Træningsvideotråden Træningsvideotråden
Inspireret af anden tråd, så synes jeg det ville være fremragende med en træningsvideotråd, hvor man kan kan sparre og hjælpe hinanden.
Jeg forestiller mig at man uploader en video på HG, youtupe eller lign i tråden og så skriver et par ord om hvad man træner, hvordan man ønsker det skal se ud og evt problemer man har.
Når man kommenterer er det ikke tilladt at skrive ting som "Hvorer i dårlige", " Du gør det helt forkert", "Din hund er for tyk, grim, sløv eller lign". Prøv at være så konkret som muligt og bliv helst ikke personlig.
Håber nogen vil lege med i tråden
(Jeg kommer selv med en video lidt senere, jeg kæmper bare lige lidt med min telefon, som ikke vil uploade)
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 68 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 351 Svar: 14.442
"ubrugelig gangart" - "gakket gangart" - "strækmarch" vil ikke være velset ?
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.448
Men jeg kan jo ikke bestemme hvad folk skal skrive, tænker bare at hvis nogen skal turde lægge videoer op, er det nok bedst at holde tonen omkring videoerne så neutral som muligt
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Det gør ikke noget at han bliver en anelse frustreret
Super flot med belønning med venstre hånd, træk gerne klikket et sek eller to mere.
Husk at hunden skal arbejde for dig og du skal stole på at han selv kan finde ind i den rigtige position
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.902
Skal lige forstå dit problem: du har indlært øjne som fikspunkt? Og vil gerne af med det, men får en hund, der ikke reagerer hensigtsmæssigt, ift hvad du gør pt?
I så fald:
Har du indlært nyt fikspunkt, som han kan finde tryghed/glæde/forstærkning i at vælge? Fx et håndtarget? Jeg tænker gejsten forsvinder, fordi du fratager muligheden for at udføre øvelsen "korrekt" (for Aslan i hvert fald)? Og det giver utryghed/tvivl og dermed minus glæde/gejst..
jun 2011
Hvis du har prøvet mange, tænker et af problemerne ligger i at det tager tid at omskole, især hvis det bedste i verden skal læres om, og så dur det nok ikke at prøve en masse, men istedet vælge ét og så arbejde på at gøre dét det bedste:)
Coco elsker fx generelt target træning, det gør de fleste hunde, for det er jo så simpelt og nemt og man kan forstærke hurtigt og effektivt når som helst i løbet af en dag. Derfor har target været super i FvF, men selvom hun ku target i forvejen, så tog det da noget tid at indlære det. Og vi ku jo ikke gå FvF inden det var indlært, så vi havde en ret stillestående FvF træningsperiode i starten:)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
De arbejder en tand hårdere for belønningen, der indebærer kontakt - inklusive øjenkontakt.
Så udnyt at det er en forstærker. Bare en ikke-synlig, som du råder over - som alle andre forstærkere.
Han skal lige fange den nye øvelse, men jo mere du tror på det fede i den, jo mere gør han også
aug 2006
Det ville jeg ikke være urolig for.
aug 2006
Og beløn for at holde fixpunkt for bare at løfte benet og/eller lave lidt vægtoverførsel på foden.
jun 2011
jun 2011
aug 2006
Jeg ville vælge et sted på selve kroppen, på siden.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.112
mar 2008
Dagens træning er find plads og drej til højre med teenagehunden. Jeg har kæmpet lidt med pladspositionen. Først sad han for langt tilbage, så for langt fremme, men nu er vi næsten ved at have den, dog tror han stadig at det gælder om at røre min venstre hånd
Vi har haft lidt svært ved fremad og til højre, han går gerne for langt frem og mister positionen og må derfor finde positionen igen fra foran mig (hvis det giver mening). Jeg plejer ikke at belønne når han gør det, men gør det i dag, da han er noget forstyrret og snuser en del. Burde måske have givet ham en snor på i stedet, men sådan en havde jeg ikke lige med.
http://www.youtube.com/watch?v=RbHMBRYbokM
jan 2006
Ved ikke om det er OK i din sport - kommenterer blot udfra min viden
Og så lidt mere knald på og ros UNDER øvelserne - ikke den der store fest når det er slut.
mar 2008
Kan du lege med ham i situationen, altså uden øvelse, bare vild leg?
Det ser ud som om han synes det er sjovt at du bevæger dig, måske kan du bruge det i din belønning? Løb, skub, løb baglæns, stop og vent på han indtager positionen inden du bevæger dig igen? Du skriver at øjenkontakt er hans bedste belønning, du kan give ham den som belønning, dvs kig lige frem - hund på plads - klik og øjenkontakt/bevagelse. Du kan prøve det, hvis det virker er det super, hvis det ikke virker kan du bare droppe det igen.
Har du godbidder i hænderne i de første repetitioner? Hvis du har ville jeg se at få dem gemt væk, så du ikke lokker ham rundt. Og den venstre skulder der, fejler den noget eller er det for at få ham med ?
Når du går, bevæger du dig ret langsom, jeg ville gå hurtigere end du går, det ville muligvis få lidt mere fart på ham. Og så tror jeg ikke jeg ville udfade øjenkontakt, ny indlæring med kold øjenkontakt-tyrker.
mar 2008
#32 Tak for kommentarerne. Jeg synes ikke at han sad for langt fremme i træningen, men jeg kan godt se at det ser sådan ud på videoen. Flere gange er hans røvsposition faktisk okay (ihvertfald i min sport (dch og lp), men hans forpoter er for lagt fremme. Når jeg klikker rejser han sig ligesom, går et lille skridt tilbage med forbenene.
Jeg kan se at jeg skal have lidt flere spejle i laden, så jeg kan se mig selv fra flere vinkler!
Enig i at der skulle flere legebelønninger og lidt mere gang i den!
Det tidlige klik er helt med vilje, han har ikke trænet så meget plads og han er derfor ikke sikker i positionen. Hvis jeg tilbageholder klikket begynder han at flytte på sig, han skal lige lære hvor det foregår. Havde det være min voksne hund havde jeg klikket senere.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.805
Vi arbejder en hel del med plads positionen og rally begynder øvelser.
Jeg kan dog ikke lave så forfærdeligt mange gentagelser i træk og der skal helst indgå trække leg som en del af belønningen for at holde motivationen og power på Sam
Jeg har heller ingen spejle, det kunne da være jeg skulle sætte det på ønskelisten til jul, for det kan vi helt sikkert godt bruge
feb 2014
Og til slut ville jeg afbryder sessionen og tage ham væk fra situationen når han går i snusemood, i stedet for at vente på at han igen får lyst til at byde ind med adfærd.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.475
MEN ALTSÅ hvordan filan får jeg den ud af min iPhone ? Ideer modtages med kyshånd - jeg kan ikke rigtigt få uploadet den til dropboks
mar 2008
feb 2013
Youtube er ikke noget jeg har forsøgt mig med tidligere. Hvordan virker det ? Skal man lave en konto ?
mar 2008
mar 2008
mar 2008
Min lavede selv en konto med tilfældigt genereret navn.
feb 2013
feb 2013
feb 2013
Den er ret kort og jeg fik ikke filmet et knæk - det må så blive næste gang. Der var meget sidevind på sporet. Det jeg bl.a. ville træne med det spor var at gå en lille smule diagonalt på sårækkerne (det starter omkring alle muldvarpeskudene); det er nemlig det allersværeste for Perle. Hun har det med at 'falde' ned i en rille. Videoen illustrere også ganske glimrende hvor det er Perle bliver hakket i point til konkurrencerne; Hun har det med en gang imellem lige at 'tjekke' eller hvad man nu skal kalde det vinkelret på sporet. Det koster min. 0.1 point hver gang
jun 2014
I må gerne komme med tips & tricks og skrive, hvad I ser ? Evt. noget jeg kan gøre bedre eller skal være mere opmærksom på?
https://youtu.be/3AwBT6D9JSA
jun 2014
jun 2014
Eller - det gjorde han i starten. Kan være jeg skal prøve at trække klikket igen
jun 2014
jun 2014
Mit problem i den første video (ligger ikke herinde), var nemlig at han trådte et skridt frem, når jeg kom mod ham med godbidden, derfor kastede jeg den i stedet
jun 2011
Men: hvis du klikker, som det lyder til udfra kommentarer, skal du huske, at øvelsen er slut, når klikket lyder. Så at han efter klikket bevæger sig, er ligegyldigt. Det er en af grundene til at man trækker klikket hurtigst muligt, men pas på at hunden ikke får en trippende stå ved at klikke imens den næsten bevæger sig/er på vej til at bevæge sig:)
jun 2014
kast af en godbid
Jeg vil forsøge at kaste godbidden forskellige steder, men også belønne lidt mere i selve positionen
jun 2014
Har trænet meget fastholdelse af sit/dæk og det virker til at være smittet af på stå
jan 2006
jan 2006
Hvad er det du træner ?
