4.648 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 231 Svar

Træningsvideotråden Træningsvideotråden

Inspireret af anden tråd, så synes jeg det ville være fremragende med en træningsvideotråd, hvor man kan kan sparre og hjælpe hinanden.

Jeg forestiller mig at man uploader en video på HG, youtupe eller lign i tråden og så skriver et par ord om hvad man træner, hvordan man ønsker det skal se ud og evt problemer man har.

Når man kommenterer er det ikke tilladt at skrive ting som "Hvorer i dårlige", " Du gør det helt forkert", "Din hund er for tyk, grim, sløv eller lign". Prøv at være så konkret som muligt og bliv helst ikke personlig.

Håber nogen vil lege med i tråden smiley

(Jeg kommer selv med en video lidt senere, jeg kæmper bare lige lidt med min telefon, som ikke vil uploade)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træningsvideotråden
  • #1   2. dec 2017 Så kommentarer som :
    "ubrugelig gangart" - "gakket gangart" - "strækmarch" vil ikke være velset ?

smiley

• #2   2. dec 2017 Haha, nej, det tænker jeg ikke de vil smiley
    Men jeg kan jo ikke bestemme hvad folk skal skrive, tænker bare at hvis nogen skal turde lægge videoer op, er det nok bedst at holde tonen omkring videoerne så neutral som muligt smiley

• #8   2. dec 2017 Caroline: Rigtig fint, men du skal være obs på hvor meget du bruger din krop til at guide ham. Selvom jeg kun kan se dig fra livet og ned, kan jeg se hvor skævt du står, når du gerne vil have ham ind i pladsen.
    Det gør ikke noget at han bliver en anelse frustreret smiley Og det samme når du bryder ud af øvelsen, så lad være med at flytte dig, men kast en godbid og lad ham selv søge ind i pladsen igen.
    Super flot med belønning med venstre hånd, træk gerne klikket et sek eller to mere.

Husk at hunden skal arbejde for dig og du skal stole på at han selv kan finde ind i den rigtige position smiley

• #13   3. dec 2017 Lens,
    Skal lige forstå dit problem: du har indlært øjne som fikspunkt? Og vil gerne af med det, men får en hund, der ikke reagerer hensigtsmæssigt, ift hvad du gør pt?

I så fald:
    Har du indlært nyt fikspunkt, som han kan finde tryghed/glæde/forstærkning i at vælge? Fx et håndtarget? Jeg tænker gejsten forsvinder, fordi du fratager muligheden for at udføre øvelsen "korrekt" (for Aslan i hvert fald)? Og det giver utryghed/tvivl og dermed minus glæde/gejst..

• #15   3. dec 2017 Hvilket punkt vil du bruge istedet?
    Hvis du har prøvet mange, tænker et af problemerne ligger i at det tager tid at omskole, især hvis det bedste i verden skal læres om, og så dur det nok ikke at prøve en masse, men istedet vælge ét og så arbejde på at gøre dét det bedste:)

Coco elsker fx generelt target træning, det gør de fleste hunde, for det er jo så simpelt og nemt og man kan forstærke hurtigt og effektivt når som helst i løbet af en dag. Derfor har target været super i FvF, men selvom hun ku target i forvejen, så tog det da noget tid at indlære det. Og vi ku jo ikke gå FvF inden det var indlært, så vi havde en ret stillestående FvF træningsperiode i starten:)

• #17   3. dec 2017 De fleste hunde, der har lært at deres fører kigger på dem spænder faktisk op på, at de ikke gør det.
    De arbejder en tand hårdere for belønningen, der indebærer kontakt - inklusive øjenkontakt.

Så udnyt at det er en forstærker. Bare en ikke-synlig, som du råder over - som alle andre forstærkere.

Han skal lige fange den nye øvelse, men jo mere du tror på det fede i den, jo mere gør han også smiley

• #19   3. dec 2017 Stemningen skal nok løfte sig når hunden kender opgaven og ved, hvad der vanker smiley
    Det ville jeg ikke være urolig for.

• #23   3. dec 2017 Start eventuelt med at tage et skridt til siden eller baglæns.

Og beløn for at holde fixpunkt for bare at løfte benet og/eller lave lidt vægtoverførsel på foden.

• #24   3. dec 2017 Sådan var det også for Coco og jeg, da vi skiftede over til target, der er lige en overgang, hvor man skal have basis på plads:)

• #26   3. dec 2017 Hvis ansigt så er risikoen jo også for, at han begynder at gå skævt for at bedre kunne se dit ansigt, når du nu ikke kigger ned på ham.

• #27   3. dec 2017 Jeg ville ikke vælge hånd. Den bevæger sig uvægerligt.
    Jeg ville vælge et sted på selve kroppen, på siden.

• #29   5. dec 2017 Jeg håber denne tråd stadig lever, når vi må træne igen!

• #31   9. dec 2017 Vil da lige selv melde mig i tråden. Jeg ved ikke lige hvad det er med min telefon, den nægter at aflevere videoerne igen, men det lykkedes mig i dag at få en af dem på youtube.

Dagens træning er find plads og drej til højre med teenagehunden. Jeg har kæmpet lidt med pladspositionen. Først sad han for langt tilbage, så for langt fremme, men nu er vi næsten ved at have den, dog tror han stadig at det gælder om at røre min venstre hånd smiley
    Vi har haft lidt svært ved fremad og til højre, han går gerne for langt frem og mister positionen og må derfor finde positionen igen fra foran mig (hvis det giver mening). Jeg plejer ikke at belønne når han gør det, men gør det i dag, da han er noget forstyrret og snuser en del. Burde måske have givet ham en snor på i stedet, men sådan en havde jeg ikke lige med.
    http://www.youtube.com/watch?v=RbHMBRYbokM

• #32   9. dec 2017 Du skal lige holde dine klik tilbage. Du klikker stort set hele tiden, inden hunden er i ro. Vær også opmærksom på, at den sidder for langt fremme i majoriteten af tilfældende - og at især dens forpoter er længere fremme end dine fødder.

Ved ikke om det er OK i din sport - kommenterer blot udfra min viden smiley

Og så lidt mere knald på og ros UNDER øvelserne - ikke den der store fest når det er slut.

• #33   9. dec 2017 Lens i #11
    Kan du lege med ham i situationen, altså uden øvelse, bare vild leg?
    Det ser ud som om han synes det er sjovt at du bevæger dig, måske kan du bruge det i din belønning? Løb, skub, løb baglæns, stop og vent på han indtager positionen inden du bevæger dig igen? Du skriver at øjenkontakt er hans bedste belønning, du kan give ham den som belønning, dvs kig lige frem - hund på plads - klik og øjenkontakt/bevagelse. Du kan prøve det, hvis det virker er det super, hvis det ikke virker kan du bare droppe det igen.
    Har du godbidder i hænderne i de første repetitioner? Hvis du har ville jeg se at få dem gemt væk, så du ikke lokker ham rundt. Og den venstre skulder der, fejler den noget eller er det for at få ham med ?
    Når du går, bevæger du dig ret langsom, jeg ville gå hurtigere end du går, det ville muligvis få lidt mere fart på ham. Og så tror jeg ikke jeg ville udfade øjenkontakt, ny indlæring med kold øjenkontakt-tyrker.

• #34   9. dec 2017 Haha, jeg kan se at min skulder har samme sygdom som din Lens smiley

#32 Tak for kommentarerne. Jeg synes ikke at han sad for langt fremme i træningen, men jeg kan godt se at det ser sådan ud på videoen. Flere gange er hans røvsposition faktisk okay (ihvertfald i min sport (dch og lp), men hans forpoter er for lagt fremme. Når jeg klikker rejser han sig ligesom, går et lille skridt tilbage med forbenene.

