{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ??? til ejere af HD hunde
  • #1   1. jun 2007 hmm det er enlig nogen gode spg . . for hvordan finder man ud af det ?! :o/

Luie havde HD - D og E . . :o/

• #2   1. jun 2007 1/3 del af hver mener jeg at have læst........

• #3   1. jun 2007 Ikke hvad man har hørt/ læst...Dem der har hunde med HD, må have gjort sig nogen overvejelser ....Hvad gik galt ??

• #4   1. jun 2007 Jeg har fået af vide at det er 1/4-dele arveligt
    og 3/4-del miljøbetonet

• #5   1. jun 2007 Nye studier har vist (studier af ulve) at det er 70% kost..

Derfor skal min næste hund BARFes fra start .. måske virker det, måske ikke..

Kayser havde HD.. Men dyrlægen mistænker ham for at være een stor genfejl.. Så måske det ikke rigtigt var HD, men en slags deformatet..

Kaoz har HD.. Ham mistænker jeg for at hans blanding bærer skylden..
    Små hofteknogler (boxer) og bredere hofteslåle (retriveren)

• #6   1. jun 2007 ingen studier her...Kun realiteter...Hvorfor fik jeres det ??

• #7   1. jun 2007 Et er teori noget andet er praktik, som vi altid sagde i min studietid ;o)

• #8   1. jun 2007 Kayser´s far har produceret en del hvalpe.. Nogle med A hofter og nogle med E hofter (og nogle imellem der)..
    Kaysers mor var førstegangstæve, så måske var det en smutter med Kayser.. Jeg ved det ikke..

Jeg synes HD er svær at beregne ud fra de 2 tilfælde jeg har oplevet..

Kayser var jo helt forkert over det hele.. alt alt alt for stor og et lettere sært sind - nok pga smerterne.

Kaoz ved jeg jo ikke så meget igen om fra hans første 11 måneder.. Ved han har haft en storesøster at lege med, men ellers ved jeg ikke det helt store..

Men jeg synes det er utrolig interessant at debatere og gisne om det.. Ville bare ønske at der var en klar linje med hvad det skyldes.. for det er sgu en grim sygdom !!

• #9   1. jun 2007 Det er faktisk lidt der er arveligt. Mener det er ca. 25 % der er arveligt og ellers er det kost og miljø.

• #10   1. jun 2007 Nina >>>> Mange Newf. vælter rundt i dette pt, og det er ikke kosten!

• #11   1. jun 2007 Moster >>> Læs hvad jeg skriver ! Ingen studier ....Kun realiteter !!

• #12   1. jun 2007 nemo har hd.. min dyrlæge mener det er arv og en skade fra hun er blevet påkørt for længe siden...

nemo har altid fået kvalitets foder fra dyrlægen. ikke gået på trapper før hun var over et år. har ikke gået lange ture med hende før hun var over et år. men alligevel grad d på højre hofte...

men heldigvis lever hun et liv uden smerter. har fået lagt guld ind for næsten et år siden får spichelt foder og svømmer 2 gange i ugen.. kan ikke mærke på hende hu har hd... min elsked lille prinsesse..

• #13   1. jun 2007 Marianne B>> Jamen det er jo ikke til at sige, man kan jo kun gætte, studier må jo også være realiteten, for noget må de jo have studeret.

• #14   1. jun 2007 De fleste vil vel påstå de har fået det via arv?

• #15   1. jun 2007 moster>>>> Det skal du ikke blande dig i ;o)
    Nu ser vi hvad folk skriver....

• #16   1. jun 2007 marianne.. man kan jo ikke stille HD så sort/hvidt op.. Det er gener vi har med at gøre.. Men man kan da tjekke om pågældende forældre dyr og generationer,samt søskende er disponible for det.. Det er punkt et.. punkt 2 er foder.. punkt 3 er motion.. Jeg har undersøgt afkom efter en hanhund.. snakket med ejere af hunde,efter denne han.. Alle dem jeg har været i kontakt med,har der været et udslag på højre ben,selvom hvalpen derefter har A og A..

Jeg fodrer korrekt syntes jeg, og motioner korrekt.. Men hvorfor Ozzy fik A og C,kan jeg ikke svare på

• #17   1. jun 2007 Marianna>> Bevars, skal da nok holde mig fra din tråd så.

• #18   1. jun 2007 Stine >>>> Lige sådan ønsker jeg folk svarer...Ja genet kan spille et puds.. Som du skriver du har fodret korrekt og motioneret korrekt...Kan du så gøre andet ??? Hvis din opdrætter så sagde ; nej Stine du har fodret forkert, ville du så tage skylden på dine skuldre ???

• #19   1. jun 2007 Moster >>>> Se lige min smiley ..... Du skal ikke blande sig i om folk svarer ærligt, det var det jeg mente.. Der er vist en der er fredags sur ;o)

• #20   1. jun 2007 marianne.. ikke på vilkår.. Opdrætter ved hvad jeg fodrer med og har sagt god for det.. Jeg gør hvad der er i den bedste interesse for mine hunde og ser dem blir helst blive gamle og grå,så jeg gør mit bedste..