Altså PH / DCH eller hvad ?
jan 2006
Hvorfor skulle det give en hurtigere øvelse, at smide guffen, istedet for at give hunden den ?
Uanset hvad for en betegnelse det så har fået på sig ?
jan 2006
Lær hunden at uanset hvad du gør - så skal den ikke være i tvivl
feb 2014
Dernæst skal du være obs på dine kriterier. Du klikker flere gange hvor din hund sidder en smule skævt. Er det ok for dig, at han ikke sidder 100% hver gang, ellers skal du sortere disse forsøg fra.
Du skal også beslutte om det er ok, at han tjekker ud, dvs at han kigger væk, selvom han er i øvelse. For mig ville det ikke være ok, men det kommer jo meget an på, hvad dine kriterier er og hvad du skal bruge øvelsen til
jun 2011
Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor man bruger klikker, hvis øvelsen alligevel ikke er fuldført før efter belønningen er givet..
Ift at smide belønningen:
Typisk gør man det, for at få en hund, der selv tager initiativ til at indtage position igen hurtigt. Så den ikke skal guides i position.
aug 2006
Det muliggør jo også at træne stabilitet og belønning for at blive der.
aug 2006
Min værktøjskasse er ikke enorm hvad spor angår, men mit bud ville være meget mere foder når sværhedsgraden er så høj for hende.
Hun er tydeligt påvirket af sidevinden og har brug for at blive fastholdt for ikke at gå de der 15 cm ved siden af sporet.
Det med sårillerne - er det kun et problem, hvis hun kun lige skal skråne dem?
Hastighed er jo lidt en temperamentssag, men jeg tror jeg ville foretrække at farten kom en smule ned.
jun 2011
Når vi træner, og er færdige, bruger jeg slut. Men så er det også fordi det er slut, og jeg ikke ønsker, at hun tigger mere, men ved at nu er der lukket.
Hvis hun tjekker ud, gør jeg som dig, men jeg ville ikke "belønne" med en fri. Jeg går bare, så følger hun jo med. Det sker dog ikke ret ofte, efter jeg har lært at sætte os op til succes (fx stopper inden hun er træt, arbejder på en måde så hun støttes, hun tjekker kun ud, når hun bliver usikker på øvelsen/mister lyst, så det gælder om at bevare det:) )
Ift. klik, så vil hunden jo normalt ikke fjerne sig positionen, når den kender den korrekte position, med mindre man smider belønningen, den vil (naturligvis?) bibeholde den position, som genererer godbidder. Men teoretisk set, så er en øvelse jo slut, når klikket gives. Hvor hurtigt man tager den op igen, skifter vel så.
Er der ikke en, der vil forklare mig ideen i at klikke, hvis ikke øvelsen alligevel slutter før efter belønningen er givet?
Og hvordan hunden skal forstå klikket, hvis det ikke er en markør for "rigtigt"?
aug 2006
De to hører ikke uløseligt sammen, det er jo blot et spørgsmål om indlæring.
jun 2011
Det er en helt anderledes tankegang, end jeg har lært ang. klikkertræning, hvor man netop bruger det som markør for "rigtigt" på det helt specifikke tidspunkt, hvor det er rigtigt. Og derfor tilbageholder man det jo så bare, hvis/når man ønsker at forlænge fx en position.
aug 2006
Det kan hjælpe til at give et flow i en øvelse at der ikke skal afbrydes helt bare fordi man vælger at forstærke undervejs.
jun 2011
Men det er egentligt lidt sjovt, for der ville jeg nærmest gøre omvendt:
Hvis jeg vil belønne under øvelsen, så stikker jeg bare hunden en godbid uden klik og fortsætter. Ikke helt omvendt, I know
Jeg har godt før set folk, der klikker flere gange i løbet af fx en agilitybane uden at belønne, og jeg har altid undret mig over, hvad det dog gjorde (udover at udvande klikket, som det i min verden ville gøre), men det er nok med den tankegang bag.
Jeg må indrømme, jeg forstår stadig ikke, at det skulle gøre noget godt, men jeg ved så nu, hvorfor man gør det: )
aug 2006
Hunden belønnes skam. Den får bare ikke fri.
jun 2011
Men hvorfor så klikke? Hvorfor ikke bare sige dygtig og giv belønning? Er det ikke lidt dobbelt-konfekt at sige "rigtigt" to gange for en ting (klik+belønning)?
Som jeg har forstået det, da jeg begyndte klikke, er ideen med klik, at man kan ramme lige præcis det øjeblik, hvor hunden gør det korrekt. Og når det er klikket, der signalerer "rigtigt" for hunden, så er det, der ligger imellem klik og beløn irrelevant, for hunden vil alligevel befinde sig i en tankegang, hvor den afventer godbid, ikke hvor den overvejer en øvelse.
Og netop derfor trækker man klikket, så snart man kan. Så øvelsen forlænges/der forlanges flere øvelser, inden klik gives. Det giver jo også en hund, der er lige ved at sprænge, hvis man konstant beder den om lige lidt mere, inden den får klik. Den bliver utålmodig:)
aug 2006
Den afventer ikke belønning, får den umiddelbart efter klikket, helt som vanligt.
Der kan bare komme flere klik+belønning i træk uden afbrydelser.
aug 2006
Hvis den netop ikke går ud af øvelsen når der er klikket...
jan 2006
Aha - tak for forklaring.
jun 2011
Ja, jeg kan godt forestille mig ideen (tror jeg i hvert fald), jeg tror bare ikke, jeg helt forstår, hvorfor man inkluderer klikket. For som jeg ser det, forsvinder selve ideen med at klikke, når man gør det på den måde...
Men hvis det fungerer for jer er det jo fint:)
aug 2006
Det forandrer dette ikke på.
Belønningen kommer stadig umiddelbart efter klikket..
jun 2014
Kan godt se, at det nok er smart at belønne positionen inden jeg kaster godbidden, så det vil jeg gøre!
jun 2014
jun 2011
Og så er det jeg siger, hvorfor så overhovedet klikke?
Det forekommer som en mere traditionel (klikkerløs) måde at indlære på, hvilket jo også fungerer, men som ikke markerer nær så præcist helt specifikt hvad, der belønnes for.
aug 2006
jun 2014
I forhold til Lens' indlæg kom jeg til at trække på, at det må da være helt vildt besværligt at træne f.eks. FVF, hvis hunden stopper øvelsen efter hvert klik?
For mig er det jo f.eks.:
Hunden sætter sig korrekt - det er rigtigt - klik, godbid.
Jeg går x antal skridt (alt efter om det er Nicki eller Easy), det er korrekt, klik, godbid.
Evt. x antal skridt mere, klik, godbid, fri.
ELLER:
Hunden går x antal helt vildt gode skridt: klik, leg
jun 2014
jun 2011
For mig virker det som om at I anvender det på en måde, så det ikke umiddelbart giver mening at bruge tid på at indlære det. Man kunne vel ligeså godt bruge fx "dygtig", som de fleste hunde lærer at kende automatisk.
Jeg forstår ikke I gider bruge tid på at betinge klikkeren, når den effekt, som man ønsker ved et klik, ikke ønskes af jer.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Klikkeren som værktøj er for mig et middel til at fange det lille mikro øjeblik hvor hunden fatter hvad jeg vil have den til;) ikke til lange momenter, der har et dygtig lige så stor effekt
aug 2006
Der er noget, du misforstår, A-S
aug 2006
Det betyder bare ikke automatisk fri.