Jeg kan se at jeg skal have lidt flere spejle i laden, så jeg kan se mig selv fra flere vinkler!
    Enig i at der skulle flere legebelønninger og lidt mere gang i den!

Det tidlige klik er helt med vilje, han har ikke trænet så meget plads og han er derfor ikke sikker i positionen. Hvis jeg tilbageholder klikket begynder han at flytte på sig, han skal lige lære hvor det foregår. Havde det være min voksne hund havde jeg klikket senere.

• #35   9. dec 2017 Må se om jeg ikke lige kan få taget en video af vores træning smiley
    Vi arbejder en hel del med plads positionen og rally begynder øvelser.

Jeg kan dog ikke lave så forfærdeligt mange gentagelser i træk og der skal helst indgå trække leg som en del af belønningen for at holde motivationen og power på Sam smiley

Jeg har heller ingen spejle, det kunne da være jeg skulle sætte det på ønskelisten til jul, for det kan vi helt sikkert godt bruge smiley

• #36   10. dec 2017 Randi: Jeg synes det ser ud som om han hopper ind i rigtig position når du klikker, men at han ikke sidder rigtig fra start. Dernæst reagerer han kraftigt på at du klikker og belønner ham i positionen, der ville jeg nok undlade klikket og blot belønne ham, så han ikke "bryder" positionen så meget.
    Og til slut ville jeg afbryder sessionen og tage ham væk fra situationen når han går i snusemood, i stedet for at vente på at han igen får lyst til at byde ind med adfærd.

• #37   11. dec 2017 Så fik jeg endelig taget en video mens jeg går spor med Perle. Ikke superkvalitet eller noget, men den er der da smiley Og den illustrere så ganske udmærket hvor det er vi får fradrag på sporet smiley Det stykke jeg har filmet var virklig strid sidevind.
    MEN ALTSÅ hvordan filan får jeg den ud af min iPhone ? Ideer modtages med kyshånd - jeg kan ikke rigtigt få uploadet den til dropboks smiley

• #39   11. dec 2017 Jeg kan kun finde ud af at uploade direkte til youtube. Glæder mig til at se jeres spor. Jeg er i gang med sportræningen af Freddy og jeg. Ed faktisk ikke helt hvordan et dch spor bør se ud.

• #40   11. dec 2017 hm... usb tricket lader ikke til at virke smiley Har prøvet at sende videoen med en mail til mig selv så må jeg se om det virker.
    Youtube er ikke noget jeg har forsøgt mig med tidligere. Hvordan virker det ? Skal man lave en konto ?

• #41   11. dec 2017 Tja, men jeg trormåske at der automatisk bliver lavet en konto hvis man siger upload til youtube. Tryk først på firkant med pil ud fra i nederste venstre hjørne og vælg derefter youtube sådan ca midt på skærmen (måske er der for mange valg til at de kan være i skærmbilledet, men det er i den række hvor der er noget med mail og sms.

• #42   11. dec 2017 Firkant med pil forsøgt markeret med gult

profilbillede
  • #43   11. dec 2017 Vælg youtube.
    Min lavede selv en konto med tilfældigt genereret navn.

profilbillede
  • #44   11. dec 2017 hm... det kræver så åbenbart en google konto.

• #45   11. dec 2017 OK - er der en max størrelse på videoklip og lægger i dem bare ind præcis som man lægger billeder ind ? Jeg lader til at være lidt tumpet til det med video smiley

• #46   12. dec 2017 Weeeee ! Nu er der en sporvideo med Perle: https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/45324-spor_med_perle
    Den er ret kort og jeg fik ikke filmet et knæk - det må så blive næste gang. Der var meget sidevind på sporet. Det jeg bl.a. ville træne med det spor var at gå en lille smule diagonalt på sårækkerne (det starter omkring alle muldvarpeskudene); det er nemlig det allersværeste for Perle. Hun har det med at 'falde' ned i en rille. Videoen illustrere også ganske glimrende hvor det er Perle bliver hakket i point til konkurrencerne; Hun har det med en gang imellem lige at 'tjekke' eller hvad man nu skal kalde det vinkelret på sporet. Det koster min. 0.1 point hver gang smiley

• #48   12. dec 2017 SÅ har jeg en lille video til tråden her! Videoen handler om frivillig indtagelse af stå, uanset om jeg bevæger mig eller ej. Det er første gang jeg indlærer stå sådan her, så jeg er ikke altid lige god - og han har en bakke-adfærd, som jeg jo ikke skal have "indblandet" i min stå smiley

I må gerne komme med tips & tricks og skrive, hvad I ser ? Evt. noget jeg kan gøre bedre eller skal være mere opmærksom på?

https://youtu.be/3AwBT6D9JSA

• #49   12. dec 2017 #47 Hvad er formålet med at have pladen han skal sætte sig på? smiley

• #52   12. dec 2017 #51 Hmm, men hvis jeg venter, så bakker han ?

Eller - det gjorde han i starten. Kan være jeg skal prøve at trække klikket igen smiley

• #55   12. dec 2017 #53 Jeg klikker idet han stopper med at gå = han står smiley Det han faktisk lægger an til, er at begynde at bakke. Men har fået stoppet ham nogle lunde - så nu er han begyndt at forstå, at det handler om at stå stille, og ikke bakke smiley Skal prøve at trække klikket lidt i næste video

• #58   12. dec 2017 #57 Hvor ville du så smide den? Skal jo helst ikke trække ham hen til mig smiley

Mit problem i den første video (ligger ikke herinde), var nemlig at han trådte et skridt frem, når jeg kom mod ham med godbidden, derfor kastede jeg den i stedet

• #61   12. dec 2017 (Har ikke set videoen)
    Men: hvis du klikker, som det lyder til udfra kommentarer, skal du huske, at øvelsen er slut, når klikket lyder. Så at han efter klikket bevæger sig, er ligegyldigt. Det er en af grundene til at man trækker klikket hurtigst muligt, men pas på at hunden ikke får en trippende stå ved at klikke imens den næsten bevæger sig/er på vej til at bevæge sig:)

• #63   12. dec 2017 Øvelsen er ikke slut, når klikket lyder, nej. Jeg kan sagtens klikke flere gange, det har han lært smiley Øvelsen er slut ved fri, eller ved
    kast af en godbid

Jeg vil forsøge at kaste godbidden forskellige steder, men også belønne lidt mere i selve positionen smiley

• #64   12. dec 2017 Forresten - når han først står der, kan han sagtens blive stående. Det er selve det at "starte" ståen han skal lære, hvis det giver mening?

Har trænet meget fastholdelse af sit/dæk og det virker til at være smittet af på stå smiley

• #65   13. dec 2017 Er der ikke en, der kan forklare mig hvorfor guffen skal kastes ?

• #67   13. dec 2017 #47

Hvad er det du træner ?
    Altså PH / DCH eller hvad ?

• #68   13. dec 2017 #66

Hvorfor skulle det give en hurtigere øvelse, at smide guffen, istedet for at give hunden den ?
    Uanset hvad for en betegnelse det så har fået på sig ?

