Flooding og burtræning Flooding og burtræning
Hej alle!
Jeg var for ikke så længe siden til Irene Jarnved hundeadfærdskursus. Her fortalte hun om begrebet "flooding" og det at træne sin hund i bur.
Jeg er siden da, stødt på forskellige holdninger til flooding. Har både hørt det skulle være effektivt, mens andre mener det er en meget stressende metode for hunden.
Til dem som ikke ved, hvad det er, er det en træningsmetode, som bruges til at "vænne" hunden til ting som normalt ville stresse/opildne den. Et eksempel kunne være, at hvis hunden jager biler, så skal man sætte sig ud til en stor vej med hunden, og lade den kigge på bilerne i en rum tid hver dag, indtil den har vænnet sig til bilerne og kan lade dem køre forbi uden at blive kørt op.
Jeg er interesseret i at høre, hvad jeres meninger om denne metode er?
Hun fortalte også, hvor vigtigt det er for hvalpen at lære at slappe af fra starten, og hun anbefalede stærkt at købe et bur, som man kan lukke hvalpen ind i, med eksempelvis et ben/godbidsbold, så den associerer buret med noget godt.
Hvad er jeres mening om dette?
Spørger blot, fordi jeg snart skal være hundeejer, men ikke vil stole blindt på én fagpersons holdninger. Jeg vil gerne have jeres perspektiver på dette.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.902
Enten er den "rolig" eller også flipper den fuldstændig skråt i aggressivt anfald mod fx andre hunde eller børn. (Følge af flooding med andre hunde og/eller børn)
I den lidt blødere ende: hunden virker igen "rolig" indtil en bus/lastbil passerer tæt på hvorefter hunden frygtsomt kaster sig væk/kryber fuldstændig sammen. (Følge af flooding med trafik)
Jeg hader flooding!
Det er så fuldstændig ubrugelig en metode, som jeg overhovedet kan komme på. Det er mental tortur. Så hellere metoder med fysisk afstraffelse, her har hunden i det mindste mulighed for at lære at undgå straffen uden at den nødvendigvis behøver miste forstanden.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Det kan meget, meget hurtigt gå helt galt. Og det er ekstremt unfair for den hund, der bliver udsat for det.
Det er slet ikke det samme som gradvis tilvænning - faktisk det stik modsatte!
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
apr 2008
jun 2011
Flooding ville være hvis hun var bange for en due, og du så tog hende med ind i et rum fyldt med duer, og forlangte at hun var rolig, og blev derinde indtil hun var "rolig" (aka overmandet af frygt at hun ikke længere viser følelser).
Eller at du står med en hund i en hundesvømmehal, som er pisse bange for vandet, og du så bare tager fat i hunden og tvinger den ned i vandet, holder den så langt under vandet at den tvinges til at svømme, og det fortsætter du så med et par gange indtil hunden er fuldstændig udmattet. (Den sidste er fra egen skuffe, og udover en FULDSTÆNDIG vandskræk hund, fik jeg også en hund med watertail der måtte til dyrlægen...)
Der er intet godt ved den metode.
apr 2008
At I ser på en due hun er interesseret i, har intet med flooding at gøre
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.766
jeg har aldrig haft en hund der var bange for bur så vi har bare puttet dem i det og er kørt. var hunden bange ville jeg ikke bruge tilvænning men aktivt gå ind og modindlære da det går hurtigere
apr 2008
Tager du hende med ned midt blandt 10 andre busser og er hun ved at skide en snemand mens du fastholder hende indtil det simpelthen kulminerer i tillært hjælpeløshed? Ja, så er det flooding.
Tager du hende med på afstand og går først tættere på, når hun ikke reagerer på nuværende niveau? Så er det desensibilisering.
Det hele afhænger af, hvordan det udføres.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.608
jun 2008
apr 2018
ved flooding smider man dyret direkte ned i et bassin fyldt med hajer... so to speak. enten kommer det op rask eller som en apatisk robot pga et nervesammenbrud.
kort sagt
jun 2011
Det jeg tænkte på dengang var at bruge desensibilisering og langsomt vænne hunden til lyden; man starter i den afstand hunden kan arbejde med, belønner for god reaktion og går langsomt nærmere.
Jeg foreslog det, da jeg ikke troede at en hund ville lade sig narre af en højtaler, det ville min ikke:) Men det skrev vi jo om i den tråd, at din vidst fint kunne nøjes med højtalere, og så er det jo langt nemmere:)
jun 2008
jun 2011
feb 2016
Følger: 7 Emner: 1 Svar: 13
https://www.youtube.com/watch?v=GoL0KeJXNCo&t=28s
og her:
https://www.youtube.com/watch?v=U86zkT5mJNk&t=26s
apr 2008
Hvis man gør noget som gradvis tilvænning, når man fx desensibiliserer, så er det ikke flooding, fordi det netop er gradvist og tempoet er efter hundens niveau - med fokus på at hunden netop ikke reagerer med angst.
jun 2008
Men som sagt bare et eks. for at få det præciseret
apr 2008
jun 2011
-Hundens reaktion: er den overvældet af frygt?
