{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
734 visninger | Oprettet:

Han på 10 - kan han bruges ? {{forumTopicSubject}}

ja har en veninde vis forældre gerne vil have deres hanhund skal prøve en parring inden han går bort, men vi snakkede lidt om det, og de ville ikke bruge ham hvis han er for gammel..
Så tænker jeg ..
jamen ti år, - det er da for gammelt..

eller hvad mener i ?

og KAN han overhovedet ?

på forhånd tak..

mvh Mini

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han på 10 - kan han bruges ?
  • #1   5. jun 2007 En hanhund bliver princippielt aldrig for gammel, men han sædkvalitet kan selvfølgelig dale og derfor ikke være istand til at befrugte.

• #2   5. jun 2007 Mener faktisk at han.. men om hans sæd er god nok, det ved jeg så intet om.. Men hvis han har lysten, så hvorfor ik..*GG*

• #3   5. jun 2007 min far har en labrador på snart 11 som er helt ustyrlig når tæven(min fars på 5 år) er i løbetid men han kan ikke finde ud af at komme "op" på hende.. Ellers er han en frisk hund. man forstår slet ikke at han er i "den alder".. altså 11 år.

Men om det er for gammelt skal jeg desværre ikke gøre mig klog på...

• #4   5. jun 2007 Han kan avle lige til han ikke er mere. Men for hvert år forringes sædcellernes evne til at nå tævens ægceller.

En fordel er at hvis hunden er sund og rask, så vil det være sunde gener han giver videre.

Rent moralsk kan jeg ikke råde dig, for jeg kender ikke hunden. Ville dog selv være forbeholden for at vælge en ældre hanhund til min tæve.

• #5   5. jun 2007 okay, tak for svarene ..
    troede faktisk der var en grænse smiley hehe..

men okay, hvis andre også mener at alderen ikke gør noget, jamen så futter jeg da ned og siger det til dem ;D

'

• #6   5. jun 2007 Der er en grænse DKK siger vist 6-7 år...Der er en stpr risiko for at han laver sygehvalpe med genetiske fejl...Hans sædkvalitet er meget forringet. Kunne aldrig drømme om at lave sådan en parring selv...

• #7   5. jun 2007 Jeg syntes de skal spørge deres dyrlæge til råd......han kender hunden og der kan jo være mile vid forskel på hunde i den alder........men hvis han er frisk og frejdig, så er der sikkert ingen problemer ;o)

Pøj pøj til bessefar *G*

• #8   5. jun 2007 Han har aldrig fejlet noget, og kommer fra gode forældre og familie..

Han er frisk og virker da sund og rask ..

Men .. siger det videre til dem ..

• #10   5. jun 2007 DKK har ingen øvre grænse for hanner og at han skulle producere flere hvalpe med arvelige defekter fordi han er en gammel hund vil jeg meget gerne se dokumentation på, for det mener jeg ikke holder stik.

Fordelen ved at bruge en ældre hanhund vil jo være at han har haft flere år til at vise de egenskaber som gør ham egnet til avl (brugsegenskaber, temperament, resultater fra både udstilling og brugsprøver, har vist at han ikke med alderen har udviklet sygdomme, afkomsresultater på evt. tidligere afkom osv).

Men ligesom hos en yngre hanhund mener jeg jo at man nøje bør overveje hvorfor hunden skal avles på og ikke kun gøre det fordi "det kunne være sjovt" eller "han skal have lov at prøve".

Men er der gode argumenter for at lige netop denne hund skal avles på, så mener jeg ikke alderen er for høj (igen selvfølgelig under forudsætning af at det er en sund og rask hanhund i god form for alderen).

• #13   5. jun 2007 Inden vi gætter på om hunden har stamtavle eller ej, synes jeg da det er relevant at høre om den har stamtavle?

• #14   5. jun 2007 Juelsgaard >>>> Ja jeg har ihvertfald hørt om flere tilfælde med " pludselig opstået HD" hvor det eneste man har kunne sige var pga hanhundens alder....
    Hvorfor er det lige at man skal " tappe sæd fra en hanhund, hvor den er omkring de 3 år hvis man vil gemme sæd fra denne.... Nok ikke fordi sædkvaliteten bliver bedre med alderen...
    Hvad hvis hvalpene er syge, fordi der er en risiko....Husk så lige at minde kommende hvalpekøbere om en sygeforsikring !!

