Hvalp med madaggressioner {{forumTopicSubject}}
Så lykkes det os at få hund igen, og det blev til en lille huskyfyr på 11 uger.
Han er helt fantastisk, men har dog en enkelt lille ting - Snerren når man nærmer sig hans hoved mens han spiser.
Dette er en ting jeg meget gerne vil have vænnet ham af med, og da jeg aldrig før har haft hund med det problem, vil jeg da lige høre til råd herinde.
Idag da jeg testede ham for madaggressioner, nussede jeg ham i nakken og ned langs halsen, og da begyndte han at snerre. Jeg sagde nej og fortsatte, og han stoppede ved hvert nej, men begyndte så igen når jeg rykkede tættere på madskålen. Da jeg rørte den bjæf-snerrede han, og han fik igen et nej og stoppede, og så stoppede jeg.
Hvad er jeres anbefalinger? Igen, har ingen erfaring, og prøvede mig bare lidt frem for at se hvor slemt det var.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.761
Lad være med at røre ham når han spiser. Det er et skråplan.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.398
Jeg ville lære vovse, at når jeg nærmede mig, kom der noget godt. Altså når vovse spiser, så gå hen og smid noget ekstra lækkert i skålen og fjern dig så lidt igen.
Lav byttelege, så han finder ud af, at når du fjerner noget, så er der en god chance for at få noget endnu bedre.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.398
Og den del lærte Reiki ved at vi "delte" hans tyggeben o.l. -altså at jeg holdt, og han gnavede, og så fik vi en hyggestund ud af det. Han har så aldrig være madaggressiv overfor mennesker, han stak bare af/gemte sig, hvis man nærmede sig, når han havde noget.
Jeg ved ikke om ressourceforsvar er mere udpræget ved huskyen, men jeg synes ofte, at hvis bare hunden har lært at man som udgangspunkt IKKE render og stjæler fra den i tide og utide og at chancen for noget lækkert er stor, hvis man kommer mens der er mad, så lever de også med, at man evt. piller eller stjæler fra dem i ny og næ, når behovet er der.
Men jeg skal da ikke kunne sige om det er anderledes ved nogen hunde og om nogen er mere hardcore vogtende over maden af natur, så den slags lærdom ikke er nok
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.494
Jeg ønsker ikke en hund man ikke kan komme til når den spiser. Hvis den pludselig har fat i noget den absolut ikke skal have, eller jeg af en eller anden grund er nødt til at tage maden fra ham, så skal jeg kunne gøre det uden at blive bidt. Det betyder selvfølgelig ikke at vi står og piller ved ham hver gang han spiser.
Vores gamle kareler havde vi aldrig et problem med, så det var aldrig nødvendigt at træne. Derfor jeg spørger herinde nu hvordan man kan tage det i opløbet?
mar 2009
Man skal ikke pille ved en hund når den spiser.
Selvfølgelig skal man kunne gå forbi, men det kan du bygge op med tiden! Nu skal den stakkels hvalp lære at have tillid til mennesker, og så går du ind og saboterer det ved at pille under de første måltider Den opførsel sammen med hvalpens baggrund giver en hund der en dag snapper ud.
dec 2006
Det er netop derfor jeg skriver herinde - For at få råd.
Vi har valgt husky fordi det er en race vi begge har været faldet for de sidste mange år, og fordi det er en race der har flere fællestræk med kareleren. Racen har været på tegnebrættet de seneste 5 år.
dec 2006
Og så er ham her ikke nervøs ved mennesker, langt fra. Vi fik en dame på et kortvarigt besøg, da hun havde handlet for mig, og han sprang hende i armene da hun kom, og kommede rundt med logrnde hale. Samme da vi hentede ham.
Men vi lader ham falde til uden pillen når han spiser.
mar 2009
mar 2009
Men stadigvæk.
Læs op på adfærd og ressourceforsvar.
I får ikke en god hund ved at pille ved dens mad eller pille ved den mens den spiser. Det handler om tillid.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Jeg gjorde simpelt hen det, at når han spiste, så kom jeg forbi skålen og lagde noget rigtig lækkert i den. Jeg sagde ikke noget, lagde bare maden. Og ganske langsomt fandt han ud af, at det kunne betale sig, at jeg kom til skålen. I dag vil han meget gerne have, at jeg håndfodrer ham, han skulle j nødigt blive fedtet om munden. Og absolut ingen knurren mere, jeg tager nu heller aldrig hans mad fra ham, han får lov til selv at gå væk fra den.
dec 2006
Ja de har (bekræftet fra en bekendt der har begge racer). Men det har heller ikke så megen betydning lige her
dec 2006
Mange tak. Det var dejligt med et brugbart svar. Nu får han, som anbefalet, lige lov at falde til, inden vi begynder på nogen som helst form for ny træning, og så vil jeg prøve at gøre som forslået. Så slipper han også for at blive rørt ved.
mar 2009
dec 2006
Jeg lytter skam efter alle, men vil ikke aflevere en hund tilbage, baseret på hvad der står i en tråd på HundeGalleri. Jeg har stor respekt for Malene (har besøgt hende af selvsamme årsag), men nu blev det forslået baseret på en helt anden hund.