-Din reaktion: ignorerer du og forlanger den bliver ved med at forholde sig til frygten?
-Miljøet: er miljøet for "frygtskabende"? Burde man trække sig?
jun 2008
apr 2018
jun 2011
Ift dit eksempel med bussen, så mindes jeg ikke, at du beskrev frygten som så voldsom som du beskriver den nu, men uanset så vil man jo på et tidspunkt skulle finde et startpunkt for at desensibiliseringen kan ske. Om det er på stationen eller to, måske 10 gader væk, det er jo så ejers job at tage stilling til.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
apr 2018
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 619 Svar: 3.616
jun 2008
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.308
.. Er det tshhh lyden busserne laver? For det er en lyd der vist kan komme over 80 decibel, så det kan måske være, at den er direkte smertefuld for din hunds ører (det er den for mig, samme lyd som lastbiler kan lave).
Det gør fysisk ondt, og jeg forstår hvad lyden er, og kan forvente den, det gør en vov ikke ...
jun 2008
jun 2011
Men uanset: hvis din hund reagerer på lyden fra en højtaler, så brug da det, problem løst! Hvorfor den problemstilling skal bringes op igen i den her tråd forstår jeg ikke, jeg forstod det som at du fandt en løsning i din egen tråd?
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.464
Det er bla. det Ceasar Milan bruger, når han tvinger en hund ind på et glat gulv, som den ikke tidligere har turdet gå på, og så tvinger den til at blive der, uanset hvor meget den panikker. Indtil den giver op.
Gode gamle Skinner lavede nogle forsøg, hvor han satte strøm til gulvet i et bur med rotter. De hoppede og sprang selvfølgelig for at komme væk. Hvis de KUNNE komme væk (fx. fordi der kun var strøm i den ene halvdel af gulvet) så blev de ved med at være aktive, og flyttede sig fra ubehaget. Hvis man derimod i en periode havde strøm på hele gulvet, så de ikke kunne undgå det uanset hvad de gjorde, så endte de med bare at sætte sig passivt og vente. Så selvom man efterfølgende lavede set-ups, hvor de kun skulle flytte sig et lillebitte stykke, for at slippe for stød - så var det stadig passive, og blev siddende og "tog imod". VILDT skræmmende....
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Man kan også bruge flooding ved mentalt sunde og raske hunde - også uden de går i stykker. Det sker for alle hunde uden vi tænker stort over det.
På træningspladsen ser vi det i brug ret ofte - ikke fordi folk tænker over at det er det, de gør, det er "bare" det, der sker.
En klassiker er unghunden, der fokuserer 100% på sine omgivelser og ikke sin ejer.
Den kan ikke abstrahere fra andre hunde - før den står på træningspladsen og der er 15 hunde omkring den, som i øvrigt ikke beskæftiger sig med den - de er bare på pladsen, træner med deres førere på varierende afstand.
Her virker flooding således at fokus mod føreren er det logiske valg for hunden - som naturligvis belønnesfor initiativet.
Hunden er ikke rystende angst overhovedet og udsættes ikke for angsttriggende stimuli - men bliver overdynget med sanseindtryk.
Jeg er med på at nogen vil synes at også dette er et påført ubehag og at hunden responderer på ubehaget.
Ikke desto mindre er det en situation, der uvægerligt vil opstå i almindelige hundeliv og som KAN have en adfærdsregulerende effekt.
Personligt ville jeg ikke bruge det på angste hunde.
jun 2011
Og når man trækker væk er det jo netop ikke længere flooding.
aug 2006
Hunden tager netop kontakt på grund af overstimuleringen.
jul 2012
Følger: 20 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 392
Det undrer mig
feb 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 10
Jeg er hurtigt blevet overbevist om, at det er en dårlig træningsmetode. Jeres forklaringer og eksempler giver god mening.
apr 2018
jun 2011
Skal lige forstå
Du mener at fordi hunden bliver så overvældet af indtryk på træningspladsen, at den automatisk tilvælger kontakt med fører?
Det må jeg se før jeg tror det:) har svært ved at se det skulle være resultatet af en hund, der er overvældet af indtryk..
aug 2006
Jeg ser på min egen tæve at hun koncentrerer sig langt mindre om at være gnaven over andre tæver når der er mange ting for hende at forholde sig til.
Det sansemæssige overload giver en anden adfærd, simpelthen.
apr 2018
jun 2011
Jeg tror bare ikke hunden har været overvældet af indtryk på et niveau, som jeg har oplevet nogen unghunde være det på en træningsplads. Har bare ikke selv oplevet det, og som jeg skriver, ud fra det jeg har oplevet har jeg svært ved at forestille mig det skulle være resultatet.
Men dejlig det virkede på jeres hund, da den var unghund:)
aug 2006
Jeg er sikker på alle oplever det, men måske ikke tænker videre over det.
jun 2011
aug 2006
Flooding og burtræning