• #15   5. jun 2007 Marianne: Du har helt ret. Sædkvaliteten daler med alder. Og det betyder at hanhunden kan få problemer med at befrugte tæven og at sæden ikke kan holde til at blive kølet ned (til kølesæd) eller frosset (til frostsæd).

MEN det betyder intet for de enkelte hvalpe. Der er IKKE en øget risiko for syge hvalpe!!! At nogle siger at det er pga. hanhundens alder at nogle hvalpe har fået HD er for mig at se blot ENDNU en (ja, undskyld) dum undskyldning fra folk som ønsker at give alderen skylden. Og i hvert fald en påstand som der (mig bekendt) absolut ikke kan findes dokumentation for.

Så jo, nedsat fertilitet er en risiko ved ældre hanhunde, men højere frekvens af nedarvede sygdomme? Det holder altså ikke!!!

• #16   5. jun 2007 Generne bliver dårligere med alderen..Disse hunde har aldrig tidligere lavet HD ..Har slet ikke skyggen af HD i anerne...Men sådan er det ...Men gider ikke diskutere det...Har bare enormt ondt af at kommende hvalpekøbere der kan risikere en syg hvalp.... Ingen af mine drenge vil nogensinde blive brugt til avl efter deres 7 år.!

• #17   5. jun 2007 Generne kan blive...

• #18   5. jun 2007 Vil du være sød at give mig den teoretiske forklaring på at generne bliver dårligere med alderen.

For der må være et eller andet jeg er gået glip af smiley

• #19   5. jun 2007 Jeg synes også en hund er for gammel når den er 10 år, og jeg tror ikke at det er anderledes med hunde end med mennesker, at jo ældre man er, des større sandsynlighed er der for, at der sket mutationer i dna`et ved celledelingen. Men det kan også ske af andre årsager så som visse typer af virus, kemiske stoffer fx rusmidler, hvilket nok ikke er relevant for en hund, eller bestråling af fx ultraviolet lys, radioaktiv stråler, eller røntgenstråler.
    Og for mig ville det være en unødig stor risiko, at løbe...

/ Trine

• #20   5. jun 2007 Juelsgaard >>>>Som ældre forældre har en større risiko for at få "skadet" børn, vil jeg bestemt mene at der også er en større risiko ved dyrene...Hvilket jeg også har hørt opdrættere oplever ....Det er min holdning og du har din, fint for mig....Ved bare at jeg aldrig selv ville gøre det ....

• #21   5. jun 2007 Juelsgaard vil det sige at du mener at så længe vi er i stand til forplantningsakten så er der ingen risiko forbundet ved at have en høj alder eller hvordan skal man forstå dit indlæg?

/ Trine

• #22   5. jun 2007 JEg ved ikke lige om det er den teoretiske forklaring, men ved at have være halvvejs gennem livet må man naturligvis også have været udsat for flere miljøpåvirkninger end en ungersvend og dermed kan dine gener være svækket, går ikke ud fra at en hund har levet 10 år i et labratorium... Og dermed er generne svækket

/ Trine

• #23   5. jun 2007 Undskyld jeg blander mig,MEN der er igen forskel på racer, hvornår en hund er gammel. Mange hunderacer bliver 15-17 år , og så er 10 år ikke gammel i den forstand.
    Og den med HD..- Sorry, Marianne jeg ved du har meget erfaring, men det tror jeg altså ikke på. At fertiliteten bliver lavere ved de fleste, og der KAN i sjældne tilfælde også komme defekte hvalpe- ligesom der i ørvrigt også kan ved andre yngre han-hunde.

Hvis han er i god kondition, og alt ellers er iorden kan jeg ikke se det store ved det.
    Dog ville jeg måske sige at det var muligvis for gammel hvis det er første gang han skal parre.

• #24   5. jun 2007 Jeg er 100% klar over at mennesker som får børn i en sen alder har større risiko for at få skadede børn end mennesker som får børn i en yngre alder.

Men det er jo ikke som sådan arvelige sygdomme, men derimod skader som er der ved fødslen og som sådan er "tilfældige" skader. De skader man ser hos mennesker er jo typisk mongolisme, misdannelser m.m. og IKKE f.eks. en øget frekvens af diabetes (som jo må betragtes som arvelig) og øget frekvens af arvelig brystkræft.