• #71   13. dec 2017 Min udfører øvelserne enormt hurtigt - og under indlæring brugte jeg da netop ikke at smide ting til ham, men at give ham dem i positionen med masser af ros - så overdreven ros at han ind imellem fejlede og flyttede sig - så kunne jeg jo bare sige a a, tilbageholde guffen og starte øvelsen om.
    Lær hunden at uanset hvad du gør - så skal den ikke være i tvivl smiley

• #72   13. dec 2017 Caroline: Jeg ville fase platformen ud, inden jeg satte kommando på. Og jeg ville helt klart begynde at fase platformen ud nu, så den ikke bliver synonym med øvelsen for din hund. En god måde er at gøre platformen/target mindre og mindre.

Dernæst skal du være obs på dine kriterier. Du klikker flere gange hvor din hund sidder en smule skævt. Er det ok for dig, at han ikke sidder 100% hver gang, ellers skal du sortere disse forsøg fra.

Du skal også beslutte om det er ok, at han tjekker ud, dvs at han kigger væk, selvom han er i øvelse. For mig ville det ikke være ok, men det kommer jo meget an på, hvad dine kriterier er og hvad du skal bruge øvelsen til smiley

• #73   13. dec 2017 Ok:) Det tror jeg dog er ret atypisk, når man klikker.
    Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor man bruger klikker, hvis øvelsen alligevel ikke er fuldført før efter belønningen er givet..

Ift at smide belønningen:
    Typisk gør man det, for at få en hund, der selv tager initiativ til at indtage position igen hurtigt. Så den ikke skal guides i position.

• #75   13. dec 2017 Eftersom de stationære øvelser er præcis det synes jeg det giver mest mening at belønne fra hånd til mund i positionen.

Det muliggør jo også at træne stabilitet og belønning for at blive der.

• #76   13. dec 2017 Mette, din sporvideo smiley

Min værktøjskasse er ikke enorm hvad spor angår, men mit bud ville være meget mere foder når sværhedsgraden er så høj for hende.
    Hun er tydeligt påvirket af sidevinden og har brug for at blive fastholdt for ikke at gå de der 15 cm ved siden af sporet.

Det med sårillerne - er det kun et problem, hvis hun kun lige skal skråne dem?

Hastighed er jo lidt en temperamentssag, men jeg tror jeg ville foretrække at farten kom en smule ned.

• #77   13. dec 2017 Jeg bruger kun fri, hvis hunden rent faktisk får fri (dvs. når hun slippes løs på gåtur).
    Når vi træner, og er færdige, bruger jeg slut. Men så er det også fordi det er slut, og jeg ikke ønsker, at hun tigger mere, men ved at nu er der lukket.

Hvis hun tjekker ud, gør jeg som dig, men jeg ville ikke "belønne" med en fri. Jeg går bare, så følger hun jo med. Det sker dog ikke ret ofte, efter jeg har lært at sætte os op til succes (fx stopper inden hun er træt, arbejder på en måde så hun støttes, hun tjekker kun ud, når hun bliver usikker på øvelsen/mister lyst, så det gælder om at bevare det:) )

Ift. klik, så vil hunden jo normalt ikke fjerne sig positionen, når den kender den korrekte position, med mindre man smider belønningen, den vil (naturligvis?) bibeholde den position, som genererer godbidder. Men teoretisk set, så er en øvelse jo slut, når klikket gives. Hvor hurtigt man tager den op igen, skifter vel så.

Er der ikke en, der vil forklare mig ideen i at klikke, hvis ikke øvelsen alligevel slutter før efter belønningen er givet?
    Og hvordan hunden skal forstå klikket, hvis det ikke er en markør for "rigtigt"?

• #78   13. dec 2017 At hunden får signal for "rigtigt" behøver jo ikke at betyde at det også er et signal for fri.
    De to hører ikke uløseligt sammen, det er jo blot et spørgsmål om indlæring.

• #79   13. dec 2017 Okay, men hvad betyder signalet så for hunden?

Det er en helt anderledes tankegang, end jeg har lært ang. klikkertræning, hvor man netop bruger det som markør for "rigtigt" på det helt specifikke tidspunkt, hvor det er rigtigt. Og derfor tilbageholder man det jo så bare, hvis/når man ønsker at forlænge fx en position.

• #80   13. dec 2017 Signalet betyder bare kun rigtigt og ikke også fri smiley

Det kan hjælpe til at give et flow i en øvelse at der ikke skal afbrydes helt bare fordi man vælger at forstærke undervejs.

• #81   13. dec 2017 Aha, I see.
    Men det er egentligt lidt sjovt, for der ville jeg nærmest gøre omvendt:
    Hvis jeg vil belønne under øvelsen, så stikker jeg bare hunden en godbid uden klik og fortsætter. Ikke helt omvendt, I know smiley

Jeg har godt før set folk, der klikker flere gange i løbet af fx en agilitybane uden at belønne, og jeg har altid undret mig over, hvad det dog gjorde (udover at udvande klikket, som det i min verden ville gøre), men det er nok med den tankegang bag.

Jeg må indrømme, jeg forstår stadig ikke, at det skulle gøre noget godt, men jeg ved så nu, hvorfor man gør det: )

• #82   13. dec 2017 Jeg ville aldrig klikke uden belønning (og så er der en enkelt undtagelse fra den regel smiley ).

Hunden belønnes skam. Den får bare ikke fri.

• #83   13. dec 2017 Så altid klik-beløn?
    Men hvorfor så klikke? Hvorfor ikke bare sige dygtig og giv belønning? Er det ikke lidt dobbelt-konfekt at sige "rigtigt" to gange for en ting (klik+belønning)?

Som jeg har forstået det, da jeg begyndte klikke, er ideen med klik, at man kan ramme lige præcis det øjeblik, hvor hunden gør det korrekt. Og når det er klikket, der signalerer "rigtigt" for hunden, så er det, der ligger imellem klik og beløn irrelevant, for hunden vil alligevel befinde sig i en tankegang, hvor den afventer godbid, ikke hvor den overvejer en øvelse.
    Og netop derfor trækker man klikket, så snart man kan. Så øvelsen forlænges/der forlanges flere øvelser, inden klik gives. Det giver jo også en hund, der er lige ved at sprænge, hvis man konstant beder den om lige lidt mere, inden den får klik. Den bliver utålmodig:)

• #84   13. dec 2017 Man forstærker netop præcist. Der er kun den ene forskel og det er, at hunden ikke afbryder.
    Den afventer ikke belønning, får den umiddelbart efter klikket, helt som vanligt.
    Der kan bare komme flere klik+belønning i træk uden afbrydelser.

• #85   13. dec 2017 Hvis du gerne vil belønne hunden for at sidde opmærksomt når du går fra den efter en sit-kommando, kan du sagtens klikke og belønne for selve sitten, hvis den lige gjorde det til UG - og så lidt senere klikke og belønne for at hunden sidder opmærksomt.
    Hvis den netop ikke går ud af øvelsen når der er klikket...

• #86   13. dec 2017 Typisk gør man det, for at få en hund, der selv tager initiativ til at indtage position igen hurtigt. Så den ikke skal guides i position.

Aha - tak for forklaring.

• #87   13. dec 2017 CH:
    Ja, jeg kan godt forestille mig ideen (tror jeg i hvert fald), jeg tror bare ikke, jeg helt forstår, hvorfor man inkluderer klikket. For som jeg ser det, forsvinder selve ideen med at klikke, når man gør det på den måde...
    Men hvis det fungerer for jer er det jo fint:)

• #88   13. dec 2017 Ideen med klikket er ikke at hunden får fri, men at den kædes med en forstærker.
    Det forandrer dette ikke på.
    Belønningen kommer stadig umiddelbart efter klikket..

