{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.081 visninger | Oprettet:

Stress vs trækkeleg bold {{forumTopicSubject}}

Nu er der jo voldsom meget fokus på stress i hunde og en del hundetrænere advarer og forbyder leg med legetøj. Der findes da givetvis hunde der ikke kan belønnes på den måde.
Jeg leder blot efter lidt forskellige nuancer på stress, skadelig/ikke skadelig hvor trækkeleg eller bold er medvirkende årsag.
Er der nogen herinde med hunde som ikke kan kaperer trækkeleg eller bold som belønning i træningen? Altså kommer i for højt stress.
Hvordan oplever I det? Er hunden stresset i andre situationer? Smerter? Sygdom? Nervøsitet? Velfungerende?
Hvordan belønner I så?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stress vs trækkeleg bold
  • #2   31. mar 2019 Ja, det er godt nok trist.
    Jeg er da helt med på at boldkast, som eneste aktivitet er skidt, men selvfølgelig skal der da være plads til at give den gas.
    Alt med måde jo.

Har set hvor glad en hund kan være, når ejer kaster en bold som belønning. Ærgerligt hvis folk helt stopper, fordi uha boldkast er jo farligt, det giver stress.

• #3   31. mar 2019 Jeg synes også, at det er trist, at al leg skal forbydes på den måde, som nogle trænere lægger op til. Leg bliver ret hurtigt introduceret på mine hvalpehold.

Når det så er sagt, så har jeg haft en stresset hund, som ikke har kunnet kaperer at blive belønnet for mange gange/for længe med legetøj. Atlas er ret dårlig til at filtrere i sanseindtryk, hvilket betød at han, oveni teenage-hormonerne og usikkerhed, havde en periode, hvor han var meget stresset, når vi gik tur. Han trak, der var ingen kontakt, han ville ikke tage belønning, hverken mad eller leg.
    Når jeg så i træningen belønnede med legetøj, så gik der ikke særlig længe, for han kammede over og begyndte at jerne rundt. Ikke på sådan en æresrunde-agtig måde, men mere som om, at han slet ikke kunne være i sin krop og bare var nødt til at løbe, løbe, løbe. En bedre træner havde måske kunne formå at styre den stress, men jeg havde ikke nogen kontrol. Når jeg så endelig fik ham kaldt ind igen, så var kontakten ligesom røget, og han kunne ikke fokusere på mere træning.
    Vi har arbejdet med usikkerheden, han er ved at blive voksen og så er han kommet på medicin, og nu kan jeg sagtens belønne med både legetøj og bold i træningen, uden at han kammer over. Jeg er nok også blevet bedre til at læse ham. Han kører stadig højt, men jeg kan styre det og han vælger mig til, i stedet for at tjekke ud.

Jeg tror oftest at det handler om, at personen i den anden ende af snoren, har svært ved at håndtere energien og måske ikke ved hvordan, de skal udnytte den korrekt.

• #5   31. mar 2019 Bella kan sagtens klare begrænset leg med legetøj, fx som belønning eller korte lege sessioner i løbet af dagen.

Hendes problem med legetøj består i, at hun ikke kan finde ud af at stoppe sig selv, og derfor har hun ikke legetøj frit tilgængeligt. Hun stresser sig selv ved at ville lege hele tiden, og før jeg fjernede det var det så ekstremt, at hun gik rundt og pev hele tiden, fordi hun ville have, at vi skulle lege. Hun havde svært ved at slappe af og hvile. Kunne ikke røre ved hende, uden hun løb hen og tog et legetøj.

Så for Bella nåede det bare et punkt, hvor det var usundt.

Vi belønner dog stadig med legetøj fra tid til anden.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #8   31. mar 2019 Det er jo fint nok at være opmærksom på. Problemet bliver jo,når man tager alle hunde over en kam.

Hvorfor skal de mange hunde,der ikke har nogle problemer,stoppe med noget der har så stor værdi. Det giver ingen mening.

