1.929 visninger
|
Oprettet:
Stå-øvelser {{forumTopicSubject}}
"Stå" er en af de øvelser det bare aldrig er lykkedes at lære Tucker, jeg kan slet ikke knække koden til det.
Hvordan griber man det an? Hvilke metoder?
Eneste måde jeg kan få ham til det på, er ved at holde en hånd med godbidder foran ham, som han er nødt til at stå op for at kunne nå. Og uanset hvor mange gentagelser jeg har prøvet (med klikkertræning) så er det bare ikke lykkedes at få ham til at koble ord + handling sammen og så snart han ser sit snit, så sætter han sig.
Kunne virkelig godt bruge nogle gode råd
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
Ved ikke om dette lyder som volapyk
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.484
Når han er i bevægelse, så kan han jo ikke sætte sig ned.
Efterhånden, som det virker, så trækker du tiden mellem belønningerne.
Hvis du gør det under gang, så er det samme princip. Stå, beløn meget hurtig og begynd at gå inden han når at sætte sig.
aug 2008
Følgere: 1081 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
Linda L - Jeg tror at jeg vil prøve den metode. Det giver måske også mere mening end at lokke ham frem som jeg har gjort.
aug 2008
Det er en møg-øvelse simpelthen Men vi blev jo præsenteret for den til rally i går, så han er jo virkelig nødt til at lære det nu.
De gange han har sat sig med klikket, der har jeg også lokket ham op at stå for at tage belønningen, men han skal netop gerne helt fra at sætte sig.
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1232 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 2.838
Håber du forstår hvad jeg mener
maj 2007
aug 2008
Jeg har gjort en del i at fange ham når han gør det af sig selv - men derfra og så til at kunne det når jeg beder om det, det synes bare ikke vil lykkedes.
Jeg føler lidt at det er et tilfælde når han gør det rigtige og at han faktisk aldrig fanger at det er en øvelse vi har gang i. Vi har trænet det meget, hvor han også godt i et træningspas kan være rigtig god, men næste gang vi træner det, så starter vi igen fra nul.
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Følger lige med.
Jeg har fået SKy til at stå på kommando udenfor ringen, men indeni...nix. Og min søn er bedre end jeg er..
maj 2007
aug 2008
Synes egentlig meget af det der bliver skrevet er forsøgt, men stadig føler jeg at det er en håbløs øvelse for os
aug 2008
Der må evt. lige komme nogle udstillere forbi tråden her så, for jeg kender ikke lige nogle selv
maj 2007
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Sådan gør vores opdrætter der udstiller, og vi gjorde det også selv, fordi vores skal udstilles.
I ringen er det vigtigt, at hunden er HELT sikker i at stå, og ikke tilbyder anden adfærd. Mange hunde tilbyder ofte sit, hvis man har dem foran sig i lang tid - og det ønsker man ikke i ringen
Så den nemmeste måde at lære det på, er at lære hunden fra start, at den KUN får godbid når den står, så det kan ikke betale sig at prøve andet. Sit og dæk skal nok komme hen ad vejen alligevel
De fleste udstillingshunde jeg kender, kommer hen og står foran én, når man har noget lækkert de gerne vil have. De fleste andre hunde kommer hen og sitter foran en (eller hopper op )
Men det hjælper jo ikke så meget i denne sammenhæng
aug 2008
Altså jeg har også besluttet, at når jeg engang får hvalp igen, så bliver det en af de øvelser vi nørder fra starten. Det er utroligt den kan være så svær at lære senere hen.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.911
De hvalpe som er født her, kommer op at stå på bord næsten dagligt, fra de er 3-4 uger. Bare et halvt minut, hvor de lokkes til at stå ved hjælp af godbid. Typisk bruger jeg makrel på tube som de får lov til at slikke løs af, samtidig med de får massiv ros, ingen line, ingen tvang, kun lokning.
