{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tavle / ikke Tavle ?? :)
  • #1   10. apr 2012 Vi har valgt med tavle af flere grunde.

1. vi har et bevis på at han ikke er ulovlig (endnu)
    2. vi har et bevis på at han er ren
    3. vi har mulighed for at tjekke sundhed o.lign på forfædre.
    4. Vi ved at der er nogle sundhedskrav som hundene skal opfylde før de må bruges til avl, så vi er bedre stillet mod arvelige sygdomme.

• #2   10. apr 2012 DKK tavle... da man kan gøre en masse arbejde inden køb af hund, større garanti for at få det, som man går efter. Garanti for en renracet hund, hvor man har DKK i ryggen, hvis noget skulle gå galt. Jeg vil gerne udstille, og det kræver også stamtavle.

Ville aldrig give mere end 2500 kr. for en hund uden, hvis jeg skulle have en uden.

• #3   10. apr 2012 Der er utallige tråde med dette emne, så du kan da bare søge på dem og få folks meninger......

• #5   10. apr 2012 Tavle fordi jeg har valgt racen ud fra de egenskaber den har.. Og så vil jeg sørme også være sikker på det er hvad jeg får.

• #6   10. apr 2012 Jeg valgte blandingshund fordi jeg ikke havde penge til andet.
    Jeg valgte at lave blandingshvalpe fordi jeg var dum
    Jeg valgte tavlehund fordi jeg blev klogere.
    Jeg vælger tavlehund fremover fordi det fungere for mig.

Men hvad andre gør og vælger, blander jeg mig ikke i smiley

• #8   10. apr 2012 Grunden til at jeg hiver frem i dette brand varme emne, er først og fremmest fordi jeg har tiltro til at folk kan holde tonen i lige denne sag da det ikke skal køres over i andre debat emner, grunden til jeg spørger er at jeg tænker er grunden til man vælger en hund uden tavle grundet prisen eller af andre oversager? der er jo ikke meget pris forskel på dem efterhånden, så hvad er det så der driver ?? smiley

jeg er selv tilhænger af tavle, men har selv en hund uden tavle smiley
    grunden er at han er "rednings" hund og moderen til kuldet døde, så vi tog ham til os ..

• #9   10. apr 2012 At mine hunde har Tavle er en tilfældighed....... havde de ikke haft Tavle , havde jeg købt dem alligevel.

Jeg har haft både Tavlehunde og blandinger.... og har ikke mærket nogen forskel.... :o)

• #10   10. apr 2012 emnet slog mig da jeg faldt over en annonce med Franske Bulldog hvalpe, Alle Blå og avlet frem med håb om denne farve, disse hvalpe kostede 13.000,- og havde ej tavle og så slog tanken mig hvorfor vælger man at give omtrent det samme (hvis ikke mere) for en hund uden tavle som oven i Købet er "Fejl" farve da man mener det samme om denne farve som om de hvide i form af sygdomme, lidelser m.m smiley ??

• #11   10. apr 2012 Min første hund var en blanding og altså uden tavle -anskaffet som 4-års og at den var uden tavle var ren tilfældighed. Fik hende tilbudt, syntes hun så sød ud, og så flyttede hun ind.

De to jeg har nu, er bevidst valgt med tavle. Begge omplaceringshunde, så tavlen er ikke så meget brugt til at vælge det rette kuld e.l. men er valgt bl.a. for ikke at lukke nogen døre i forhold til brugen af hundene

• #12   10. apr 2012 Jeg har haft/har hunde uden tavle.

Og kan da ikke udelukke det bliver uden tavle igen. smiley

• #13   10. apr 2012 Har haft begge dele
    Og kan ikke fremhæve den ene frem for den anden

• #14   10. apr 2012 Kun DKK/FCI tavlehunde her - og ja begrundelserne har de andre nævnt.

• #15   10. apr 2012 men men men hvis i havde valget mellem 2 kuld Hvalpe den ene med FCI/Dkk Tavle og den anden uden papirer til samme pris, hvad villei så vælge ?? smiley

• #16   10. apr 2012 Jamen selvfølgelig DKK tavle - prisen har ikek noget med det valg at gøre.

• #17   10. apr 2012 Jeg købte for første gang en hund uden tavle alene pga. prisen.
    En DKK hund kostede 15.000 og en hund uden 5.000.
    Ingen af hundene var undersøgt for noget som helst, så jeg nægtede simpelthen at betale så mage penge for en hund.

• #18   10. apr 2012 Jeg har tidligere haft blandingshunde, men de 2 sidste har haft DKK-tavle. Og det får de efterfølgende osse, hvis jeg ellers kan finde racen herhjemme... de hænger ikke på træerne.

