{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.424 visninger | Oprettet:

Ruth P
Ruth P
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Helt forvirret over første gangs parring {{forumTopicSubject}}

Hjælp jeg er så forvirret over min tæves og hanhunds opførsel i parringen. Da de var sammen på dag min. 8 (da jeg ikke er sikker på at jeg fandt min tæves blod på første dag. På dag 8 var tævens vulva tyk, med slimet sekret med lidt rødt i) Men på dag 8 var hannen ikke meget interesseret (det er hans første gang, han bliver snart 3år) dog var tæven interesseret (det er også hendes første gang, hun er 4 år, så dette er hendes last call) På 9 dag, tog vi en progesterontest, tallet var 22, som viste, at hun var kommet lige forbi optimalparringstidspunktet, så jeg kørte direkte til hunden. Han var meget meget interesseret i tæven. De var i gang, men det lykkes ham ikke at få penis ind hvor den skal. Samme mønster ses dagen efter. Da bliver tæven så insemineret dvs på dag 10 . Dagen efter var de sammen igen en kort stund. Men samme mønster, begge meget villige, men hannen lykkes ikke at få den ind. Vi venter en dag, dag 12, og ser samme mønster, men aldrig har de begge været så ihærdige som nu. Så vi kører igen tæven til insemination på dag 12. På dag 13 og dag 14 (som er i dag) er de sammen igen kun i kort stund, da jeg ikke vil stresse tæven efter inseminationen. Samme mønster ses, hvor begge er villige, men det lykkes dem ikke at gennemføre parringen.
De er begge villige og ikke mere end 2 cm forskel på deres størrelse.

Så kommer min frustration, hvordan kan det være at tæven/hunden endnu er villig, da hendes tal var så højt på mandag. Hunden var ikke særlig villig før på mandagen.
Der er i går aftes på dag 13 også for første gang i hendes løbetid at en anden “stray” hund er udenfor vores dør hele 2 gange.
Hvad skal jeg stole på? Progesterontesten eller hundenes adfærd?
Skal jeg takke godt for nu, da det ikke har lykkes dem i alle disse dage, og være fornøjd med insemineringene. Selv om de begge endnu er villige?

Jeg har lyst til at stoppe, men tænker stadig, hvad nu hvis. Dette er min tæves eneste chanse for hvalpe. Jeg tænker ikke på pengene, men vil så gerne beholde en hvalp selv. Da vi bor på Færøerne er det ikke så nemt at anskaffe en sådan hvalp.

Lokale nyheder fra Lystrup
Ønsker du også at læse lokale nyheder? Så se mere på vores-lystrup.dk, hvor du kan læse om alt fra Lystrup.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Helt forvirret over første gangs parring
  • #1   30. jan 2021 Med progesteron på 22 er det sidste udkald. Ægløsning har fundet sted og mest optimale tidspunkt for parring er 24-48 timer efter ægløsning. 22 er lige på grænsen.
    Begge er uerfaren og skal nogle gange guides til at finde ret vej. Det kan være pga pels, korte ben eller hvad ved jeg. Han viser efter inseminering øget interesse, for dér lugter tæven af ham. Vi har nogle gange gjort det med unge hanner at vi har insemineret, så vi har vidst hvad der er kommet ind og dagen derefter parret. Det giver lige lidt ekstra brede skuldre til hannerne, at de kan lugte sig selv på tæven.
    Pøj pøj med drægtigheden.

• Ruth P
    Ruth P Tilmeldt:
    jan 2021

#2   30. jan 2021 Tusind tak for svar. Det giver endelig mening smiley så er det tids nok til at lade dem gå hver til sit, og krydse fingre for, at det har givet pote smiley

• #3   30. jan 2021 Ja du får ikke mere ud af det nu. Det er forpasset. Det kan være svært at læse uprøvede hunde. Nogle tæver kan også tage imod fra løbetidsstart. Andre kun i få timer i løbetiden. Progesteronetests er meget hjælpsomme. Specielt hvis man skal rejse til hannen.

profilbillede
  • #4   30. jan 2021 De 22, hvilken enhed er de målt i?
    Der findes to forskellige skalaer.

profilbillede
  • #5   30. jan 2021 Godt set Malene . Jeg kender faktisk kun den anden og den er fra Ølby

• #6   31. jan 2021 IDEXX er også mest brugt, men miniViDAS bruger de fx i Ribe, hvor de laver en del brunstkontrol.
    I Vejle oplyser de begge tal, så deres maskine kan begge dele.
    Derfor skal man lige vide hvilken skala man arbejder med, før man handler smiley

Jeg håber TS kommer på igen.

• #7   31. jan 2021 Ja helt enig.
    Også interessant hvilken race. De store hunde samt ældre tæver, har ofte senere ægløsning end små racer og yngre tæver.

• Ruth P
    Ruth P Tilmeldt:
    jan 2021

#8   31. jan 2021 Tror, at den skala dyrelægen viste mig, var den øverste her. Racen er en Cavalier.

• #9   31. jan 2021 Vores de små bliver oftest parret (efter progesterontest) på dag 13-15 og de store på dag 19-21.

