{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
955 visninger | Oprettet:

Han til avl - billede {{forumTopicSubject}}

Hvad kigger du som tæveejer efter, når du skal vælge han til avl?

Undrer mig over, at så mange annoncer med hanner til avl ikke har et billede, hvor man kan se hundens bygning, holdning og vinkler. Jeg får personligt ikke meget ud af at se billeder, hvor hunden ligger i sofaen
eller står på bagben.

Hvad siger du?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han til avl - billede
  • #1   18. jul 2008 ... og hvad sker der lige indenfor min race mht. farve. Hvis det mest positive jeg kunne sige om min han var, at han ikke havde hvide hår på sig, skulle han nok ikke avles på...

• #2   18. jul 2008 linier - resultater - helbredsstatus - hvem ejer/opdrætter er - udseende --

alv uden tavle er for mig ikke en mulighed. og hyggebilleder kan jeg ikke bruge til noget.

• #3   18. jul 2008 Hvis jeg skulle bruge en han til avl, ville jeg helst ha set ham på en udstilling eller flere, og tjekke op på hans stamtavle og sygdoms status.

• #5   18. jul 2008 og ´hvordan hannen er med ejers børn/familie er jeg også bedøvende ligeglad med -- jeg skal nok selv vurdere om jeg mener hannen har et godt sind.

• #6   18. jul 2008 Nogen der har et link hvor jeg kan læse hvad en mentaltest går ud på? For kender en hund som jeg ikke fatter lige er godkendt!

• #7   18. jul 2008 Hvis Aqui ender med at blive brugt i avl - så vil det da helt klart være gennem dem ,vi møder på udstilling. Det er da der man kan vise ham frem , og hvor de har de bedst tænkelige muligheder for at se, hvordan hunden reagerer overfor andre hunde, børn, voksne mv. Jeg ville også kun tilbyde ham til en tæve jeg selv havde mødt - ikke bare én som blev annonceret....

• #8   18. jul 2008 Jeg kigger på hundens linier og hva den evt har lavet af afkom. Både hundens, afkoms og søskendes afkoms helbredsstatus, dvs deres dogbasetal.

Så kigger jeg på brugsresultater og udstillingsresultater, så jeg ved noget om hunden kan arbejde og om den har standarden for en rottweiler.

Så kigger jeg på dens Ztp og Kårings beskrivelse, hvilke fejl har min hund som denne hund opvejer, og omvendt, har den nogle fejl jeg skal tage højde for? Her tænker jeg bla. om der avles lyse øjne i de linier osv.

Til sidst kigger jeg på om jeg overhovedet kan li hunden. Vil ikke parre med en hund, hvis jeg ikke bryder mig om den, uanset hvor egnet den så måtte være.

• #9   18. jul 2008 Og så kommer alle de fornuftige opdrættere på banen... Men hvor dem, der "gerne vil være bedstemor" og dem, der "bare synes han er så god til børn og derfor skal være fra" henne?

• #10   18. jul 2008 Index, udseene, linier, psyke, helbred, er noget jeg vægter højt
    Kunne aldrig vælge en han til min tæve uanset hvor smuk han var eller hvor dygtig en brugshund han var hvis han havde en psyke som ikke var rigtig...
    Man skal ikke avle bare for at avle... pengene kommer i sidste række her hos os...

• #11   18. jul 2008 de blander sig for det meste ikke i sådan en tråd.. ofte fordi de godt selv ved at fordi min lille snuldernas er sådan en dejlig hund ikke er det bedste avls agument at avle på...

• #12   18. jul 2008 Hundemutter - ja, jeg tror du har ret Bliver bare en gang imellem lidt frustreret over alle de hunde, der udbydes til avl og hvor useriøse 99% af dem er.

Jeg udbyder min til avl (via vores specialhundeklub og mund til mund) fordi jeg han har noget at bidrage med til racen. Og det er ikke kun mig, men også en masse fagfolk, der kan se potentialet i ham og det er der jeg synes den store forskel er.

Alle hunde er fantasktiske, men derfor behøver man da for &%¤"/%&¤ ikke avle på dem!

• #13   18. jul 2008 Er selv han-hunde-ejer, og noget af det som tæve-ejerne har vægtet højt er selvf bygning, linier osv, men hans SIND har været mindst lige så stort et plus!!!

Det nytter ikke at stå med verdens bedste hund, hvis hovedet er et stort " ustabilt skuddermudder" indeni!!!

Billeder, hjemmesider osv kan være en god indfaldsvinkel til at lave en god præsentation af hunden, men jeg ville bestemt foretrække at lade ham parre en tæve, hvor ejerne mødte ham først.

• #14   18. jul 2008 Louisa: http://www.dansk-kennel-klub.dk/621

• #15   18. jul 2008 jeg går ture med en pige som har en tæve hun proklamerede at hun ville have hvalpe på -- den er en blandingshund og virkelig dejlig.. men hendes agument var totalt lamt... den skulle have hvalpe fordi hendes onkel har en han rotte som bare var sååååå lækker... orker ikke engang at agumentere med sådan en udmelding

• #16   18. jul 2008 Jeg mener også, der er via udstillng, prøver, konkurrencer m.m. - alt efter race - man finder sin hunds kommende avlspartner.
    En han med den rette kvalitet behøver efter min mening ikke annoncer, ham skal de seriøse tæveejere nok finde.

