{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
609 visninger | Oprettet:

Egnet til avl {{forumTopicSubject}}

Jeg har flere gange set herinde at man ikke skal bruge sin hund til avl, hvis der findes andre der er bedre en ens egen.

Så er det så jeg er kommet til at tænke nærmere over den påstand, for det vil da give nogle alvorlige problemer for de forskellige racer, da der i bund og grund så vil være 1 han og 1 tæve der kan bruges, nemlig dem der er bedre end alle de andre.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Egnet til avl
  • #1   14. sep 2007 Ja det kunne elles blive morsomt for i min race kan dem der har den bedste tæve ikke lide den bedste hanhund der er pt... så ville der ikke komme hvalpe før nogle importerede nogle beder hunde...

• #2   14. sep 2007 jamen det er jo ikke et spørgsmål om der findes EEN hund af hver køn der er den bedste.
    I hvert enkelt tilfælde, er det et spørgsmål om at finde den ene han/tæve der passer BEDST til ens egen hund, så afkommet bliver optimalt.
    Er hunden lidt lang i ryggen, skal man jo finde en der er lidt kort... smiley

• #3   14. sep 2007 Addi>> Ja, det kunne da gå rigtig galt så.

Marie-Louise .>> Nej, er ens lidt lang i ryggen, skal man finde en der har en helt perfekt ryg, det andet giver ikke noget godt resultat. Men det er jo ikke det tråden handler om.

• #4   14. sep 2007 hvad er det for noget sludder. det vil sige at man aldrig kan bruge sin hund i avl for man ved jo ikke om der er andre der er bedre. Efter min mening må man jo bare se om de lever op til racestandard osv. og det får man jo bekræftet hvis man går på udstilling. Hvis man derimod har en hund uden tavle man vil avle på, synes jeg det er vigtigt at få den tjekket ved dyrlægen og få den hd fotograferet, så har man jo sikret sig at det er ok, så godt som det nu kan lade sig gøre i disse tilfælde

• #5   14. sep 2007 Reese>> Jeg ved den er taget til det yderste. Men hvis alle sagde at deres hund ikke skulle indgå i avlen, for der var andre i avlen der var bedre, så ville der blive en meget lille mængde avlshunde at tage af.

Det jeg vil frem til, er at man nogle gange er nødt til at "gå på kompromis" for at få så bred en vifte at arbejde med.

• #6   14. sep 2007 Det er jo ikke sådan at det kun er DEN bedste han eller tæve som er egnet til avl.

Men der SKAL altså være bedre argumenter end blot "at den er simpelthen så sød" eller "den får ros af dyrlægen ved den årlige vaccination".

For mig at se bør det være sådan at man kun anvender hunde i avl som er bedre end racens gennemsnit og altså må forventes at kunne tilføre racen noget godt.

Og det er selvfølgelig også svært at afgøre, for enhver hund vil have nogle stærke og mindre stærke egenskaber, men der er det vigtigt at finde en avlspartner som kan opveje de mindre stærke sider.

Og så selvfølgelig være meget kritisk med hunde som har svage sider på det sundhedsmæssige. Hellere at en hund f.eks. har en lidt lang ryg eller en lidt lavt ansat hale end at den har en høj frekvens af arvelige sygdomme i afstamningen.

• #7   14. sep 2007 moster stella. Forstår godt dit synspunkt. det der vil ske er at de samme vil blive brugt for mange gange og så ender den med at alle er i familie med hinanden og så bliver den en køn gang indavl.

• #8   14. sep 2007 Linda>> Nemmerligsen smiley

Det er jo heller ikke nok at se på den enkelte hund.

• #9   14. sep 2007 moster. Nop temprament og psyske skal også være iorden. det hjælper ikke at se godt ud med så er agressiv - det er ikke noget at avle på

• #10   14. sep 2007 Nej, der er mange ting der skal gå op i en højere enhed.

• #11   14. sep 2007 ........Fordi man har en hund der er avlsgodkendt , er det ikke ensbetydende at den skal bruges i avlen...... Fordi man har en han og en tæve der begge er avlsgodkendte er ikke ensbetydende med at de skal parres... Som i selv skriver at der er mange ting der skal passes sammen, og der tror jeg mange gange, at man vælger den nemmeste og billigste løsning.......

• #12   14. sep 2007 Hey !

Jeg har hørt at man kan avle på sine hunde, hvis de kan forbedre racen...

Mon ikke den lyder mere rigtig en "den bedste"

/Bufas

Kommentér på:
Egnet til avl

Annonce