• #89   13. dec 2017 Jeg kaster godbidden for at bryde positionen, så vi han kan indtage den igen (frivilligt) - præcis som en anden skrev smiley

Kan godt se, at det nok er smart at belønne positionen inden jeg kaster godbidden, så det vil jeg gøre!

• #90   13. dec 2017 Og iøvrigt - der følger altid en godbid efter klik (eller leg). Det er bare for at forstærke at det du gør lige nu, det er rigtigt. Jeg vil ikke have min hund afbryder øvelsen efter mit klik - når jeg siger fri, så kaster jeg som regel også en godbid, og så venter jeg på hunden tilbyder sig igen. Når vi er færdige hedder det slut smiley

• #91   13. dec 2017 Men CH, hvis hunden har indlært at klik=belønning, som i hvert fald traditionelt er ideen med at klikke, så belønner man jo idet man klikker. At belønningen så kommer efterfølgende bevirker jo, at hunden er i en tilstand af "venten på foder/leg" efter klikket. Og så er den jo ikke koncentreret. Hvis man til gengæld indlærer at klik ikke pointerer, at netop dét, du gjorde lige dér, da klikket lød, er korrekt, men istedet at hunden skal fortsætte efter/på trods af klik, så forlanger man jo, at hunden ikke skal gå i en tilstand af "afvente foder/leg" ved klik, men istedet fortsætte øvelse og først, når dette kommer, afslutte.
    Og så er det jeg siger, hvorfor så overhovedet klikke?
    Det forekommer som en mere traditionel (klikkerløs) måde at indlære på, hvilket jo også fungerer, men som ikke markerer nær så præcist helt specifikt hvad, der belønnes for.

• #94   13. dec 2017 A-S, der er ikke forskel på hvordan klikket betinges og heller ikke hvordan det bruges. Det indeholder bare ikke automatisk en fri-kommando. Alle markører skal efterfølges af en forstærker for at virke forstærkende, så om man bruger klik eller dygtig er underordnet. Klikkeren er god for præcisionen og det udnyttes også til fulde selvom hunden bliver i øvelsen efter klik-godbid.

• #96   13. dec 2017 #93 Hvis jeg gør det, så bliver han stående. Altså han skal nok rykke sig på et tidspunkt, men det går hurtigere ved at jeg bryder positionen for ham ved at kaste en godbid smiley

I forhold til Lens' indlæg kom jeg til at trække på, at det må da være helt vildt besværligt at træne f.eks. FVF, hvis hunden stopper øvelsen efter hvert klik?

For mig er det jo f.eks.:
    Hunden sætter sig korrekt - det er rigtigt - klik, godbid.
    Jeg går x antal skridt (alt efter om det er Nicki eller Easy), det er korrekt, klik, godbid.
    Evt. x antal skridt mere, klik, godbid, fri.
    ELLER:
    Hunden går x antal helt vildt gode skridt: klik, leg smiley

• #97   13. dec 2017 Åh en god idé med de 10 godbidder og 80%. Det tror jeg, jeg skal bruge noget mere, fordi jeg er ret dårlig til at øge kriterierne i tide smiley

• #98   13. dec 2017 Lens:
    For mig virker det som om at I anvender det på en måde, så det ikke umiddelbart giver mening at bruge tid på at indlære det. Man kunne vel ligeså godt bruge fx "dygtig", som de fleste hunde lærer at kende automatisk.
    Jeg forstår ikke I gider bruge tid på at betinge klikkeren, når den effekt, som man ønsker ved et klik, ikke ønskes af jer.

• #99   13. dec 2017 Jeg er her helt enig med A-S, hvis ikke klikket skal betyde, det du gjorde lige der er det helt rigtige og derved afslutte øvelsen, så er klikkeren i mine øjne totalt overflødig;) så kan et dygtig fx være minimum lige så godt;) klikkeren er i min verden til at markere det spildt sekund hvor hunden gør det helt rigtige;) hvis min hund skal forstærkes i at blive i en portion så belønner jeg bare uden klik eller ord;)
    Klikkeren som værktøj er for mig et middel til at fange det lille mikro øjeblik hvor hunden fatter hvad jeg vil have den til;) ikke til lange momenter, der har et dygtig lige så stor effekt smiley

• #100   13. dec 2017 Jamen den udnyttes til fulde.

Der er noget, du misforstår, A-S

• #101   13. dec 2017 Bodil, det ER det, det betyder...

Det betyder bare ikke automatisk fri.
    Og kommandoen fri er næppe en forstærker..ikke primær, ihvertfald

• #102   13. dec 2017 Jeg kan slet ikke se, hvordan klikkeren bliver overflødig, bare fordi den ikke også betyder fri?

• #103   13. dec 2017 Det er i øvrigt ingen belønning for mine hunde at få fri. De vil træne mere smiley Faktisk bruger jeg det at træne som en ressource - er de uopmærksomme på mig, så stopper træningen og jeg tager den anden hund smiley

• #104   13. dec 2017 Ah, efter at have læst CH's sidste indlæg, tror jeg, jeg kan se, hvor vi går forbi hinanden:
    I tænker, at når jeg siger, at øvelsen er slut for hunden efter klikket er givet, at så må den få "fri" og man laver ikke øvelsen mere?

For det er det jo ikke:) Klikket markerer "del-element/øvelse slut"->godbid, men ikke at der er fri (ift det jeg taler om altså). Jeg tror det er der, forskellen ligger.
    Øvelsen kan jo sagtens tages op med det samme igen/føres videre/fortsætte hvor man slap, efter klikket+godbid.

Jeg tror forskellen ligger i om man mener hunden har fordel af at blive bedt om at vedholde position imellem klik og belønning eller ej. Anden forskel tror jeg ikke der er.

Og her er jeg så af den opfattelse at hunden har "fri" (efter jeres beskrivelse) i de to-tre sekunder der går imellem klik og belønning. Herefter forventer jeg koncentration med det samme igen:)

• #105   13. dec 2017 A-S Hvis du træner f.eks. dæk og klikker og belønner, er det så ok at hunden rejser sig efter belønningen?

• #106   13. dec 2017 Den teoretiker, du omtaler Lens, er jeg forresten fuldstændig enig med.

Som jeg ser det, handler det her mere om, hvad man mener, der foregår i hundens hoved imellem klikket og belønningen.
    Som jeg ser det, er der ikke grund til at forlange noget af hunden imellem de to ting, da den ikke mentalt er i "træningsmode" der. Den er i "afventende godbidsmode". Og hvis den ikke er, så forbinder den jo ikke klikket med "belønning om to sekunder". Så forbinder den klikket med "positiv lyd" men ikke noget man får noget ud af, og så er det, jeg ikke forstår, hvorfor man gider bruge tid på at betinge klikkeren:)

• #107   13. dec 2017 Det er praktisk, hvis man er på afstand af hunden, når der klikkes, at den bliver i positionen indtil man er nået tilbage og har belønnet.
    Rent faktisk øger det ofte spændingen på øvelsen, når klikket er grundigt betinget.

Mine hunde går ud af de stationære øvelser ved klikket.
    Det er rigtig fint for hannen, der går i spænding og motiveres af forventning om næste kommando. Mindre fint med tæven, der hundrede procent arbejder for pauserne.