Og kommandoen fri er næppe en forstærker..ikke primær, ihvertfald
jun 2014
jun 2014
jun 2011
I tænker, at når jeg siger, at øvelsen er slut for hunden efter klikket er givet, at så må den få "fri" og man laver ikke øvelsen mere?
For det er det jo ikke:) Klikket markerer "del-element/øvelse slut"->godbid, men ikke at der er fri (ift det jeg taler om altså). Jeg tror det er der, forskellen ligger.
Øvelsen kan jo sagtens tages op med det samme igen/føres videre/fortsætte hvor man slap, efter klikket+godbid.
Jeg tror forskellen ligger i om man mener hunden har fordel af at blive bedt om at vedholde position imellem klik og belønning eller ej. Anden forskel tror jeg ikke der er.
Og her er jeg så af den opfattelse at hunden har "fri" (efter jeres beskrivelse) i de to-tre sekunder der går imellem klik og belønning. Herefter forventer jeg koncentration med det samme igen:)
jun 2014
jun 2011
Som jeg ser det, handler det her mere om, hvad man mener, der foregår i hundens hoved imellem klikket og belønningen.
Som jeg ser det, er der ikke grund til at forlange noget af hunden imellem de to ting, da den ikke mentalt er i "træningsmode" der. Den er i "afventende godbidsmode". Og hvis den ikke er, så forbinder den jo ikke klikket med "belønning om to sekunder". Så forbinder den klikket med "positiv lyd" men ikke noget man får noget ud af, og så er det, jeg ikke forstår, hvorfor man gider bruge tid på at betinge klikkeren:)
aug 2006
Rent faktisk øger det ofte spændingen på øvelsen, når klikket er grundigt betinget.
Mine hunde går ud af de stationære øvelser ved klikket.
Det er rigtig fint for hannen, der går i spænding og motiveres af forventning om næste kommando. Mindre fint med tæven, der hundrede procent arbejder for pauserne.
jun 2011
Hvis jeg træner dæk, så er det ok, at hunden rejser sig i sekundet efter, jeg har klikket.
For jeg har markeret, at den handling, hun udførte (dæk), var rigtig lige dér hvor jeg klikkede. Ikke efter jeg klikkede.
I en sådan situation, vil jeg typisk klikke, hun vil rejse sig begejstret og afvente belønning. Og når belønningen er givet, vil hun lægge sig igen, for det giver jo klik->belønning;)
aug 2006
Eller afbryder du altid og samler aldrig delmomenterne?
jun 2014
Jeg vil gerne have at min hund lærer at det kan betale sig at blive liggende, uanset hvad der sker omkring den, og jeg vil gerne have mulighed for at belønne den undervejs og på afstand - ved f.eks. at klikke, mens jeg står 3 meter væk, og efter klikket, går jeg mod hunden, der ligger i spænding og venter på den lækre guf jeg er på vej over for at give
Efter guffen er givet går jeg ud igen, måske kun 1 meter denne gang, står lidt, klikker, går ind, belønner.
Idet kliklyden kommer, så stiger spændingen hos hunden. Den ligger/står/sidder HELT stille og afventer belønningen.
Jeg kan prøve at filme det, det er helt klart tydeligst hos Nicki, men hun er jo også ældst
aug 2006
Jeg kan bedst lide at hunden er spændt til bristepunktet.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.464
For mig er det også "bare" en markør, der betyder, at godbidden/legen er på vej.
Når jeg træner hvalpe/unge hunde, så er det ok, at de bryder øvelsen ved klikket. Fx. bliver der klikket for at sætte sig, røre en target osv. men det er ok, at der brydes, når klikket kommet.
Men meget hurtigt bygger jeg på, så der også kan klikkes for at holde positionen.
Og så er det ligegyldigt om det er at holde plads-position under gang, bliver liggende i dæk - eller blive stående på en target, som de er sendt ud på.
I sidstnævnte tilfælde vil jeg klikke, i det øjeblik hunden står solidt på target med mindst én pote, og selvom det så er 10-20-30 meter væk, så skal positionen på target holdes, indtil jeg er derude med belønningen.
Derude vil de så ofte få flere godbidder for at have stået såååå pænt og ventet.
Så masser af leg tilbage til udgangspunktet - og så får de en "værsgod", der betyder, at de nu kan opnå ny belønning, ved at piske ud og stille sig på target igen.
jun 2014
(og det er sjovt nok også de øvelser jeg har sværest ved at indlære, i forhold til at forlænge tiden)
jun 2014
Det jeg gerne vil have han lærer er gå - STÅ. Ikke bare stå.. Giver det mening? Jeg kan sagtens få ham til bare at stå, men jeg vil gerne have han lærer at lave en stå fra gang
aug 2007
Jeg ville - som andre skriver - belønne massivt fra hånden, og for at lave næste forsøg, ville jeg bare lokke ham med, med et "kom".
Jeg ville ikke få ham til at bryde ud af sin stå, ved at smide en godbid, og slet ikke bag ham, når han har tendens til at bakke
dec 2012
Når hunden kan øvelsen er klikkeren i og for sig overflødig her
For at træne hunden i at fastholde øvelsen træer jeg klikket, jeg kan fx godt gå frem til hunden og belønne medens den ligger i dæk, men så klikker jeg ikke;) øvelsen stopper først når klikket lyder, eller hunden får en anden opgave;) det vil sige hunden bliver i portionen uanset hvad jeg gør indtil klikket lyder;)
aug 2007
Hvis jeg laver en fri ved fod med en ung hund, bliver der godt nok klikket mange gange undervejs. Nærmest for hvert eneste skridt, hvor den korrekte position holdes. Når hunden bliver mere rutineret, kan klik sagtens blive erstattet af "oj, hvor er du bare dygtig" i mange af tilfældene, men klikkeren forsvinder aldrig helt
aug 2006
Det holder ikke op med at være en forstærker bare fordi hunden holder positionen.
jun 2014
Tror vi bruger klikkeren ret ens i øvelser, hvor der er bevægelse.
Men f.eks. elefanten: Klikket betyder ikke: nu må du gerne stoppe med at dreje rundt på baljen
Klikket betyder: Det er rigtigt du drejer rundt på baljen, her er en belønning
Og hunden tænker så: Det må jeg hellere gøre noget mere!
feb 2014
Træner jeg derimod stabilitet i positionen til feks sit/stå/dæk under gang, så belønner jeg fra hånd. Og her kan jeg godt finde på at friste hunden i øvelsen, altså feks friste med en godbid, skubbe lidt til hunden osv alt sammen for at træne at det fedeste i verden er at blive stående no matter what.
aug 2007
jun 2014
#124 Det er også med henblik på LP, at jeg træner med Easy lige pt, så denne her stå, skulle helst gerne kunne fungere i LP på længere sigt
feb 2014
jun 2011
CH, #109:
Nej, det gør jeg ikke, for jeg sætter ikke øvelsen sammen, før hunden kan den:) Og som AG forklarer, når hunden kan øvelsen, så anvendes klikker ikke længere.
Der er mere end én vej til Rom, lyder det til
aug 2006
dec 2012
Det skal ikke forstås som om jeg mener at andre måder er "forkerte" jeg syntes bare at det giver bedst mening for mig at gøre som jeg gør;)
aug 2006
jan 2006
jun 2014
jun 2014
feb 2014
For at undgå at han tjekker ud, skal du gøre sessionerne kortere. Prøv at se din video og tæl hvor mange gange du belønner inden han kigger væk. Start lidt under det og byg op, både i tiden han skal sidde i plads med fokus og i tiden der går mellem belønningerne.
Det er hele tiden en balance imellem at rykke på kriterierne, men ikke så meget at han fejler. Kommer du alligevel til at presse citronen for meget så han tjekker ud, så afbryd roligt øvelsen.
feb 2013
Og tempoet. Ja, det skal jo altså ikke være nemt: For ikke så længe siden gik hun virkelig langsomt. Så langsomt at vi fik bemærkninger for det. I løbet af den sidste måned har damen så sat farten op - jeg går faktisk og holder igen (noget jeg ikke har gjort siden hun var unghund og troede at hun skulle løbe spor). Tak for observationen - jeg vil sætte ind med at holde endnu mere igen så vi får tempoet lidt ned igen.
jun 2011
Ja, det har du helt ret i.
