767 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Tavle.. Tavle..

Ja jeg ved det er diskoteret til hudløshed her inde, men hvorfor er der bare nogle der ikke kan forstå at nogle er ret lige glad med den "skide tavle", og så acceptere det, i stedet for og skrive.

jamen du kan jo købe dig en hund der måske er syg/indavlet eller hva ved jeg...

Så vidt jeg ved kan man også købe en hund MED tavle der er eller måske bliver alvorligt syg...

Da jeg købte Bamse var jeg så´n set total lige glad med den tavle, og er det stadig, skal ikke se hva jeg skal bruge den til, da det var en hund jeg købte til min datter.

Og nogle skriver også, hvis man ikke lige står med 8000-12000kr for en hund, så har man heller ikke råd til fodre ellers dyrelæge....

Det vil så sige at det har jeg ikke, da jeg ikke lige står med 8000kr i overskud... Men nu er det altså ikke så dyrt og fodre en hund... Og skulle der ske noget helt vildt med Bamse, ja så finder jeg ski pengene...

HVORFOR ACCEPTERE I IKKE BARE AT NOGLE VIL HAVE EN HUND UDEN TAVEL?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.
  • skift fuger i badeværelse 2.000 kr.
  • Fjern ukrudt. 700 kr.
  • Rengøring - 32kvm 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tavle..
  • #1   13. nov 2007 I må undskylde hvis der er stave fejl...

• #2   13. nov 2007
    Det er nok pga al den hundehandel der er , at nogen helst ikke ser hunde uden tavler...Jeg har selv tavle men de fleste hunde er søde og dejlige....
    Det kommer helt an på hvad an vil med hunden.

• #3   13. nov 2007 Jeg er også mere eller mindre ligeglad med om folk vil have tavlehunde eller ej...
    De skal bare lade være med at skrive : Ingen stamtavle... Desværre.
    Så kunne de have købt en med..

Noget andet er de hunde der er en blanding af vidt forskellige racer..
    Feks. collie / labrador ( det er næsten dømt til at gå galt) Schæfer/labrador er også en meget uheldig blanding.
    Rottweiler/ gravhund.. taler for sig elv

• #4   13. nov 2007 Bamse- undrer mig tit om det samme:o)

• #5   13. nov 2007 Kisser C

Ja du får dine penge tilbage, men ikke en rask hund...

• #6   13. nov 2007 Ja jeg er også noget så kold et vist sted.... Det er ikke rart , når det er vinter *gg*

• #7   13. nov 2007 Alex N

Du har ret, men det var nu dem der er på nakkes af os der ingen tavle jeg tænker på...

Hvorfor kan det bare ikke accepteres?

Det er det jeg ikke helt forstår...

• #9   13. nov 2007 Marianne, Albert og Louis .

LOOOL

• #10   13. nov 2007 Sikke en gang pladder!

Stamtavlen er et arbejdsredskab til at forbedre og bibeholde en type som man nu avler efter.

Det er bestemt ikke lige meget om en stående hund (og andre racer) har stamtavle. Netop tavlen har man brug for da den kan dokumentere egenskaber tilbage i linierne. Den kan dokumentere HD - søskende - forældres søskende - osv.
    Netop derfor kan man ligeledes spore sig tilbage til en bestemt uønsket egenskab/sygdom og så avle sig fri for den.

Så det er da noget vås der bliver skrevet.

At * Bamse min gylden dreng har valgt netop SIN hund - er vel bare ud fra at hun/sønnen ikke vil andet med den en have et familiemedlem og intet andet.
    Nu skal det ikke misforståes - alle mine er sandlig også familiens midtpunkt. De kan så bare et eller mere end Bamse - og det er det jeg ønsker - en kombi famile og jagthund i en!

mvh Karin

• #11   13. nov 2007 Karin... uldstændig rigtig, men folk må vel selvom hvad de selv vælger....

• #12   13. nov 2007 - Rottweiler Tor -

Jeg accepter også jers andres valg med mht at vi vil have talve på jers hunde/hvalpe... Det er jo noget der er helt op til jer... smiley jeg har bestemt ikke noget i mmod tavler, det er ikke det... Kan bare ikke forstå hvorfor at det ikke kan accepteres af nogle andre at vi ikke har og er ret lige glad med den tavle!

