31. jul 2005 Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
hund vs. andre dyr med stamtavle {{forumTopicSubject}}
Jeg har gået og fundret over hvordan vi dyrejer forholder os til stamtavler på dyr.
Det er meget normalt at hr. og fru danmark vælger en hund med tavle selvom de ikke vil bruge den til avl eller udstilling, og det er naturligt at bruge tid og penge på at finde den rette hund. Vi bliver vrede når slapmand Olsen inportere hunde fra udlandet, og ryster på hovedet af dem der køber hunde af ham.
Men når ungerne vil have en kat, kanin eller kakadue, så bliver der sjældent brugt samme energi på at det. Katte og kaniner kan man nærmest få smidt i nakken, bare man vil tage dem.
Katten er så vidt jeg husker mere udbredt som kæledyr end hunden.
Møder man nogen der har brugt mange penge på en kat, så må de da virkelig være tosset med katte. Ingen bliver kritiseret for at vælge en "blandingkat" og der bliver ikke advaret om sygdomme og kattehandlere på samme måde som der er tale om hundefabrikker.
Når bondemand Karlsens kat for killinger, så er der ingen der nævner det som useriøs opdrætter og ham skal man passe på med at få en killing fra.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvorfor der er denne forskel, eller er det bare mig der har den forkerte opfattelse?
Der er selvfølgelige opdrætterer af både kaniner, katte og kakaduer der bruger lige så meget tid på avl, som opdrættere af hunde, og der synes det er lige så vigtigt at få den rette avl, men jeg kan ikke huske at have set noget på tv om opdræt og opdragelse af andet end hunde. Synes egentlig det er ligt interessant
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.122
Det har katte generelt ikke (dog er der jo cyste-nyrer hos persere).
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Men synes alligevel ikke helt det forklare det. Vi har f.eks. valg en raceren Coton fordi dens sind, aktivitetsniveau ect. passer til os, men jeg har endnu ikke mødt nogen der har valgt kat efter det, end ikke os selv. Men hvorfor er det lige man ikke gør det?
For vores vedkommende var det fordi jeg da vi fik Josef for 9 år siden slet ikke tænkte i de baner.
jul 2005
Jeg personligt vil hellere have en hund efter glade harmoniske forældre, der måske ikke har fået 1. præmie på en udstilling, end efter en flot præmiehund, der ikke har Cotonens glade sind.
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
Har dog ikke perser mere - har nu en gl. rød kasereret hankat jeg fandt døden nær i en skov - og han er også bare dejligt:o)
jul 2005
apr 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 1.237
Derfor tror jeg man ligger meget mere vægt i avl og opdræt end hos katte som jo ikke har de funktioner.
Hvis det altså var det du mente?
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
Men det er jo det der gør det spædnende syntes jeg:-)
jul 2005
Som du nævner her hunden åbenbart en større indflydelse på os, men selvom man "bare" vil have en skødehund, så er der større forståelse for at vælge den med omhu, end hvis det var en kat. Det er lidt der jeg synes det interesante er.
Måske man skulle slå sig på at opdrætte jagtkatte, hihi:)
jul 2005
jul 2005
Som du nævner, totalt dobbeltmoralsk, men tror ikke vi er ene om det.
hund vs. andre dyr med stamtavle