Den dame jeg har snakket med har avlet husky i mere end 20 år - Hun er skam ganske erfaren. Jovist er der forskel på racerne, det sagde jeg ikke. Jeg sagde bare at de har flere fællestræk med kareleren, det er langt fra en måde at sige at de er ens.
Kareleren har også fællestræk med border collien (farve, aktivitets niveau og intelligens), men det er jo heller ikke på nogen måde ens.
Og igen, det har ikke så meget med denne samtale at gøre. Alt jeg ville høre var hvordan jeg skulle håndtere en hvalp med madaggressioner, da jeg aldrig har stået i denne situation før. Jeg har fået nogle råd, og dem tager jeg til mig.
dec 2006
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.204
Lad dog kræet æde i fred - er det et problem at den knurrer hvis nogen kommer for tæt på, så sæt den til at æde i et andet rum.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.597
Hjemme er det nemt nok hvis man ville sætte dem i andet rum, men de er med på hoteller, i mobilhomes og sommerhuse, hvor der er folk omkring dem meget af tiden, så selvom vi altid har et øje på når der er børn og hunde sammen, så "bare" for hvis det nu alligevel skulle smutte en dag med opmærksomheden, har jeg fundet det betryggende at lære hundene ikke at skulle forsvare deres mad....
dec 2006
Og igen understreger jeg, det betyder ikke at jeg skal stå med pølserne i nakken af ham når han spiser. Jeg har haft min gamle hund i 10½ år, og det kan tælles på én hånd hvor mange gange jeg har været nødt til a tage maden fra hende - Uden træning. Men de enkelte gange har så også gjort, at jeg har måttet have pølerne i nærheden af madskålen.
dec 2006
jan 2006
Ups nej, det var det vist ikke.
Jeg tror i grunden mere jeg hældte til denne ret store udbredelse af manglende respekt for hunden .. for der er da vist ingen grænser for, hvad Fido skal finde sig i fra fremmede, børn, børnebørn osv osv ..
jan 2006
Undtagen når du gør det - og så skal hundene acceptere, hvis ungerene liiiiiige glemmer at de skal holde sig væk fra en del af køkkenet imens hundene æder...
Jo, DET giver da bestemt mening
jan 2006
Hvad har det nu med sagen at gøre ?
jan 2006
Alle mine andre har blot ædt deres mad når den blev serveret - og de har iøvrigt også fået lov til at stå i fred, men har dog ikke reageret, hvis man gik forbi dem.
Det har aldrig været et issue her ...
jan 2006
Som jeg skrev i #42
Jeg tror i grunden mere jeg hældte til denne ret store udbredelse af manglende respekt for hunden .. for der er da vist ingen grænser for, hvad Fido skal finde sig i fra fremmede, børn, børnebørn osv osv ..
Tak for på fornemmeste vis at understrege min pointe.
jan 2006
Men ja - sådan prioriterer vi jo forskelligt ...
sep 2017
Følgere: 525 Emner: 138 Svar: 10.251
Jeg vil have lov at fjerne ben fra dem. Men den store har der aldrig været bøvl, men den lille er en lort på det punkt. Jeg har trænet det med at give en teske leverpostej hver gang jeg kom i nærheden af benet. Efter lidt tid tog jeg benet, smurte en klat leverpostej på og gav det igen. Og jeg har ALDRIG siden taget det bare for sjov, kun når det har været strengt nødvendigt. Og der er altid belønnet for at lade mig tage benet.
Jeg ville nok vente en uges tid med hvalpen, og lige lade ham falde til. Og så kan der arbejdes lidt på det med maden. Men at stå og gramse på ham imens han spiser? Nixen bixen, det er sådan noget man mister fingre af
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Derfor vil følelsen stadig være til stede i hunden, mens den lærer, at dens signaler bliver ignoreret når den kommunikerer. Jeg synes det er en jævnt dårlig idé at fortsætte når hunden har sagt stop. Det kan, som de andre siger, øves fra den vinkel at man bekræfter hunden i, at den har sin mad i fred og ikke skal føle sig truet.