• #21   1. jun 2007 Marianne>> Kald det hvad du vil. Jeg kom med min mening, det var åbenbart ikke den du ville høre, fint nok. Håber du får noget du kan bruge.

• #22   1. jun 2007 jeg vil også mene jeg både har fodret og motioneret korrekt..

• #23   1. jun 2007 Moster >>> Jo du må gerne have din mening....Hjertens gerne....men det er ikke studier tråden går på.....

• #24   1. jun 2007 Klart arv. synes det er skrækkeligt, som folk udslynger procentsatser. Det er bare en sovepude for enkelte opdrættere som ikke vil tage ansvar for egen avl, for det er da hvalpekøberens skyld.
    Var det bare gjort med rigtig foder, huld, træning, samt alle de hensyn der bør vises hvalp/unghund det første år,
    Når disse hensyn er taget, og hunden alligevel udvikler HD, ja, så er der altså kun arven tilbage.

I Tyskland er der bestemte avlshanner, som enten er, eller også burde være taget ud af avl, fordi de nedarvede HD mange generationer fremad.
    Det er ikke den enkelte hunds status der er afgørende for hvordan det nedarves, det er derimod indeks og sikkerhedstallet

Husk, en sund hund kan tåle at blive brugt.

• #25   1. jun 2007 Bertha er af gode linier, der er rigtig mange A hofter kan kun finde to B hofter på hendes stambog.
    Hun har altid fået godt foder, hverken for lidt eller for meget motion. Hun gik ikke på trapper da hun var helt lille, men da hun blev lidt ældre er hun gået op af trapperne om aften og ned af trapperne igen om morgenen. Men hun har aldrig fået lov til at lege på trapperne. Til gengæld er hun vokset op sammen med en Grand Danois, og der er blevet leget lidt voldsomt til tider. Hun har lige fået stemplet A hofter og O på albuer.........................men til gengæld har hun også lige fået konstanteret Epilepsi.

• #26   1. jun 2007 Marianne: min første Boxer havde E hofter - hun mærkede intet til det, men døde desværre af kræft, da hun kun var 3 år. HD blev kun opdaget fordi vi ville bruge hende i avl - det blev hun selvfølgelig ikke da det stod klart at hun havde E hofter. Det viste sig, at også en søster havde D hofter og derfor blev hele kuldet taget ud af avl.
    Hun var ud af prima afstamning og var blevet fodret og motioneret korrekt. Hends far havde A hofter og moderen B hofter og tilbage i familien så det også rigtig fornuftig ud.
    Et år efter hendes død, får vi en ny boxer - en halvsøster - de har samme mor. Faderen til dette kuld havde B hofter og Equitta, som min hund hedder fik A hofter. Hun er blevet fordret og motioneret som hendes halvsøster blev det.
    I dette tilfælde tror jeg at de dårlige hofter i det første kuld, skyldes at denne kombination ikke var god og at anden kombinationen var fin - MEN jeg ved det ikke og det er jo det der er så svært, når vi nu arbejder med naturen, den er jo uforudsigelig - ved bare at jeg nu har en hund der er super i hofterne og totalt rentgående.

• #27   1. jun 2007 først vil jeg lige sige, at jeg ikke har læst alle svarene, og dernæst at jeg ikke har haft en hund med HD.

Men da vi købte Vanni fik vi af vide, at HD ikke kun er arvlig, men at de også kan forkomme, hvis hvalpen er overvægtig i hvalpetiden, og at hvis den yder alt for hårde aktiviteter i længere tid, som eks. at cykle, eller hvis man lod hvalpen lege med voksne hunde i for lang tid, eller hvis man gik længere ture.

• #28   1. jun 2007 Nina
    Har du evt et link så man kan læse om disse nye oplysninger?
    Indtil nu har videnskaben ikke kunne sige, hvilke gener der forårsager HD, men mange har skønnet at 70 % skyldes miljø, og 30% arv, men det er langt fra påvist at det er sådan.

Hvordan afgør man iøvrigt, hvilke årsager der ligger til grund for at ens hund har fået HD?

Tror nok at man bebrejder sig selv, hvis man er så uheldig at have en HD hund, men det kan man naturligvis ikke bruge til noget som helst, men man kan tage ved lære af de erfaringer man har fået ved at have en hund som er disponibel for denne sygdom.

/ Trine

• #29   1. jun 2007 Jeg har aldrig bebrejdet migselv at min hund fik HD - jeg gjorde alt det som man siger man skal og alligevel fik hun E hofter - helelr ikke opdrætteren har sagt noget om at jeg kunne have gjort noget anderledes - og da hendes halvsøster så får A hofter, efter at være opvokset på samme måde, så synes jeg ikke at jeg kunne have gjort noget anderledes

• #30   1. jun 2007 Platugler...

