493 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Hvad bruges klikkeren til ?! Hvad bruges klikkeren til ?!

Ja nu har jeg været ude og træne Kambei idag.. og han lærte og give pote.. *GG*
Et klik for højre 2 for venstre.. :o/
Men så når han har lært det ? ikke hvad han har ..
Hvad skal klikkeren så bruges til ?
skal man så bare klikke også skal hunden gøre det eller hvad ?
Stilte mig selv det spørgsmål udenfor da jeg trænede.. :o/ *GGG*
Jeg ville bare prøve det for sjov og tage en klikker med ud.. og se om han ville noget så.. og han synes godt nok den er en sjov tingest når den siger den lyd.. *GGG*

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad bruges klikkeren til ?!
  • #1   17. jan 2007 (link fjernet)

• #2   17. jan 2007 Føler mig dum igen.. *GGGGGGG*

• #3   17. jan 2007 Hmm, klikkeren betyder dygtig, der er guf på vej. Som jeg læser dit indlæg, har du brugt den som en kommando til en øvelse? Eller har jeg forstået det forkert?

• #4   17. jan 2007 Altså sådan som jeg har forstået det, skal man i starten "klik" godbid, "klik" godbid, "klik" godbid osv osv til hunden fatter at "klik" = godbid. Altså at den gør det rigtige når den har løst en opgave.
    Klikkeren bruges for at hunden i samme sekund den gør sin opgave rigtigt, får den klikket og så ved den at det den gjorde var rigtigt og nu venter der en godbid :o)

Sådan har jeg forstået det.

• #5   17. jan 2007 Skiilotte, sådan bruger jeg slet ikke klikkeren..

Jeg bruger den istedet for ros/samtidig med ros efterfulgt af en godbid..
    Det er langt nemmere at koordinere klikket fremfor rosen for en given adfærd..

Du siger 'sit. Hunden sitter. Du klikker og giver godbid..

Und so weiter....

• #6   17. jan 2007 Helle - Jaaa... :o/ men skal den kun bruges som en balønnings metode.. altså jeg vil ikke have han skal være klikker trænet det var kun i sjov...

• #7   17. jan 2007 Jeg har en klikker og var også i gang med at bruge den en gang, men jeg har det med at glemme den når vi er ude og så kom hun helt ud af det igen :o(

• #8   17. jan 2007 Mie - okay og det er bare at være klikker trænet .. der er ikke mere i det eller ? :o/
    Jeg troede at når man klik - træning osv så til sidste så vidste den 1 klik nå det var sidde .. 2 det var dæk.. osv osv .. :o/

• #9   17. jan 2007 Hov klik - godbid.. selvfølgelig

• #10   17. jan 2007 Du bestemmer selvfølgelig selv, hvad klikkeren skal betyde for din hund. Men brugt i klikkertræning, betyder klikkeren for hunden: du gjorde det rigtige, dygtig, der er godbid på vej.

• #11   17. jan 2007 Jeg bruger klikkeren til at få freja til at komme..
    eller.... det er jeg ved at lære hende...
    Hun ved godt at det betyder Godbid, den snedige hund...

• #12   17. jan 2007 Helle - Nååh oka.. tror bare jeg har misforstået noget ang det..

• #13   17. jan 2007 Den bruges vel egentlig kun til at hunden i samme sekund opgaven er løst, får den rosen (altså klikket)

• #14   17. jan 2007 Skiiiilotte. Hvis klikkeren var kommandoer, så kunne hunden jo ikke lære ret mange øvelser, for hvordan skal den kunne tælle, hvor mange klik, du laver, Den sidder jo ikke og tæller ... det var 10 klik, så skal jeg hoppe.

Nej, klikkeren er et signal til hunden om, at lige præcis i det sekund gjorde du det rigtige. Den er rigtig god til præcisionstræning og indlæring.

• #15   17. jan 2007 Nååh okay så blev jeg klogere..

Hele - det ved jeg jo ikke.. kan sle ike tænke mig til det.. *GGGGGGG* men ja jeg har brugt den som jeg skrev.. men jeg har jo så bare misforstået det..