Men jeg ville mest af alt stoppe med at give nej-kommandoer på sådan noget, for det eneste hunden lærer er, at du tromler dens grænser.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.305
Hvis de som min Rosa selv kommer og smider sig oppe hos mig når de spiser, skal de kunne acceptere at jeg både flytter dem og deres mad, for det passer mig altså ikke altid at have en hund siddende på skødet og da slet ikke med mad Men ellers piller jeg ikke ved dem.
Jeg har aldrig haft problemer, men nu er mine selvfølgelig heller ikke større end at jeg kunne leve med at blive bidt hvis jeg ikke respekterede deres grænser (hvilket jeg gør)
Der er dog en ting jeg ikke forstår TS, og det er hvordan du kan konkludere noget som helst på den oplevelse i dag. Du har lige fået ham, han har så vidt jeg kan forstå flyttet rundt i sit korte liv. Han kender dig ikke. Så udover det åbenlyse, at hunde generelt vil have fred når de spiser, og skal have det i følge mig, så er det en fremmed der overskrider hans grænser. Jeg kan slet ikke se hvorfor i alverden du forventer at han ikke ville reagere?
jun 2016
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 349
Nu opsøger han mig for at jeg skal holde det eller også spørger jeg om jeg skal holde det, så kommer han som oftest og lægger det i min hånd.
Hvis han tager noget han ikke må laver jeg det til en leg at aflevere og tager det ikke første gang hvis det ikke er farligt, han har lært at jeg ikke bare "stjæler" hans ting/mad på den måde.
Du kan eventuelt også holde madskålen imens hunden spiser.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Hvorfor lærer en hund noget ved at opsøge konflikt. Men så kan man ikke tage noget fra den. Lærer hunden en slip kommando og problemet er løst.
dec 2006
Tak, det er slet ikke noget jeg tænkte over, da jeg stod i det. Det er skrevet bag øret.
Vi har tidligere givet ham et tyggeben, og det vogter han også stærkt over - Så stærkt at vi faktisk ikke kan gå forbi ham uden at han snerrer (= bare vi går fra den ene ende til den anden, fordi viores stue er s¨smal).
Nu får han tyggebenet mens vi sover, og så håber vi lidt at det ændrer sig som han falder til. Nu får han bare ro og lov til at tage det i sit eget tempo.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg har givet den lov til at søge afstand, jeg har ikke udfordret afstanden og har ikke forsøgt at lokke den til at acceptere nærvær.
Begge hvalpe endte med at dele deres lækkerier med mig (forsøgte at stoppe skidtet i munden på mig)
Mit bedste råd: lad hvalpen helt være og skab rammer der gør at den ikke føler sig udfordret når den spiser.
jan 2006
.. skriver du nu - men tidligere skrev du :
Jeg har ikke pleasende hunde, så de skulle såmænd NOK sige fra, hvis det ikke lige var fordi, jeg gør det for dem, hvis såvel fremmede børn som børnebørn er i nærheden af at være grænseoverskridende.
- der er da ikke noget at sige til, at en anden en bliver forvirret ???
Du må naturligvis gøre helt som du lyster - dine hunde, dine børnebørn - jeg synes blot at det på ingen måde giver mening, at undlade en simpel regel ;
Hund med mad + børn = låge imellem.
Det MÅ da være det mest indlysende ?
Og så igen - hvad mener du når du siger at du ikke har pleasende hunde, så de skulle NOK sige fra.
Hvad er en plasende hund ? En, der aldrig ville sige fra ?
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Lad mig sige det sådan, at de blev sandelig bekræftet i deres ressourceforsvar, og et par af dem blev rigtig svære at tage ting fra.
Heldigvis lærte jeg hen ad vejen, ikke så meget ved at læse om det, men ved at se hvordan hundene imellem respekterede, at den, der havde et lækkert ben eller andet, ejede det. Den der ellers bestemte i flokken tog ikke noget fra de andre, og selv en hvalp havde ret til at forsvare sin ressource.
Det tog jeg til mig, og med de sidste mange hvalpe har jeg simpelthen bare ladet dem have tingene i fred. De fleste af mine hvalpe har vist ressourceforsvar de første gange, de har fået ben, men det er hurtigt gået over, når det viste sig, at det ikke var nødvendigt, og de lægger sig gerne op og ned af mig med deres ben. Og jeg kan tage ting fra dem, hvis det virkeligt er nødvendigt. Hvis jeg har noget at bytte med så gør jeg det for at gøre det til en bedre oplevelse for hunden, men jeg kan tage det uden.
dec 2006
Som jeg skrev i første indlæg, så har jeg 0 erfaring på punktet, og da jeg kun har haft én hund i hele mit liv, har det aldrig været noget jeg har læst op på, da det som sagt aldrig har været noget jeg har haft brug for. Men man bliver jo heldigvis aldrig for gammel til at lære
jan 2006
feb 2011
her er aldrig tale om at børn ikke lærer respekt for hundene, ej heller at de ikke lærer at omgås hundene ...og har faktisk aldrig haft hverken uheld eller været tæt på ... men jeg lever så i en realistisk opfattelse af at ting kan ske utilsigtet og det forholder jeg mig til i både den måde jeg har børn og dyr i mit hjem ....
