Nervøs ved bil Nervøs ved bil
For en uge siden anskaffede vi os en fantastisk hund på knap 6 år.
Hun var ikke særlig glad for bilen da vi hentede hende - en ting der desværre ikke har forbedret sig.
Nu er vi typerne der gerne kører en del, og har altid haft vores gamle hund med alle steder. Så nu er spørgsmålet - Er der en måde vi kan hjælpe hende?
Hun kaster ikke op, men puster meget og savler en smule, så har tænkt om det kan være køresyge?
Hun sidder på bagsædet i sele, men da vi har stationcar har vi snakket om om bagagerummet vil være mere behageligt for hende, så hun kan stå mere stabilt.
Det lød ikke på internat personalet som om at hun havde problemer med at køre bil, og de nævnte at hun var vant til at sidde i sele. Dermed er tanken så også gået på om hun kan forbinde bilen med at blive efterladt i forbindelse med at hun kom til internatet?
Da vi kørte derfra og 2. gang hun var i bilen, rystede hun voldsomt de første 5-10 minutter. Det er så stoppet og nu er hun bare meget overvejende, når hun skal ind i bilen.
Vi er i stalden dagligt, hvor hun er nødt til at komme med, og når hun først er ude nyder hun også at komme ud og opleve forskellige ting, men indtil videre har vi holdt køreturene i det små og tager det lidt henad vejen.
Forslag tages imod med kyshånd.
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.488
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 328
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
I kan først tænde bilen, når hun ikke længere reagerer på at være i den slukket. Sådan som I gør nu, bliver hunden hver eneste gang I kører slået tilbage til nul.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.727
Når i er hjemme, så sæt hende bag i bilen med et dejligt kødben og giv hende sit mad ibilen
Og sørg altid for, at der sker noget spændende når bilen standser igen.
Hvis jeg var dig, så ville jeg købe et dobbeltbur (du får jo en hund mere) allerede nu og vænne hende til det nu, så hun er vant til det når den lille nye kommer.
Bur er det mest sikre og så kan man lade vinduer og bagklappen stå åben når hunden er i bilen
dec 2006
Hun skal gerne så vidt muligt vænnes helt til bilen, da vi bruger den rigtig meget, og bl.a. har familie i den anden ende af landet som vi besøger jævnligt (skal bl.a. til kobberbryllup d. 7/4).
sep 2017
Følgere: 537 Emner: 152 Svar: 10.689
Så jeg ville have hunden i super godt humør (ved leg), løbe hen til bilen og lokke hende ind med leg, hujen og grin (ja, hunde elsker når vi mennesker griner). Og så belønne hende max med virkelig lækre godbidder når hun er i bilen. Ud igen og lege videre. Senere på dagen gentages det.
Når hun er ok med at hoppe ind i bilen, skal I have ro på hende derinde. Snak med hende, luk døren, gå om og start bilen, ros, sluk bilen, ros, hund ud.
Så skal de sættes sammen. Når det går ok, kan I køre 30 meter, vende om og køre hjem igen, stadig med masser af ros.
Når hun når til at alt det er fint, så kan I køre lidt længere ture (et par hundrede meter), hvor hun kommer ud af bilen et andet sted, hygger og går lidt tur, og så hjem igen.
Alt det behøver ikke tage mere end en uges tid, og så finder i ud af om hun stadig bliver køresyg. Hvis hun bliver køresyg, altså med savl og rysten, ville jeg simpelthen give søsygepiller. Dosis som ved et barn.
Jeg har haft to hunde som begge havde problemer med at køre bil. Den ene blev køresyg, den anden var bare ked af det. Metoden har virket på begge i løbet af kort tid.
Det med at gøre hunden glad inden køreturen, er for at den har en god stemning i hovedet når den skal i bilen. Når den så med tiden ved at køretur=der skal ske noget sjovt, kommer det helt af sig selv
dec 2006
Vi er enige i at en deadline d. 7/4 er urealistisk, men vi skal afsted. Så indtil nu er planen at vi træner så godt vi kan op til da, og så prøver vi at give en køresygepille til turen, i håb om at den kan være med til at hjælpe, for jo mere jeg har tænkt over det, jo mere sikker er jeg på at køresyge er en del af årsagen til hendes ubehag ved at køre bil.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
I skal passe på, at I ikke sætter al træningen tilbage til start, hvis I overskrider hans grænser.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.735
dec 2006
Nervøs ved bil