Det giver så heller ikke mening,at ikke anerkende, at der er hunde der ikke har godt af det i et eller andet omfang.

Hunde er forskellige og skal håndteres der efter.

• #11   31. mar 2019 Begge mine, især Coffey, kan brænde helt sammen i stress ved boldleg.

Men det betyder ikke at det er dårligt, usundt eller andet i den dur - bare at det skal styres.

Når det er sagt, tænker jeg at vi bruger det noget mere end gennemsnitshundeejeren og på et noget højere driftsniveau.

De fleste kommer ikke i nærheden af stress over boldleg...
    Mennesker mistolker til gengæld ofte drift.

• #13   31. mar 2019 Melanie er kronisk stresset, men kan sagtens håndtere både trækkelege og boldkast.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 673 Svar: 5.720
    #15   31. mar 2019 folk kan ikke læse hunden tænker jeg er hovedårsagen... Der er forskel på at være intens og i fuld fart der ud af.. og stress

• #16   31. mar 2019 #6
    Jo, helt sikkert, Kenzie! Han havde jo den periode, hvor han kunne blive overstimuleret af at gå en tur. Og usikkerhed overfor andre hunde gjorde så det hele værre. Så han gik nok og var stresset en stor del af tiden, og så kom noget af det bare ud, når vi så trænede.

Helt klart, at det er træneren, som må forbedre sig. Men det er sikkert heller ikke rart få hunden, at bliver kørt helt derop, når der ikke er kontrol over det.

• #17   31. mar 2019 #3 - det er også lidt der Luf er. Han ELSKER at lege med mig herhjemme. Både med og uden legetøj. Og i træningssituationer, hvor han er helt tryg, kan jeg også få masser af fart og intensitet ved at belønne med legetøj. Men hvis der er for mange indtryk (fx. et nyt sted) så kan han slet ikke kapere det, men så er han som regel også der, hvor han ikke kan spise godbidder - dvs. det er ikke legetøjet, der skyld i stressen, men miljøet og hans følsomhed,

• #18   31. mar 2019 Nicki kan godt blive for opkørt ved boldleg, hvis jeg prøver at kombinere med helt ny indlæring - det dur ikke, hun stresser op - hun kan ikke koncentrere sig om, hvad hun skal, så hun og jeg bliver frustreret.

Men til øvelser der er delvist indlært, og hvor jeg skal bruge fart og intensitet fungerer det super smiley

Jeg bruger dog gerne andet legetøj (både til at trække med og kaste), og det fungerer bedre. Der er bare kørt rigtig meget drift ind i hendes bolde smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#19   31. mar 2019 min sjusker når han stresser over grænsen. Det er heldigvis tydeligt at se. alt andet er bare herligt. Jeg forstår ikke hvorfor nogle tror de kan kræve ro før energien er ude. Det er jo en balance

det der skaber kortisol i et væk og som kendetegner den skadelige stress handler om ikke at handle eller kunne. Jeg vil vove at påstå at al den fokus på leg som skadelig kan skabe stress

adrenalin er jo noget andet.
    adrenalin og mindre kortisol påvirkning øger indlæringsevnen

kortisol påvirkning over længere tid fx skabt af ikke handlen dræber hjerneceller og flytter kroppens fokus til andre ting som handler om overlevelse.

Det er den sidste tilstand som er skadelig og som bør undgås. ikke den første.

går jeg i en skov og møder en bjørn så starter adrenalin og kortisol. Det er fint. Jeg kan handle hurtigt pga de stoffer uden først at skulle overveje for så når bjørnen at slå mig ihjel. jeg slås eller løber. og får afløb for stofferne.

hvis bjørnen fanger mig i et hjørne og fastholder mig der i min kortisol så begynder et andet system at arbejde og jo længere tid jeg sidder der, jo værre. Det er ikke en tilstand hvor jeg kan handle og det stresser at sidde der naturligvis og intet kunne gøre imens min krop reagere naturligt på i dette tilfælde en fare.

gennemsigtighed i træningen og hver dagen er væsentlig værre for en hund end en bold af samme årsag.