Da jeg også tillader mig at tage mine hunde med mig ud i andre hjem hvor jeg ikke selv har præget de børn der er der eller kommer der, ligeledes på hoteller og campingpladser rundt om i Europa, så er det for mig bare hensigtsmæssigt at mine hunde ikke ser det som en fare hvis andre skulle komme for tæt på i en situation hvor det ikke er normalt ....
jan 2006
Næ, jeg læser såmænd bare hvad folk skriver - og som jeg også skrev tidligere, hvis du altså har gidet at læse samtlige mine indlæg og ikke bare kommenteret på dem, der for dig gav mening ?
Så er det dine hunde, dine børn, dine børnebørn, dine valg.
At jeg synes det giver langt bedre mening at adskille en hund med sin mad, fra alle de her mennesker er som jeg har det.
Du er ikke enig og mener at din hund skal acceptere andre folk når du tager dem med i Europa (hvilket jeg iøvrigt også gør når jeg tager til VM, men det tæller åbenbart ikke lige her ??) - og så er det jo bare sådan for dig.
Jeg synes det er forkert overfor hunden - og det giver jeg udtryk for.
Hvad er det jeg læser forkert i dine indlæg ?
feb 2011
Jo jo alt tæller, men tager jeg til ting hvor der er mange/kun hundemennesker så forventer jeg så også at møde større viden der i omgangen med hundene, end på en eller anden tilfældig campingplads ....
du får det bare til at lyde som om hundene finder skal finde sig i hvad som helst, og det skal de på ingen måde ...
feb 2011
her spiser Ipsen mega hurtigt, Nova enormt langsomt, og hun vil egentlig gerne gå lidt til og fra, men gør hun det så er Ipsen da også klar til at overtage resterne, og det skal hun altså ikke, der går jeg da også ind med et Nej, og træder hen til hende så hun flytter sig ... men mere sker der ikke, pt har jeg ikke oplevet hun overvejer at kæmpe for det ...
dec 2006
Tusind tak. Kan fortælle at det allerede går meget bedre. I nat slæbte han benet med ud, da jeg stod op for at tisse ham af, og der kunne jeg uden problem lægge sele på uden han knurrede, selvom han havde benet i munden. Han har hele tiden virket tryg ved os når han ikke spiser (springer os om halsen, kysser, logre, fjoller rundt, leger og putter). Jeg tror det var en meget hurtig reaktion fra mig, fordi det netop er så nyt for mig. Denne tråd har hjulpet rigtig meget, og givet mig en langt bedre forståelse for HVORFOR de gør det, og nu også en idé om hvordan jeg bør takle det.
Men ja, de dømmende kommentarer er selvfølgelig øv, for jeg gjorde det naturligvis ikke af ond mening. Men når man kun har haft én hund gennem de sidste 10+ år, så er det begrænset hvor megen erfaring man skraber til sig. Særligt fordi han er min første hvalp
jan 2006
Jeg skriver ordret :
At jeg synes det giver langt bedre mening at adskille en hund med sin mad, fra alle de her mennesker er som jeg har det.
Du er ikke enig og mener at din hund skal acceptere andre folk når du tager dem med i Europa (hvilket jeg iøvrigt også gør når jeg tager til VM, men det tæller åbenbart ikke lige her ??) - og så er det jo bare sådan for dig.
Jeg synes det er forkert overfor hunden - og det giver jeg udtryk for.
Hvordan du vælger at tolke det står dig frit for - jeg skriver præcis som jeg mener, så der er ingen grund til at gøre andet end at læse det der står.
Iøvrigt - så bor og overnatter vi ikke midt på stadion når vi er i udlandet .. så det sker skam, at vi render ind i Herr und Frau Deutschland, der ikke retfærdighedsvis kan gå under betegnelsen "hundemennesker" - du ved, du er måske når alt kommer til alt, ikke den eneste af os to, der overnatter steder, hvor der findes helt almindelige mennesker uden særlig hundeforstand. Bare en tanke ...
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Jeg gider heller ikke at have hunde med voldsomt madforsvar. Har foder stående 24-7, og med 6 hunde og 1 madskål, ville det blive et helvede.
