2.081 visninger
|
Oprettet:
Stress vs trækkeleg bold {{forumTopicSubject}}
Nu er der jo voldsom meget fokus på stress i hunde og en del hundetrænere advarer og forbyder leg med legetøj. Der findes da givetvis hunde der ikke kan belønnes på den måde.
Jeg leder blot efter lidt forskellige nuancer på stress, skadelig/ikke skadelig hvor trækkeleg eller bold er medvirkende årsag.
Er der nogen herinde med hunde som ikke kan kaperer trækkeleg eller bold som belønning i træningen? Altså kommer i for højt stress.
Hvordan oplever I det? Er hunden stresset i andre situationer? Smerter? Sygdom? Nervøsitet? Velfungerende?
Hvordan belønner I så?
maj 2015
Følger: 51 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.469
Jeg er da helt med på at boldkast, som eneste aktivitet er skidt, men selvfølgelig skal der da være plads til at give den gas.
Alt med måde jo.
Har set hvor glad en hund kan være, når ejer kaster en bold som belønning. Ærgerligt hvis folk helt stopper, fordi uha boldkast er jo farligt, det giver stress.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.971
Når det så er sagt, så har jeg haft en stresset hund, som ikke har kunnet kaperer at blive belønnet for mange gange/for længe med legetøj. Atlas er ret dårlig til at filtrere i sanseindtryk, hvilket betød at han, oveni teenage-hormonerne og usikkerhed, havde en periode, hvor han var meget stresset, når vi gik tur. Han trak, der var ingen kontakt, han ville ikke tage belønning, hverken mad eller leg.
Når jeg så i træningen belønnede med legetøj, så gik der ikke særlig længe, for han kammede over og begyndte at jerne rundt. Ikke på sådan en æresrunde-agtig måde, men mere som om, at han slet ikke kunne være i sin krop og bare var nødt til at løbe, løbe, løbe. En bedre træner havde måske kunne formå at styre den stress, men jeg havde ikke nogen kontrol. Når jeg så endelig fik ham kaldt ind igen, så var kontakten ligesom røget, og han kunne ikke fokusere på mere træning.
Vi har arbejdet med usikkerheden, han er ved at blive voksen og så er han kommet på medicin, og nu kan jeg sagtens belønne med både legetøj og bold i træningen, uden at han kammer over. Jeg er nok også blevet bedre til at læse ham. Han kører stadig højt, men jeg kan styre det og han vælger mig til, i stedet for at tjekke ud.
Jeg tror oftest at det handler om, at personen i den anden ende af snoren, har svært ved at håndtere energien og måske ikke ved hvordan, de skal udnytte den korrekt.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
Hendes problem med legetøj består i, at hun ikke kan finde ud af at stoppe sig selv, og derfor har hun ikke legetøj frit tilgængeligt. Hun stresser sig selv ved at ville lege hele tiden, og før jeg fjernede det var det så ekstremt, at hun gik rundt og pev hele tiden, fordi hun ville have, at vi skulle lege. Hun havde svært ved at slappe af og hvile. Kunne ikke røre ved hende, uden hun løb hen og tog et legetøj.
Så for Bella nåede det bare et punkt, hvor det var usundt.
Vi belønner dog stadig med legetøj fra tid til anden.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Hvorfor skal de mange hunde,der ikke har nogle problemer,stoppe med noget der har så stor værdi. Det giver ingen mening.
Det giver så heller ikke mening,at ikke anerkende, at der er hunde der ikke har godt af det i et eller andet omfang.
Hunde er forskellige og skal håndteres der efter.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Men det betyder ikke at det er dårligt, usundt eller andet i den dur - bare at det skal styres.
Når det er sagt, tænker jeg at vi bruger det noget mere end gennemsnitshundeejeren og på et noget højere driftsniveau.
De fleste kommer ikke i nærheden af stress over boldleg...
Mennesker mistolker til gengæld ofte drift.
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 940 Hunde: 8 Emner: 354 Svar: 8.061
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
mar 2011
Jo, helt sikkert, Kenzie! Han havde jo den periode, hvor han kunne blive overstimuleret af at gå en tur. Og usikkerhed overfor andre hunde gjorde så det hele værre. Så han gik nok og var stresset en stor del af tiden, og så kom noget af det bare ud, når vi så trænede.
Helt klart, at det er træneren, som må forbedre sig. Men det er sikkert heller ikke rart få hunden, at bliver kørt helt derop, når der ikke er kontrol over det.