• #108   13. dec 2017 Milla:
    Hvis jeg træner dæk, så er det ok, at hunden rejser sig i sekundet efter, jeg har klikket.
    For jeg har markeret, at den handling, hun udførte (dæk), var rigtig lige dér hvor jeg klikkede. Ikke efter jeg klikkede.
    I en sådan situation, vil jeg typisk klikke, hun vil rejse sig begejstret og afvente belønning. Og når belønningen er givet, vil hun lægge sig igen, for det giver jo klik->belønning;)

• #109   13. dec 2017 A-S, vil det sige at når du begynder at sammensætte delmomenterne i øvelserne, så understøtter du ikke de svære passager ved at forstærke med klik-belønning?
    Eller afbryder du altid og samler aldrig delmomenterne?

• #110   13. dec 2017 Ja, og det er så præcis det jeg ikke vil have smiley

Jeg vil gerne have at min hund lærer at det kan betale sig at blive liggende, uanset hvad der sker omkring den, og jeg vil gerne have mulighed for at belønne den undervejs og på afstand - ved f.eks. at klikke, mens jeg står 3 meter væk, og efter klikket, går jeg mod hunden, der ligger i spænding og venter på den lækre guf jeg er på vej over for at give smiley

Efter guffen er givet går jeg ud igen, måske kun 1 meter denne gang, står lidt, klikker, går ind, belønner.

Idet kliklyden kommer, så stiger spændingen hos hunden. Den ligger/står/sidder HELT stille og afventer belønningen.

Jeg kan prøve at filme det, det er helt klart tydeligst hos Nicki, men hun er jo også ældst smiley

• #111   13. dec 2017 Det skulle meget gerne være sådan at hunden arbejder for at få lov til at lave mere og ikke for at få et øjebliks tænkepause, synes jeg..

Jeg kan bedst lide at hunden er spændt til bristepunktet.

• #112   13. dec 2017 Enig med de fleste ang. klikket.
    For mig er det også "bare" en markør, der betyder, at godbidden/legen er på vej.
    Når jeg træner hvalpe/unge hunde, så er det ok, at de bryder øvelsen ved klikket. Fx. bliver der klikket for at sætte sig, røre en target osv. men det er ok, at der brydes, når klikket kommet.
    Men meget hurtigt bygger jeg på, så der også kan klikkes for at holde positionen.
    Og så er det ligegyldigt om det er at holde plads-position under gang, bliver liggende i dæk - eller blive stående på en target, som de er sendt ud på.
    I sidstnævnte tilfælde vil jeg klikke, i det øjeblik hunden står solidt på target med mindst én pote, og selvom det så er 10-20-30 meter væk, så skal positionen på target holdes, indtil jeg er derude med belønningen.
    Derude vil de så ofte få flere godbidder for at have stået såååå pænt og ventet.
    Så masser af leg tilbage til udgangspunktet - og så får de en "værsgod", der betyder, at de nu kan opnå ny belønning, ved at piske ud og stille sig på target igen.

• #113   13. dec 2017 Det eneste tidspunkt det er ok for mig, at hunden bryder øvelsen, for at få godbidden, er ved f.eks. snudetarget eller apport, hvor den ikke kan tage godbidden, uden at bryde øvelsen smiley

(og det er sjovt nok også de øvelser jeg har sværest ved at indlære, i forhold til at forlænge tiden)

• #116   13. dec 2017 #114 Han skal jo ikke blive stående, efter han har fået fri smiley

Det jeg gerne vil have han lærer er gå - STÅ. Ikke bare stå.. Giver det mening? Jeg kan sagtens få ham til bare at stå, men jeg vil gerne have han lærer at lave en stå fra gang smiley

• #117   13. dec 2017 Milla - har du lavet fristeøvelser med ham? Når jeg laver frivillig indtagelse af stå, så kobler jeg meget hurtigt noget fristeøvelse på, for at få mere stabilitet.
    Jeg ville - som andre skriver - belønne massivt fra hånden, og for at lave næste forsøg, ville jeg bare lokke ham med, med et "kom".
    Jeg ville ikke få ham til at bryde ud af sin stå, ved at smide en godbid, og slet ikke bag ham, når han har tendens til at bakke smiley

• #118   13. dec 2017 Hvis man klikker og hunden skal blive i portionen, så virker klikkeren jo ikke længe som makør, så går den over til at blive et signal om at godbidden er på vej;) det er ikke det jeg bruger klikkeren til, mit klik skal markerer at "det du gør lige nu er det helt rigtige" klikket skal hos mig ikke kun betyde "der er en godbid på vej"
    Når hunden kan øvelsen er klikkeren i og for sig overflødig her smiley
    For at træne hunden i at fastholde øvelsen træer jeg klikket, jeg kan fx godt gå frem til hunden og belønne medens den ligger i dæk, men så klikker jeg ikke;) øvelsen stopper først når klikket lyder, eller hunden får en anden opgave;) det vil sige hunden bliver i portionen uanset hvad jeg gør indtil klikket lyder;)

• #119   13. dec 2017 Men en besked om ""det du gør lige nu er det helt rigtige", behøver jo ikke betyde at øvelsen er slut? For mine hunde betyder det bare, "hvis du tilbyder endnu mere lignende adfærd, så er der garanti for flere klik og flere godbidder" smiley

Hvis jeg laver en fri ved fod med en ung hund, bliver der godt nok klikket mange gange undervejs. Nærmest for hvert eneste skridt, hvor den korrekte position holdes. Når hunden bliver mere rutineret, kan klik sagtens blive erstattet af "oj, hvor er du bare dygtig" i mange af tilfældene, men klikkeren forsvinder aldrig helt smiley

• #120   13. dec 2017 Øh? Bodil, hvordan skiller hunden de to fra hinanden?

Det holder ikke op med at være en forstærker bare fordi hunden holder positionen.

• #122   13. dec 2017 #121 Min hund kan nu godt finde ud af, at det er det, at den går rundt om keglen, jeg klikker for. Så tilbyder han/hun mere af det smiley

Tror vi bruger klikkeren ret ens i øvelser, hvor der er bevægelse.

Men f.eks. elefanten: Klikket betyder ikke: nu må du gerne stoppe med at dreje rundt på baljen

Klikket betyder: Det er rigtigt du drejer rundt på baljen, her er en belønning

Og hunden tænker så: Det må jeg hellere gøre noget mere! smiley

• #124   13. dec 2017 I forhold til belønning af indlæring af stå, er det forskelligt hvor og hvordan jeg giver belønningen. I LP som er det program jeg dyrker, er der flere øvelser hvor hunden på afstand af HF skal indtage en hurtig og stabil stå. For at startindlære dette, lader jeg også hunden indtage en frivillig stå, hvorefter belønning kastes. Dette gør jeg både for at få noget spænding/ drive/hunden fryser i ståen, men også for ikke at "trække" hunden imod mig, men blive på afstand.
    Træner jeg derimod stabilitet i positionen til feks sit/stå/dæk under gang, så belønner jeg fra hånd. Og her kan jeg godt finde på at friste hunden i øvelsen, altså feks friste med en godbid, skubbe lidt til hunden osv alt sammen for at træne at det fedeste i verden er at blive stående no matter what.

• #125   13. dec 2017 Der er jo heller ikke to hunde, der er ens. Man er altid nødt til at tilpasse sin strategi til den hund, man står med smiley

• #126   13. dec 2017 #123 Jeg gør det samme smiley Jeg er dog virkelig dårlig til at få sat kommando på, af en eller anden grund.

#124 Det er også med henblik på LP, at jeg træner med Easy lige pt, så denne her stå, skulle helst gerne kunne fungere i LP på længere sigt smiley

• #127   13. dec 2017 Milla: Super, husk at træne fastholdelsen sideløbende smiley

• #128   13. dec 2017 Tror AG og Bodil forklarer det bedre end mig smiley

CH, #109:
    Nej, det gør jeg ikke, for jeg sætter ikke øvelsen sammen, før hunden kan den:) Og som AG forklarer, når hunden kan øvelsen, så anvendes klikker ikke længere.

