927 visninger
|
Oprettet:
Alder ved første kuld hvalpe? {{forumTopicSubject}}
Hvor gammel bør en boxertæve være, første gang hun får hvalpe? Vi har ingen erfaring med "hjemmeavl", men vil gerne lave et kuld hvalpe på begge vores hunde engang... Nogle gode råd?
nov 2005
Følger: 76 Følgere: 66 Hunde: 8 Emner: 21 Svar: 1.338
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Men sæt Jer rigtig godt ind i avl og få lavet diverse undersøgelser relevant for racen inden i begynder at avle.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Sørg for at have gennemtænkt det! Hvorfor skal tæverne have hvalpe? Kan I komme af med hvalpene, eller er der blandingshunde nok i forvejen? Tænk jer godt om! Det er ikke bare at finde et hjem til de små, men at finde et godt et, hvor ejeren ikke ligepludselig finde en anden interesse.
Sæt jer ind i racerelaterede sygdomme og tjek jeres tæver for disse, inden I evt. sætter dem i avl.
Læs bøger om hele forløbet !
Gør et godt forarbejde med at finde en egnet han, der også er tjekket for arvelige sygdomme.
... men der er meget at tænke på! Dette var bare lige det vigtigste, der lige kom frem i mit hoved. Generelt er jeg imod at avle på blandinger ... og i det hele taget hunde uden DKK/FCI tavle.
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Hellere have en ide/plan om/for hvad man gør "hvis nu...", og ikke få brug for den viden, end at stå med hænderne i lommen og ikke ane sine levende råd, midt i hele foretagenet!
Pøj pøj med projektet
okt 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 48
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Jeg er ikke i tvivl om, at dine hunde er søde og gode familiehunde, men der er bare SÅ mange uønskede blandinger - bare se unde "Marked" her på HG.
Jeg synes ikke, at man skal blande naturen ind i detteher - den har vi skoddet for længe siden ved at domesticere vores hunde. I naturen er det desuden kun de stærkeste, der parrer sig og de selekterer derfor også - ikke på stambogen, men på andre måder.
Når man laver hunde uden tavle, er det et sats man lever - det er det altid, men satset er større, når man ikke kender hundens baggrund.
Hvis man avler med tavle, er man (mere) sikker på, at man får en racetypisk hund (så man ved, hvad man køber) både i udseende og sind.
Hvis man avler hunde eller køber hunde med DKK bog, har man desuden - både som sælger og køber - en sikkerhed og man kan få hjælp af DKK ved eventuelle uenigheder.
Det vigtigste er dog, at man tjekker sin hund for sygdomme (også den han man vil bruge), så man er mere sikker på, at man laver sunde hvalpe! I dine racer vil jeg i hvert fald få røntgenfotograferet hofter og albuer. Boksere kan så vidt jeg husker også have øjenproblemer, så måske en øjenlysning ville være en god idé også.
Men ang. sygdomme, kan du ringe til racerne specialklubber eller DKK og høre, hvilke sygdomme du skal være opmærksom på. ... man kan også finde det på DKK's hjemmeside.
Alder ved første kuld hvalpe?