Hundene er gode til at holde afstand, og give plads til at 1 spiser ad gangen. Hvis de får 6 skåle, f.eks med dåsemad/madrester, deles de om alle skålene.
Jeg har aldrig gjort det store nummer ud af det. Men bruger også metoden med at bytte med noget lækkert, hvis jeg skal tage skål, kødben eller lignende fra hundene. Det fungerer upåklageligt. Selv de voksne, genbrugshunde, som ikke var glade for at dele i starten, tager det ganske afslappet nu.
Tænker at det handler meget om gensidig tillid, og så at træne det, uden at overskride hvalpens grænser. Hvis hvalpen knurrer, når du nærmer dig skålen, så er du kommet for tæt på. I takt med at hvalpen indser at du kommer med noget lækkert, vil den stille og roligt lade dig komme tættere på, uden at føle sig truet/utryg.
Pøj, pøj med projektet
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
Som andre skriver, så tror jeg også, det er tilliden til jer, den lille hvalp skal have opbygget. Jeg har ALDRIG oplevet, at mine huskyer har haft ressource-forsvar, hverken overfor mig eller andre. Heller ikke som hvalpe. Det er bestemt ikke race-typisk.
Én af de ting, der har hjulpet mig med de andre racer, jeg har haft, har været at vænne hvalpen til hyggestunder, hvor jeg har holdt i den ene ende af en tyggepind, som de så har fået lov at ligge og gnaske i imens. Det har givet ro og tryghed, og er også genialt til at få dem til at falde til ro i ulvetimen.
I starten har mit mit greb i tyggepinden været eneste "interaktion". Så har jeg bygget det op til at tale til hvalpen/hunden imens, og så har jeg udvidet det til, at jeg har kunnet stryge/nusse lige så stille. Det har hjulpet på både min gamle hyrdehundeblanding, og den voksne beagle, jeg overtog engang.
dec 2006
Han har 2 gange før kastet op, og begge gange snerret når jeg har villet til det. Den ene gang kom jeg det, og da havde han slugt et elastik. Anden gang nåede han at sluge det igen. Her til morgen gjorde han så samme, og da jeg ville til det skete dette. Jeg sidder nu med 7 huller i armen, og føler mig lost.
sep 2017
Følgere: 525 Emner: 138 Svar: 10.251
Har du trænet at du må røre hans mad? Og i så fald, hvordan har du gjort?
dec 2006
dec 2006
dec 2006
Jeg ved ikke hvordan jeg skulle have reageret - Det kom instiktivt. Er aldrig blevet bidt af en hund før.
Pt. kaster jeg foderet ud på gulvet, hvor han så løber rundt mellem benene på mig når jeg fodrer, og det er der intet problem med. Godbidder er der heller ikke problemer med.
Han har lige kastet hvadend det er op igen, og nåede at rende ud i gangen, og blive lukket ud (uden at få snor på). Jeg kunne dog rasle med hans godbidder - som han elsker - nok så meget. Han kom ikke før han havde ædt sit opkast én gang til.
Jeg ved vitterligt ikke hvad jeg skal stille op. Jeg ved ikke om den adfærd kan rettes op på, om min reaktion har gjort det værre og om afliving er bedste mulighed?
Ærligt talt har jeg ikke lyst til at have sådan en hund, og har sådan set heller ikke lyst til at finde ham et nyt hjem i frygt for 1. at han ender som kastebold og 2. at han skulle bide en anden.
dec 2006
jan 2006
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Når du er hjemme ved ham, kunne man så have en snor på ham, uden håndtag, på en meter, måske lidt mere. Bare hængende efter ham.
Det har tydeligt været over grænsen at du gik efter halsbåndet, men med snoren behøver du ikke nærme dig hans hovede?
Tænker ikke umiddelbart aflivning, du overskred hans grænse og signaler.
God bedring. Håber rigtig meget at du med god hjælp får det løst!
jan 2006
Hos mig havde den også kun lavet det stunt en enkelt gang .. men jeg er heller ikke så pædagogisk
jan 2006
Det er dæleme ikke noget "kæmpe arbejde" - hvorfor skal tingene altid gøres mere indviklede end de er ???
jan 2006
Det skulle jeg da bestemt mene ...
dec 2006
Yuki er selv lige kravlet fra sofaen og over på mit skød, som han gerne gør et par gange om dagen, så nu tager vi den herfra.
Hvis I kan nævne nogle gode adfærds terapeuter i Sønderjyllan, må I meget gerne det.
aug 2007
Du kan evt. prøve Niklas Vega? Jeg kender han ikke selv, men de ting han viser på FB, ser ret fornuftige ud. Han har Lupo Hundecenter i Fredericia.