al den snak om at leg er skadeligt er en misforståelse af hvad stress er, hvornår den opstår og hvilket system i kroppen der er aktiveret.

andre årsager kan være manglende evne til at afreagere på indtryk hvilket ligger i avlen især. dårlige erfaringer kan også spille ind men jeg har aldrig oplevet at det at bruge sig selv gav stress. tvært imod. kedsomhed æder mange hunde op indefra.

en stresset hund kan reagere ud ad men også med apati. Det er individbestemt, lige som grænsen for hvilket system der aktiveres er

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #21   31. mar 2019 At tage udgangspunkt i en enkelt hund er ikke retvisende. Jeg har selv haft hunde hvor der er store forskel.

Den ene kunne løbe solen sort efter en bold og gå ind og smide sig. Den anden ville helt sikkert ikke have godt af det. Men i de fleste tilfælde er det vil et ? Om at finde grænsen. Og den er altså ikke ens for alle.

• #23   31. mar 2019 #17
    Jeg har både oplevet det ved Atlas i trygge og mindre trygge situationer. Han er klart mere manisk, hvis han samtidig er usikker.
    Jeg ser heller ikke legetøjet som synderen her. Atlas har jo gået og været mere eller mindre kronisk stresset, så det har ligget i ham i alle situationer. Legetøjet har bare kunne trigge ham, hvis jeg ikke var fornuftig i min belønningsstrategi.

• #24   1. apr 2019 For første gang har jeg en hund, som er ultraselvstændig og ikke særligt madglad, med mindre der er pølser, ost eller skinkestykker, så jeg kan KUN forvente et indkald, hvis jeg har legereb eller lign. ned. Er hun stresset? Nej!
    Hun elsker trækkeleg og hente legetøj, hvis vi fortsætter trækkeleg, men hun forstår også, når "dyret/legetøjet" ligger "død", dvs. det er mit. Det kan sgu da ikke stresse, med mindre det er eneste aktivitet for hunden, men sagtens være et godt element i træning.

• #25   1. apr 2019 Hold K*** hvor er det sk***synd for hundene at der er så mange folk der aner hat om hvad en hund er for en størrelse der udråber sig selv til guru'er indenfor hundeadfærd og træning. Jeg kender godt til tendensen med at hunde helst skal være totalt passive og at enhver stress skal undgås. Jamen, hvor dog det ? Stress er en naturlig del af det at være i live. Alle levende væsener udsættes for situationer hvor man lige for tricket adrenalinen. Selvfølgelig skal det ikke kamme over og blive en situation med en kronisk stresset tilstand. Men helt ærligt hvor mange hunde når dertil med en almindelig hverdag ?????? Og hvor mange af os der bruger fy fy belønning med bold eller trækkeleg e.l. oplever at vores hunde er stressede på en ufed måde ?????? Det er da en fåtal af hunde der 'kammer over'.
    Min lille Clinton er en herre med et højt aktivitetsniveau, han er larmende og godt fremme i skoene. Han er sk***skæg at træne med og meget intens. For
    nogle måneder siden da han stadig var i sine hormoners vold var der en træning hvor han var totalt hat og briller og hørte meget lidt efter, men han havde en fest smiley smiley smiley
    Der var gudhjælpeme en der kom hen til mig bagefter og tog mig lidt til siden (en ny i klubben, men tilsyneladende meget klog.....) og sagde om ikke jeg skulle kasterere ham der for at få ham lidt ned i stressniveau. For det var ikke sundt. Hun fik at vide at hun da måtte være skingrende vanvittig og at hun da på ingen måde kunne foretage den vurdering ved at have set hunden, der forøvrigt var i en noget 'hormonel fase', i noget der lignede en halv time. Hun fik at vide at jeg gerne vil have at mine hunde er i live og at de viser det.
    Gad vide hvad hun mon tænker når hun ser ham nu? Han arbejder med virkelig god koncentration og i højt tempo. Han kan stå helt roligt og vente på at komme igang. Men ja, det larmer når han komme ud af bilen; han glæder sig jo for pokker smiley

