse af terriers. Da ”The Kennel Club” blev grundlagt i 1873, blev han et af de første medlemmer. Han døde i 1883 i den høje alder af 87 år. Under studietiden i Oxford købte han sin første terrier, en hvid, ruhåret tæve med aftegninger i hovedet, meget lig standarden i dag. Jack Russell foretog flere krydsninger mellem forskellige brugsterriers, både ensfarvede og flerfarvede. Hans hensigt var altid at forbedre jagtegenskaberne uden særlige hensyn til at opnå en ensartet type. Han fortsatte denne tradition med indkrydsning af andre terrierracer langt frem i tiden. Han forsøgte også at indkrydse andre racer, men da afkommet ikke svarede til den oprindelige Jack Russell-type, var disse bestræbelser skuffende og blev opgivet.
    Siden Anden Verdenskrig har racen nydt stigende popularitet i Europa, især blandt jægere og ryttere. Den 22. januar 1990 anerkendte The Kennel Club racen og udgav en officiel, midlertidig standard under navnet Parson Jack Russell Terrier. FCI optog racen på sin midlertidige raceliste den 2. juli 1990.
    Det nugældende racenavn Parson Russell Terrier blev givet i 1999 af The Kennel Club, og racen blev endeligt godkendt af FCI den 4. juni 2001.
    (NB! Tegningen er fra før 1996 og viser en kuperet hund)
    Helhedsindtryk: En brugstype, energisk og adræt, bygget til fart og udholdenhed. Helheden er præget af harmoni og smidighed. Skrammer fra indsatsen under jagt accepteres.
    Side 1 af 3
    PARSON RUSSELL TERRIER Side 2 af 3
    Proportioner: Helt harmonisk. Den totale kropslængde er en smule større end højden fra manken til jorden. Afstanden fra næse til stop er en smule kortere end fra stop til nakkeknude.
    Temperament: I bund og grund en brugsterrier, hvis evner og kropsbygning gør den egnet til gravjagt og til at følge et kobbel Foxhounds. Dristig og venlig.
    Hoved:
    Skalle : Flad, moderat bred, gradvis smallere mod øjnene.
    Stop : Let.
    Næse : Sort.
    Kæber, bid : Stærke og muskuløse kæber. Tænder med perfekt, regelmæssigt og komplet saksebid, dvs at de øverste tænder tæt overlapper de nederste, og at biddet ligger vinkelret på kæberne.
    Øjne: Mandelformede, ret dybtliggende og mørke. Udtrykket er intenst.
    Ører: Små, V-formede, foldede fremover og båret tæt ind til hovedet. Ørespidsen skal kunne nå til øjenkrogen, og folden må ikke ligge højere end skallens overlinie. Ørelapperne er moderat tykke.
    Hals: Tør og muskuløs, af god længde. Gradvis bredere mod skuldrene.
    Krop: Meget harmoninsk. Kropslængden er en smule større end højden fra manke til jord.
    Ryg : Stærk og lige.
    Lænd : Let hvælvet.
    Bryst : Moderat dybt - må ikke nå neden for albuespidsen. Man skal kunne spænde om brystet lige bag skuldrene med to hænder af normal størrelse. Ribbenene må ikke være overdrevent hvælvede.
    Hale: Traditionelt kuperet. (NB! Kupering er forbudt i Danmark.)
    Kuperet : Længden skal passe til kroppen og udgøre et godt ”håndtag”. Kraftig og lige, moderat højt ansat og båret godt opefter under bevægelse.
    Ukuperet : Af moderat længde og så lige som muligt, således at den giver hunden en generel harmoni. Den er tyk ved roden og aftager udefter mod spidsen. Den er moderat højt ansat og båret godt opefter under bevægelse.
    Lemmer:
    Forpart: Stærk. Forbenene skal være lige, med led, der hverken drejer ind- eller udefter.
    Skuldre : Lange og skråtstillede, godt tilbagelagte, faste og tørre ved manken.
    Albuer : Ligger tæt til kroppen, men bevæges fri af kroppens sider.
    Bagpart: Stærk og muskuløs, med gode vinkler.
    Knæ : Velvinklede.
    Haseled : Lavt ansatte.
    Mellemfod : Parallelle haser, der giver rigeligt fraskub.
    Poter : Kompakte, med faste trædepuder. Hverken ind- eller udaddrejede.
    Bevægelse: Med lange, frie skridt, vel koordineret. Lige benbevægelser for og bag.
    Hud: Skal være tyk og løs.
    Pels:
    Hårlag : Naturligt grov, fladt tilliggende og tæt, hvad enten den er ruhåret eller glathåret. Bug og underside beklædt med hår.
    PARSON RUSSELL TERRIER Side 3 af 3
    Farve : Udelukkende hvid eller overvejende hvid med aftegninger, der kan være tan, lemon eller sorte eller enhver kombination af disse farver. Aftegninger foretrækkes begrænset til hovedet og/eller haleroden.
    Størrelse: Ideel skulderhøjde for hanner 36 cm (14 ins)
    Ideel skulderhøjde for tæver 33 cm (13 ins).
    Indtil 2 cm over eller under disse mål accepteres.
    Fejl: Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelsen skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang.
    Hunde, som tydeligt viser tegn på fysiske eller adfærdsmæssige abnormiteter, skal diskvalificeres.
    Bemærk: Hanhunde skal have to normalt udviklede testikler i pungen.
    Dansk Kennel Klubs bemærkning:
    Forhold, der påvirker en hunds sundhed negativt, betragtes som en alvorlig fejl
    Ω Ω Ω
    Standarden udgivet af FCI 28 NOVEMBER 2003
    Oversættelsen godkendt af DKK’s Standard Komité
    JANUAR 2006
    ¤ ¤ ¤ NB! Denne udgave erstatter standard udsendt af DKK i AUGUST 2001 ¤ ¤ ¤