Hans hjemmeside er under opdatering, og giver ikke meget info. Der står næsten mest her:
https://www.findingdogtrainers.com/o/76640/lupo-hundecenter-v-adfrdsspecialist-nicklas-vega
Og ellers er han på FB.
dec 2006
Jeg tror/håber på hans adfærd kan rettes op - Dér hvor jeg sætter størst spørgsmålstegn er min egen evne til at rette det. Jeg har kun erfaring med træning af én hund gennem 10 år, og hun havde et så mildt temperament. Håber selvfølgelig at med en adfærds terapeut, at jeg kan få nogle hjælpemidler, men lige nu er min psyke klar til at finde en ejer der er mere kvalificeret end jeg. Jeg svor at han ikke skulle ende som kastebold, da han kom til os, men samtidig er tanken om at nogen måske ville kunne give ham et bedre hjem end mig/os meget insisterende.
Generelt er der 1000 tanker der farer rundt i hovedet på ikke kun mig, men også kæresten, lige nu. Det kan være det hjælper når jeg får det lidt på afstand, og igen kan tænke bare nogenlunde klart.
Yuki har virkelig alle midler til at blive en lækker familie hund. Han elsker børn, og er så blid med dem, og han elsker opmærksomhed og kærlighed. Om han har oplevet noget ved avler eller den første ejer der kunne udløse denne adfærd, ved jeg ikke? Men uanset skal jeg havde snakket med en adfærds terapeut.
aug 2007
Lad dig for guds skyld ikke overtale til at tro, at han "bare skal sættes på plads, én gang for alle". Hvis du gør det med så blid en race som en husky, så taber du den fuldstændig.
jan 2006
Så at lære en hund at nej rent faktisk betyder "stop med det du har gang i" bevirker, at den bliver fuldstændig tabt ?
På hvilken måde ?
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
https://www.facebook.com/Holistisk-hundetr%C3%A6ning-551804295162279/
aug 2006
jun 2009
aug 2007
Det skal (IMO) bare indlæres under kontrollerede forhold, hvor man sætter hunden op til succes.
Men for mig er der langt fra det, og til at "sætte hunden på plads, én gang for alle", som jeg har hørt et par trænere agitere for (I betydningen "Du er nødt til at straffe den tilstrækkeligt hårdt, til at den aldrig gør det igen")
Det er ikke vejen frem med en husky, eller en anden race - der mangler tillid til ejeren, og er stresset over at have skiftet hjem flere gange i sin korte levetid.
jan 2006
Er det at slå den ? Råbe til den ? Sparke den ? Strangulere den ?
Hvad står det for ?
Det er så nemt at skrive - DET må du ikke gøre !!!! for Guds skyld !!!! Men hvad er det du mener, når du skriver det der ?
aug 2007
Jeg er ihvertfald rimeligt sikker på, at det ikke vil nytte noget, bare at "rømme sig", når den hvalp der, sidder i armen - hvis det er den vej, man vælger.
Jeg ville ALDRIG vælge at straffe mig ud af en situtation som den her. Og nej, jeg ville heller ikke vælge at "vent på at den slipper af sig selv, så du kan klikke og belønne".
Jeg ville gøre alt for, at situationerne ikke opstod, indtil jeg havde haft mulighed for at opbygge tilliden, træne på noget afledning, arbejde mig stille og roligt frem til, at det var helt ok, at jeg var tæt på hundens ressoucer.
Det er bare MIN erfaring efter mere end 30år med racen, at det virker. Og jeg har set helt slukkede huskyer efter hårdhændet behandling. Det ønsker jeg ikke, for den her lille hvalp. Selvom en husky er selvsikker, så er det bestemt ikke en "røv i bukserne"-hund.
jan 2006
Det er de færreste (hvis nogen ??) hvalpe, der kan modstå overgreb uden at få men på den ene eller anden måde af det. Der tror jeg nu ikke at huskyen er så speciel ...
Det er jo forholdsvis nemt at sige, at man vil gøre "alt" for at situationerne ikke opstår - det kan man i grunden godt - men .. ja, når hunden brækker sig, kan man jo godt kalde det en "pludselig opstået situation".
Det er jo der, at et "nej" ville være på sin plads at benytte, især hvis hunden så ovenikøbet vidste hvad et sådant burde udløse af reaktion hos den.
Jeg synes at det du skriver her :
Jeg ville gøre alt for, at situationerne ikke opstod, indtil jeg havde haft mulighed for at opbygge tilliden, træne på noget afledning, arbejde mig stille og roligt frem til, at det var helt ok, at jeg var tæt på hundens ressoucer.
