2.226 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

Flooding og burtræning Flooding og burtræning

Hej alle!

Jeg var for ikke så længe siden til Irene Jarnved hundeadfærdskursus. Her fortalte hun om begrebet "flooding" og det at træne sin hund i bur.

Jeg er siden da, stødt på forskellige holdninger til flooding. Har både hørt det skulle være effektivt, mens andre mener det er en meget stressende metode for hunden.
Til dem som ikke ved, hvad det er, er det en træningsmetode, som bruges til at "vænne" hunden til ting som normalt ville stresse/opildne den. Et eksempel kunne være, at hvis hunden jager biler, så skal man sætte sig ud til en stor vej med hunden, og lade den kigge på bilerne i en rum tid hver dag, indtil den har vænnet sig til bilerne og kan lade dem køre forbi uden at blive kørt op.
Jeg er interesseret i at høre, hvad jeres meninger om denne metode er?

Hun fortalte også, hvor vigtigt det er for hvalpen at lære at slappe af fra starten, og hun anbefalede stærkt at købe et bur, som man kan lukke hvalpen ind i, med eksempelvis et ben/godbidsbold, så den associerer buret med noget godt.
Hvad er jeres mening om dette?

Spørger blot, fordi jeg snart skal være hundeejer, men ikke vil stole blindt på én fagpersons holdninger. Jeg vil gerne have jeres perspektiver på dette.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Flooding og burtræning
  • #1   3. mar 2019 Min personlige erfaring er at flooding kan skabe en endnu mere frygtsom hund, men som nu også har lært ikke at vise sine følelser, hvorfor hunden istedet kommer til at virke ekstrem i alle sine følelser:
    Enten er den "rolig" eller også flipper den fuldstændig skråt i aggressivt anfald mod fx andre hunde eller børn. (Følge af flooding med andre hunde og/eller børn)
    I den lidt blødere ende: hunden virker igen "rolig" indtil en bus/lastbil passerer tæt på hvorefter hunden frygtsomt kaster sig væk/kryber fuldstændig sammen. (Følge af flooding med trafik)

Jeg hader flooding!

Det er så fuldstændig ubrugelig en metode, som jeg overhovedet kan komme på. Det er mental tortur. Så hellere metoder med fysisk afstraffelse, her har hunden i det mindste mulighed for at lære at undgå straffen uden at den nødvendigvis behøver miste forstanden.

• #2   3. mar 2019 Man skal være hamrende dygtig og have præcis timing hvis man skal udføre flooding. Det er ikke noget jeg nogensinde ville bruge som træningsmetode og man skal vide PRÆCIS hvad man laver og kende hundens signaler 200% - og i øvrigt gøre det under kontrollerede forhold.
    Det kan meget, meget hurtigt gå helt galt. Og det er ekstremt unfair for den hund, der bliver udsat for det.

Det er slet ikke det samme som gradvis tilvænning - faktisk det stik modsatte!

• #3   3. mar 2019 Skal jeg forstå, det du skriver sådan, at Irene Jarnved anbefalede flooding eller forklarede hun bare begrebet?

• #4   3. mar 2019 Og som A-S siger skaber flooding som oftest en passiv hund - ikke nødvendigvis en afslappet hund.

• #6   3. mar 2019 Liva, det er ikke flooding.. Det er stille og rolig afventning af mindre reaktion (desensibelisering)
    Flooding ville være hvis hun var bange for en due, og du så tog hende med ind i et rum fyldt med duer, og forlangte at hun var rolig, og blev derinde indtil hun var "rolig" (aka overmandet af frygt at hun ikke længere viser følelser).

Eller at du står med en hund i en hundesvømmehal, som er pisse bange for vandet, og du så bare tager fat i hunden og tvinger den ned i vandet, holder den så langt under vandet at den tvinges til at svømme, og det fortsætter du så med et par gange indtil hunden er fuldstændig udmattet. (Den sidste er fra egen skuffe, og udover en FULDSTÆNDIG vandskræk hund, fik jeg også en hund med watertail der måtte til dyrlægen...)

Der er intet godt ved den metode.