• #15   4. sep 2008 Her er standarden for jack russel terrier, taget fra DKK:

FCI Standard Nr 345
    09.08.2004 (GB) (ORG 25.10.2000)
    JACK RUSSELL TERRIER
    Oprindelsesland: England
    (Racen er udviklet i Australien)
    Anvendelse: En god brugsterrier, der egner sig til gravjagt. En fremragende selskabshund.
    Klassifikation: FCI Gruppe 3 (Terriers),
    Sektion 2 (Små terriers).
    Med brugsprøve.
    Historie: Jack Russell Terrieren opstod i England i 1800-tallet som en følge af præsten Jack Russel’s indsats. Han udviklede en stamme af Fox Terriers, som kunne opfylde hans behov for en hund, der kunne følge hans Fox Hounds og gå i grav for at tvinge ræve og andet vildt ud af deres huler. Der fremstod to varianter med samme basis-egenskaber, kun med forskelle i hovedsageligt størrelse og proportioner. Den højere og mere kvadratisk byggede kaldes nu Parson Russel Terrier, og den mindre, der er en smule længere i sine proportioner, kaldes Jack Russell Terrier.
    Helhedsindtryk: En stærk, energisk og smidig brugsterrier med masser af karakter og en spændstig krop af middellængde. Dens kvikke bevægelse svarer til det intense udtryk. Halen kan kuperes om ønsket, og pelsen kan være glathåret, ruhåret eller broken.
    (NB! Halekupering er forbudt i Danmark)
    Proportioner: • Hunden er længere end høj.
    • Brystdybden fra manke til underbryst er den samme som længden af forbenet fra albuen til jorden.
    • Brystomfanget målt bag albuerne bør være omkring 40 til 43 cm.
    Temperament: En livlig, vågen og energisk terrier med et intenst, intelligent udtryk. Modig og frygtløs, men også roligt tillidsfuld.
    Hoved:
    Skalle : Skallen er flad og moderat bred. Den aftager gradvis i bredde mod øjnene og løber ud i et bredt næseparti.
    Stop : Vel defineret, men ikke overdrevent.
    Næse : Sort.
    Næseparti : Afstanden fra stop til næse er en smule kortere end fra stop til nakkeknude.
    Læber : Tæt sluttende og sort pigmenterede.
    Kæber, bid : Meget stærke kæber, dybe, brede og kraftfulde. Stærke tænder med saksebid.
    Kinder : Kindmuskulaturen er veludviklet.
    Øjne: Små og mørke, med et intenst udtryk. De må absolut ikke være udstående, og øjenlågene skal være tætsluttende. Sort pigmenterede øjenrande. Mandelformede.
    Ører: Knap-ører eller kippede, af god tekstur og meget bevægelige.
    Hals: Stærk og tør. Hovedet bæres med god holdning.
    Krop: Generelt : Rektangulær.
    Ryg : Vandret. Længden fra manke til halerod er en smule større end skulderhøjden.
    Lænd : Kort og stærk, med dyb muskulatur.
    Bryst : Mere dybt end bredt, med god markafstand, således at underbrystet er placeret midtvejs mellem jorden og manken. Ribbenene er godt hvælvede mod rygsøjlen, mere
    Side 1 af 1
    JACK RUSSELL TERRIER Side 2 af 2
    flade på kroppens sider, således at man kan spænde om brystet med to hænder, ca 40 til 43 cm.
    Brystben : Forreste spids af brystbenet skal ligge tydeligt foran skulderspidsen.
    Hale: Må bæres nedhængende når hunden er i ro. Under bevægelse bæres halen rejst, og hvis den er kuperet, skal halespidsen ligge i samme højde som ørerne.
    Lemmer:
    Forpart:
    Skuldre : Godt tilbagelagte, uden for svær og tung muskulatur.
    Overarm : Med en sådan længde og vinkling, at albuerne er stillet godt ind under kroppen.
    Forben : Med lige knogler fra albue til pote, set både forfra og fra siden.
    Bagpart: Stærk og muskuløs, i sine proportioner afstemt efter skulderpartiet.
    Knæ : Velvinklede.
    Mellemfod : Set bagfra parallelle, når hunden står frit i stand.
    Haseled : Lavt ansatte.
    Mellemfod : Set bagfra parallelle, når hunden står naturligt.
    Poter: Runde og hårde, med solide trædepuder, ikke store, med moderat hvælvede tæer. Hverken ind- eller udaddrejede.
    Bevægelse: Harmonisk, fri og spændstig.
    Pels:
    Hårlag : Kan være glathåret, broken eller ruhåret. Skal være vejrbeskyttende. Pelsen bør ikke ændres ved trimning el. lign. for at få den til at se glathåret eller broken ud.
    Farve : Hvidt SKAL være dominerende, med sorte og/eller tan-farvede aftegninger. Tan-farven kan gå fra den lyseste til varm tan (kastaniebrun).
    Størrelse: Idealhøjde 25 til 30 cm.
    Vægt : Beregnes med 1 kg pr 5 cm af højden, således at en hund på 25 cm bør veje ca 5 kg, og en hund på 30 cm bør veje ca 6 kg.
    Fejl: Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelsen skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang og dens indflydelse på hundens sundhed og vel. Dog skal især de følgende svagheder bedømmes strengt :
    • Mangel på de karakteristiske terrier-træk
    • Manglende harmoni, dvs ingen punkter må være overdrevne.
    • Sløv eller usund bevægelse.
    • Bidfejl.
    Hunde, som tydeligt viser tegn på fysiske eller adfærdsmæssige abnormiteter, skal diskvalificeres.
    Bemærk: Hanhunde skal have to normalt udviklede testikler i pungen.
    Dansk Kennel Klubs bemærkning:
    Forhold, der påvirker en hunds sundhed negativt, betragtes som en alvorlig fejl
    Ω Ω Ω
    Standarden udgivet af FCI 9 AUGUST 2004
    Oversættelsen godkendt af DKK’s Standard Komité
    NOVEMBER 2004
    ¤ ¤ ¤ NB! Denne udgave erstatter standard udsendt af DKK i AUGUST 2001 ¤ ¤ ¤