• #26   1. apr 2019 #25 Åh hvor har jeg også hørt den kommentar til Sam end del gange nu "Hvis du kasterer ham, så hører han efter eller stopper med at være så vild?"...
    De mener åbenbart at jeg kan gå løs med ham igen og han ikke render efter fært eller vildt, hvis kuglerne bliver kappet... smiley

• #27   1. apr 2019 Det er da ikke kuglerne, han bruger til at finde fært og råvildt, så gad vide hvorfor, det skulle virke at fjerne dem? smiley smiley

• #32   1. apr 2019 Ved ikke lige hvad det er for en video med en foxterrier. Men en foxterrier uden en pokkers masse byttedrift har jeg lidt svært ved at forestille mig smiley Det hører li'som med til pakken. Foxterriers kan være decideret maniske med forskellige ting. De er fest og farver og gang i gaden og kugleskøre. Så hvis man er på udkig efter 'stille og rolig pyntepude' så skal man gå i en stor bue uden om foxterrier.

• #33   1. apr 2019 ÅÅÅhhh nej, en foxterrier der har været udsat for faxemanden. Jeg får helt ondt i hjertet smiley
    Hvorfor HELVEDE er det lige at man overhovedet vil have en hund, hvis man ikke kan klare lidt uro, larm og besvær.

• #35   1. apr 2019 Overvejer han mon slet ikke at hunden jo kunne have bolden SAMMEN med sit menneske ? At mennesket kan opnå en gevaldig værdi for hunden fordi de har BOLDEN sammen ? Tænker han overhovedet ikke over at godbidderne jo egentlig er præcis samme sag; er det godbidderne eller dig hunden finder interessant ? Forstår har helt selv det med at hunde er oputonister og gør hvad der kan betale sig ?
    Og for pokker hvor er der meget snak, snak, snak....

• #36   1. apr 2019 Hvis kastration er kuren mod alt, kan man så ikke finde en måde at kastrere tæver på?

• #39   1. apr 2019 Det er Faxe bestemt ikke ene om.
    Men jeg tror lidt myten bygger på påstande og misforståelser.
    Det gælder om at finde balancen. Hvornår er det sund driftig leg og hvornår er det ødelæggende dårlig stress leg. Vores grænser er uden tvivl forskellige og hvor meget vore hunde kan kapere er også forskellige.
    Det er dårlig træning at tage en ting ud og give det skylden for en masse mangler.
    Selvfølgelig kan en hund da tåle at løbe efter en bold eller trække i et tov. Hvis den er velfungerende og rask. Men har man en masse problemadfærd eller smerter ind over tåler hunden måske ikke det samme.
    Så enig i at man skal se på helheden.
    Jeg møder jævnligt kursister der ikke vil bruge legetøj til deres hund fordi det stresser eller den kammer over. Og de kan ikke sådan lige overbevises om at impulskontrol træning kan kurerer disse udfordringer.
    Det er selvfølgelig folks eget valg.
    Men sådanne videoer som dogwhispere og flere andre der kun træner familiehyggehunde gør jo deres til at legerelationer imellem hund og ejer bliver ødelagt eller aldrig etableret.
    Godbidder er fint men der kan man jo også komme ud for at skulle træne impulskontrol hvis hånden ikke skal ryge med eller hvis hunden bliver så opkørt at den ikke kan arbejde pga godbidder. Hvorfor skulle det så ikke være det samme med legetøj?
    Glæde og lykke kan ikke sammenlignes med narko eller alkohol hvor kroppen kan blive afhængig.
    Jeg føler ofte jeg er afhængig af chokolade men det er jo heller ikke en afhængighed der kan sammenlignes med narko/alkohol. Jeg vil gerne have chokolade men lever jo fint,og uden at blive syg, hvis jeg må undvære.