På samme måde ser man heller ikke inden for hunde en øget frekvens af arvelige sygdomme (f.eks. endocardiose, HD eller arvelige øjensygdomme) hos hunde efter ældre hanhunde. Om man ser en øget frekvens af misdannelser (som f.eks. ganespalte) det vil jeg indrømme at det ved jeg ikke, men det er i så fald noget som vil give sig til udtryk i færre levedygtige hvalpe og IKKE gå ud over kommende hvalpekøbere.

Jeg mener ikke på nogen måde at der er belæg for at sige at en hvalpekøber får en dårligere eller potentiel mere syg hvalp fordi faren er en ældre hund.

Og at frekvensen af arvelige sygdomme (altså sygdomme hvor vi kender arvegangen eller ved med sikkerhed at sygdommen er arvelig) skulle stige ved hvalpe efter en ældre hund, det mener jeg er en ganske udokumenteret påstand (og jeg mest til dokumenterede påstande og ikke til noget som nogen har hørt engang at der var en som troede at vedkommende vidste at det måske forholdt sig sådan *SSSSSSSS*)

• #25   5. jun 2007 Juelsgaard
    Det håber jeg da heller ikke at jeg har sagt... men jeg synes det vil være en unødig risiko at løbe, og personligt ville jeg ikke selv tage den chance, men det var da mest af hensynet til tæven og de hvalpe som evt ikke ville overleve pga misdannelser.

Men jeg tror heller ikke på at en hvalp vil være mere sisponibel for at udvikle HD fordi faderen er en ældre hund. Enten har en hund disse defekter eller også har den dem ikke...

/ Trine

• #26   5. jun 2007 Trine: Ja, jeg vil netop også sige at HVIS der skulle være en risiko, for var det for medfødte defekter, men ikke engang det er der dokumentation for. Og hvis der var en sammenhæng har jeg svært ved at forestille mig at det ikke var dokumenteret.

Så jeg tror ikke på at der en øget risiko.

Så i dette tilfælde vil jeg jo fraråde avl fordi det formodentlig (sådan som jeg læser det) er en hanhund uden stamtavle, gode afkom, super sundhedsstatus eller andet som kunne gøre at han var til gavn for avlen.

Men generelt er jeg absolut ikke imod at bruge ældre og super afprøvede hanhunde, idet de som tidligere nævnt jo har haft muligheden for at vise resultater gennem et helt liv og dermed haft muligheden for at vise at de forbedrer racen. Så for mig betyder ældre hunde nogle gange større sikkerhed i avlen (dog skulle der gerne være en avlsfremgang som gør at der er yngre hunde som er bedre, men jo uden samme sikkerhed for hvad de nedarver).

Håber det giver mening.

• #28   5. jun 2007 Jo tak det giver ganske udmærket mening, og kan godt forstå dine synpunkter, men jeg mener stadig at en ældre hund som har været udsat for miljømæssige påvirkninger vil have en større risiko for at avle syge afkom. Der er jo også aldersbegrænsninger for en tæve, og ved godt at der er risiko for øget komplikationer i forbindelse med fødslen ved en høj alder og især hvis den er førstegangsfødende.
    Så alderen spiller ind for mig...også hvis hjeg havde en hanhund!

Må desværre løbe nu, men takker for gode input! Godt emne Mini! og god debat!

/ Trine

• #30   5. jun 2007 DFFD
    Det har jeg beskrevet længere oppe, og nu betragter jeg ikke tykt hår og bedre tandstilling som en defekt...

/ Trine

• #32   5. jun 2007 Undskyld mig - Men om hunden kan bruges i avl, rent fysisk, har da intet at gøre med om der er stamtavle eller ej..
    denne debat handler ikke om stamtavler, så vær venlig at holde det udenfor..
    Jeg ved ikke om der er stamtavle på den.. !
    Jeg tror den kan få det, da jeg ved moderen har det, men jeg ved ikke om faderen har !

Men igen - dette har intet at gøre med mit spørgsmål..

• #34   5. jun 2007 hvorfor er det lige han skal "prøve" det. det lyder da ikke til i tænker på andet f.eks har han det der skal til, hvad kan han bidrage med.
    altså han går jo ikke glip af noget når han ikke kender det

• #35   5. jun 2007 mini< kan den få stamtavle i en alder af år?? hmmmm okai
    hvad er det for en race?

