{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

sterilisation {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at sterilisere Oda, og planen var jeg ville få det gjort via kikkertoperation. MEN og her er det jeg skal have hjælp, når jeg går ind og læser så fjernes æggestokkene mens livmoderen forbliver.
Der skrives at denne metode ikke medfører øget risiko for livmoderbetændelse, men ja så den, risikoen er der stadig ????

En af de helt store grunde for mig til sterilisation er netop at undgå en fremtidig livmoderbetændelse, vil det så sige at man skal få det gjort på den "originale" måde for at sikre det ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sterilisation
  • #1   20. mar Livmoderbetændelse er hormon styret hos hunde, er æggestokkene væk er der ikke nogen hormonpåvirkning og der kommer ikke livmoderbetændelse

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #2   20. mar Risikoen for livmoderbetændelse ved fjernelse af kun æggestokkene reducerer risikoen væsentlig for livmoderbetændelse, men hvor meget det er i %, ved jeg ikke, men det er ikke 100%.

    Hvis det udelukkende er for, at undgå livmoderbetændelse 100%, hvorfor så ikke bare få fjernet livmoderen og lade æggestokkene være ?

    Uanset hvordan man vælger at foretage det, så vil der altid være noget livmoderhals tilbage som der stadig kan komme betændelse/katar i.





  • #3   20. mar Hvis livmoderen er rask, lader man den sidde ved begge former for sterilisation i langt de fleste tilfælde. Den skrumper ind til ingenting, når man fjerner æggestokkene. Dette gør man, fordi det er det mindst indgribende.

  • #4   20. mar det der undrer mig er, når man læser på de forskellige klinikkers beskrivelse, så står der udtrykt på forskellig måde dette :

    "Undersøgelser viser at laparoskopisk fjernelse af æggestokkene ikke øger risikoen for cystisk endometrie hyperplasi/livmoderbetændelse eller andre urogenitale komplikationer."

    men der står på den anden side IKKE at det mindsker risikoen ...

    og så havde jeg jo lige fundet den gode dyrlæge efter anbefaling herinde, og har i dag fundet ud af han er langtidssygemeldt smiley
    Jeg synes ikke det vælter med gode dyrlæger i Aarhus området ..


  • #5   20. mar Jeg mener at Viborg har en god dyrlæge og pris på kikkertmetoden.
    Spørgsmålet var oppe og vende i en dyrlægegruppe for noget tid siden.
    Man kan roligt lade livmoderen sidde hvis den er rask. Risikoen for problemer er lillebitte.


  • #6   20. mar Jeg skal have steriliseret Umi på Skejby Dyreklinik. De siger, at de bruger den "traditionelle" metode frem for kikkertoperation. De åbner op og kigger på det, og hvis livmoderen ser sund ud, så fjerner de bare æggestokkene og lukker igen.
    Jeg har ikke rigtig viden om hvad der er bedst eller ej, men stoler da på, at det er en fin måde at gøre det på, hvis livmoderen er god. Jeg er mest bange for om det giver et større ar/længere heling.


  • #7   20. mar det giver jo større ar, og der skal sys i flere lag ...
    der er heldigvis 3 mdr til det skal ske hvis det skal være så jeg må gå i tænkeboks ...og tale med en dyrlæge ...


  • #8   20. mar Rosa fik fjernet det hele i den traditionelle metode, det var den eneste metode min daværende dyrlæge brugte.
    Jeg havde ingen problemer i forhold til helingen og man kunne stortset ikke se arret efter noget tid. Så det ville jeg såmænd ikke være specielt nervøs for, når hunden ellers er sund og rask.

    Dermed ikke sagt at det er den bedste metode, for det har jeg ikke undersøgt nærmere, da jeg jo surprise surprise kun har hanhunde smiley


  • #9   20. mar jeg har haft nogle steriliseret på den måde, kan ikke huske alles reaktion, men af de to sidste var den ene meget påvirket i mindst 10 dage mens den anden nærmest var Fit for Fight på 2. dagen ... men det er uden tvivl et større indgreb og derfor ville jeg gå med kikkert denne gang, men er i tvivl ..

  • #10   21. mar Mimi fik det hele fjernet, og bortset fra noget hudirritarion var hun hurtigt ovenpå igen.

  • #11   21. mar Hvis jeg ikke husker helt galt, var Lotus en af de første hunde i Danmark til at få den laparoskopiske sterilisation. Det var vist i 2007. Kaido fik den et par år senere. Begge hundene kom SÅ fint over det. Livmoderen blev undersøgt med kameraet inden dyrlægen tog den endelige beslutning. Planen var at nøjes med æggestokkene, men det kom helt an på hvordan livmoderen så ud. Så der var gjort klar til at åbne helt. Det blev dog ikke nødvendigt.
    Laura fik fjernet det hele. Hun kom også SÅ fint over det.

    Jeg ville nok vælge laparoskopisk til de store hunde og det hele væk på de små hunde.


  • #12   21. mar @ Mette hvorfor forskel ud fra str ?

  • #13   21. mar Bare råd fra min gamle dyrlæge. På de store hunde bliver arret en del større end på de små.

  • #14   22. mar Dorit blev opereret med kikkert, og fik kun fjernet æggestokkene. Det var helt uproblematisk, og dyrlægen fortalte ved udskrivning, at livmoderen så sund og rask ud, og derfor blev den derinde. Havde den vist tegn på sygdom, havde de åbnet hende og taget den ud.

    Som Malene skriver, har emnet med at fjerne æggestokkene været oppe i dyrlægegruppen på fb flere gange. Du kan gå derind og læse de gamle svar og se om det kan hjælpe dig mod en beslutning.


Kommentér på:
sterilisation

Annonce