• #16   17. jan 2007 I princippet er der ikke den store forskel på "dygtig" og "klik".

Det er bare lidt lettere at være præcis i sin belønning med en klikker end med stemmen. Derudover er klikkeren i lyd meget forskellig fra stemmen (ellers har man i hvert fald en frygtelig stemme... *GG*) og en langt kortere lyd end den verbale ros.

Lyden er derfor let for hunden at skelne som den belønning, som den er indlært.

mange hunde begynder ligefrem at større serie af tricks når de ser en godbid. De tilbyder alle mulige former for adfærd, som de tidligere er blevet belønnet for (eller som de håber de vil blive belønnet for).

Det er interessant og positv indlæring

• #17   17. jan 2007 uuhhh *danser omkring* jeg har forstået klikker-metoden =D

tager jeg fejl når jeg bilder folk ind, at hunden skal tænke mere selv ved klikker-træning?

• #18   17. jan 2007 Gemte linket i "Foretrukne". Det kan helt sikkert vise sig nyttigt igen senere :o)

• #19   17. jan 2007 Nina:
    Det er ikke helt forkert, da man jo belønner hundens initiativer, så det er jo forholdvis let at træne en hund, som er kreativ og tilbyder en helt masse af sig selv....

Den totalt dumme hund kan bare stå og glo på en.... smiley

• #20   17. jan 2007 Klikkeren er et indlæringsredskab - dvs at man når man bruger klikkeren hurtigere opnår et resultat fordi den netop er så præsis. Når nu din hund fx har lært "sit" via klikkeren behøver du ikke bruge klikkeren mere - nu har hunden jo forstået "sit".

Mange af de ting hvor man skal bruge klikkeren er til shaping øvelser. Fx hvis man vil lære hunden apport. Til at starte med får hunden et klik for at kigge i retning af apporten. Når hunden har fået 5 godbider (fx) for at kigge i retning af apporten og den har forstået det stopper klikkene lige pludselig. Så er det hunden bruger hovedet - fx går den lidt tættere på apporten. Det udløser et klik (altid efterfulgt af en godbid). På den måde oplever mange (jeg selv inc.) at få en mere opfindsom hund ud af en klikker.

• #21   17. jan 2007 Kirsten Marie H: Hunden skal have godbid efter hvert klik, ellers mister den sin betydning, og hunden bliver ligeglad med den. Hvis du vil undgå at give mange godbidder, skal du indføre en "keep going" kommando, det kan for eksempel være, at du siger "ja", når snoren er slap og næste gang den er slap, får hun klik og godbid. På sigt kan du give en serie af "ja'er" og hunden ved, at den gør det rigtige og at der på et tidspunkt kommer et klik og en godbid - derfor fortsætter den sin adfærd = keep going.

• #23   17. jan 2007 Kirsten Marie H: Jeg ville stadig tilbyde hende en godbid hver gang, du klikker. Godbidden kan du jo kombinere med ros. Hun er vel? fokuseret på klikket, fordi hun ved det betyder godbid og ros. Du skriver jo selv, at hun har lært klik=godbid.

• #24   21. jan 2007 Hvis man vil have mest mulig glæde af klikkeren, ville jeg gå ind på det link som "Hundeejer" har lagt og læse "Hundeejers" indlæg i den tråd.....

Klikkeren er netop et indlæringsredskab. Dvs. at det kun skal bruges i indlæringsperioden - man behøver ikke klikke når hunden først HAR lært kommandoen... Og man kan træne mange gode og sjove ting med klikkeren som er svært og gøre med "alm" ros...

Jeg har fx, af sjove ting, lært Baloo og slikke sig om munden på kommando, "føre en samtale" med mig og andre ting.... Det ville jeg have haft svært ved med alm ros netop fordi man kan tage "øvelsen" i opløbet...

Tilgengæld virker klikkeren IKKE på Angel, hun reagerer bedst på en meget positiv og engageret stemme som siger "dyyygtiiig".... Ved klikkeren mister hun hurtigt tålmodigheden og går sin vej... Hmmm...

Men der er stor forskel på hunde og deres "træningsmetode".....

Kommentér på:
Hvad bruges klikkeren til ?!

Annonce