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.762
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.110
Men til øvelser der er delvist indlært, og hvor jeg skal bruge fart og intensitet fungerer det super
Jeg bruger dog gerne andet legetøj (både til at trække med og kaste), og det fungerer bedre. Der er bare kørt rigtig meget drift ind i hendes bolde
apr 2018
det der skaber kortisol i et væk og som kendetegner den skadelige stress handler om ikke at handle eller kunne. Jeg vil vove at påstå at al den fokus på leg som skadelig kan skabe stress
adrenalin er jo noget andet.
adrenalin og mindre kortisol påvirkning øger indlæringsevnen
kortisol påvirkning over længere tid fx skabt af ikke handlen dræber hjerneceller og flytter kroppens fokus til andre ting som handler om overlevelse.
Det er den sidste tilstand som er skadelig og som bør undgås. ikke den første.
går jeg i en skov og møder en bjørn så starter adrenalin og kortisol. Det er fint. Jeg kan handle hurtigt pga de stoffer uden først at skulle overveje for så når bjørnen at slå mig ihjel. jeg slås eller løber. og får afløb for stofferne.
hvis bjørnen fanger mig i et hjørne og fastholder mig der i min kortisol så begynder et andet system at arbejde og jo længere tid jeg sidder der, jo værre. Det er ikke en tilstand hvor jeg kan handle og det stresser at sidde der naturligvis og intet kunne gøre imens min krop reagere naturligt på i dette tilfælde en fare.
gennemsigtighed i træningen og hver dagen er væsentlig værre for en hund end en bold af samme årsag.
al den snak om at leg er skadeligt er en misforståelse af hvad stress er, hvornår den opstår og hvilket system i kroppen der er aktiveret.
andre årsager kan være manglende evne til at afreagere på indtryk hvilket ligger i avlen især. dårlige erfaringer kan også spille ind men jeg har aldrig oplevet at det at bruge sig selv gav stress. tvært imod. kedsomhed æder mange hunde op indefra.
en stresset hund kan reagere ud ad men også med apati. Det er individbestemt, lige som grænsen for hvilket system der aktiveres er
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Den ene kunne løbe solen sort efter en bold og gå ind og smide sig. Den anden ville helt sikkert ikke have godt af det. Men i de fleste tilfælde er det vil et ? Om at finde grænsen. Og den er altså ikke ens for alle.
mar 2011
Jeg har både oplevet det ved Atlas i trygge og mindre trygge situationer. Han er klart mere manisk, hvis han samtidig er usikker.
Jeg ser heller ikke legetøjet som synderen her. Atlas har jo gået og været mere eller mindre kronisk stresset, så det har ligget i ham i alle situationer. Legetøjet har bare kunne trigge ham, hvis jeg ikke var fornuftig i min belønningsstrategi.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Hun elsker trækkeleg og hente legetøj, hvis vi fortsætter trækkeleg, men hun forstår også, når "dyret/legetøjet" ligger "død", dvs. det er mit. Det kan sgu da ikke stresse, med mindre det er eneste aktivitet for hunden, men sagtens være et godt element i træning.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.767
Min lille Clinton er en herre med et højt aktivitetsniveau, han er larmende og godt fremme i skoene. Han er sk***skæg at træne med og meget intens. For
nogle måneder siden da han stadig var i sine hormoners vold var der en træning hvor han var totalt hat og briller og hørte meget lidt efter, men han havde en fest
Der var gudhjælpeme en der kom hen til mig bagefter og tog mig lidt til siden (en ny i klubben, men tilsyneladende meget klog.....) og sagde om ikke jeg skulle kasterere ham der for at få ham lidt ned i stressniveau. For det var ikke sundt. Hun fik at vide at hun da måtte være skingrende vanvittig og at hun da på ingen måde kunne foretage den vurdering ved at have set hunden, der forøvrigt var i en noget 'hormonel fase', i noget der lignede en halv time. Hun fik at vide at jeg gerne vil have at mine hunde er i live og at de viser det.
Gad vide hvad hun mon tænker når hun ser ham nu? Han arbejder med virkelig god koncentration og i højt tempo. Han kan stå helt roligt og vente på at komme igang. Men ja, det larmer når han komme ud af bilen; han glæder sig jo for pokker
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.806
De mener åbenbart at jeg kan gå løs med ham igen og han ikke render efter fært eller vildt, hvis kuglerne bliver kappet...
maj 2015
Følger: 51 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.469
feb 2013
feb 2013
Hvorfor HELVEDE er det lige at man overhovedet vil have en hund, hvis man ikke kan klare lidt uro, larm og besvær.
feb 2013
Og for pokker hvor er der meget snak, snak, snak....
