klikker-træning klikker-træning
Nu er det lidt over et år siden at vi fik Cato.
Jeg kan godt mærke at det har været en udfodring at have Mikkel (min søn) og Cato på samme tid (vi fik Mikkel 3 måneder efter vi fik Cato).
Kort sagt, der har ikke været meget tid til træning.
Vi (kæresten og jeg) havde det ellers oppe at vende, altså at starte til hundetræning med ham... men da Mark (kæresten) arbejder på skift (daghold/aftenhold) hver anden uge, kunne vi ikke få det til at hænge sammen.
Bl.a. fordi at hundetræningen lå fra 18:30 til 19:30 og derved var det lige midt i spise-/ sovetid for Mikkel.
MEN, nu hvor Mikkel er blevet ældre, er ønsket om at få Cato trænet og stimuleret ordenligt blevet en mulighed.
Vi venter i øjeblikket på svar om rækkehus tæt på et sted hvor hundetræning er lørdag formiddag...
Nå men, det var bare lidt baggrund...
Spørgsmålet lyder egentlig på:
HVILKE ERFARINGER HAR I MED KLIKKERTRÆNING?
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 836
En rigtig god begynderbog
ISBN: 82-92189-09-2 (Dansk)
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.757
Du skal lære kan at klik = jeg er dygtig, (ved hjælp af godbider) hvis han ikek forstår det kan du ikke klikkertrænne ham
Joy er lige nu 3 måneder og hun er okay til klikekrtrænning
nov 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 205
Jeg synes det er en rigtig god træningsform og min hund tager godt imod det...
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.355
<b>Du skal først og fremmest vide at ikke alle hunde kan blive klikker trænnet, det har ikek noget med race, men det enkelte individ at gøre..</b>
Hvorfor mener du ikke at alle hunde kan klikkertrænes ???
/Carina
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.332
okt 2004
mar 2007
Klikket er så man kan fortælle den at den er dygtig på det helt rette tidspunkt..
Jeg mente skam ikke noget negativt med det..
Min lille pony kan heller ikke klikker trænnes da hun ikke fatter hvad det går ud på, jeg har dog ikke forsøgt med den store endnu
Det er jo ikke mange hunde der ikke forstå det.. Jeg har mødt en hund der ikke forstod det og bare tiggede godbider i stedet, hvilket ikke er meningen
okt 2004
Jeg har endnu ikke mødt en hund, der ikke lærte klikkets betydning i løbet af 10 min.. Men det er klart at hvis en hund ikke er glad for godbidder virker klikkeren jo ikke. Men jeg tror ikke på at en hund, der ellers er glad for gidbidder ikke kan klikkertrænes.
sep 2005
<b>Fordi ikke alle hunde fatter at klik = jeg er dygtigt, og det er hele ideen med klikker trænning..</b>
Her er jeg så ikke enig, for jeg mener ikke at klikket begynder "jeg er dygtig", men derimod at der er en belønning på vej.
I starten sammenkæder man klikket og belønningen, og før dette er indlært kan man ikke starte selve klikkertræningen (eller det kan man faktisk godt, men det er normalt en god ide at starte med den klassiske betingede indlæring).
Dernæst skal man så have lært hunden at tilbyde adfærd for at få klikket og dermed også belønningen. Dette kan nogle gange være lidt svært med en hund der først er trænet med traditionelle metoder, hvor man lokker hunden til at gøre det rigtige....
Men med tålmodighed og atter tålmodighed og ved at starte med nogle ekstremt nemme øvelser, så mener jeg nu alle hunde kan lære at <i>turde</i> tage initiativet til at tilbyde forskellige former for adfærd :o).
Min første hund startede jeg med denne form for træning da han var 10 år og trænet udelukkende ved hjælp af lidt mere gammeldags metoder (jeg brugte godt nok en fløjte, men principperne var de samme) ... og han fandt forholdsvis hurtigt ud af hvad det gik ud på - de 3 malinois jeg har haft har lynhurtigt forstået principperne, og elsker at træne på denne måde. Jeg bruger dog bolde eller bidepøller til dem, men stadigvæk så begynder klik = legetøj.
Jeg bruger i øvrigt klikkertræning til alt hvad jeg laver med dem - lydighed, færdighedsbane, ruinsøg, rundering, sporsøg, feltsøg, bidearbejde og almindelig træning herhjemme ... og vil klart anbefale det :o).
/Carina
mar 2007
Hvis hunden ikek fordtår at klik= jeg er dygtig har den ikke fattet pointen med det..
Hvis den lære at klik = nu kommer der mad, så er det den begynder at tigge, hvilket ikke er formållet med det
Ja når den har lært at klik = jeg er dygtig så kan amn begynde ppå de andre ting..
sep 2005
Det er jeg så stadigvæk ikke enig med dig i ...
For klikkertræning bygger på operant indlæring - på samme måde som Skinners rotter, der løb rundt i skinnerboxen og tilfældigt rørte en pedal og efterfølgende lærte at trykke pedalen ned for at få mad ... den lærte ikke den adfærd med en ønske om at være "dygtig" men derimod for at få sin belønning, nemlig mad.
Selvfølgelig kan man udnytte hundens lyst til at være dygtig, hvis man har en hund der sætter pris på social kontakt, da man hermed kan tilfredsstille dens flokdrift ... men har en hund ikke et stort behov for kontakt, så virker det ikke. Men det er ikke fordi hunden ikke har lært betydningen af klikkeren eller er "dum", det er simpelthen fordi dens motivation for at yde noget for belønningen er for lille - prøv evt. at tilbyde den et stykke kattemad, et stykke skind eller et pivedyr - så er den måske alligevel modtagelig for træningen ;o).
Ellers er jeg i øvrigt enig med Carina H. - hvis hunden udelukkende tigger om mad, så er det fordi den har fået succes med dette, og så man gradvist lære hunden at den skal tilbyde en adfærd for at få sin belønning.
Hvordan har disse hunde lært at forbinde klik med godbid ??? - jeg ser nemlig rigtig mange der har for vane at kalde på hunden lige inden de klikker i starten, og så er det klart at hunden begynder at se klikket som en kommando frem for en forstærker....
Hunden bør jo lære at forbinde klik = godbid ved ren klassisk betinget indlæring ... dvs. den udfører en tilfældig handling, så hører den klikket samtidig med at den spiser ... dette gentages mange gange, og da hunden har lavet forskelllig adfærd hver gang klikket kom forbinder den det ikke med noget den lavede. Når dette er på plads kan man så begynde kun at klikke hver gang den laver noget bestemt...
/Carina
mar 2007
Fx hvis hun skal ligge sig, så siger jeg sit, når hun gør det klikker jeg, så hun ved okay det var godt af mig (klik = jeg er dygtig) og så siger jeg ned, når hun så ligger sig, kliker jeg og SÅ giver jeg godbid.. Så ved hun både at hun er dygtig og at den øvelse er færdig..
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
Du skulle læse hvad Carina skriver.. hendes resultatbog,taler vist for sig selv !
mar 2007
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
mar 2007
jan 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 70
AS .
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 341
klikker-træning