Whipperne vises både på gulv og bord. For mig er det væsentligt at de er trygge ved at stå på bordet, når de udstilles, uden træning kan det let blive et overgreb for hunden, at blive placeret på et bord og blive undersøgt af en fremmed person.
Når hvalpen er ca. otte uger fortsætter jeg træning af stå på gulvet. I første omgang har jeg bare godbidder i lommen, som jeg stikker hvalpen hver gang den mere eller mindre tilfældigt kommer hen og står foran eller ved siden af mig.
Der plejer ikke at gå mange dage før hvalpen bevidst kommer og stiller sig foran mig og så er skridtet ikke langt før der sættes kommando på.
Herefter arbejdes der så med at øge tiden før godbidden falder, øge afstand til hunden, flytte ben, bevæge sig rundt om hunden osv.
Jeg øver ikke sit og dæk, før hvalpen kan stå 10-15 sekunder og jeg kan bevæge mig et eller to skridt væk.
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 16 Svar: 295
Stå øvelsen har også altid voldt mig mange problemer, med min gamle hund. Men det virkede altså super godt.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.861
Han lærte først at dutte på hånden, der efter at med afstand på.
Når han sad eller dækkede, bad jeg ham om at dutte på hånden og fjernede hånden i det han så stod, tilsidst satte jeg stå på kommandoen, det lærte Sam ret hurtigt. Jeg startede med at lære ham det foran mig og overførte det ved siden af mig i plads position, det er nemlig en af de rally skilte vi skal kunne i begynder klassen
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.861
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 150 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 522
Jeg synes det virkede godt, for det svære for både mig og Iroh var at finde ud af at han skulle lette måsen, men det faldt ham jo så naturligt på baljen. Efterfølgende var vi kunne overføre det til øvelser uden baljen. Og af en eller anden grund, så er det lettere for ham at gå fra dæk til stå, og det bliver endda et rigtig flot stillingsskifte, hvor poterne bliver hvor de er
Nu arbejder vi med at få elimineret de skridt han ind i mellem når at få taget, og at der kan gå længere tid mellem belønningerne
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.208
Når hunden er i luften, altså står på bagbenene og har forbenene oppe, har jeg taget hånden hen til munden af den, sagt "stå" på præcis samme tid som forbenene rammer jorden igen.
Så når den ihvertfald ikke at sætte sig ned - og man får den fedeste ståøvelse ud af det, imo.
https://www.youtube.com/watch?v=MfXVIUwispg
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Kommando kom først på, da hun var helt sikker i at stå stille.
jan 2006
Sludder .. hun har bare ikke været ret god til indlæring.
jan 2006
jan 2006
Jo da .. sorry for ot, TS ...
jan 2006
Næ, det er vel ikke "skadeligt" at træne en hund forkert .. det kan du godt have en pointe i.
Men hvorfor opfordre andre til at gøre det ? Det forstår jeg ikke helt ...
jan 2006
Hvis du har interesse i at få at vide, hvorfor det du siger er forkert - så opsøg den lokale hundeskole - jeg bliver ikke den der kommer til at forklare dig det.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
Tror du så ikke, det er fordi du har indøvet forkert med klikkeren, så han forbinder klikket med at han skal sætte sig?
Du kan jo prøve at bruge håndtegn uden at klikke, og så give masser af godbidder mens han står imens du roser og så bygge øvelsen op på ny.
Hvis det er svært så meld dig til noget træning, hvor der er en instruktør der kan hjælpe dig, det er meget svært at forklare detaljerne her på skrift, når man heller ikke ser, hvad hunden gør.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Sådan helt generelt vil hunden jo prøve det, den allerede HAR lært, så det nemmeste er jo, hvis den ikke har lært noget.. Men sådan et setup har vi bare kun én gang, så man SKAL jo ligesom vælge en af tingene at starte på
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Måske det kommer an på, hvordan hunden skal stilles op til udstilling? Det eneste jeg har rettet på i opstillingen, er placeringen af benene - de skal være parallelt. Men ellers vil jeg ikke have en unaturlig opstilling - så her bruges den samme stå i ringen som i lydighed.