• #7   3. mar 2019 Sofia, det er ikke flooding. Flooding er en form for eksponeringsterapi hvor man udsætter vedkommende for den situation/de stimuli der trigger panik/angst/fobi/etc uden nogen mulighed for at undgå dem.
    At I ser på en due hun er interesseret i, har intet med flooding at gøre smiley

• #8   3. mar 2019 A-S for ikke så længe siden skrev jeg herinde om lydtræning af min hund, bla. en bestemt lyd fra en bus, du spurgte hvorfor jeg ikke tog ned på rutebil stationen og træne der, ville det ikke være flooding? spørger bare fordi jeg er lidt i tvivl.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.766
    #9   3. mar 2019 Det eksempel er ikke flooding men tilvænning. flooding bruges ikke ved jagt adfærd fx men ved angst. man oversvømmer med indtryk af det x er angst for. to ting sker. nogle individer bliver helbredt, andre apatiske. Det sidste kan ikke helbredes og alene pga den risiko bruger man det normalt ikke... med mindre man hedder Milan og er idiot over for dyr

jeg har aldrig haft en hund der var bange for bur så vi har bare puttet dem i det og er kørt. var hunden bange ville jeg ikke bruge tilvænning men aktivt gå ind og modindlære da det går hurtigere

• #10   3. mar 2019 Maya, det kommer an på, hvordan det bliver gjort.

Tager du hende med ned midt blandt 10 andre busser og er hun ved at skide en snemand mens du fastholder hende indtil det simpelthen kulminerer i tillært hjælpeløshed? Ja, så er det flooding.

Tager du hende med på afstand og går først tættere på, når hun ikke reagerer på nuværende niveau? Så er det desensibilisering.

Det hele afhænger af, hvordan det udføres.

• #11   3. mar 2019 Generelt er jeg ikke fan af at bruge flooding. Det kan være undgåeligt i nogle situationer (fx den dyrlægeskræk hund, som har brækket benet), men det ikke noget, jeg mener, man aktivt bør bruge. Der er mange veje til rom, som man siger, og flooding har en rigtig stor fallout risiko.

• #12   3. mar 2019 Ok, men tænker i mit tilfælde at det ville være rimelig svært at komme på afstand, i en midtby på en rutebil station, med en angst hund. Men så er det vel heller ikke flooding at sidde med hunden og kigge på trafik, hvis man bare holder afstand, tror jeg er lidt forvirret.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#13   3. mar 2019 intensiteten af triggeren afgør metoden. ved modindlæring har man afstand på indtil dyret kan håndtere at gå tættere på, normalt kombineret med en klassisk betingning vha mad. fordøjelsen bidrager her automatisk uden for viljens kontrol.

ved flooding smider man dyret direkte ned i et bassin fyldt med hajer... so to speak. enten kommer det op rask eller som en apatisk robot pga et nervesammenbrud.

kort sagt

• #14   3. mar 2019 Maya R; jo, hvis hunden bliver fuldstændig overvældet og ukontaktbar af lyden og du ignorerer hundens signaler og konsekvent vedholder at blive i nærheden af lyden.

Det jeg tænkte på dengang var at bruge desensibilisering og langsomt vænne hunden til lyden; man starter i den afstand hunden kan arbejde med, belønner for god reaktion og går langsomt nærmere.
    Jeg foreslog det, da jeg ikke troede at en hund ville lade sig narre af en højtaler, det ville min ikke:) Men det skrev vi jo om i den tråd, at din vidst fint kunne nøjes med højtalere, og så er det jo langt nemmere:)

• #15   3. mar 2019 Ok så det er mere hvordan man agere i situationen end miljøet man gør det i?

• #16   3. mar 2019 Nå, Fünke svarede smiley

• camilla A
    camilla A Tilmeldt:
    feb 2016

Følger: 7 Emner: 1 Svar: 13
    #17   3. mar 2019 Her er et eksempel på flooding smiley :(
    https://www.youtube.com/watch?v=GoL0KeJXNCo&t=28s

og her:
    https://www.youtube.com/watch?v=U86zkT5mJNk&t=26s

• #18   3. mar 2019 Flooding er en decideret oversvømmelse af stimuli der trigger din hunds angst. Hun kan simpelthen ikke undgå dem (enten fordi hun bliver fastholdt, er spærret inde, eller på andre måder ikke kan komme væk).

Hvis man gør noget som gradvis tilvænning, når man fx desensibiliserer, så er det ikke flooding, fordi det netop er gradvist og tempoet er efter hundens niveau - med fokus på at hunden netop ikke reagerer med angst.

• #19   3. mar 2019 A-S Det var også bare fordi det lige var et eks. min hund er nemlig pænt angst for den lyd, også selvom vi er ret langt fra bussen, og hun ikke kan se den, hvis hun kan høre det går hun i panik, så nede på en rutebil station, midt i en by, kan man bare ikke komme langt nok væk.
    Men som sagt bare et eks. for at få det præciseret smiley

• #20   3. mar 2019 Haha, vi er vist en masse, der skriver oven i hinanden smiley

• #21   3. mar 2019 Det er begge dele, som man kan læse ud af svarene:
    -Hundens reaktion: er den overvældet af frygt?
    -Din reaktion: ignorerer du og forlanger den bliver ved med at forholde sig til frygten?
    -Miljøet: er miljøet for "frygtskabende"? Burde man trække sig?