• #40   3. apr 2019 Jeg bruger stortset ikke bold længere da det giver nogle uhensigtmæssige vrid i min hunds ben/hofter, for hun giver altid sig selv 100% med den skøre bold, og hun bliver jo ikke yngre. Tilgengæld bruger jeg gerne trækketorv.
    Jeg har indlært hende “nu er det min” hvilket betyder at jeg tager legetøjet tilbage, og hun får en godbid for at forholde sig “i ro” og ikke miste fokus på mig. “Nu er det min” signalet er i min verden (og for min hund) næsten lige så vigtigt et signal som “fri”, fordi hun let kører meget højt. Tror at mange har lignende signaler når de træner med legetøj. Jeg fik det anbefalet engang og det virker perfekt til min hund smiley

• #42   3. apr 2019 Det er simpelthen så frustrende - Oplever det gang på gang, når jeg er ude og holde foredrag og undervise, at folk har hørt de ikke må belønne med legetøj for så stresser hundene. Især BC ejere bliver advaret om det gang på gang.

Jeg har selv haft en der er blevet total fejl aktiveret og forsøgt kørt træt med bold og leg.
    Han var ekstremt svær at belønne med legetøj fordi han kammede totalt over meget hurtigt. Men så var det et spørgsmål om at lære ham at køre op og ned i gear.
    Vi nåede aldrig 100% i mål, men langt nok til han kunne belønnes med leg og primært bold for lige at få gassen af ballonen og strukket benene.

Men det er virkelig langt mere et spørgsmål om at variere og lære hundene at gå op og ned i stress niveau efter hvad der er ønskeligt.
    Ingen af mine bc'er har nogensinde haft problemer med at kamme over i stress og jeg belønner fuldstændig vildt med legetøj, bold, trækkeleg og har lyd på og er generelt temmelig vild i mine belønninger.

Jeg synes bare generelt det er sindssygt vigtigt at kunne lege med sin hund og jeg ELSKER det. Både i træningen og herhjemme.
    Chut havde jo virkelig lært at leg var grimt og = andre hunde der fløj på hende når hun legede.
    Så det kostede ret mange timer at lære hende at det var sjovt og ok - Men også nogle af de bedste givet ud. Ikke bare træningsmæssigt, for hun er hyrdehund og træner bare lidt hyggelige ting herhjemme når vi endelig træner, så skal ikke engang bruge det i træningen - Men for relationen og fordi det er SUNDT at lege!!
    Nu har vi jo heldigvis Karolina Westlund der slår et godt og sagligt slag for leg, på et lidt mere evidens baseret grundlag end tosser som hundehviskeren udtaler sig på.
    Det er altid noget!!

• #43   3. apr 2019 Hmm, så tændt som "jagten" er i Atlas, så er det da utroligt at han ikke åd alle kaninerne på mit arbejde, da han hoppede ind i løbegården til dem, men i stedet satte sig pænt ned, da jeg bad ham om det.

Man bliver virkelig frustreret over sådan en video.

• #44   3. apr 2019 Vi har ofte træningspas på vores rally hold, hvor det hele går ud på leg, belønning ( MED legetøj) og bare holde en fest. F.eks kun efter meget få skilte, nogle gange endda kun et enkelt start- skilt smiley Ingen hunde bliver stresset her smiley Eller jo engang imellem af de andres belønninger smiley hvilket jo egentlig bare er gode forstyrrelser....
    Det er øvet/konkurrence hold.

Pepsi kan dog godt stresse op ved leg som belønning, men det gælder jo bare om at finde “den gyldne mellemvej”. Han har klart fået mere fokus på mig efter vi er startet op med legetøj i stedet for kun godbidder, da han jo aldrig ved, hvornår belønningen kommer. Jeg går ikke altid en hel bane, men kan finde på at stoppe op undervejs og holde fest smiley Også forfra igen smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#47   3. apr 2019 Jeg undrer mig over at min lille hund gerne vil spise nogle andre hunde når han ikke ku drømme om at løbe efter en pind.... smiley

Kommentér på:
Stress vs trækkeleg bold

Annonce