Der er mere end én vej til Rom, lyder det til smiley

• #129   13. dec 2017 Der er mange veje til Rom.. men det er ærgerligt når de forkerte konklusioner drages om andres måde at gøre det på..

• #130   13. dec 2017 Jeg syntes egentligt det er rigtig tydeligt at vi bruger klikkeren meget forskellig;) jeg bruger klikkeren til at motivere hunden til at prøve sig frem, dvs til at forme en øvelse, dvs jeg klikker for små mikroskopiske ting, det kunne fx bare være en bevægelse ned mod dæk ved en ung hund;) når hunden kan dække bruger jeg ikke klikkeren mere til selve det at lægge sig ned, men bruger så klikkeren til at sætte tid på dvs klikker når hunden har lagt et par sek, udvider her og belønner ofte hunden i øvelsen men klikker så ikke, går bare ind og belønner;)
    Det skal ikke forstås som om jeg mener at andre måder er "forkerte" jeg syntes bare at det giver bedst mening for mig at gøre som jeg gør;)

• #131   13. dec 2017 Det ene udelukker ikke det andet smiley

• #132   13. dec 2017 Jeg bruger overhovedet ikke klikker - gjorde tidligere, men synes det er bedre uden.

• #135   13. dec 2017 Han kender godt fri-signalet.. Han har bare også haft lidt held med at charmere sig til lidt godbidder efter fri-signalet, ved at være artig og f.eks. blive ved med at gå fvf, blive stående/liggende/siddende, bakke lidt mere eller lignende smiley

• #138   13. dec 2017 Det er helt rigtigt, Lens.. Men nogle gange kan jeg bare ikke stå for hans nuttethed smiley

• #140   13. dec 2017 Caroline: Du skyder dig selv i foden ved at fejlindlære en øvelse og så rette til senere. Det er enormt svært og tidskrævende at rette på noget din hund er blevet massivt belønnet for smiley

For at undgå at han tjekker ud, skal du gøre sessionerne kortere. Prøv at se din video og tæl hvor mange gange du belønner inden han kigger væk. Start lidt under det og byg op, både i tiden han skal sidde i plads med fokus og i tiden der går mellem belønningerne.

Det er hele tiden en balance imellem at rykke på kriterierne, men ikke så meget at han fejler. Kommer du alligevel til at presse citronen for meget så han tjekker ud, så afbryd roligt øvelsen.

• #141   13. dec 2017 @76: Ja, det er kun et problem hvis hun lige skal skrå lidt i sårillerne. Helt på skrå eller på tværs har vi ikke issues. Men du har nok ret; mere mad på.
    Og tempoet. Ja, det skal jo altså ikke være nemt: For ikke så længe siden gik hun virkelig langsomt. Så langsomt at vi fik bemærkninger for det. I løbet af den sidste måned har damen så sat farten op - jeg går faktisk og holder igen (noget jeg ikke har gjort siden hun var unghund og troede at hun skulle løbe spor). Tak for observationen - jeg vil sætte ind med at holde endnu mere igen så vi får tempoet lidt ned igen.

• #142   13. dec 2017 CH:
    Ja, det har du helt ret i.
    Men det er nu heller ikke sådan, at jeg mener, at I gør noget forkert eller dårligt.
    Jeg håber ikke, I anser det for en kritik, det er en oprigtig undren over, at det virkelig kan virke, for det har jeg oprigtig taget svært ved at forstå.. Jeg forstår simpelthen ikke, at der er nogen effekt I at bruge klikkeren på den måde.

Lens:
    En god ide med videoer. Jeg skal prøve imorgen, men jeg kan ikke love noget, min tlf er gammel og har meget lidt plads på den ift. at lave film...:/

• #144   13. dec 2017 Og jeg har aldrig mødt den måde, I bruger klikkeren på, før smiley

• #146   13. dec 2017 #48: Jeg indlærer at indtage positionen stå (eller sit/dæk) på samme måde som dig: hunden indtager positionen, jeg klikker og kaster belønningen. Hvis hunden tripper eller flytter på sig bruger jeg en platform eller pote target lidt tid.
    Samtidig træner jeg at hunden skal holde positionen - her klikker jeg også og belønner i position. HUndene har lært begge dele og efter en repetition ved de hvilken variant af belønnings-udlevering der bruges nu.
    Jeg gør altså både og: nogen gange slutter klikket øvelsen andre gange gør det ikke og mine hunde er ikke det mindste forvirrede. Som Mila skriver, så stopper klikket altid en apportøvelse fx.

A-S: du skriver "Og når det er klikket, der signalerer "rigtigt" for hunden, så er det, der ligger imellem klik og beløn irrelevant, for hunden vil alligevel befinde sig i en tankegang, hvor den afventer godbid, ikke hvor den overvejer en øvelse. "

Det er ikke rigtigt, alt det hunden gør mellem klikket og belønningen bliver lige så forstærket som det hunden gjorde i det du klikker. Hvis fx du træner gå pænt og hunden går pænt, du klikker og hunden derefter suser ud i stram snor er du i problemer: Nu kan du enten vælge at devaluere dit klik eller at belønne hunden for at trække.

• #147   13. dec 2017 Hold da OP det er indviklet at træne hund smiley

Seriøst - jo mere jeg læser jeres indlæg, jo mere bliver jeg forvirret - det er vist meget godt, at man ikke er helt nybegynder i det her game smiley

• #148   13. dec 2017 Næ, det er ikke specielt indviklet og der er heldigvis mange veje til målet og mange forskellige mål.
    Til gengæld er det ret sjovt at træne og næsten lige så sjovt at nørde rundt i teorien omkring.

• #149   13. dec 2017 I får det da til at lyde sådan smiley

Men tak da for info - både om sværhed og hvad der er sjovt smiley

• #150   13. dec 2017 Randi ift dit eksempel, så bekræfter det jo egentlig bare mit udsagn: at der for hunden ikke foregår læring imellem de to punkter. I hvert fald ikke i det her eksempel.
    Min umiddelbare tanke ift løsning:
    I dit eksempel ville jeg konkludere at klikker ikke er betinget ordentligt (og hunden derfor ikke afventer belønning, men blot tænker øvelse/kontakt slut), eller at hunden ved, at den belønning, der kommer, ikke trumfer den belønning, det er at trække. Uanset hvilken, skal der gøres noget der;)

Dog ville jeg aldrig træne gå pænt på den måde, da man netop nemt ville kunne få en elastikhund, som du også beskriver.

• #152   13. dec 2017 A-S: Jeg mener der foregår læring mellem de to punkter - der foregår læring i hele træningscyklusen også mellem klik og belønning. Alt hvad der sker mellem klik og belønning bliver lige så forstærket som det der sker lige før klikket.
    I mit eksempel kan det jo være at klikkeren ikke er forstærket, men det kan også være at der er en bedre forstærker hunden trækker efter eller at hunden af en eller anden grund ikke er i stand til at opfatte klikket i situationen. Det har været tilfældet med flere af mine genbrugshunde, at de har været så stressede i mange situationer udendørs, at de ikke kunne høre et klik eller tage imod en belønning.
    Måske var det ikke verdens bedste eksempel, for jeg ville heller ikke træne gå pænt på den måde smiley

Figuren på denne blog, forklarer muligvis hvad jeg mener når jeg siger, at alt i træningscyklus bliver belønnet.