Men det er nu heller ikke sådan, at jeg mener, at I gør noget forkert eller dårligt.
Jeg håber ikke, I anser det for en kritik, det er en oprigtig undren over, at det virkelig kan virke, for det har jeg oprigtig taget svært ved at forstå.. Jeg forstår simpelthen ikke, at der er nogen effekt I at bruge klikkeren på den måde.
Lens:
En god ide med videoer. Jeg skal prøve imorgen, men jeg kan ikke love noget, min tlf er gammel og har meget lidt plads på den ift. at lave film...:/
jun 2011
mar 2008
Samtidig træner jeg at hunden skal holde positionen - her klikker jeg også og belønner i position. HUndene har lært begge dele og efter en repetition ved de hvilken variant af belønnings-udlevering der bruges nu.
Jeg gør altså både og: nogen gange slutter klikket øvelsen andre gange gør det ikke og mine hunde er ikke det mindste forvirrede. Som Mila skriver, så stopper klikket altid en apportøvelse fx.
A-S: du skriver "Og når det er klikket, der signalerer "rigtigt" for hunden, så er det, der ligger imellem klik og beløn irrelevant, for hunden vil alligevel befinde sig i en tankegang, hvor den afventer godbid, ikke hvor den overvejer en øvelse. "
Det er ikke rigtigt, alt det hunden gør mellem klikket og belønningen bliver lige så forstærket som det hunden gjorde i det du klikker. Hvis fx du træner gå pænt og hunden går pænt, du klikker og hunden derefter suser ud i stram snor er du i problemer: Nu kan du enten vælge at devaluere dit klik eller at belønne hunden for at trække.
jan 2006
Seriøst - jo mere jeg læser jeres indlæg, jo mere bliver jeg forvirret - det er vist meget godt, at man ikke er helt nybegynder i det her game
mar 2008
Til gengæld er det ret sjovt at træne og næsten lige så sjovt at nørde rundt i teorien omkring.
jan 2006
Men tak da for info - både om sværhed og hvad der er sjovt
jun 2011
Min umiddelbare tanke ift løsning:
I dit eksempel ville jeg konkludere at klikker ikke er betinget ordentligt (og hunden derfor ikke afventer belønning, men blot tænker øvelse/kontakt slut), eller at hunden ved, at den belønning, der kommer, ikke trumfer den belønning, det er at trække. Uanset hvilken, skal der gøres noget der;)
Dog ville jeg aldrig træne gå pænt på den måde, da man netop nemt ville kunne få en elastikhund, som du også beskriver.
mar 2008
I mit eksempel kan det jo være at klikkeren ikke er forstærket, men det kan også være at der er en bedre forstærker hunden trækker efter eller at hunden af en eller anden grund ikke er i stand til at opfatte klikket i situationen. Det har været tilfældet med flere af mine genbrugshunde, at de har været så stressede i mange situationer udendørs, at de ikke kunne høre et klik eller tage imod en belønning.
Måske var det ikke verdens bedste eksempel, for jeg ville heller ikke træne gå pænt på den måde
Figuren på denne blog, forklarer muligvis hvad jeg mener når jeg siger, at alt i træningscyklus bliver belønnet.
mar 2008
aug 2006
feb 2013
MEN med en hund som Clinton virker sådan noget som fx shaping (dirrigeret shaping) rigtig godt. Hans type står lidt af på lokning og gentagelser med lokning. Til gengæld kan han gentage og gentage og gentage og..... hvis han føler at han selv har 'opfundet' adfærden. Nu er jeg heldigvis en smule nørdet med adfærd hos dyr helt generelt. Så det gør mig intet at jeg har måttet læse lidt teori for at forstår hvorfor det virker osv. Shaping kræver lidt at man kender teorien for at man for alvor får glæde af det - synes jeg.
For mig er det sjovt at have to så forskellige hunde at træne med; det giver hver sine udfordringer. Men indrømmet det er sg* lettest at komme ud over stepperne i øvelserne med Perle. Rigtig mange ting er så dejligt ukompliceret og ligetil
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
Mit hoved kan slet ikke være med, får lidt en hovedløs kylling følelse, men spændende at læse med.
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 154 Svar: 10.642
Jeg bruger klikkeren som de fleste her i tråden, altså som en sekundær markør, som fortæller at hunden gjorde det rigtige i dét sekund, men at den som udgangspunkt skal forblive i position.
Det med at forblive i position er dog noget der bliver opbygget undervejs. Schæferen, som efterhånden er en erfaren dame, forstår fint at blive i øvelsen, når hun er blevet klikket. Med den lille er det lidt sværere, så med de øvelser hvor hun er langt i indlæringen, kan hun godt blive, men i nyindlæring, får hun fri sammen med klikket.
Jeg er ret nysgerrig på hvordan jer der bruger klik på den måde hvor hunden samtidig ved at øvelsen afsluttes, hvordan vil I indlære en øvelse som apport? Særligt selve afleveringen? Hvis hunden ved at klik=slut, så er det jo ok at hunden smider apporten når klikket lyder. Det betyder så at hunden belønnes for at smide apporten (fordi adfærden mellem klik og belønning tæller). Uanset hvilket program man træner, skal hunden jo have et fast greb om apporten, og først slippe på kommando.
mar 2008
Det er helt rigtigt at slippet bliver forstærket, men det skal det jo også gerne, for hunden skal jo slippe igen på signalet. Jeg har en hund der havde meget svært ved at lære at slippe igen, jeg måtte starte ham på metalapporten, for ellers stak han af med apporten (hvis han havde mulighed for det) eller holdt fast uden at slippe..
Ved apport fjerner jeg klikket for slip når det nærmere sig en øvelse og erstatter det med verbalt signal slip.
Når hunden slipper på slip kan jeg begynde at træne konkurrenceøvelsen. Hvis det fx er dch-øvelsen hvor hunden efterfølgende skal på plads, klikker jeg efter det (hvis jeg bruger klikkeren).
Giver det mening?
aug 2006
Begge mine hunde kaster apporten og står på bagben efter en bold, når de hører klikket, men finder altså ikke på det før klikket.
Indlært med baglænskædning
Der der med at der indlæres adfærd i tiden efter klik indtil belønning tror jeg ærlig talt er ret teoretisk og lidt fortænkt.
aug 2006
jan 2006
På den måde får man også et meget hurtigt indløb, da man stadigvæk kan benytte sig af byttedriften der.
sep 2017
Jeg ville så i øvrigt aldrig klikke for en færdig udført øvelse (fx plads efter apport). Dér får hunden bare et "dygtig".
Hvordan ville man indlære spor med klik=slut? Altså selve søget, ikke genstandene. Eller et feltsøg? Jeg har svært ved at gennemskue indlæring af arbejdsøvelser, hvis et klik SKAL betyde at man er færdig.
aug 2006
Som i FVF er det vel nærmere atdet er øvelsen i sig selv, der skal ende op med at være motivationen...massiv drift i selve øvelsen og ikke efter.
Er det rigtigt forstået?
(Fanme svært at bruge skriftsprog til det her
aug 2006
Det lærer de via førerens adfærd.
Det er lige ud af landevejen.
sep 2017
aug 2006
jan 2006
Har ikke set Lisbeth træne så lidt svært at svare på ?
Men i store træk er det rigtigt som du har forstået det - og ja, helt enig mht alt det skriveri
aug 2006
Og tak, så fiser det stille og roligt ind. Det er interessant at vende det hele den vej. Logisk, men fuldstændig omvendt af automattanken
aug 2006
Når øvelsen er fuldt indlært, max drift på øvelsen, holder driften på øvelsen sig selv ved lige eller hiver man tugs frem i træningen for at fylde på?
Her er der uden tvivl raceforskelle, mallerne holder jo nærmest drift i alt, når det først er der, men med schæfer ville jeg forvente at det kan brænde ud?
jun 2014
Hun har ikke noget imod apporten - vil gerne trække med den, løbe efter den osv, tror bare ikke hun forstår at hun skal holde fast på den i ro
aug 2007
Det der med at holde en død genstand (uden pels eller fjer) i munden, er næsten umuligt at få dem til at se nogen som helst værdi i.
aug 2006
Jeg ville starte forfra. Ingen klikker, bare sidde på en stol og lade hende tage, holde og aflevere apporten til hånd.