Jeg har ofte bebrejdet mig selv fordi min hund er den eneste med så dårlige hofter så langt tilbage i hendes aner som man kan spore - hun har en søster i Holland der har B hofter og dermed er på overgangsstadiet til at udvikle HD.
    Selvom jeg har gjort alt der var tænkeligt muligt for at mine hunde skal være sunde og raske, så har bebrejdelsens torn da stukket mig til tider....

Og det er til trods for, at jeg ved at sygdommen nedarves reseccivt, og dermed er utrolig svær at få bugt med da to sunde og raske hunde er bærer af det syge gen / de syge gener og når de parres bliver sygdommen dominant og kommer til udtryk i fænotypen, men ikke hos hele afkommet....

/ Trine

• #31   2. jun 2007 Jeg ved ikke hva jeg skal tro eller tro på.

Vi har 2 hvalpe fra samme kuld, en han og en tæve.

Begge 2 er udstillet ligemeget, trænet ligemeget, har leget sammen altid og får det samme foder. Ikke desto mindre har den ene A-hofter og den anden D-hofter.

Vi har altid taget hensyn til dem, de har ikke fået lov at være "vilde og uhæmmede", ikke arbejdet hård gruppe C osv.

• #32   2. jun 2007 Følger med fra sidelinien...I er ikke glemt *ss*

• #33   2. jun 2007 Hvis 70% er miljø, hvordan kan det så mon være, at der er racer der stort set ikke udvikler HD? Det hænger slet ikke sammen.

• #34   2. jun 2007 Var dét den seriøse tråd, vi talte om tidligere i dag......ggg.

P.s Det er lørdag, så man kan ikke være fredagssur idag.

• #35   2. jun 2007 Winther >>> Ved man med sikkerhed at der er racer der ikke udvikler HD ?? Hvis det ikke er en avslrestriktion er det jo ikke nødvendigt...Hvad med alle de racer der " går rundt" i de små hjem, som aldrig bliver fotograferet, og heller ikke har symptomerne....
    Når man laver undersøgelser omkring HD; er alle racer repræsenteret i lige % ????? Indgår blandingshunde i undersøgelserne ????

• #36   2. jun 2007 Susanne >>> Tråden er fra i går *lool*

• #37   2. jun 2007 ....nødvendigt at rtg. fotografere......

• #38   2. jun 2007 UPS * rødmer*, det havde jeg da lige overset. Nå, men det beviser da så at min teori holder, sikke en masse indlæg - hahæhæhæh

• #39   2. jun 2007 Marianne:
    En race som Malinois udvikler meget sjældent HD. Hvis 70% er miljø ville jo ingen racer gå fri, og begge racer købes af brugsinteresserede, så der kan ikke være den store forskel i det miljømæssige. I det man siger at en rase er disponeret, så ligger det i generne/avlen
    Tror ikke alle racer er undersøgt, som sagt, har ikke alle racer problemer.
    Jeg udtaler mig i forhold til schæferen, som nok er den race som gennem tiden har den bedste registrering af HD. Som jeg allerede har skrevet så er der bestemte avlshanner , hvor man kan se, hvordan de specielt nedarvede HD.

Husk en sund hund kan tåle at blive brugt...

• #40   2. jun 2007 Winter >>> ""Tror ikke alle racer er undersøgt, som sagt, har ikke alle racer problemer."""
    Hvis vi holder os til dette du skriver ; Så har newf. heller ikke problemer......Utroligt mange newf. lever i bedste velgående med E hofter uden at vide det... Vi har en avlsrestriktion der gør at i skal undersøge for HD, derfor kan man på papiret se " at vi har et problem"....Ergo kan der gå rigtig mange hunde rundt med en HD, hvor ingen ved det, da hunden ikke har symptomer....Derfor vil jeg påstå at man ikke kan "afvise" at alle racer kan have en HD...

• #41   3. jun 2007 Marianne:

Er der problemer med en race, så er det jo ikke bare status ved fotograferingern, så er der jo selvfølgelig også øget antal hunde, som får smerter og så bliver fotograferet.
    For at blive ved newf, som jeg forstår dig, så er der mange der har E, men ingen problemer..nu er det jo ikke ligefrem brugsarbejde newfen mest bliver brugt til, så sådan en hund bliver begrænset belastet, især når den har fået konstateret HD.
    Som jeg har forstået det, så er det ikke altid en hund med D eller E får problemer, det kommer an på om afvigelsen giver slid på knoglem.
    En anden ting er, om DKK dømmer for hårdt, Inden for schæferen har de flere A hunde i Tyskland, og der er stort set kun bedømmerne til forskel..

• #42   3. jun 2007 Winther >>> Jeg mener bare, at man kan ikke konstaterer om alle racer har problemer eller ej, andet end hvis alle bliver HD, og no problems og ingen avlsrestriktion gør at hunden ikke bliver fotograferet...
    I forhold til newf. blev under 30% fotograferet i 2004, og i følge DKK er tallet faldende...

Kommentér på:
??? til ejere af HD hunde

Annonce