• #22   3. mar 2019 Ja det går stærkt lige nu smiley Men tak for jeres svar, giver god mening.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#23   3. mar 2019 Jeg kan ikke forestille mig Irene bakker op om flooding... Det må være en misforståelse

• #24   3. mar 2019 Maya r:
    Ift dit eksempel med bussen, så mindes jeg ikke, at du beskrev frygten som så voldsom som du beskriver den nu, men uanset så vil man jo på et tidspunkt skulle finde et startpunkt for at desensibiliseringen kan ske. Om det er på stationen eller to, måske 10 gader væk, det er jo så ejers job at tage stilling til.

• #25   3. mar 2019 Aslan: Det kan jeg heller ikke, derfor spørger jeg TS, for at rette op på en eventuel misforståelse.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#28   4. mar 2019 ved angst for edderkopper ville man ved flooding låse patienten inde i et rum med edderkopper. Det er over eksponering. at floode = at oversvømme med sanseindtryk

• #29   4. mar 2019 Tror måske jeg flooded Nolle i starten så. Han havde jo hverken prøvet at gå tur eller færdes i blandt biler. Så vi tog jo bare snor på og gik små korte ture, og da jeg så flyttede kom der jo pludselig toge. Han hadede togene og gik nærmest i panik og for ud på vejen når det var de kørte forbi. I dag reagere han ikke på toge, men køretøj som kører tæt og laver høje lyde reagere han forsat på, feks biler med trailere eller busser og lastbiler. Dog er hans reaktion ikke så vild mere, han trækker ind. Før var det mere panisk reaktion.

• #30   4. mar 2019 A-S men problemet med at stå 10 gader væk, midt i Århus, som vi bor i, er, at der jo stadig kommer busser, det er jo ikke rutebilstationen hun skal vænne sig til. Jeg kan slet ikke se, hvordan jeg skulle kunne sætte et positivt set up, for busserne findes jo ikke kun på rutebilstationen. Nogle gange skal man jo også høre, hvad den der kender hunden, siger og tro på de ved hvad de taler om.

• #31   4. mar 2019 maya: Optag evt. lyden, og afspil den, og træn i omgivelser hvor hunden ikke i forvejen stresser, til at starte med .
    .. Er det tshhh lyden busserne laver? For det er en lyd der vist kan komme over 80 decibel, så det kan måske være, at den er direkte smertefuld for din hunds ører (det er den for mig, samme lyd som lastbiler kan lave).
    Det gør fysisk ondt, og jeg forstår hvad lyden er, og kan forvente den, det gør en vov ikke ...

• #32   4. mar 2019 Sanne: Det er præcis den lyd, det giver så god mening det du siger, med at det kan give smerter, for hun er ikke bange for busser kun den lyd, og hun reagere også selvom vi er omkring 100m fra lyden/bussen og vi slet ikke kan se bussen. God ide med at optage lyden, det vil jeg prøve. Tusind tak.

• #33   4. mar 2019 Maya, jeg tror simpelthen ikke på at du ikke kan finde et område hvor der er ro for busser, så meget mere bustrafikkeret end Kbh kan Århus simpelthen ikke være. En sidegade et stykke væk, eller en sidegade til en sidegade. Eller udnytte at Århus er mindre aflåst end fx Kbh og gå ind i en gård hvor huse kan afskærme.
    Men uanset: hvis din hund reagerer på lyden fra en højtaler, så brug da det, problem løst! Hvorfor den problemstilling skal bringes op igen i den her tråd forstår jeg ikke, jeg forstod det som at du fandt en løsning i din egen tråd?

• #34   4. mar 2019 Flooding er generelt et dårligt valg, som skaber passive hunde, der ikke længere reagerer på deres angst, fordi de har lært, at de alligevel ikke kan komme væk/ud.

Det er bla. det Ceasar Milan bruger, når han tvinger en hund ind på et glat gulv, som den ikke tidligere har turdet gå på, og så tvinger den til at blive der, uanset hvor meget den panikker. Indtil den giver op.

Gode gamle Skinner lavede nogle forsøg, hvor han satte strøm til gulvet i et bur med rotter. De hoppede og sprang selvfølgelig for at komme væk. Hvis de KUNNE komme væk (fx. fordi der kun var strøm i den ene halvdel af gulvet) så blev de ved med at være aktive, og flyttede sig fra ubehaget. Hvis man derimod i en periode havde strøm på hele gulvet, så de ikke kunne undgå det uanset hvad de gjorde, så endte de med bare at sætte sig passivt og vente. Så selvom man efterfølgende lavede set-ups, hvor de kun skulle flytte sig et lillebitte stykke, for at slippe for stød - så var det stadig passive, og blev siddende og "tog imod". VILDT skræmmende....