• #13   13. nov 2007 jeg har to uden og en med.. For mig betyder det ikke noget bare mine hunde er sunde og raske..

• #14   13. nov 2007 Jeg behøver ikke få de 700,- tilbage, hvis Emma bliver syg og skal aflives.........*S*

• #15   13. nov 2007
    Kisser C

Kan jeg også, bare ikke for erstatnings penge...

Jeg gav kun 4000kr for Bamse, og skulle han aflives pga sygdom og jeg vil have en ny hund, så må jeg grave 4000kr op af mine egen lomme til en ny hund...

• #17   13. nov 2007 Skal lige skifte min datter, komme tilbage senere og besvar jer... smiley

• #18   13. nov 2007 Har samme tanker som Kisser...
    Jeg anser det som uundværeligt i mit avlsarbejde.
    Det har samtidig lukket en helt ny hundeverden op da Hunde-web kom til. Det er rigtig sjovt at kunne gå tilbage - ganske som slægtsforskning er det.

Du har valgt din hund som han er - dermed slut.
    Men jeg reagerer når folk skriver "den er ægte uden papirer" - eller "faderen har stambog" eller - "den har desvæære ingen stamtavle" osv osv i den dur.
    Det får en (mig) til at rynke brynene når de selv samme så står frem og råber med om at papirløse hunde er så og så bla bla

• #19   13. nov 2007 Sorry - det var - Rottweiler Tor -
    (jeg også var enig med *GG*)

• #20   13. nov 2007 Christina F

Du har fat i en meget vigtig detalje der!

• #21   13. nov 2007 Hvorfor ikke acceptere at vi er nogle der IKKE vil undvære en tavle. Det må da gå begge veje. Så er den diskussion slut.

• #22   13. nov 2007 Jeg har den holdning - hvis man vil avle, så er det med DKK-tavle..

Og ikkle alle de køkkenopdræt, som er totalt lige glad med hvem og hvad.
    Inten er man seriøs eller ikke..

Jeg er seriøs.. så kan du selv bestemme dit til hvad du vil være..

• #23   13. nov 2007 Luna har heller ikke stamtavle og føler sgu nogen gange at hun så ikke er en god nok hund herinde. det virker sgu også som lidt snopperi ærligt talt

• #24   13. nov 2007 Jeg er da også fuldstændig ligeglad med hvad folk vælger, jeg kunne aldrig drømme om at købe en hund uden DKK stambog. Grunden til dette er at jeg vil være sikker på at jeg får den hund JEG vil ha og ikke en tilfældig blanding, der bare ligner en chihuahua.
    Hvor mange af jer uden stamtavle på jeres hunde understreger gang på gang: jamen den er skam ren, ja, fint nok hvor er din garanti for det ???

• #25   13. nov 2007 Stamtavlen er et avlsredskab, en måde at kende sin hunds gode og dårlige anlæg, vi er nogle der arbejder påa t forbedre racen.. Dertil skal bruges en stamtavle!
    Længere er den ikke, karin du har så evigt ret med hundeweb eller nettet generelt, sikke mange oplysnigner man kan opspore smiley

• #26   13. nov 2007 tror ikke der er den store forskel på american staffordshire og pitbulls.........

• #27   13. nov 2007 Jeg forelskede mig i min hund som hun er, uden tavle ... Jeg har set på både tavle- og ikketavle-hvalpe i forbindelse med at jeg gerne ville have en vaps, og valget endte med at falde på Kia ...
    Jeg ville i øvrigt heller ikke have noget at bruge tavlen til, (havde hun haft én) da jeg ikke ønsker hverken at udstille eller avle ...
    Men jeg synes stadig at det er spændende at vide hvor min hunds aner kommer fra ... Så hun er en af de hunde hvor forældrene har tavle ...

For mig er det ligemeget om en hund har tavle eller ej når den først er blevet født ...
    Men jeg ville aldrig selv avle på en hund uden tavle da jeg synes at vi (mennesker) skylder at give de hvalpe som vi vælger at skaffe til verden, de bedst mulige chancer for at blive sunde og raske, både fysisk og psykisk ... Dermed ikke sagt at der ikke avles fysisk og psykisk usunde hunde med tavle ligesom der avles fysisk og psykisk sunde hunde uden tavle ... Men i tavleavl er der som regel en tættere kontrol af forældredyrene for at undgå at give uhensigtsmæssige sygdomme (HD, allergi, aggression etc.) videre til en ny generation af hunde end der er i ikke-tavleavl hvor der jo i princippet kan avles på alt med hundeDNA uden hensyntagen til hvad resultatet i sidste ende bliver ...