Der skal noget spænding på det med at holde apporten, men først skal hun vises at det er det, der kan svare sig.
aug 2006
Men den er tror jeg man skal se..
jun 2011
-Apport kender jeg intet til, har aldrig arbejdet med det, så det skal jeg ikke udtale mig om:)
-Spor, den smule spor og søg (fx nosework), jeg har gået med Coco, har jeg bare klikket, når hun når målet. Hvordan er det et problem? Det har det ikke umiddelbart været for os i hvert fald.
Derudover, så lyder det som om, du tror, at et klik signalerer "fri"/træning slut for hund. Det gør det da ikke.
Jeg er bare af den opfattelse, at der ikke foregår indlæring imellem klik og godbid, derfor er det lige meget hvad der sker derimellem.
Det er hvad jeg har lært på træningspladsen:)
jan 2006
Der introducerede jeg hende for metoden - men jeg vidste ikke om hun benyttede den stadigvæk jo
Jeg er super - seriøst super - glad for at have lært den måde at træne hund på. Synes den giver god mening og indtil videre ser det lovende ud på min hund
jan 2006
På samme måde som jeg altid har kiks på mine spor - på samme måde har jeg også altid belønning med i lydighed.
Jeg drifter altid min hund i lydighed - man kan imo aldrig få nok drift - ind imellem springer han en sikring i fvf, men så er det jo bare, at omrokere lidt.
Jeg kan ikke gå med en hund, der ikke er på på PÅ !!!
Så han har altid sine "ting" med når vi træner
jun 2011
jan 2006
Ingen kommentarer herfra, andet end HOLD KÆFT, hun er sød din hund
jan 2006
Det er aldrig lykkes for mig - så jeg har altid kørt det over youtube, eller linket direkte til min hj.side
jun 2011
sep 2017
Det giver slet ingen mening for mig at klikke for en færdig øvelse. Og i en øvelse hvor hunden skal arbejde selvstændigt, giver det heller ikke mening at klikke og give fri.
jun 2011
Jeg går slet ikke spor på så seriøst et niveau, at jeg vil udtale mig videre om det. Jeg kender meget lidt til sportræning, desværre bor jeg ikke med omgivelser, som lægger op til den store udfoldelse der indenfor. Hvilket er ærgerligt, da Coco ellers har været super god til det, de gange hun har prøvet det:)
jun 2014
jun 2014
Easy har ikke genstande endnu
aug 2006
Han gør alt han kan for at lykkes..
sep 2017
Her er Dorit, som kun går hyggespor med masser af pølser. Hun går i 5 meter line for første gang, og klarer selv knækket (selvom hun er liiiidt usikker).
https://youtu.be/Ua7r3npOUTQ
Og her er Bella. Sporet var kun fis og ballade i 5 meter line. Masser af knæk og buer, og hen mod enden kommer der nogle krydsende spor som forstyrrer. Det er mine egne fodspor fra både de sidste par dage og fra i morges, og med både gammel sne og konstant frost de sidste dage, er der ikke noget at sige til at hun lige skal tjekke dem.
Hun går lidt frisk til efter knækkene, og har vist en enkel smuttur uden for sporet i starten af videoen. Men elsker at se hvor glad hun er
https://youtu.be/D6GZ6Qofn9M
sep 2017
Bella har altid løftet snuden. Det er ikke noget der koster point i DcH, men i et IPO-spor ville det ikke være accepteret. Hvorfor hun gør det? Tja, jeg har ikke indlært godt nok at hun skal have snuden i jorden hele tiden.
jun 2011
Så måske fryser de faktisk ikke næsen rigtig sådan nogle hundebasser
jun 2014
Jeg har egentlig ret godt styr på, hvad næste skridt er mv. synes jeg, så har ikke umiddelbart behov for den store kritik. Synes bare han er så dygtig, at I lige skulle se ham
https://youtu.be/vSQKJvyQqqg
jun 2014
I et rigtigt stillingsskift, står man jo nogle meter væk (kan ikke huske, hvor mange).. Mener det øges alt efter hvilken klasse man er i.
Det er også sværere at lave stillingsskift der hedder dæk - stå - dæk, når det er med låste bagben, så den kunne du også begynde på
sep 2017
Jeg har ingen ide om hvorfor videoen vender som den gør
https://youtu.be/pm_8qd_UUW8
mar 2008
Det ville jeg få ved enten at træne uden signal og selv lade ham gætte hvad han skal og derefter kun klikke og belønne dem der ser ud som du ønsker eller ved at lære ham bevægelserne først med massiv lokning.
Hvis det bare er til underholdning og aktivering ser der fint ud.
mar 2008
mar 2008
https://youtu.be/D7W8BtwDnV4
(Som godt nok er med låste forben, men mæske giver det mening alligevel)
mar 2008
Der er jo et enkelt stillingsskift i dch, fra sit til stå, som du træner, men derfor kan man jo sagtens træne det alligevel. Måske vil man en skønne dag skifte sport og træne LP
mar 2008
Han har dog ingen kommandoer på og jeg tvivler på at han ville kunne klare det uden gasbeton (eller hvad nu sådan noget hedder) -platformen.
Sjovt at det sværeste er det skift jeg egentlig tænkt ville være lettest, nemlig sit-stå.
Måske skulle vi alligevel træne op til en lille LP1 i år, nu vi har droppet DcH.
https://youtu.be/H2pCz-ZNHn0
jan 2006
mar 2008
Hvis jeg trænede at øge tiden han skulle holde positionerne kan jeg se det som et problem, men her er det kun bevægelsen fra den ene til den anden position jeg træner.
Normalt vil jeg træne et skift færdigt af gangen og perfektionere det, her skulle jeg bare lige teste om han kunne huske det og prøvede derfor alle tre skift. Fx synes jeg der er lige i overkanten forpotestep indimellem og han er heller ikke helt konsistent i hans indtagelse af positionerne.
feb 2014
Jeg tænker at platformen er så stor at poterne jo kan bevæge sig alligevel, kan se på din video Randi at Simbas poter tripper lidt ?
mar 2008
jan 2006
Jeg ved ikke om det er et problem for dig ? For min hund ville det, hvis jeg brugte klikker, imo være unfair at ikke være mere tydelig i det, der blev klikket for.
Du klikker ind imellem når øvelsen er "færdig" - du klikker ind imellem inden den er færdig - du klikker nogle gange når benene ikke står stille i din stå - du klikker inden røven er helt nede i sit nogle gange - og i dæk klikker du, inden hunden ligger helt ned.
For mig virker det forvirrende - og hvis det bare er bevægelsen du vil rose for, ville jeg personligt klikke langt tidligere.
Det er imo ikke ret tydeligt, det du laver - men "problem" - det er jo op til dig om du synes det.
mar 2008
Jeg har lige genset videoen og jeg må indrømme, at jeg ikke kan se hvor jeg klikker for tidligt?
Der er lidt fumlen i den sidste tredjedel (sit-stå), hvor han stepper med forbenene under 1, måske 2 klik, det er vi enige i. Er det der, du synes klikkene falder før tid?
jan 2006
mar 2008
jan 2006
Altså ikke for at den kommer helt ned i sit f.eks ? Bare den bøjer ryggen og ligesom indikerer, at den er "på vej" ned ?
Er det sådan ?
mar 2008
Man kan måske sige en bevægelse hunden ikke kan komme tilbage fra. Altså, jeg klikker for at hunden er på vej til at sætte sig, men ikke før hunden ikke kan vælge at stoppe i bevægelsen og gøre den til noget andet. Som hvis jeg skulle træne spring og klikkede lige idet hunden satte af i stedet for svævet. Giver det mening (eller lyder det bare som en søforklaring for dårlige klikker-skills
jan 2006
Jeg bruger ikke klikker - af grunde som er lidt ligegyldige i denne her sammenhæng - men dengang jeg gjorde, klikkede jeg først når hunden VAR i den position jeg ville ha den i, ikke når den var på vej til at indtage den.