• #35   4. mar 2019 Altså flooding er ikke kun flooding når hunden et angst.
    Man kan også bruge flooding ved mentalt sunde og raske hunde - også uden de går i stykker. Det sker for alle hunde uden vi tænker stort over det.

På træningspladsen ser vi det i brug ret ofte - ikke fordi folk tænker over at det er det, de gør, det er "bare" det, der sker.

En klassiker er unghunden, der fokuserer 100% på sine omgivelser og ikke sin ejer.
    Den kan ikke abstrahere fra andre hunde - før den står på træningspladsen og der er 15 hunde omkring den, som i øvrigt ikke beskæftiger sig med den - de er bare på pladsen, træner med deres førere på varierende afstand.
    Her virker flooding således at fokus mod føreren er det logiske valg for hunden - som naturligvis belønnesfor initiativet.

Hunden er ikke rystende angst overhovedet og udsættes ikke for angsttriggende stimuli - men bliver overdynget med sanseindtryk.

Jeg er med på at nogen vil synes at også dette er et påført ubehag og at hunden responderer på ubehaget.
    Ikke desto mindre er det en situation, der uvægerligt vil opstå i almindelige hundeliv og som KAN have en adfærdsregulerende effekt.

Personligt ville jeg ikke bruge det på angste hunde.

• #36   4. mar 2019 Men CH, i en sådan situation vil man jo typisk trække væk fra flokken for at skabe forbindelse til hunden inden man så begynder at arbejde sig tættere på igen, nu under kontrol og med en fokuseret hund. Jeg tror da, de færreste bare bliver stående og kræver hundens opmærksomhed, det er vel dømt til at mislykkes?
    Og når man trækker væk er det jo netop ikke længere flooding.

• #37   4. mar 2019 Det er det modsatte, jeg beskriver, A-S.
    Hunden tager netop kontakt på grund af overstimuleringen.

• #38   4. mar 2019 Anbefalede Irene flooding?
    Det undrer mig

• #39   4. mar 2019 Vigtigt at få understreget, at Irene ikke anbefalede det, men blot forklarede begrebet, hvilket også er det jeg har skrevet i indlægget.

Jeg er hurtigt blevet overbevist om, at det er en dårlig træningsmetode. Jeres forklaringer og eksempler giver god mening.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#40   4. mar 2019 Tak ts for svar. Det lød også meget ulig hende

• #41   4. mar 2019 CH
    Skal lige forstå smiley
    Du mener at fordi hunden bliver så overvældet af indtryk på træningspladsen, at den automatisk tilvælger kontakt med fører?
    Det må jeg se før jeg tror det:) har svært ved at se det skulle være resultatet af en hund, der er overvældet af indtryk..

• #42   4. mar 2019 Jamen det er helt ok, du behøver skam heller ikke at tro på mig. Jeg ser det jævnligt. Det vil jeg tro de fleste, der kommer på relativt store træningspladser gør - hvis de altså lægger mærke til det.

Jeg ser på min egen tæve at hun koncentrerer sig langt mindre om at være gnaven over andre tæver når der er mange ting for hende at forholde sig til.
    Det sansemæssige overload giver en anden adfærd, simpelthen.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#43   4. mar 2019 enig med ch. når man modindlærer er det at gå i træningsmood, forsvinde ind i sig selv eller over i ejeren tegn på at hunden er for tæt på triggeren. ikke alle hunde vender reaktionen ud ad

• #50   5. mar 2019 Ro på CH:) Det var ikke for at fornærme;)
    Jeg tror bare ikke hunden har været overvældet af indtryk på et niveau, som jeg har oplevet nogen unghunde være det på en træningsplads. Har bare ikke selv oplevet det, og som jeg skriver, ud fra det jeg har oplevet har jeg svært ved at forestille mig det skulle være resultatet.
    Men dejlig det virkede på jeres hund, da den var unghund:)

• #51   5. mar 2019 Det er jo ikke noget, jeg har brugt som metode - det er bare observationer, noget jeg ser indimellem på pladsen.
    Jeg er sikker på alle oplever det, men måske ikke tænker videre over det.

• #52   5. mar 2019 Så forstår jeg ikke sidste afsnit ang din egen hund?

• #53   5. mar 2019 Det er (endnu) et eksempel på en tilfældigt opstået situation.

Kommentér på:
Flooding og burtræning

Annonce