Selvfølgelig er hjemmesider også et godt redskab for at følge med i, hvad der foregår inden for ens race, så kan man være bedre forberedt inden man f.eks. tropper op på en udenlandsk udstillng for at se på hanner. Men man skal se hannerne i virkeligheden, nogle tager bedre billeder end andre, man kan få nogle rigtige overraskelser, når man ser nogle af hundene i virkeligheden.

Når jeg har sporet mig ind på hanner, jeg synes kunne være interessante til netop min tæve, begynder jeg at gå i dybden, og der skal både temperament, sundhed, linier og udseende gerne give en helhed, jeg kan bruge.

At mange i dag annoncerer deres vidunderlige Fido til avl, tror jeg simpelthen er et spørgsmål om at, det er så nemt, f.eks. her på HG: et par tuttenut billeder og en oplysning om at han er så sød, er nok. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvormange, der faktisk får positiv respons på den slags annoncer.

• #17   18. jul 2008 Jeg ser bare stamtavlen på forældrene..

• #18   18. jul 2008 Maj-Britt H: Mange tak, det kigger jeg lige på smiley

• #19   18. jul 2008 Det vil sige, at man i en mentaltest ikke tester hundes evner til at være social og begå sig med andre hunde?

• #20   18. jul 2008 Louisa: Ja, det vil det sige.

• #21   18. jul 2008 Maj-Britt H: Hmmm...er det ikke vigtig da?

• #22   18. jul 2008 Louisa: Både og... Man kan jo ikke forvente, at alle hanner kan med hinanden eller alle tæver for den sags skyld og det skal de efter min mening heller ikke. Og hvilken hund skulle man vælge til at være den, de skal møde? Det er jo enormt svært at gøre på en fair måde. Min har mødt en masse gravhunde, der har nappet i ham, sp dem kan han ikke lide - skal han så ikke bruges til avl? Tror simpelthen det er for svær en test at udføre i praksis og så kigger man på de andre mere målbare parametre i stedet.

Der er mange gode ting i testen og man kan se, hvordan hundens reaktionsmønster er overfor forskellige ting. Jeg synes det er en god test og at den siger meget (ikke alt) om den enkelte hund.

• #23   18. jul 2008 Maj-Britt H: Det har du nok ret i, og kan godt forstå fornuften i det du skriver. Og tak for svaret, så kan jeg godt forstå at den hund jeg tænker på er blevet godkendt.

• #24   18. jul 2008 Min han bliver annonceret på cavalierklubbens hjemmeside fordi jeg mener, at han skal være til at finde for hr. og fru Danmark, som gerne vil have et kuld på deres tæve, som måske kun er udstillet få gange og de derfor ikke er helt inde i cavalier-verdenen.
    Der er mange fine tæver i min race i DK, som ikke bliver udstillet 10 gange om året, men de er stadig fine tæver og bestemt egnede til avl.

De skal jo kunne finde frem til de gode hunde, så de ikke bare tager naboens eller en fra DBA.

Af samme grund ligger jeg også i den billige ende mht. parringsgebyr - min han er god og hans gener skal ikke vælges fra pga. økonomi.

• #25   18. jul 2008 Specialklubben er en ting, alle de mange forum'er på nettet samt blå avis m.m. er noget andet. Ens hjemmeside er jo også en form for annonce, og min tidligere hanhund var/er selvfølgelig også vist på min hjemmeside.. Men jeg f.eks aldrig som sådan lavet en avlsannonce på ham i vores klub blad, og det er heller ikke der, jeg selv finder hanner.

Selvfølgelig har der da også været vist billeder af Saki i vores klubblad, når han f. eks. havde vundet et eller andet. Jeg har også altid en juleannonce i vores klubblad, mest for at støtte klubben, og der er altid et billeder, der på en eller anden måde er aktuelt, og det har da også ind i mellem været Saki, der har været billede af.

Det er selvfølgelig også forskelligt fra race til race, og jeg har en talmæssig lille race, hvor det er nemmere at følge med, og indtil videre ingen trussel om DRU eller andre stambogsførende foreninger. Hvis en ikke-aktiv (inden for hundeverdenen) tæve ejer ville lave hvalpe og ledte efter hanhund, ville jeg forvente at vedkommende spurgte sin opdrætter til råds, eller mødte op til et par udstillinger for at se på udvalget og skabe kontakt til hanhunde ejere.
    Hvis man vil lave hvalpe på ansvarlig vis, må man skaffe sig en vis viden om racen. Det er jo ikke nok at lave gode hvalpe, man skal også kunne rådgive potientielle hvalpekøbere om racen, og en pyreneerhund er ikke for alle, der er en Cavalier nok nemmere. Min hanhund lægger jo navn til de hvalpe han bliver far til, så jeg har også en interresse i at tæve ejeren gør et ordentligt arbejde, når det gælder at sælge hvalpene.

Sagt på en anden måde, det gør mig ikke så meget hvis den tæve ejer, der ikke gider gøre en indsats på forhånd, vælger en anden hanhund end min.

• #26   21. jul 2008 Mette M
    Hvad så lige med racestandard, betyder den slet ikke noget for dig?

• #27   21. jul 2008 Har selv en hanhund som jeg går på udstilling med... han udbydes også til avl netop fordi han kan bidrage med noget godt til racen... jeg mener at hunde der har vundet premier eller kåringer er meget sikre til avl da de er korekte inden for racen... stambogen er nøglen til en rigtig sund og rask hund.. Vil ikke udlåne min han til tæver uden stamtavle

Kommentér på:
Han til avl - billede

Annonce