Men der er tusind måder at komme til Rom på ..
jun 2014
Hans FVF er simpelthen ikke god nok endnu.. Men vi tager stadig med og gør vores bedste
Men gennem hele træningen i dag havde vi lidt fokus problemer.. Det er jo typisk unghundealderen tænker jeg
Beklager at kameraet ikke har fokuseret.
https://youtu.be/JyIY_j2QdMU
Mærkelige fejl havde vi mange af
https://youtu.be/NyDhUcWWoTU
Mere (meget kort) FVF...
https://youtu.be/iWsWqrGEmwc
Og lidt leg, jeg elsker at se hvor glad han bliver med leg
https://youtu.be/YMXSdG9OyU8
jun 2014
Normalt går jeg slet ikke så langt i vores FVF, men jeg blev nødt til lige at se, hvor "klar" han var
Men kan selvfølgelig også være at bedre guffer kan gøre det? Det vil jeg klart overveje! Plejer at kører MAX belønning under opvarmning inden en konkurrence
aug 2006
Nu vil jeg ikke være grum ved dig, men du har to helt basale problemer.
En hund, der keder sig og en fører, der laver et væld af signaler som hunden bliver nødt til at blive døv overfor. Dermed mindre signalfølsom.
Den får for meget belønning for for lidt.
Der skal lige lidt mere skarphed til, hunden kan sagtens
aug 2006
Han har meget mere i sig end du bruger, men det kræver langt mere og bedre motivation.
Jeg synes han bliver nurset lidt han har brug for at blive hjulpet mindre og udfordret mere.
Der mangler krudt.
aug 2006
Til gengæld skal der leges og trækkes og skubbes og eksploderes..
Når han venter flere sekunder inden han kigger på kommando, skal han ikke belønnes.
Han skal motiveres
jan 2006
Det virker som om du beder ham rigtigt pænt om han ikke nok vil tage denne her apport i munden og så kan han iøvrigt bare smide den, når han ikke gider mere.
Jeg ville køre meget mere spænding i ham - lade ham vide, at det er DIN apportbuk, ikke hans og han iøvrigt kun skal bruge den som et middel til at få sin belønning - som jeg ville lade være en bold / en bidepølse .. noget i den stil.
Du skal iøvrigt også være meget mere i ro - du slipper apportbukken og dine hænder "flagrer" ved siden af ham. Det skaber alt for meget forstyrrelse for ham og han er slet ikke så langt i øvelsen, at han kan håndtere det endnu.
Målet er, at hunden skal sidde med et roligt fast greb, stiv som en støtte og med øjenkontakt indtil "slip" lyder.
Du går for hurtigt frem efter min mening
Prøv at spol til 0.25 - så kan du måske se hvad jeg mener ?
https://www.youtube.com/watch?v=Ucw_j1PbGe0&t=8s
jun 2014
Jeg tror du skal lave færre gentagelser (også i plads), og så tænker jeg gerne der må komme lidt mere krudt og energi ind i træningen
I er ret langt med apporten synes jeg!! Jeg er lidt misundelig
jun 2014
jan 2006
Jeg lærer ham ikke "glæde" ved apportbukken - jeg lærer ham, at det er et middel til at få det, han vil have, men at han omvendt ikke får noget, hvis han spytter apportbukken ud først.
Dette to-bold system, har jeg indlært ham fra han var helt lille - apportbukken kom først i spil da han var omkring 1½ år.
jan 2006
Hvor tit ser man ikke også, at hunden er hurtig ud, men lang tid om at komme ind igen ?
Min hund har lært, at jeg smider en 10-krone til ham - men jeg har en 100-krone seddel som han kan få når han kommer tilbage med 10´eren ...
Ja, det er i overført betydning, men håber du forstår
aug 2006
Hvad er det der med at du trækker ham mod dig, når han har apporten?
Det skaber en bunke uro.
Husk at blokere for fejl.
jun 2014
Jeg øver mig pt. i at være mere passiv. Synes det går ret godt, jeg har ikke tydelige, kæmpe armbevægelser mere
https://youtu.be/TO1FROVkOVg
aug 2006
Hvis du får skiftet driftmål og får høj motivation på det, så vil hans spænding stige og spændingen får hunden til at klemme sammen.
aug 2006
aug 2006
Der er lige tre ting, der faldt mig i øjnene.
1. Der er stort set ingen jagt i jeres leg - der kan komme endnu mere motivation, hvis legetøjet ikke er en foræring.
2. Og helt omvendt - han vinder den aldrig og det sætter begrænsning på, hvor hvor meget han vil arbejde for den. Så lad ham vinde når han trækker godt.
Når du decideret laver motivationsleg som her, skal han vinde de fleste gange.
3. Du holder meget ofte en lille kunstpause når han har udført øvelsen. Når du bruger det som motivationopbyggende og spændingsopbyggende skal klikket falde på mikrosekundet. Ikke tre sekunder after the fact.
Det bygger du på senere - gevinsten er spændingen der opstår når hunden forventer belønningen
jan 2006
Jeg ville så hjælpe ham med et ord for når han gør det forkert. Du venter ligesom, og så er han lidt i "limbo" og ved ikke helt. Der ville jeg sige a-a, bare blidt, og så starte øvelsen forfra - ikke at han kan rette ind og lave øvelsen alligevel - den er bare tabt for ham - og han må starte forfra igen.
Så er jeg lidt i tvivl - og tænker at hunden så nok også er det - på hvad det er du træner ? Er det hastighed i øvelserne ? For så klikker du "forkert".
Jeg ville med ham der, klikke i sekundet han udfører øvelsen - altså "sit" - røven i sæddet - "fri" ... og så, når han bliver mere sikker i øvelserne kan du bygge tid på.
En anden ting - nu virker det ikke udfra videoen som om han er en hund, der bygger sig voldsomt op i spænding, men ellers vil jeg sige, at bold / bideting er no-go i sitøvelsen. Du kan komme ud for at hunden "går i spænding" og ikke får bagenden helt ned - at den måske bare står og bliver stiv, eller at den går ned bagtil, men aldrig kommer helt ned i græsset med numsen.
Han ser på ingen måde sådan ud nu - men lov mig at du er opmærksom på det og hvis han viser de tendenser, så fjern dit legetøj og brug guf istedet - om ikke andet for en periode.
aug 2006
Sejrsrunden er en del af byttedriften, den såkaldte bærefase. Det er ikke selvbelønning, det er en del af det motivationsopbyggende. En del, der skaber ro i potten.
Hvis han ikke kommer tilbage ret hurtigt når han tager sejrsrunder, er der god grund til at arbejde med jeres leg. Han skulle gerne tigge og bede dig om mere - ikke løbe for sig selv.
Det skal klart trænes - en line kan være en god start. Mere leg, når ham kommer ind så han får jackpot for at komme til dig.
Bare for en god ordens skyld - bærefasen kan også foregå i ro, men hunden skal have lov til at vinde og at bære.
jun 2014
I starten havde jeg store problemer med, at når Nicki først havde sin bold, så ville hun ikke tættere på mig end max. 5 meter. Det vi gjorde en hel masse var, at jeg havde to bolde, og så skulle hun bare slippe den hun havde i munden, så kastede jeg den anden. Det har dog lært hende at "aflevere" til jord, så det gør det lidt sværere mht. apporten, tror jeg.
Det var én øvelse.. Sideløbende med det, så havde jeg snor på hende og halede hende ind efter et par sejrsrunder, og så legede vi trækkeleg - hun vandt, sejrsrunder, hale ind, trækkeleg - igen og igen
Pludselig begyndte hun bare at søge mig selv med sine bolde - og hun gør det ENDNU mere efter vi har fået hund nr. 2. Nu er det at lege med mig jo blevet en ressource, som hun gerne vil have
Hun slipper ikke bolden prompte hos mig, men det er blevet MEGET bedre fra førhen, hvor hun ikke ville komme for tæt på.