• #154   13. dec 2017 Hov, glemte linket. Det kommer her https://wonderpupstraining.com/articles/the-secret-to-clicker-training-for-duration/

• #157   14. dec 2017 Der er nu noget dejligt ukompliceret ved god gammeldags lokning smiley

• #158   14. dec 2017 Og det virker stadig helt fint smiley Jeg bruger det stadig til indlæring af rigtig mange øvelser og med en hund som fx Perle er det faktisk det der virker allerbedst.
    MEN med en hund som Clinton virker sådan noget som fx shaping (dirrigeret shaping) rigtig godt. Hans type står lidt af på lokning og gentagelser med lokning. Til gengæld kan han gentage og gentage og gentage og..... hvis han føler at han selv har 'opfundet' adfærden. Nu er jeg heldigvis en smule nørdet med adfærd hos dyr helt generelt. Så det gør mig intet at jeg har måttet læse lidt teori for at forstår hvorfor det virker osv. Shaping kræver lidt at man kender teorien for at man for alvor får glæde af det - synes jeg.
    For mig er det sjovt at have to så forskellige hunde at træne med; det giver hver sine udfordringer. Men indrømmet det er sg* lettest at komme ud over stepperne i øvelserne med Perle. Rigtig mange ting er så dejligt ukompliceret og ligetil smiley

• #160   14. dec 2017 Jeg har ikke rigtigt noget at byde ind med, er bare mega facineret af at læse jeres beskrivelser af trænings metoder:)
    Mit hoved kan slet ikke være med, får lidt en hovedløs kylling følelse, men spændende at læse med.

• #163   14. dec 2017 Lens, man skal jo ikke træne en hund med lokning, men indlære delmomenter med lokning.

Jeg bruger klikkeren som de fleste her i tråden, altså som en sekundær markør, som fortæller at hunden gjorde det rigtige i dét sekund, men at den som udgangspunkt skal forblive i position.

Det med at forblive i position er dog noget der bliver opbygget undervejs. Schæferen, som efterhånden er en erfaren dame, forstår fint at blive i øvelsen, når hun er blevet klikket. Med den lille er det lidt sværere, så med de øvelser hvor hun er langt i indlæringen, kan hun godt blive, men i nyindlæring, får hun fri sammen med klikket.

Jeg er ret nysgerrig på hvordan jer der bruger klik på den måde hvor hunden samtidig ved at øvelsen afsluttes, hvordan vil I indlære en øvelse som apport? Særligt selve afleveringen? Hvis hunden ved at klik=slut, så er det jo ok at hunden smider apporten når klikket lyder. Det betyder så at hunden belønnes for at smide apporten (fordi adfærden mellem klik og belønning tæller). Uanset hvilket program man træner, skal hunden jo have et fast greb om apporten, og først slippe på kommando.

• #165   14. dec 2017 Apporten indlærer jeg ved at træne de enkelte momenter for sig: hold fast, bære, finde plads med apporten, løbe ud osv. Når de er indlært sætter jeg skidtet sammen vha baglænskædning.
    Det er helt rigtigt at slippet bliver forstærket, men det skal det jo også gerne, for hunden skal jo slippe igen på signalet. Jeg har en hund der havde meget svært ved at lære at slippe igen, jeg måtte starte ham på metalapporten, for ellers stak han af med apporten (hvis han havde mulighed for det) eller holdt fast uden at slippe..

Ved apport fjerner jeg klikket for slip når det nærmere sig en øvelse og erstatter det med verbalt signal slip.
    Når hunden slipper på slip kan jeg begynde at træne konkurrenceøvelsen. Hvis det fx er dch-øvelsen hvor hunden efterfølgende skal på plads, klikker jeg efter det (hvis jeg bruger klikkeren).
    Giver det mening?

• #166   14. dec 2017 A, det er uproblematisk at hunden smider apporten ved klikket da den jo netop først gør det ved klikket.

Begge mine hunde kaster apporten og står på bagben efter en bold, når de hører klikket, men finder altså ikke på det før klikket.

Indlært med baglænskædning

Der der med at der indlæres adfærd i tiden efter klik indtil belønning tror jeg ærlig talt er ret teoretisk og lidt fortænkt.

• #167   14. dec 2017 Variation er kodeordet - om man bruger klikker eller ej.

• #168   14. dec 2017 Min hund er indlært med to-bolds systemet i apport og uden klikker ... derfor smider han aldrig en apportbuk, men beholder den i munden og tager sin tug også smiley

På den måde får man også et meget hurtigt indløb, da man stadigvæk kan benytte sig af byttedriften der.

• #169   14. dec 2017 Jeg synes stadig ikke at det er optimalt at klik=smid apport. Men jer der har svaret, har netop også tidligere skrevet, at klik ikke er lig med fri/slut.

Jeg ville så i øvrigt aldrig klikke for en færdig udført øvelse (fx plads efter apport). Dér får hunden bare et "dygtig".

Hvordan ville man indlære spor med klik=slut? Altså selve søget, ikke genstandene. Eller et feltsøg? Jeg har svært ved at gennemskue indlæring af arbejdsøvelser, hvis et klik SKAL betyde at man er færdig.

• #170   14. dec 2017 Martine, jeg så jo Lisbeth bruge den med Chaos og tænkte da, at formålet (blandt andet) måtte være at lade driftmålet være legetøjet, men i realiteten er det vel ikke så enkelt?
    Som i FVF er det vel nærmere atdet er øvelsen i sig selv, der skal ende op med at være motivationen...massiv drift i selve øvelsen og ikke efter.

Er det rigtigt forstået?
    (Fanme svært at bruge skriftsprog til det her smiley )

• #171   14. dec 2017 A, på forunderlig vis kan hundene sagtens kende forskel på øvelser, hvor klik betyder fri og hvor de ikke gør.
    Det lærer de via førerens adfærd.
    Det er lige ud af landevejen.

• #172   14. dec 2017 Men CH, nu spørger jeg dem som siger at klik ALTID er lig med slut smiley Jeg er helt med på den med at hundene selv ved det, men jeg tvivler faktisk på at fx AS's hund ville kunne. Den har jo lært at klik=slut, og det giver bare ikke mening for mig at stå så stejlt på det.

• #173   14. dec 2017 Ok, det missede jeg smiley

• #174   14. dec 2017 CH -

Har ikke set Lisbeth træne så lidt svært at svare på ?

Men i store træk er det rigtigt som du har forstået det - og ja, helt enig mht alt det skriveri smiley

• #175   14. dec 2017 Lisbeth kom hjem fra kursus hos dig med armene fuld af bidepøller - så lidt har du set smiley

Og tak, så fiser det stille og roligt ind. Det er interessant at vende det hele den vej. Logisk, men fuldstændig omvendt af automattanken smiley

• #177   14. dec 2017 Hov - et andet spørgsmål til den apport smiley

Når øvelsen er fuldt indlært, max drift på øvelsen, holder driften på øvelsen sig selv ved lige eller hiver man tugs frem i træningen for at fylde på?
    Her er der uden tvivl raceforskelle, mallerne holder jo nærmest drift i alt, når det først er der, men med schæfer ville jeg forvente at det kan brænde ud?

• #178   14. dec 2017 Jeg kunne stadig godt bruge hjælp til apporten med Nicki, jeg synes ikke baglænskædning virker specielt godt. Jeg kan ikke trække klikket, hun tager fat og slipper uanset hvad - belønner jeg ikke for det, giver hun op.