- er enormt vagt og svævende ... du skriver ikke hvad du ville gøre, sådan helt eksakt - kun at man for guds skyld ikke må .. etc ..
Du skal ikke forklare det for min skyld - jeg har aldrig haft et forhold til min hund, der umuliggjorde indlæring eller en usikker hund, hvor jeg var nødt til at lave "tillidsøvelser" - jeg synes bare, at det "svar" du kommer med er for "vattet" til at jeg, hvis jeg var TS, ville kunne bruge det til ret meget andet end berøringsangst og et slutresultat, der hed omplacering.
No offence ...
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.593
Jeg ville , helt ærligt, nok have losset ham som AG skriver i situationen og så havde der været fuldstændig kadaver diciplin i LANG tid fremover.
Men jeg var nok også røget i modsatte grøft af hvad TS gør, for jeg fornemmer TS bliver ked af det. Jeg var blevet stik tosset. Der er dælme ikke nogen der bider mig på min matrikel!
og for at citere martine .. jeg er sgu nok heller ikke så pædagoisk
aug 2006
Der er ikke forandret noget, hunden fik overskredet grænser og reagerede på det - som jeg synes man måtte forvente ud fra hvad der var kendt i forvejen.
Jeg er ikke i tvivl om, at der er brug for hjælp udefra. Hunden har baggage, den skulle helst ikke få mere.
aug 2007
Helt enig - men den her hvalp, har jo tydeligvis ikke et indlært nej, der er så signalfast, at det også virker i den situation? Hvis den havde, var den ikke opstået.
Og ja - det kan godt være, at det er vagt. En uddybning af de forskellige øvelser ift. tillid, afledning osv. er noget, der normalt fylder 8-10 sider i en rapport fra en adfærdsbehandler. Det er vist ikke oplagt, at kaste sig ud i på HG.
Jeg gentager. Jeg ville personligt IKKE straffe mig ud af den situation. Hvad andre vælger at gøre, må være helt op til dem.
jan 2006
Nej, præcis - og det er jo også det, der er så essentielt at få indlært i en fart, så undgår ts de situationer, og hvalpen undgår, at få sin grænse overskredet. Det er aldrig nogen dårlig ting, at hunden ved hvad den må og navnlig ikke må. Det skaber en langt mere harmonisk hund imo.
Bestemt er det jo op til den enkelte at gøre som de lyster - og ja, der er jo også en grund til, at der er så mange omplaceringer af hunde hele tiden.
Jeg vil så bare krydse på hundens vegne for, at ts finder en kompetent AB - for hold op, der er langt imellem snapsene der.
Tror ikke smarte ord og vendinger, samt formaninger om what NOT to do, er det, der mangler lige her
jun 2009
Derfor er det ret usmart at straffe sig vej ud af ressourceforsvar, da man risikerer at gøre det betydeligt værre. Hvad man gør i chok er selvfølgelig ikke regnet med her.
Jeg tænker, at TS har godt af at snakke med en adfærdsbehandler, fordi der ikke er erfaring med hverken racen eller ressourceforsvar i forvejen. Der er allerede kommet bid ud af det, og så venter man ikke og ser.
Det gør mig faktisk rigtig glad at TS er åben overfor at snakke med en professionel. Det problem skal helst løses nu, mens hunden er ung.
aug 2006
Konflikt er, hvad der udløser adfærden og jeg ville ikke øge eller tilsætte mere konflikt.
En ting er, hvordan man reagerer spontant, noget andet er, hvad man gør når reaktionen er planlagt.
Der skulle gerne være overblik.
Grunden til at hjælp udefra er nødvendig er, at der ikke er nogen one size fits all.
Det afhænger helt af hunden...
Så hvad vi hver især gætter på at vi vil gøre er lidt ubrugeligt i den konkrete situation.
En ting ligger dog fast - hvis TS ikke magter oogaven, bør hunden få fred og ikke sendes flere steder hen.
dec 2008
Skidt situation og håber det løser sig.
aug 2006
Ret naturligt i et stort kuld, hvor mad reelt har været en ressource, der har krævet arbejde og konkurrence.
Jeg ser intet unaturligt i ressourceforsvar, det er bare ikke så hensigtsmæssigt i en menneskeverden og må reduceres.
Ingen grund til katastrofetanker..
dec 2006
Vi forsøger at holde ikke-spiselige ting uden for rækkevidde, men på gåture er det ikke det nemmeste job i verden.
Tak for at I også nævner dem I ikke vil anbefale. Vil meget gerne snakke med en der kan sit kram.