Med Easy der har jeg simpelthen lært ham at vi leger kun, hvis han kommer til min hånd - så jeg sætter en flad hånd ud i luften, og så kommer han styrtende med legetøjet og laver snudetarget med legetøjet i munden. Det virker rigtig godt for ham, fordi hans favoritleg er trækkeleg. Nickis favoritleg er kasteleg
Mht. sidste metode, så skal du bare forberede dig på en hund der HAMRER hele snudeskaftet ind i diverse kropsdele, med et eller andet tilfældigt han har fundet, og synes vi skal lege med (inkl. f.eks. et mini stykke pap, hvor man ikke engang kan få fat, fordi det hele er inde i munden)
Nickis metode til at opfodre til leg er lidt mere beskeden - det indbærer som regl en pind smidt på jorden, og to øjne der kigger skiftesvis på dig og pinden - og så lidt piveri, hvis man ikke "lytter" til hendes opfordring, men det er nok mere racen
jun 2014
Men NUTTETHED er der i hvert fald massere af
jan 2006
Nu kan jeg ikke høre dig - af naturlige årsager - men den måde jeg gjorde det på, da jeg indlærte min nuværende, var at jeg var "kedelig" imellem øvelserne, FVF, og at han selv skulle opsøge mig for at få mig igang.
Når vi så gik FVF var der max ros, max lokning - men altså, når jeg gav ham guffen tilsidst, blev jeg kedelig og gik bare fra ham.
Det har indtil videre givet et ret godt resultat
iøvrigt - FUCK han er kær
jan 2006
https://www.youtube.com/watch?v=59WA7D3EohE
jan 2006
https://www.youtube.com/watch?v=mpWpqhRyRmU
jan 2006
jan 2006
Det var pænt sagt, Caroline
jun 2014
Han er 14 uger her - vi kom sent i gang med FVF, fordi jeg var SÅ usikker på, hvordan jeg skulle starte ham op, og havde svært ved at finde et kompetent træningssted før han var 16-17 uger (så vidt jeg husker)
https://youtu.be/yPLTpXE6zlg
Her er fremskridtet så, nu hvor han er 8½ måned og lidt teenager-forstyrret
https://www.youtube.com/watch?v=JyIY_j2QdMU
aug 2006
Jeg tror hun bliver ret forvirret, hvis du fjerner den fra det stationære sted, du placerer den.
I det hele taget virker du lidt anstrengt i din gang, det forekommer mig at du følger hunden mere end omvendt. Det ser man i øvrigt også i den første video - du venter på hunden
jun 2014
Jeg er ved at afkode at han går på min hånd, for det var ikke meningen. Jeg har godt lagt mærke til det
Han bliver ikke forvirret over at hånden fjernes - men han går ikke lige så pænt, når hånden fjernes
Jeg har ikke noget i mod lokning som sådan - bruger det en del til Nicki - men jeg er begyndt at gå lidt væk fra det der godbid-foran-snuden-følg-hånden - eller, jeg forsøger at gå væk fra det
jun 2014
I video 1 følger jeg ham lidt for meget, det er jeg enig i
aug 2006
Jeg er ret sikker på at du ikke går sådan, når der ikke er en hund ved din side
Prøv at ret dig op og gå som om hunden ikke er der. Det giver ofte en flottere FvF
jun 2014
Jeg synes det er SÅ svært at gå, uden at kigge på hunden - jeg gør det samme med Nicki, selvom hun udemærket kan sin FVF
aug 2006
Det er ærgerligt, for hunden spiller ofte meget mere hvis føreren går naturligt og afslappet.
Spejle og hjælpere er svaret - og massiv omlægning af vaner.
Hunden må nogle gange også omkodes, de bliver hurtigt afhængige af alle de signaler.
jan 2006
Hvordan ?
jun 2014
jan 2006
jun 2014
Sidenløbende har jeg også trænet det at sidde på plads, så han havde en idé om, hvad jeg ville have.
Jeg bruger stadig lokning som guide nogle gange - men forsøger at løse situationen på andre måder...
Twist (hund drejer rundt om sig selv) er f.eks. indlært på at vi gik ud, mens nogle børn legede på legepladsen. Stiller mig så hunden står med siden til - hund kigger derover, klik - og så belønning på modsatte side.
På den måde lærte Easy twist - han kigger selvfølgelig ikke væk mere for at lave twisten
Sådan prøver jeg at sætte situationer op, så jeg får noget i den stil med adfærden jeg vil have.
Tror ikke det helt er fri-shaping, men det er noget i den dur
Sådan et hjemmelavet mix af shaping og lokning nogle gange
Min oplevelse indtil videre er at mine hunde får større selvsikkerhed i øvelserne, end da jeg kun lokkede
aug 2006
Den føres rundt præcis som var der en godbid på næsen.
jun 2014
aug 2006
Og der bliver hunden ført af hånden
jan 2006
Jeg ser også en hund, der bliver semi-guidet af en hånd, som omvendt ikke er en stor hjælp for ham - han bliver lidt forvirret, som jeg ser ham.
Hvis du vil "fjerne hånden" er du nødt til at gøre det i et tempo, så han kan følge med.
Nu kan du få MIN måde - og for ikke at komme til at træde folk over tæerne, er jeg klar over, at jeg ikke er noget orakel eller en der ved alt meget bedre end alle andre. Det er bare en forklaring på hvordan jeg har gjort - og selvom jeg ikke har været til nogen prøve endnu og kan sætte "points bag mine ord", så har jeg en hund, der er meget sikker i sin position, uden brug af guidning.
Jeg gjorde det, da jeg gik fra 100% hånd på snude, at jeg når jeg gik med ham og han gik fint, var koncentreret, i den rette drift og glad - at jeg lige lynhurtigt løftede hånden op og ned igen.
Sådan så snuden lige var "fri" fra hånden et splitsekund og inden hunden (måske) når at fejle, var hånden tilbage igen.
Jeg er enormt verbal når jeg indlærer, så der var naturligvis max verbal ros, når min hånd kom ned igen.
Men det er HURTIGT - vi taler ikke flere skridt, knap nok et enkelt
Efterhånden, når hunden bliver sikker på at den skal holde positionen, lægger man tid på hånden op - og tager lidt verbal ros fra.
Det, der her er vigtigt, som i al anden indlæring, er at hunden ikke på noget tidpunkt bliver i tvivl - derfor de enormt korte / hurtige sekvenser.
Det er ihvertfald min måde
jun 2014
Blev han ført rundt af en hånd kunne jeg ikke bede ham twiste, bakke eller lave tyskervending undervejs uden at rykke hånden og det kan jeg godt
Så selvom han måske bruger hånden som en eller anden form for hjælp, så er det i hvert fald ikke i samme grad som hvis jeg gik med en godbid foran næsen og trak ham rundt - for så ville jeg ikke kunne få ham til at twiste mens hånden stadig trak ligeud
aug 2006
Martine, jeg har set den metode blive brugt en del gange og jeg må medgive at den er god - den holder hunden præcis i positionen
jun 2014
Jeg synes han gør det skidegodt i videoen
I videoen presser jeg ham mere end jeg normalt gør - jeg ville se, hvor langt vi var i forhold til at gå en hel rallybane uden belønning. Normalt ville jeg nok have belønnet 2-3 gange mere end i videoen
Så bare det at han går så fint i så lang tid er skidegodt gået for hans niveau (synes jeg). Vi har ikke rigtig fået trænet fvf siden november pga. lungeormen, så det er med lige at finde rytmen igen
jan 2006
Jamen så må det jo være mig, der ser forkert.
Go vind med din fortsatte træning
jun 2014
jan 2006
Jeg siger ikke at HAN er usikker, slet ikke.
Jeg siger at han er usikker / i tvivl om hvor hans position skal være - som JEG ser det ud fra det video, du har lagt ind.
Jeg synes blot at det ser ud som om, at du har "sprunget et par led over" og er gået lidt for hurtigt frem med ham.
Men "usikker" nej nej
jun 2014
Har i et ambitiøst øjeblik tilmeldt os rallydysten (uofficiel konkurrence) her d. 17.
Jeg har heldigvis jo altid muligheden for at gå ud af banen, hvis han ikke er klar. Vil ikke lave dårlig kodning.
Jeg vil gerne smide en video op i næste uge, af hvordan vores FVF træning normalvis er - kan også forsøge at huske at have armen langs siden.
jun 2014
Synes bare ikke at Easy også går sådan
Men vi må øve os mere på armene langs siden. Kan være jeg skal prøve at have legetøjet under armen i en periode - det havde jeg med Nicki, da vi købte hende, og så var armen også ned langs siden
jun 2014
Jeg håber CH kommer på banen - hun kan bedre forklare det end jeg - men du skal køre drift på legetøjet. Legetøjet har pt. ikke nok drift til at du kan kaste det og hun vil hente det.
