{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.129 visninger | Oprettet:

Sterilisation - Til skræk og advarsel {{forumTopicSubject}}

Sterilisering - Til info og lidt til skræk og advarsel om hvor galt det KAN gå smiley

OBS!!! Blodigt billed nederest i indlægget !

Jeg har to tæver af racen Papillion, en på 9 år (Zille) og en på 5 måneder (Luna).

Jeg købte Zille som 2 årig, da hun allerede var over den alder hvor det rent helbredsmæssigt (kræft) kunne betale sig at sterilisere hende, udskød jeg det da det ikke gjorde den store forskel om jeg ventede.

Jeg fik så min hvalp Luna og denne gang ville jeg have det gjort så hun kunne få de fordele som en tidligt sterilisation har. Jeg har lavet rigtig meget research, både artikler fra DK og udlandet omkring dette, da jeg absolut ikke syntes om at udsætte mine dyr for unødvendige indgreb. Men traf efter lange overvejelser valget om at få det gjort inden første løbetid.

Læs bl.a. mere her om fordele/ulemper ved sterilisering: http://www.netdyredoktor.dk/hund/tema/stu/sterilisering-af-taevehund.aspx

Da min ældre tæve Zille sluttede hendes løbetid for en måneds tid siden, var hun denne gang mere påvirket end hun plejer at være: hun var tromme tyk om livet, hun plejer altid at være en slank lille dame. Men mærkede ellers ikke de store ændringer i hende ud over dem hun altid har haft: lidt små gnaven, trækker sig tilbage, opsøger ikke en så meget.

Jeg besluttede mig at få begge mine hunde steriliseret på samme tid, mest fordi jeg så ikke skulle tage fri fra arbejde to gange for at være hjemme ved dem, og det passede perfekt med at Zille var imellem to løbetider.

Jeg kørte til til dyrehospitalet i går og blev kort tid efter ringet op fra dyrehospitalet for at informere mig om at Zille rent faktisk havde en stor akut livmoderbetændelse som inden for kort tid ville have kunne udvikle sig rigtig grimt!

Dyrlægen var selv blevet overrasket da han ikke har kunne mærke noget på hende ved forundersøgelsen.

Jeg var lidt chokeret, for det var tilfældigheder at jeg valgte at få hende ordnet samtid med Luna, havde jeg ikke fået hvalpen havde Zille først blevet steriliseret i det nye år.

Dyrlægen sagde at det var ret alvorligt, havde hun gået en måned mere havde den måske sprunget også kunne det have endt fatalt smiley

Må sige jeg inden operationen stadig var i tvivl om hun skulle steriliseres, men havde en følelse af at det var det rette at gøre, og gudskelov for at jeg ikke ændrede mening.

Så hvis i går og tænker over om det kan “betale” sig at sterilisere en ældre tæve så håber jeg i kan tage denne oplevelse med i jeres overvejelser.

Det er ofte en meget snigende sygdom, meget meget svær at opdage inden den er helt gal. Jeg har trykket på Zilles mave efter hun var i løbetid for at tjekke om hun havde ondt, men dette gav hun ikke udtryk for.(Hun var ikke tromme tyk mere om livet efter løbetiden sluttede)

Blot for at informere om at vores kære dyr desværre ikke ofte viser de har det skidt, før det VIRKELIG er galt! smiley

Jeg har lagt to billeder ind: Det første er Lunas livmoder/æggestokke, størrelseforholdet kan ses ved den 1-krone som er ved siden af.

Det andet billed er Zilles livmoder/æggestokke, selve længden er som den skal være, men omkredsen er som en mindre medisterpølse og da han klippede hul på den foran mig væltede betændelsen ud af den som det kan ses på billedet.
(Nornalt er livmoderen på tykkelse med et sugerør)

Puha, bare tanken om hvad der ville være sket hvis hun ikke var blevet steriliseret nu er næsten ikke til at holde ud at tænke på.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation - Til skræk og advarsel
  • #1   26. nov 2014 Godt hun fik den der pillet ud da.
    Den er jo kæmpe.
    God bedring til begge.