Vi bor lidt uden for Toftlund.
jun 2009
dec 2006
Jo, vi har undersøgt nogle forskellige steder, men da manden arbejder aften- og daghold skiftevis hver/hver anden uge, er vi nødsaget til at finde et weekend hold, og det eneste vi har fundet indenfor en rimelig radius, starter først op i februar. Jeg har desværre ikke kørekort, så har ikke mulighed for selv at tage ham, så længe vi bor hvor vi gør.
aug 2006
Ærlighed og tydelighed er vejen frem.
dec 2008
Det bliver uden tvivl hårdt arbejde og der er ingen garanti for at det lykkes.
jan 2006
Min lille hanhundehvalp var da på INGEN måde frygtsom, da han efter at have forsøgt at tage min mad fra min tallerken og jeg skubbede ham væk, sad lige i hånden på mig - og da jeg ville korrigere ham i den opførsel, røg på mig og bed mig en 3-4 gange.
Han var bare ikke enig med mig i, at den mad der var på den tallerken ikke havde hans navn på den.
Lad nu være med at tro på alt hvad du læser
jun 2009
Bare lige for at gøre det klart, haha.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 246 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.530
Hvordan skal man kunne nå at lave en byttehandel med så forslugen en hund, der vil æde sin opkast hvor i der ligger en negativ genstand ??
Jeg har selv en hund der vil indhalere alt på en gåtur, og han får delme at vide at det er et no go!
okt 2005
jan 2006
Øh, den har da ikke lært et nej ??
Det er jo ingen kunst at lære et hund et nej, overfor noget den ikke kan lide "nej, du må ikke drikke whiskey" - "nej, du må ikke spise noget, du virkelig ikke kan lide".
Det er da de ting, den virkelig godt kan lide at enten æde eller foretage sig, at man skal kunne råbe den af på, hvis man skal kunne postulere, at den kan et "nej"
jan 2006
Fandens til hund i grunden ...
okt 2005
hvorfor har han ikke lært et nej?
Hvad mad angår for Albert, så er selv en hundelort for fristende.
jan 2006
jan 2006
Men alt der kan komme i maven er mere interessant og mere værd end alt andet
og jeg tolker det på den måde (måske forkert??), at når det er noget han kan æde respekterer han ikke dit nej og sluger det alligevel ?
okt 2005
dec 2006
Jeg kan fint tage ting ud af munden på ham (bl.a. røvelort), lege med hans legetøj og hans ben og han sætter sig pænt for at jeg skal kaste det. Han søger selv mine hænder, når han har noget han gerne vil have jeg kaster, men han vil hellere lege trækkeleg som vi er blevet frarådet af dyrlægen før hans tandskifte er fuldendt.
Han ligger lige nu i sofaen, og vi har lige hygget med legetøj og tyggeben, hvor jeg har holdt i den ene ende, og han har tygget i den anden ende. Han giver kyssere som han plejer, men man har godt kunne mærke på ham, at vores tillidsbånd har fået sig et knæk. Jeg tror dog jeg er den der har taget det værst. Der har virkelig været mange tanker, og det har krævet en vis anstrengelse fra min side, at være overfor ham som jeg plejer, hvilket han nok har kunnet mærke trods jeg har gjort mit bedste.
Det kommer nok til at tage et par dage at få styr på den indvendige side af hovedet, men det går allerede langt bedre.
jan 2006
Så vil jeg efter min bedste overbevisning mene, at den ikke har lært et nej - jeg tror ikke på den der med at "hunden viser at den godt ved at det ikke er så godt" - det er lidt for meget walt disney imo
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Det lyder som en rigtig god idé, at finde en dygtig adfærdsbehandler.
Tænker at han stadig er stresset ovenpå alle flytningerne, indenfor meget kort tid Og det højst sandsynligt er medvirkende til, at han reagerer så voldsomt.
Håber at I får løst problemet og får styr på hans resourceforsvar.
Stort kram her fra
dec 2006
Tusind tak for din flotte kommentar. Den er læst og læst igen.
Jeg tror dét jeg er mest nervøs for er min reaktion, mere end at det er at han bider mig. Jeg har fået et slemt hak i min selvtillid som hundeejer, og er dét jeg frygter mest er at jeg ikke magter opgaven. Nu har jeg ikke fået snakket med en adfærdsekspert endnu, da jeg lige ville give det til imorgen, for at blive lidt mere klar i hovedet, men prøver at kigge på div. imorgen, og ringe til en af dem. Er pt. ikke mentalt i stand til at tage nogle faste beslutninger.
Jeg er super glad for din kommentar. Det er rart at vide at nogen kan sætte sig i mit sted (selvom omstændighederne nok ikke er så optimale), samt det er lykkedes for dig Jeg ved det ikke helt er samme situation, men det giver da en knivspids håb.
Jeg takker mange gange.
Hvalp med madaggressioner