• #16   4. sep 2008 Jeg er for træt til at læse det igennem nu.
    Men her er der ihvertfald mulighed for en punkt til punkt sammenligning smiley

• #17   5. sep 2008 Du kan jo bare prøve t fremtille hende. Så ved du jo bagefter om der er potentiale for noget:o)

Det er da ærgerligt ikke at gøre det for bagefter at finde ud af at der havde været god chance for at hun var blevet godkendt.

• #18   5. sep 2008 Hov -og det var så en han kan jeg se -undkyld:o)

• #19   5. sep 2008 izabella: jeg kender godt standarden.. det kan jeg jo læse mig til de fleste steder. men da det jo er en hanhund skal den have noget ekstra for at det kan betale sig at udstille den, synes jeg. Ellers skal han jo bare kasteres. men har han noget at tilbyde i avlen skal han da bruges.
    kamila: er det ikke en parsons der skal være kvadratisk og en russel der skal være rektankulær? Eller har jeg misforstået noget?

• #20   5. sep 2008 Således står der i rcestandarden ovenover:
    Den højere og mere kvadratisk byggede kaldes nu Parson Russel Terrier, og den mindre, der er en smule længere i sine proportioner, kaldes Jack Russell Terrier.

• #21   5. sep 2008 tusind tak for hjælpen alle.. det koster jo ca 1000 kr så jeg ville jo gerne være sikker. men det bliver man nok aldrighelt

• #22   5. sep 2008 Du kan jo aldrig være helt sikker, men jeg har været til to fremstillinger. Og det er ikke ret mange der ikke bliver godkendt.
    Så afsted med dig, det skal nok gå

• #23   6. maj 2009 Der er ingen krav om alvsgodkendelse af Jack Russel i DKK.

Kommentér på:
jack russel hjælp

Annonce