Det eneste jeg har det svært med ved tavleavl er at der i nogle tilfælde er lavet en racestandard der ikke tager hensyn til hvad der er bedst for hunden men kun til hvordan vi (mennesker) synes den skal se ud, lige meget hvor uhensigtsmæssigt og unaturligt dette er ... Her tænker jeg på fx. ekstremt kortsnudede hunde som ofte lider af vejrtrækningsgener, hunde med for kort eller for lang en ryg og de gener der ofte følger i denne forbindelse etc. Jeg kalder det for ekstremavl og bryder mig ikke om denne form for avl ...

Uhh det er svært sådan at forklare hvad det egentlig er jeg gerne ville sige men jeg håber at det giver nogenlunde mening ... :0)
    I må lige selv smide tegnsætning ind hvor dette hører til ... Nåede det ikke i farten ...

• #29   13. nov 2007 Så undskylder jeg mange gange:)

• #30   13. nov 2007 Hvorfor er det altid ikke-tavlefolk der skriver at hunde uden tavle er mindre værd?
    Jeg har til dato endnu ikke set skrevet af en "tavlerytter" at en DKK hund er sundere/sødere/bedre end en blandingshund, men til gengæld en masse argumenter for hvorfor pappet er et godt værktøj.

Husk nu at målet med avl er at lave hvalpe der er BEDRE end begge forældredyr, og det gøres bedst når man ved hvad slægten indeholder (bl. a. for at undgå indavl, arvelige sygdomme, uønsket ædfærd mm).
    Hvad folk vælger at købe er helt op til dem, men avl burde overlades til folk som interesserer sig nok til at sætte sig ordenligt ind i hvad de laver.

• #31   13. nov 2007 Dennis

Første indlæg går jo ud på at vedkommende føler sig trådt på, ligesom flere giver udtryk for at de føler sig uvelkomne. Men søg enhver tavledebat og du skal finde mindst én der skriver "min hund er lige så sød/pæn som en med tavle", hvilket er spild af tastearbejde da det ikke er sagens kerne. smiley

At folk fremmer stamtavler er ikke lig med at de hader hunde uden pap, hvilket desværre er sådan mange læser de her debatter (igen henvises der til oplægget).

• #33   14. nov 2007 - Rottweiler Tor -

Godt skrevet!

• #34   14. nov 2007 jer uden tavler går da selv op i tavle eller ej.

Hvorfor ellers hvor der står " stamtavle ", så Nej "desværre".

Ellers jeres utallige tråde om "kan min hund udstilles uden tavle" ?

Eller" kan den mental testes"?, kan den dit og kan den dat.

Ting os med tavler undrer os over (eller jeg gør )
    For vil man udstille , avle eller andet ja så skal der tavle til

• #35   14. nov 2007 og har ikke læst alle indlæg :o)

• #36   14. nov 2007 Marianne L

Jeg glæder mig til at se din kommende hund *ss*
    Den får en god start med indsigt i racen/blandingen uanset.

• #37   14. nov 2007 Hæhæ....ja det kan man jo ikke lade være med.

Hvad hund kikker du selv efter?

• #38   14. nov 2007 Har lige et spørgsmål til dig Karin - ret mig hvis jeg tager fejl, men ser jeg dig skrive længere oppe, at du rynker på brynene når folk som har hund uden tavle KUN anbefaler hunde med tavler - eller misforstår jeg fuldstændig??? (citat: Det får en (mig) til at rynke brynene når de selv samme så står frem og råber med om at papirløse hunde er så og så bla bla)
    Eller misforstår jeg hvad du mener??? :O)

• #39   14. nov 2007 En ruhåret uden fedtet skæg er nok min drømmehund! *GG*

LOOOOOL - så må du have en Lady-shaver

• #40   15. nov 2007 Det lyder fornuftigt....og held og lykke med det.

Kommentér på:
Tavle..

Annonce