Cykle med hunden {{forumTopicSubject}}
Jeg fik ny cykel i går og det fik mig til at tage Lilly med ud og teste den i dag.
Lilly har aldrig været med ude og løbe ved siden af en cykel før så jeg var ret spændt på hvordan hun ville klare den.
Det gik rigtig godt. Jeg cykler godtnok pænt langsomt så hendes små ben kan følge med og hun ser ud til at nyde det. Hun forstod dog ikke i starten at hun ikke skulle bremse op og snuse eller tisse - men efter jeg ca. stopper hver 5. min for at hun kan gøre hvad hun skal stoppede hun med det igen og følger pænt rytmen.
Men der er lige nogle ting der skal finpudses.
- Når der kommer en fremmed hund løber hun ud foran cyklen for at komme hen til hunden. Hvordan kan jeg få hende til at stoppe med det? Der sker heldigvis ikke noget fordi jeg cykler langsomt, men det er træls.
- Når der kommer flere cyklister på cykelstien og specielt knallerter så blir vi nød til at bremse og skynde os ind til siden. Hvad gør i der? Hvor det er muligt løber Lilly i græsset.
Og så vil jeg gerne vide hvor meget og hvor langt jeg må cykle med hende? Hvad kan hun holde til?
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
Alt det andet aner jeg intet om.........men cykel da lige forbi os en dag.........nu bor vi jo også i øst *S*
jeg turde ikke cykle med Emma.........tror heller ikke det kan lade sig gøre med hendes snegletempo ;o)
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Min anden hund er 4½ år så han snupper nemt en tur på 10 -12 km.
De er begge trænet op til det, så i starten skal du køre måske 1- 2 km og så holde en pause hvor du går med hunden ved siden.
det med at løbe ud foran hjulet, skal du have en kortere snor på hunden så den ikke kommer så langt frem.
Du kan øve ved at gå med hunden ved siden af cyklen, og lære den kommandoen "gå pænt"
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 85 Svar: 3.528
Her står lidt om cykeltræning...ved selvfølgelig ikke, at det er noget du kan bruge...
Jeg har også cyklet med Carlo et par gange...og jo...det ser lettere ud end det er... ;o)
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
apr 2005
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.578
/ Trine
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Det er måden man cykler på.
Det er da ikke værre for små ben end for de store, bare der tages hensyn.
Min ene hund er da kun 24 cm. høj og hun løber da fint ved siden af
apr 2005
Jeg tager self hensyn til hende og cykler ikke hurtigere end hun kan løbe - ofte var hun foran mig fordi hun ville løbe endnu stærkere.
Lilly er en aktiv hund som ikke ret gerne vil sidde i cykelkurven - hun vil ud og røre sig ;D
jan 2006
Men jeg bryder mig nu heller ikke om at cykle med hunde, og da slet ikke i en by, hvor trafikanterne meget sjældent tager hensyn til hinanden - nu stammer jeg selv fra vesterbro i København, hvor man færdes i trafikken med livet som indsats meget ofte.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan at i cykler med jeres hunde, men herude hvor jeg bor havde jeg en nabo, der udelukkende luftede sin hund ved at tonse derudaf enten på cykel/knallert eller sågar i bil og så løb hunden alt hvad den kunne trække ved siden af eller bagved.
Jeg kan godt læse ud af dit indslag Tinna at du tager hensyn, og det er jeg ikke spor i tvivl om at du gør.
Du kender din hund, og ved hvad hun kan tåle og det blander jeg mig ikke spor i, men siger blot at jeg vil ikke personligt cykle med så lille en hund, men det vil jeg nu heller ikke med en stor hund, er overbevist om at man sagtens kan finde den helt rigtige måde til at hunden kan løbe sig ud på, hvilket for min hund er det mest hensigtsmæssige.
Skal lige siges at min hund har HD og derfor er det slet ikke hensigtsmæssigt at cykle med hende.
/ Trine
apr 2005
Lilly skal ikke luftes ved at jeg cykler med hende - det får hun jo ikke tisset af ved - men hun får brændt den energi af som hun har. Det er svært at gøre i en snor når jeg kommer sneglende efter hende. Så kan vi self gå i hundegården - men det blir også kedligt i længden.
Kan godt forstå at du ikke vil løbe med din hund når den har HD, hvis det belaster den.
Men du fik det til at lyde somom at små hunde ikke må bevæge sig. At de skal sidde i en taske fordi de ikke må bruge deres små ben, da de ikke kan holde til noget - derfor sagde jeg at det kunne du ikke mene.
Mange tøser anskaffer sig jo små hunde, og ser på dem på den måde og derved får hunden ikke den motion og aktivering som den har brug for og blir skøre - har lige passet en lille en der var offer for det. Stakkels hund.
jan 2006
Jeg er bare ikke glad for af cykle eller løbe på rulleskøjter med hunden da men ikke kan have 100% kontrol på hverken hund eller trafik. Men det er som sagt en smagssag, hvilken aktivitet man vælger for at ens hund skal få løbet ud og brugt alle musklerne en gang imellem. Og for jer er det fint at cykle, og så er det også fint med mig!
/ Trine
Cykle med hunden