Men ok, nu var det der udstilling også kun for at få adgang til brugsprøverne, så det er ikke noget jeg har gidet gøre ret meget ved.
jan 2006
For dig - det er på ingen måde sådan for mig.
Indlærer man øvelserne tydeligt har hunden ingen problemer.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og her er vi bare totalt old school, stå læres i samme moment som sit og dæk. Ført med guffer, tiden trækkes med fodring i positionen.
VIRKELIG mange gentagelser.
Er du sindssvag, de er mange veje til Rom og nogle ser mig noget komplicerede ud
Jeg har aldrig oplevet at det er sværere at indlære hverken sit, dæk eller stå, hvis en af dem var indlært hurtigere end de øvrige...
Hvis der har været problemer med det har det været på grund af forskellige antal gentagelser eller forkert teknik.
aug 2006
Men lokning er blevet fy fy henover årene, så de fleste vælger slet ikke at forsøge selvom det er virkelig simpelt sådan.
jan 2006
Det er der hunden ligger begravet - hjælp hunden til at forstå hvad den HELT præcis skal og I får ikke de problemer.
Det er ikke hunden, der indlærer bedre hvis man indlærer stå inden sit - det er den metode I benytter, der gør at I finder det nemmere.
Gør man det via lokning, anvisning, guidning - så oplever man ikke de problemer Isabelles træner mener der er.
Kald det unfair - jeg kalder det fakta
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Derudover så bruger jeg at belønne massivt for at være i den position jeg ønsker når hunden tilbyder det frivilligt. Jeg sætter heller ikke kommando på før hunden er god til indtage den ønskede position. Jeg benytter mig også af at 'kører spænding' på belønningen (når altså hunden kan finde ud af at indtage positionen på kommando). Godbidden kommer laaaaangsomt op af lommen, mens jeg siger et aller andet al a 'øøøøøøjjjjjj' i en lidt lav tone. Det har den virkning på mine at de laver 'freeze' og bliver totalt spændte og intense. Jeg bruger også bold som belønning i stå, sit og dæk.
Clinton er nu god til at indtage positionen hurtigt og når man vender sig om står han spændt som en lille fjeder og logre med halen
aug 2006
Bloker for fejl.
Vupti... Så kommer man ret så effektivt mod målet.
feb 2013
Jeg benytter mig også af shaping med Clinton fordi det passer godt med ham. Jeg stiller mig dog ikke op og venter totalt blankt på hvad han finder på, men laver et set-up hvor det er sansynligt at han rimeligt hurtigt tilbyder det jeg gerne vil se. Rent praktisk med stå har jeg gjort det at jeg har fået ham til at stå op og så givet en 5-7 godbidder for det. Herefter har jeg bevæget mig langsomt baglæns med ham foran mig (her er en snor praktisk ) og han er så typen der lynhurtigt kommer med et bud hvad det er han tror han skal og lige at stoppe op er jo en meget typisk adfærd når man går langsomt afsted og vil tibyde en eller anden adfærd. Klik-godbid og så videre bagud. Med Clinton skulle man ikke klikke ham for at stoppe tøvende og kort mange gange før det blev til et fuldt stop. Sådan noget duer slet ikke med Perle. Her er vejen frem helt almindeligt 'gammeldags' lokning
jan 2006
Hvad mangler i min ståøvelse synes du ? Og på hvilken måde er din federe ?
aug 2008
Det er sådan en øvelse som til tider er blevet lagt på hylden fordi jeg ikke kunne knække koden, men når den nu dukker op i rally, så er vi nødt til at få den på plads
aug 2006
Denne der henviser til slutresultatet. Hvad er det der er federe, når øvelsen er shapet end når Martines metode er brugt?
aug 2008
Så tænker vi tager en af metoderne med lokning.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
feb 2013
Stå-øvelser