• #19   10. apr 2012 Jeg valgte en hund med DKK tavle og fortryder det noget så grusomt! Jeg har ikke fået andet end en hund med indtil videre 4 fejl, hvoraf 3 af dem er at betragte som alvorlige og afgørende. Men nå, så har man prøvet det og er blevet klogere smiley

• #21   11. apr 2012 Dejligt med nogle ikke tavle tilhængere på banen med en anden vinkel smiley Sikke da noget møg du er kommet ud for line, øv

• #22   11. apr 2012 Jeg er lidt ligeglad med om hunden har tavle eller ej. Mine hunde skal ikke udstilles, for det er da det mest tåbelige man kan bruge tiden på. Jeg syntes faktisk det tangere lidt til dyrplageri nogle gange.

• #24   11. apr 2012 KFK
    Det er da helt op til een selv om man ønsker at udstille eller alt muligt andet.
    Men at det skulle blive til dyrplageri - det er nu nok at gå for langt.
    Der er altid nogen der ikke behandler deres hunde ordentligt, men det gør de så nok hller ikke i andre sammenhænge.

Vores hunde har nydt udstillingerne, og det oplever jeg rigtigt mange andre også gør.

• #26   11. apr 2012 Jeg ville aldrig købe en race hund uden tavle. I mit hovede er det kun en ren racet hund, hvis den har en tavle der beviser det. smiley

• #28   11. apr 2012 Har ikke læst alle indlæg og kommer heller ikke til det, men giver mit besyv med alligevel

Vi har kun tavle på den ene af vores, den anden er der ikke tavle på. Og de er begge skønne - ingen tvivl om det.

Når og hvis vi skal have den 3 hund, som vi har snakket om og stadig snakker om herhjemme, så bliver det en med DKK tavle - ganske enkelt fordi avler er DKK avler.
    Havde avler været avler i en anden klub, så havde den fået tavle derfra. Ergo, vi vil kun have en hund et sted fra og er derfor "tvunget" til DKK tavle.
    Dernæst vælger vi tavle, da det vil være nemmere at bevise hundens oprindelse - især når det er en race, der er på OBS listen.

Så årsagen til at VI vælger tavle er: For at kunne bevise hvad race hunden er og ikke en skid andet.
    Og undskyld mit sprog, men selve tavlen kan vi ikke bruge til noget i vores hjem - den er ren dokumentation overfor myndighederne ( og HG, hvis den skal herind)

Men nu er det - for os - ren hypotese ( endnu da)

• #29   11. apr 2012 Jeg kiggede på hunde både med og uden tavle. Var ude og besøge de forskellige steder. Og så fandt jeg hende jeg søgte, vi passer perfekt sammen. Hun har tilfældigt ingen tavle. Så jeg er hverken for eller imod, mener bare at hund og ejer skal passe sammen!! Jeg kunne sagtens være endt op med en med tavle, det blev bare ikke denne gang. :o)

• #30   11. apr 2012 Vores gamle hund havde stamtavle. Jeg kan ikke huske hvorfor vi i sin tid fik en hund med stamtavle (Vaps), andet end det virkede som det mest almindelige at få en hund fra en opdrætter med en hjemmeside, så man kunne læse om opdrætteren og hundene :o) Jeg var ikke ret gammel dengang og mine forældre har et ret løst forhold til det med stamtavler, så jeg ved egentlig ikke hvorfor vi fik en med tavle. Jeg tænker lidt at det måske også kunne være fordi en Løwchen med DKK-stamtavle kostede 5000,- dengang, og det lød meget almindelig for en forholdsvis sjælden hund og stamtavlen var bare bonus.
    Da vi skulle have hund igen (Bacchus), var det mig der bestemte at der skulle tavle på. Forældrehundene skulle være tjekket og røntgenfotograferet, og da hannerne i racen har tendens til aggressivitet, var det også vigtigt at farhund havde et godt stabilt sind. Vi fandt det vi ville have, og har en rigtig harmonisk hund, der aldrig har vist tegn på aggressivitet - heller ikke efter at være blevet overfaldet af løse hunde.
    Jeg håber på at skulle have en bull terrier engang i fremtiden, og den skal uden tvivl have tavle. Forældredyrene skal simpelthen være tjekket i hoved og røv. Jeg skal ikke risikere at den må aflives når den er et år pga. arvelige sygdomme.