• #2   26. nov 2014 Føj for den lede! Godt historien endte lykkeligt trods alt smiley

• #3   26. nov 2014 Godt du har fået det fikset. Men jeg må da indrømme at jeg var taget fluks til dyrlægen med min hund, hvis den pludselig blev trommetyk. Jeg har selv haft en ung tæve, der fik livmoderbetændelse efter sin anden løbetid. Det nåede heldigvis ikke at blive så slemt som med din, da jeg reagerede meget hurtigt på at hun virkede en smule nedstemt og gik og krummede ryggen en smule.
    God bedring med din hund. Den tæve jeg har nu fik jeg steriliseret før hendes første løbetid; hun var lynhurtigt ovenpå efter operationen og hun har udviklet sig fuldstændig normalt, så det er ikke sidste gang jeg vælger den løsning.

• #4   26. nov 2014 Hold da op smiley godt det blev opdaget inden hun blev rigtig syg af det!

Vores gamle hund blev også steriliseret af praktiske årsager for snart 13 år siden. Da dyrlægen åbnede var hun også lige på grænsen til at det blev akut. Der havde hverken vi eller dyrlægen opdaget noget.

Saphira er steriliseret efter 1 løbetid - netop for at undgå sådan en situation.

• #5   26. nov 2014 Vi havde længe overvejet om molly skulle steriliseres, men så en dag gjorde vi det alligevel.. Og de fandt en cyste på størrelse med en bordtennisbold på hendes livmoder.. Så ja.. Hun fik fjernet hele motoren..
    Jeg er så med at vi ikke fik gjort det noget før..

• #6   26. nov 2014 Angående hvorfor jeg ikke tog hende til dyrlægen da hun blev tyk: hun var ikke øm når jeg trykkede på hende eller udviste anden adfærd som kunne tyde på noget akut. Meget normalt at blive oppustet ved løbetid, denne gang var det bare mere end jeg havde set før. Dyrlægen er ABSOLUT IKKE noget jeg spare på hvis jeg tror der er noget galt med mine dyr smiley

• #7   26. nov 2014 Hvor er det bare godt det nu er overstået, har læst fornylig et sted at mellem 20 og 25% ældre tæver får livmoderbetændelse, det er immervæk en del....

Er også glad for at begge mine er steriliserede ...

• #8   26. nov 2014 Lidt samme historie med Alva og Aifi.. Den ældste havde livmoderkræft da de to blev steriliseret... Der var også meget stor forskel på de to æggestokke. Godt du deler ud af oplevelser. smiley

• #9   27. nov 2014 Hanne og Ashley, så i kender til problemet:-) sikke noget da de opdagede kræft med din ene Hanne smiley puha en forskrækkelse ! Hvor gammel var jeres da i fik dem steriliseret og har i oplevet nogen positive /negative ting med dem efterfølgende?

• #10   27. nov 2014 Min Alva var nok 6, Aifi var under et år smiley

• #12   27. nov 2014 Øv hvor træls smiley godt der blev gjort noget smiley
    Min egen hvalp havde navlebrok, og hen over natten gik den fra at være blødningen lyserød til at bule mere ud og være hård smiley vi mærkede på hende, kiggede på hendes adfærd... Alt... Ingen smerter overhovedet. Ved hvalpelegestuen blev hun skubbet hen af gulvet og leget ret voldsomt med at de andre hvalpe, ingen smerter. Ikke det mindste viste hun. Dagen efter ville vi have haft ringet til dyrlægen, men da hunden havde spist min oplader og mobilen var gået død. Derudover er min kærestes mobil spæret, så der var ikke mulighed for at ringe. Så tirsdag morgen da dyrlægen åbnede ringede jeg. Og fik af videncenter skulle komme ind så det lige kunne blive kigget på... Efter en undersøgelse af begge dyrlæger for jeg af vide at de beholder hende, og lige så snart der var plads ville hun blive opereret... Efter operationen spørger dyrlægen om vi ikke havde set tegn på smerter, da hun må have haft ufattelig ondt, derudover siger hun at hun ikke rigtig har set sådan et tilfælde før, da det opstod hen over natten, men på de her 2 1/2 døgn var det lige op over at der var gået koldbrænd i det, derudover var der noget af vævet der var dødt. Fik af vide hun ville nok have været død inden 2 døgn hvis ikke hun havde fået den fjernet smiley vi havde haft hvalpen 1 1/2 uge og så ingen ændringer i noget som helst, men det var også nær gået galt smiley