Du kører drift på ved at lade hende jagte det.. CH har på et tidspunkt lagt videoer op til mig af det - gå ind på hendes profil, under videoer og så hedder de "Til Milla". Den med Bellen viser bedst hvordan jeg (forsøger) at gøre det, men det er jo en teknik man lige skal lære, og jeg er i hvert fald ikke færdig med at lære det
Nicki har så meget drift på sin bold - og oveni købet ELSKER hun kasteleg - så hun tripper for at jeg kaster den, hun ELSKER det.
Easy henter gerne legetøjet nu, men han drøøøner tilbage for at lege trækkeleg. For ham er det ikke lige så meget belønning at den bliver kastet, som at jeg leger med ham - for Nicki er det omvendt
jun 2014
Jeg tror overhovedet ikke vi bliver klar til rally d. 17. men nu må vi se, hvordan det går
https://youtu.be/7vR7iGtQf30
jun 2014
Og ja det med at kigge frem er mega svært - jeg vil jo helst gerne belønne når han går pænest
jun 2014
jan 2006
Uden at kommentere på det hele, vil jeg blot sige at du har lært ham at NU leger vi og har det sjovt - NU stopper vi og får det kedeligt (fvf) og din hund bærer tydeligt præg af det.
Han r..keder sig, er usikker på hvad han skal og går og putter sig.
Det er ikke noget, der bliver bedre med træning - det er din træning, der skal lægges om.
jan 2006
Lav festen når I går fvf - ikke når I er færdige.
Som det er nu får han kun noget ud af pauserne - ikke imens han arbejder.
Du er gået for hurtigt frem og han er slet ikke så langt, som du forventer af ham.
Du skal hjælpe / guide ham langt mere - og vent med dine vendinger, indtil han kan gå ligeud.
jun 2014
jun 2014
https://youtu.be/Uxj6LiBihj4
jan 2006
Så ville jeg starte forfra og lære ham at gå på guffer.
Nu ved jeg ikke hvad det er du træner, så det er jo også lidt op til det program du har valgt iøvrigt.
mar 2008
FVF: Jeg synes det ser ud som om din hund kunne have gavn af en bedre bagpartskontrol, hans venstrevending er lidt langsom og upræcis. Bagpartskontrollen kan du få ved fx elefantøvelsen.
Jeg vil gerne have min hund til at gå tættere end din gør, men det kommer an på programmet. Jeg plejer faktisk at gøre det omvendte af Martine, nemlig træne vendinger, baglæns- og sidelæns (væk fra hunden) meget, før jeg sætter flere ligeud skridt sammen. Men jeg er sikker på at begge dele kan fungere.
Jeg er enig med Martine i at det ikke kommer af sig selv ved bare at træne det mere, du skal LÆRE ham det ved at bryde øvelsen ned til mindre dele og træne dem for sig (fx vendinger for sig).
Jeg ville nok også forsøge at belønne ham i positionen i en periode, for så kan du belønne for det samme mange gange og demed gøre ham mere sikker i positionen. Det gøres lettest med godbidder, da de fleste hunde har det med at forlade positionen med et legetøj. Giver det mening?
Og det skuldersving du laver når han skal ind i plads, det bliver du nok nød til at arbejde lidt med (igen afhængigt af hvilket program du træner til, men jeg tænkerikke deterrally, som umiddelbart er det eneste jeg kender til med tilladt skuldersving)
mar 2008
Med Easy tøver og venter du ligesom lidt i de første skridt, sikkert fordi du ikke er helt så sikker på om han følger med.
Måske kan du ændre det ved at gå små kort skridt-stop og belønne hver gang han er med og ingen belønning for forsinket reaktion. Derudover er et spejl et must have til FVF træning.
jun 2014
Så jeg tror jeg ville opbygge noget mere spænding i øvelsen og endnu vildere leg.. Hvis du kigger på mine to videoer, er jeg meget mere engageret i legen hos Easy, end jeg er hos Nicki. Han er yngre, og foretrækker trækkeleg - men han HAR heller ikke lige så meget drift som en brugsschæfer, derfor må jeg lige køre ham lidt mere op i gear. Det ville jeg helt klart også gøre med din hund..
Jeg synes det er mega svært at lege med sin hund - jeg lærer stadig rigtig meget, prøver mig frem.. Nicki foretrækker kastelege, synes det er det fedeste i verdenen. Easy foretrækker trækkelege, synes det er det fedeste i verdenen. Find ud af, hvad din hund bedst kan lide, og så gejl den op!
Få massere af energi ind i øvelsen!
jun 2014
Jeg må prøve at arbejde videre og filme igen
jan 2006
jun 2014
Det eneste lille bitte smule kritik jeg kan finde på, er at du går en lille smule mod ham, når du går "ligeud". Jeg gør det selv (værre end du gør), så tænkte bare du måske ikke vidste det. Hvis du er opmærksom på det kan det være du ikke får en herre dårlig vane, ligesom jeg har fået
Det kan selvfølgelig også bare være resultat i at du lige nu går foroverbøjet, og så går det jo væk af sig selv
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.479
Altså hvor hunden selv skal finde ind i positionen efter 1-2 skridt, eller er jeres oplevelse at med denne metode, så placerer hunden sig også hvor den skal når belønningen udfases?
jan 2006
Min hund bliver guidet i ALT hvad den laver i lydighed - den skal aldrig selv gætte hvad jeg vil have den til - det viser jeg den hele vejen.
Det er nemmest for hunden - og giver det bedste resultat efter min erfaring.
aug 2004
Okay, tak for svar
Så din oplevelse er at når din hånd udfases, så går hund præcis i den position du gerne vil have den?
jan 2006
Hvis jeg udfaser den i et tempo, der giver mening for hunden så ja.
Jeg har så også brugt en "pind" til hjælp til at hunden ikke begyndte at gå for langt fremme - som er et problem jeg har haft med en del af mine tidligere hunde - og det i kombination har gjort, at ham jeg har pt holder en perfekt position.
Han er jo aldrig blevet rettet - kun guidet - og det giver mening for ham at gå hvor han går. Han har aldrig lært andet jo.
aug 2004
Tak for din uddybning
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.805
Jeg startede med at lærer ham at tage noget i munden, derefter holde det i længere tid, hvorefter han så selv skulle samle genstanden op fra gulvet og tilsidst kaste genstanden ud hvor han skal komme retur med den.
Jeg startede med noget jeg vidste han gerne ville have i munden, pels eller sokker med knuder på.
jun 2014
Jeg indlærer via. baglænskædning hos Easy - og gennem leg hos Nicki. Jeg kan ikke få Nicki til at tage den ordentligt via. baglænskædning, så jeg prøver mig sådan lidt frem..
Med Easy virker det ret godt at gå "lige efter bogen". Han har lært snudetarget på hånd, så det overførte jeg først på apporten. Altså klik for:
Hurtigt dut
Vedvarende dut/snudetarget
Åbne munden
Vedvarende apport i munden (uden vægt)
... fortsættelse følger. Vi er ikke kommet længere
mar 2008
Jeg har ikke god erfaring med at shape det at gribe apporten. Hvis ikke hunden vil gribe en genstand uden shaping, så ville jeg finde en anden genstand. Jeg har trænet med mange racer og til min terrier måtte jeg starte med tyggeben som apport (efter en forfejlet træning af shapet hold, der i stedet endte med at hunden tog genstanden og kastede hovedet bagover mens hun slap. Det resulterede i at man enten fik apporten i hovedet eller den landede på hendes ryg eller bag hende
Jeg starter med bytteleg, hvor hunden skal lege med det legetøj jeg leger med og bytte. Langsomt begynder jeg at kaste det ene legetøj og det skal så afleveres til hånd inden man kan lege med det andet. Når hunden kan gribe og bytte, træner jeg de andre dele seperat: saml op, hold fast, find position med apport osv inden jeg baglænskæder det hele sammen.
Så jeg leger og baglænskæder samtidig.
jan 2006
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.963
Træningsvideotråden