• #37   5. jun 2007 dffd< ja men man kan jo se på hg´s salgs side hvor mange hunde der bare lige skal prøve det. for hunden eller ejern´s skyld?

• #39   5. jun 2007 Der må være penge i det.....

• #40   5. jun 2007 ej okay, !
    jeg ved ikke om hunden kan få stamtavle eller ej, men ville da tro det .. aner ikke om alder har nogen betydning..
    og det er IKKE min hund, men en venindes forældres !!!!

Jeg ved da ikke hvad de har tænkt sig, går udfra den skal tjekkes først, men ville høre jeres mening..
    hvad de vælger og gør, er da ikke min skyld !!!

• #41   5. jun 2007 Marianne B - der må være penge i det `??

hvad er det for en kommentar at komme med.. du aner intet om dem og kan da ikke sidde og sige sådan !!

De har sgu penge nok så er nu ret sikker på det ikke er derfor !!
    Så drop de der latterlige kommentare om folk du overhovedet ikke kender..!

• #42   5. jun 2007 Med alle de hvalpe der bliver lavet pt, må der da være penge i det...Skriver ikke specielt om din tråd, men kommenterer Mettes udtagelse .......
    Hvor mange udgifter sidder folk med, når man sælger hvalpe uden stambog til 6000 kr....

• #43   5. jun 2007 Marianne - hmm.. ok. .
    men stadig.. noget at en udtalelse når du ikke kender personerne ..

OG IGEN! -
    det er altså ikke dét tråden handler om .. !

• #44   5. jun 2007 Næ ved du hvad...Jeg overvejer sgi at lave en markedsannonce...Søge 2 newf tæver...Så laver jeg lige et par parringer med mine drenge...8 hvalpe hver uden stambog 6000 kr pr hvalp. 96000 , skal måske lige bruge de 10000 på tæverne, men det kunne da blive en super juleferie....

• #45   5. jun 2007 Jamen så gør du da det . .
    det er ikke mit valg eller min vurdering hvad du skal gøre..!!!

Og synes du skal hoppe ud af tråden hvis du ikke har andet at sige!!

• #46   5. jun 2007 Når man opretter en tråd i et offentligt forum, må man forvente at få mange forskellige meninger, både dem man kan lide og dem man ikke kan lide...Det nytter ikke at blive fornærmet, når man ikke kan lide svarene...Mener stadig at det er dybt umoralsk og ansvarsløst at bruge sådan en gammel hanhund fordi han lige skal have lov til at prøve inden han dør...Han bidrager intet til avlen ....

• #47   5. jun 2007 Okay, jamen jeg synes da det er fint nok at du skriver hvad du mener, men synes alt det andet du skriver er fuldstændig meningsløst at skrive,,
    jeg beder ikke om at høre om stamtavler, penge, osv..
    jeg spørg om hunden er for gammel eller ej !!

• #48   5. jun 2007 kort sagt, det er fint nok at bidrage med sin mening, så længe man holder sig til emnet!!!

• #49   5. jun 2007 ja og det har jeg svaret på....Grunden til at folk spørger mht stambog det er for at få afvide om han er avlsgodkendt med de avlsrestriktioner der er indenfor hans race...

• #50   5. jun 2007 ja, men det handler om om han er i stand til det rent fysisk i en alder af 10!

Om han har stamtavle eller ej, er mig ligegyldig .. ikke mine hvalpe, mine hunde og mit valg..

• #51   5. jun 2007 mini< nej ´men det må da intressere dig siden du spørger her på hg.

• #52   5. jun 2007 Mini
    Om han kan finde ud af det kan vi naturligvis ikke sige noget om, og da slet ikke når vi ikke kender hund eller race, og har han aldrig prøvet det før er der jo kun et af gøre, nemli forsøge og se om det lykkedes.

Jeg skriver om race her fordi jeg har læst om nogle engelske bulldogs, der ikke selv kan udføre parringsakten, og derfor skal have hjælp til det fra deres mennesker - så det har relevans i forhold til det du spørger om.

Og DFFD...
    Jeg læste dit indlæg om at rette tænder som værende et kosmetisk indgreb og ikke en defekt, men som du beskriver det så er jeg da enig i det er dominerende gen fra din moders side.

/ Trine

• #53   5. jun 2007 Mette O -. Ja det gør det da.!

Kommentér på:
Han på 10 - kan han bruges ?

Annonce