Godt vi har dyrlægen til at hjælpe smiley

• #13   1. dec 2014 Hold da op Nichole sikke en omgang den lille hvalp har været igennem, ikke en nem start på livet smiley Men hvor heldigt de nåede at redde hende inden det var gået helt galt!
    Dejligt med dygtige dyrlæger, selvom jeg brugte en del tid på at finde en jeg følte mig tryg ved. Trustpilot kan anbefales, der kommer både de gode og dårlige anmeldelser ind.

• #14   16. jan 2015 Begge mine blev steriliseret som 2 års. Fine livmodere (eller hedder det livmødre??). Jeg oplevede min brors tidligere hund dø af livmoderbetændelse og derfor har jeg en frygtelig angst for det.

• #15   17. jan 2015 Mette: kan sagtens følge dig, jeg har de sidste år også frygtet min skulle blive ramt. Kender flere hvis hunde blev ramt akut af det, så er godt nok lettet over jeg ihvertfald ikke skal bekymre mig om betændelse i livmoderen hos nogen af dem:-)
    De har det virkelig godt efter sterilisationen, men ælste på snart 10 år er for første gang nogensinde begyndt at lege med en anden hund (min hvalp på snart 7 md).
    Hun er super frisk og jeg havde seriøst ALDRIG troet hun ville ændre sig SÅ meget til det positive. De er så skønne sammen, og leger flere gange i løbet af dagen.
    Underligt at en hund lige pludselig syntes at nu er det sjovt at lege, når hun aldrig har gidet det før med nogen overhovedet.:-)

• #16   22. jan 2015 Hvis hun har haft ondt så vælger hun nok ikke at lege smiley
    dyr gemmer deres sygdomme indtil det faktisk næsten er for sent at rede dyret smiley Det var det samme med vores hvalp, i starten hoppede hun ikke rigtig og lage meget ned, i det hele taget ikke var fuld af al den energi en hvalp normalt er, men fordi vi ikke havde set hende anderledes lage vi ikke mærke til den ændring, efter hende operation sprang hun næsten 1 meter, før sengen og landede så oppe i sengen (vel og mærket 4 timer efter operationen) hvilket fortalte os at hun må have haft rigtig ondt. smiley

• Sassie
    Sassie Tilmeldt:
    nov 2013

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 55
    #17   22. jan 2015 Pu ha godt du fik det gjort. Jeg har selv en hunhund på 9 år og har den senere tid overvejet om hun skal steriliseres. . Hun fejler intet, og er frisk g livlig, men det kan jo bare komme lige pludselig. Måske man bare skulle få det gjort snart

• #18   23. jan 2015 Sassie, det er ihvertfald værd at overveje. Det er så vidt jeg ved oftes de lidt ældre tæver som er mest udsatte for at udvikle den akutte betændelse. Min var jo som sagt lidt over 9 år da jeg fik det gjort. Det er uden tvivl det bedste jeg har gjort for hendes helbred.
    Nu er det snart 3 måneder siden og jeg er SÅ overrasket over hvor meget hun har ændret sig, til det positive altså. Hun har altid været en skøn hund, men hun har aldrig leget med andre hunde, kun lige en kort løbetur efter hinanden, ellers intet.
    Nu leger hund med min hvalp på 7 md som jeg aldrig har det før, det er virkelig en fornøjelse. Dejligt at se hvor meget glæde hun har fået smiley

Kommentér på:
Sterilisation - Til skræk og advarsel

Annonce