• #31   11. apr 2012 Tavle eller ikke tavle må være op til folk selv, og ikke noget andre skal blande sig i.
    Har man helt spcifikke ønsker eller egenskaber, feks vedr. træning, jagt egenskaber eller andet, så er tavle en god måde at finde det man skal bruge. Modsat er der mange der bare vil have en familiehund og ellers bare er ligeglad med andet, og her kan en hund uden tavle sagtens være fint.
    Tavlen er ingen garanti, og det må jeg selv sande efter et par møg syge DKK hunde.
    Dog vil jeg sige, at man ikke skal støtte hunde handlere eller nogen der avler med hovedet under armen (gælder både med og uden tavle).
    Generelt vil jeg sige, at tavle avl er ikke så suverænt, at det er den eneste måde at avle på, men det er et godt værktøj og kan være et krav, hvis man søger noget bestemt..
    Syntes man skal lade folk tage deres eget valg, og så respektere det....

• #34   12. apr 2012 Jo forstå mig ret, at jeg ikke mener at tavle er dårlig, og selvfølgelig kan man købe med tavle, selvom man ikke vil udstille eller avle.
    Det er mere den tankegang, at køber man med tavle så er man sikret og køber man uden så er man heldig hvis man får en sund hund.
    I virkeligheden er der ikke så stor forskel, hvilket jeg også selv måtte sande.
    Yavlen kan bruges til mange ting, og er et must hvis man søger noget helt specielt, men hvis man bare køber en hund med tavle og så tro man får en sund hund, ja så kan man næsten lige så godt købe uden.

Jeg har selv været stor fortaler for tavle, og har prøvet at fortæller venner og omgangskreds fordelen, men det hele falder lidt til jorden når mine 10.000 og 14.000 kr. DKK hunde begge er så syge, og deres blandinger til 1500 kr ikke er det og bliver 10+ år alle sammen.

Jeg mener en tavle er et godt redskab hvis man bruger den, og inden for en del racer vil jeg helt klar også anbefale tavle, men at sige det er den eneste rigtige måd at avle på vil jeg ikke. Tavle avlen som helhed har stadig mange mangler, og inden for visse racer er det at avle efter standarden faktisk ikke til hundens eget bedste.

Jeg mener blot at man skal lade folk vælge selv, så længe ,man ikke støtter hvalpefabrikker og hunde handlere (med og uden tavle)

• #35   12. apr 2012 <i>Malinois findes slet ikke i nogen af de andre tavle klubber. Og brugs linie findes slet ikke uden stamtavle.</i>

Åh jo ... der er skam et par, der avler maller med "stamtavle" i en anden klub. Det kuld de har lavet er halvt brugs - halvt udstilling, en virkelig god ide.

Jeg køber med FCI godkendt tavle for ellers kan jeg ikke deltage i diverse konkurrencer.

• #36   12. apr 2012 Helt enig Tonny ! Står faktisk i samme situation, min hund til 12000 fejler alt der kan fejles efterhånden, hvilket jeg er utrolig træt af og ked af! Så nej, en DKK hund er altså ikke lig med en sund hund. Og der findes andre sygdomme end HD og AD.

• #37   12. apr 2012 Tonny & Maja - Du har fuldstændig ret.
    En tavle er et redskab.
    Desværre er der stadig mange racer, hvor der ingen sundhedskrav er og så kan man ikke bruge tavlen til så meget.

• #40   12. apr 2012 Anne P - Du har helt ret!
    Men det gælder desværre ikke alle racer.
    Specielt mange af de små racer.
    Du kan ikke tjekke sundhed!
    Du kan ikke tjekke mentalitet!
    Du kan ikke tjekke egenskaber!
    Så det eneste du kan tjekke er indavlskoefficient og udstillingsresultater!

• #41   12. apr 2012 Anne P - Du har ret igen!
    Men jeg mener stadig, at der er meget stor forskel på, hvad du kan bruge tavlen til, de forskellige racer i mellem.
    Tavlen er et super redskab, hvis jeg skulle have en rottweiler eller en boxer, men til en Yorkshire terrier, kan jeg ikke bruge den til så meget.
    Der er opdrætteren, som er alfa eller omega smiley

• #42   12. apr 2012 Mamma: Sådan købte jeg også Lilly. Ud fra et billede - kontakten var over email. Hun blev købt ud af bagagerummet på en bil. Så hverken mor eller far til hende. Har været virkelig heldig med hende. Hun er jo verdens bedste hund, men hun kunne også have været verdens værste.

• #43   12. apr 2012 Mja, den tror jeg ikke altid helt holder. Desuden var jeg kun 19 år og anede ikke hvad jeg sagde ja til. Hunden kunne have været blanding af hvad som helst, jeg valgte bare en der så sød ud *GG*

Kommentér på:
Tavle / ikke Tavle ?? :)

Annonce