{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han hund til avl
  • #1   23. sep 2009 Jeg vil først og fremmest starte med at få ham avlsgodkendt med hvad dertil høre.

• #2   23. sep 2009 Læs her om avls restriktionerne for din race: http://dansk-kennel-klub.dk/0/398

• #3   23. sep 2009 At han har en stamtavle er sikkert ikke nok. Prøv at tjekke på DKK's (hvis hans tavle altså er der fra) hvad der er af krav inden avl. Jeg kunne forestille mig at i hvert fald øjenlysning og HD-fotografering er krav.

Og mon ikke border collie-klubben har en hanhundeliste, der viser de hanhunde der er avlsgodkendte? Det er der i hvert fald mange klubber der har
    Men at hunden står på listen, betyder ikke nødvendigvis at nogen vil bruge dem. Ofte vælger folk jo den hanhund man mener mastcher ens tæve bedst og som har de bedste kvaliteter der kan føres videre.
    Og det kræver jo at hunden har vist disse kvaliteter, hvadend det så er til udstilling, på lydighedsbanen eller resultater fra hyrdning

• #4   23. sep 2009 Måske din opdrætter kan hjælpe dig godt i gang...?

• #5   23. sep 2009 Kan se at han faktisk osse kun lige er blevet et år -det er lige tidligt nok at avle. Selvom hanhunden ikke rent fysisk tager skade af at avle nu, så ved du faktisk ikke hvad han giver videre, da han slet ikke er færdig med at udvikle sig mentalt (eller fysisk for den sags skyld)

• #6   23. sep 2009 Du kan også læse meget mere om avl osv. her: http://www.bordercollieklubben.dk/

• #7   23. sep 2009 Det er ikke nok med en fin stamtavle. Det er der mange Bordere der har.

Hvis du vil have ham brugt i avl, skal han først og fremmest være sundheds undersøgt. Dvs. hofter og albuer. Øjenspejlet eller bedre endnu gen testet for CEA, CL og TNS.

Der ud over er det en god ide at gå til træning og gerne konkurrence og lave gode resultater. Det kan være lydighed, agility, hyrdning eller dogdancing.

Og så er der lang vej igen. Det er langt fra alle hanner der udbydes til avl der bliver brugt.

Når jeg kigger efter hanhund til mine tæver, går jeg meget efter sundhed og temperament og arbejdsegenskaber. Ofte kigger man på de hanner man kender i forvejen. Enten fra konkurrencer eller andre hunde sammenhænge.

Kommentér på:
Han hund til avl

Annonce