• Ruth P
    Ruth P Tilmeldt:
    jan 2021

#10   31. jan 2021 Dejligt at høre at hun er blevet insemineret tids nok smiley hun virker anderledes, mere stille og har lyst til at ligge for sig selv. Måske er hun bare træt efter ugen som gik. Eller måske lykkedes insemineringen ???? Håber på at det bliver til hvalpe i mars mdr smiley

• #11   31. jan 2021 Det kan sagtens snyde, men vores virker også gerne "trætte", men også enormt sultne. Altså indtil uge 3-5, hvor de kan have mere eller mindre madlede.

• #12   31. jan 2021 Jeg har en tæve, der gik tom. Hun havde præcis de samme symptomer som alle dem der var drægtige. Så jeg stoler på intet andet end en scanning på dag 28 smiley

• Ruth P
    Ruth P Tilmeldt:
    jan 2021

#13   31. jan 2021 Ja hun tigger om mad hele tiden, som heller ikke ligner hende.

• #14   1. feb 2021 Jeg har en hanhund,der bliver brugt i avl (også cavalier) og jeg synes at jeg rimelig tit oplever at parringen med en førstegangstæve ender med insemination,fordi tæven enten bliver forskrækket over hvad der sker eller den er for snæver....
    I min race anbefales det,gr genetiske sygdomme,at man parre ung med gammel,derfor har jeg efterhånden en vis erfaring..

• Ruth P
    Ruth P Tilmeldt:
    jan 2021

#15   1. feb 2021 Hej Aslan

Ja det ville være det optimale, har jeg læst mig til. Men jeg bor på Færøerne, og hanhunden jeg brugte, er den eneste på Færøerne, som er godkendt til avl. Så den mulighed havde jeg ikke denne gang.

• #16   2. feb 2021 Ruth P,så kan jeg godt se at du er lidt låst hvad angår dine muligheder..men mange tæver begynder at opføre sig lidt anderledes,når de er blevet parret,andre starter først med kvalme senere hen. Og så er der dem,der er totalt upåvirkede og bare lægger sig ned og føder...

• #18   2. feb 2021 Hvis den er for snæver til parring, så er den vel også for snæver til at føde ?

• #19   2. feb 2021 Beklager de damer,men det er bare hvad jeg oplever ...så er det jo godt at I har ,hvad I kalder,nogle sunde robuste racer... men det sker altså i nogle racer for nogle tæver..man kan jo selvfølgelig godt holde dem fast,det kaldes populært for voldtægt,men det har jeg,i hvertfald,valgt fra,da det kan skade tæven både fysisk og psykisk

• #22   2. feb 2021 #18, ikke nødvendigvis.

Jeg har i hvert fald kendskab til en pyr, der var for snæver til parring, men fødte sit kuld uden problemer. At det så ikke er ideelt, at de er så snævre, er noget andet, men hun er næppe den eneste, der alligevel har været i stand til at udvide sig til fødsel.

• #23   2. feb 2021 Tæven kan have nogle hinde/senetråde, som går på tværs i skeden og gør det svært for hannen at trænge ind, da det kan gøre ondt, både på ham og tæve.

En af mine tæver havde sådanne tråde, de blev klippet i lokalbedøvelse en af de dage, hvor hun alligevel fik taget progesterontest.

Efterfølgende ingen problemer med parring. Det var første gang for begge, men det klarede de problemfrit med blot en støttende hånd, mens de hang sammen.
    Hun fødte 7 hvalpe på 2½ time uden komplikationer af nogen art.

• #24   2. feb 2021 Det sker sjældent, at der sidder nogle strenge et stykke oppe i skeden. Disse kan hindre indtrængning, men desværre også naturlig fødsel. Min opdrætter veninden oplevede det på en tæve. Det var så inseminering med kølesæd og Katrine Kirshoff opdagede det derfor og fjernede dem. Men dét er vel undtagelsen.

Ja vi holder tæven og hannen. Eller rettere støtter dem. Er de begge uerfarne, kan man risikerer at de gør skade på hinanden. Helst vælger vi erfaren/uerfaren.

• #25   2. feb 2021 Louise - Det var også Katrine, der opdagede dem og klippede dem på min tæve, hun sagde at det var ret almindeligt at de havde dem, men om de kom til at genere afhang af placeringen.

• #26   2. feb 2021 Jeg havde ikke hørt om dem før, men det er rart at vide. Derfor er progesterontest m/vagioskopi slet ikke en dum idé, hvergang man vil parre en uerfaren tæve

• #28   2. feb 2021 Pia der er forskel på om der er et reelt behov for at holde, eller man vælger at gøre det for at støtte. Sidstnævnte sætter mine tæver i høj grad pris på.

• #30   2. feb 2021 Netop! Jeg har valgt at mine tæver skal parres, og derfor mener jeg også at de skal støttes, hvis de viser at de ønsker det.

• #31   7. feb 2021 Selvfølgelig skal de støttes,fx hvis de bliver utålmodige,hvis de hænger længe sammen,men der er forskel på støtte og fastholdelse

• #32   7. feb 2021 Hvad synes du der er negativt ved at holde fast, når de hænger sammen?

• #34   7. feb 2021 Isabelle det var netop dét jeg tænkte. Mine tæver skal der ikke gøres skade på og ej heller hannerne vi besøger. Jer er Majas første parring. Da hannen låser, bliver hun pludselig lidt forskrækket og vil løbe. Det kunne være endt fatalt. Hannen er erfaren.

profilbillede
Kommentér på:
Helt forvirret over første gangs parring

Annonce