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 940 Hunde: 8 Emner: 354 Svar: 8.061
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.653
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.653
Men jeg tror lidt myten bygger på påstande og misforståelser.
Det gælder om at finde balancen. Hvornår er det sund driftig leg og hvornår er det ødelæggende dårlig stress leg. Vores grænser er uden tvivl forskellige og hvor meget vore hunde kan kapere er også forskellige.
Det er dårlig træning at tage en ting ud og give det skylden for en masse mangler.
Selvfølgelig kan en hund da tåle at løbe efter en bold eller trække i et tov. Hvis den er velfungerende og rask. Men har man en masse problemadfærd eller smerter ind over tåler hunden måske ikke det samme.
Så enig i at man skal se på helheden.
Jeg møder jævnligt kursister der ikke vil bruge legetøj til deres hund fordi det stresser eller den kammer over. Og de kan ikke sådan lige overbevises om at impulskontrol træning kan kurerer disse udfordringer.
Det er selvfølgelig folks eget valg.
Men sådanne videoer som dogwhispere og flere andre der kun træner familiehyggehunde gør jo deres til at legerelationer imellem hund og ejer bliver ødelagt eller aldrig etableret.
Godbidder er fint men der kan man jo også komme ud for at skulle træne impulskontrol hvis hånden ikke skal ryge med eller hvis hunden bliver så opkørt at den ikke kan arbejde pga godbidder. Hvorfor skulle det så ikke være det samme med legetøj?
Glæde og lykke kan ikke sammenlignes med narko eller alkohol hvor kroppen kan blive afhængig.
Jeg føler ofte jeg er afhængig af chokolade men det er jo heller ikke en afhængighed der kan sammenlignes med narko/alkohol. Jeg vil gerne have chokolade men lever jo fint,og uden at blive syg, hvis jeg må undvære.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 2.199
Jeg har indlært hende “nu er det min” hvilket betyder at jeg tager legetøjet tilbage, og hun får en godbid for at forholde sig “i ro” og ikke miste fokus på mig. “Nu er det min” signalet er i min verden (og for min hund) næsten lige så vigtigt et signal som “fri”, fordi hun let kører meget højt. Tror at mange har lignende signaler når de træner med legetøj. Jeg fik det anbefalet engang og det virker perfekt til min hund
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Jeg har selv haft en der er blevet total fejl aktiveret og forsøgt kørt træt med bold og leg.
Han var ekstremt svær at belønne med legetøj fordi han kammede totalt over meget hurtigt. Men så var det et spørgsmål om at lære ham at køre op og ned i gear.
Vi nåede aldrig 100% i mål, men langt nok til han kunne belønnes med leg og primært bold for lige at få gassen af ballonen og strukket benene.
Men det er virkelig langt mere et spørgsmål om at variere og lære hundene at gå op og ned i stress niveau efter hvad der er ønskeligt.
Ingen af mine bc'er har nogensinde haft problemer med at kamme over i stress og jeg belønner fuldstændig vildt med legetøj, bold, trækkeleg og har lyd på og er generelt temmelig vild i mine belønninger.
Jeg synes bare generelt det er sindssygt vigtigt at kunne lege med sin hund og jeg ELSKER det. Både i træningen og herhjemme.
Chut havde jo virkelig lært at leg var grimt og = andre hunde der fløj på hende når hun legede.
Så det kostede ret mange timer at lære hende at det var sjovt og ok - Men også nogle af de bedste givet ud. Ikke bare træningsmæssigt, for hun er hyrdehund og træner bare lidt hyggelige ting herhjemme når vi endelig træner, så skal ikke engang bruge det i træningen - Men for relationen og fordi det er SUNDT at lege!!
Nu har vi jo heldigvis Karolina Westlund der slår et godt og sagligt slag for leg, på et lidt mere evidens baseret grundlag end tosser som hundehviskeren udtaler sig på.
Det er altid noget!!
mar 2011
Man bliver virkelig frustreret over sådan en video.
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.162
Det er øvet/konkurrence hold.
Pepsi kan dog godt stresse op ved leg som belønning, men det gælder jo bare om at finde “den gyldne mellemvej”. Han har klart fået mere fokus på mig efter vi er startet op med legetøj i stedet for kun godbidder, da han jo aldrig ved, hvornår belønningen kommer. Jeg går ikke altid en hel bane, men kan finde på at stoppe op undervejs og holde fest
apr 2018
Stress vs trækkeleg bold