Hun har ikke noget imod apporten - vil gerne trække med den, løbe efter den osv, tror bare ikke hun forstår at hun skal holde fast på den i ro

• #179   14. dec 2017 Med huskyerne er jeg nødt til HELE TIDEN at vedligeholde, ved at træne småbitte delmomenter med høj succes- og belønnings-rate i lige netop apport (og næseprøve-øvelserne) for at kunne holde motivationen i de færdige øvelser.
    Det der med at holde en død genstand (uden pels eller fjer) i munden, er næsten umuligt at få dem til at se nogen som helst værdi i.

• #180   14. dec 2017 Hvad arbejder Nicki for i apporten?

Jeg ville starte forfra. Ingen klikker, bare sidde på en stol og lade hende tage, holde og aflevere apporten til hånd.

Der skal noget spænding på det med at holde apporten, men først skal hun vises at det er det, der kan svare sig.

• #181   14. dec 2017 Lur mig om ikke metoden Martine bruger kunne bruges på Nicki.
    Men den er tror jeg man skal se..

• #186   14. dec 2017 A med bomstærk, etc:
    -Apport kender jeg intet til, har aldrig arbejdet med det, så det skal jeg ikke udtale mig om:)
    -Spor, den smule spor og søg (fx nosework), jeg har gået med Coco, har jeg bare klikket, når hun når målet. Hvordan er det et problem? Det har det ikke umiddelbart været for os i hvert fald.

Derudover, så lyder det som om, du tror, at et klik signalerer "fri"/træning slut for hund. Det gør det da ikke.
    Jeg er bare af den opfattelse, at der ikke foregår indlæring imellem klik og godbid, derfor er det lige meget hvad der sker derimellem.
    Det er hvad jeg har lært på træningspladsen:)

• #187   14. dec 2017 #175

Der introducerede jeg hende for metoden - men jeg vidste ikke om hun benyttede den stadigvæk jo smiley

Jeg er super - seriøst super - glad for at have lært den måde at træne hund på. Synes den giver god mening og indtil videre ser det lovende ud på min hund smiley

• #188   14. dec 2017 #177

På samme måde som jeg altid har kiks på mine spor - på samme måde har jeg også altid belønning med i lydighed.
    Jeg drifter altid min hund i lydighed - man kan imo aldrig få nok drift - ind imellem springer han en sikring i fvf, men så er det jo bare, at omrokere lidt.
    Jeg kan ikke gå med en hund, der ikke er på på PÅ !!!
    Så han har altid sine "ting" med når vi træner smiley

• #189   14. dec 2017 Kan man lægge video på HG direkte fra iPhone..?

• #190   14. dec 2017 Sofia -

Ingen kommentarer herfra, andet end HOLD KÆFT, hun er sød din hund smiley

• #191   14. dec 2017 #189

Det er aldrig lykkes for mig - så jeg har altid kørt det over youtube, eller linket direkte til min hj.side smiley

• #192   14. dec 2017 Ok, så må jeg lige prøve at sætte mig ind i det der youtube smiley

• #194   14. dec 2017 AS, så på et spor ville du klikke efter 600 meter med knæk, spidser og genstande, og så random give et klik for sidste genstand (som markerer sporets afslutning)? Altså klikke for den færdige øvelse?

Det giver slet ingen mening for mig at klikke for en færdig øvelse. Og i en øvelse hvor hunden skal arbejde selvstændigt, giver det heller ikke mening at klikke og give fri.

• #195   14. dec 2017 A m Bomstærk, etc.:
    Jeg går slet ikke spor på så seriøst et niveau, at jeg vil udtale mig videre om det. Jeg kender meget lidt til sportræning, desværre bor jeg ikke med omgivelser, som lægger op til den store udfoldelse der indenfor. Hvilket er ærgerligt, da Coco ellers har været super god til det, de gange hun har prøvet det:)

• #196   14. dec 2017 Hmm, jeg bruger slet ikke klikkeren til sportræning, overhovedet. Jeg bruger den heller ikke til rundering, fremadsendelse mv, fordi jeg vil ikke have at hunden har fokus på mig, den skal have fokus på opgaven i de her situationer smiley

• #198   14. dec 2017 #197 Nix.. Jeg har bare bedt Nicki om at lægge sig, når hun har fundet en genstand, og så er det lidt begyndt at sidde fast smiley Men kunne da godt være smart at træne dæk ved genstand sideløbende, det har egentlig bare ikke faldet mig ind, fordi vi ikke er så langt med vores spor endnu smiley

Easy har ikke genstande endnu smiley

• #202   14. dec 2017 Vores hanhund bliver kun mere spændt af, at der er ting udefra, der frister...
    Han gør alt han kan for at lykkes..

• #208   16. dec 2017 Så er der et par sporvideoer. For begge gælder at jeg fumler med linen, taber den og generelt er en knold. Jeg havde glemt Dorits sele, så derfor går hun med linen i halsbåndet.

Her er Dorit, som kun går hyggespor med masser af pølser. Hun går i 5 meter line for første gang, og klarer selv knækket (selvom hun er liiiidt usikker).

https://youtu.be/Ua7r3npOUTQ

Og her er Bella. Sporet var kun fis og ballade i 5 meter line. Masser af knæk og buer, og hen mod enden kommer der nogle krydsende spor som forstyrrer. Det er mine egne fodspor fra både de sidste par dage og fra i morges, og med både gammel sne og konstant frost de sidste dage, er der ikke noget at sige til at hun lige skal tjekke dem.

Hun går lidt frisk til efter knækkene, og har vist en enkel smuttur uden for sporet i starten af videoen. Men elsker at se hvor glad hun er smiley

https://youtu.be/D6GZ6Qofn9M

• #210   17. dec 2017 Dorit har nemlig verdens sødeste mås, særligt når hun er koncentreret og begynder at vralte smiley

Bella har altid løftet snuden. Det er ikke noget der koster point i DcH, men i et IPO-spor ville det ikke være accepteret. Hvorfor hun gør det? Tja, jeg har ikke indlært godt nok at hun skal have snuden i jorden hele tiden.

• #212   17. dec 2017 Lens, udfra den teori ville schnauzere jo have en klar fordel i koldere områder, men jeg tænker ikke umiddelbart, der er flere af dem, der går spor i fx nord- Norge, Finland eller Sverige smiley
    Så måske fryser de faktisk ikke næsen rigtig sådan nogle hundebasser smiley

• #214   18. dec 2017 Nå, nu lever jeg lige tråden her op smiley Vi gik i gang med "vinke" i går - en udvidet version af gi' pote, som også skal bruges i færdighedsprøve 2. smiley

Jeg har egentlig ret godt styr på, hvad næste skridt er mv. synes jeg, så har ikke umiddelbart behov for den store kritik. Synes bare han er så dygtig, at I lige skulle se ham smiley Til sidst skal han kunne sidde med poten løftet fra jorden (han må gerne bevæge den, men behøver ikke) i 3 sekunder, udelukkende på verbal kommando smiley

https://youtu.be/vSQKJvyQqqg

• #219   3. jan 2018 Mht. sværhedsgraden så kan det f.eks. være afstanden du øger, eller varigheden af positionen før klikket smiley

I et rigtigt stillingsskift, står man jo nogle meter væk (kan ikke huske, hvor mange).. Mener det øges alt efter hvilken klasse man er i.

Det er også sværere at lave stillingsskift der hedder dæk - stå - dæk, når det er med låste bagben, så den kunne du også begynde på smiley

• #221   6. jan 2018 Her er bare en glad Bella, som laver én af sine yndlingsøvelser, halsgivning for død genstand smiley

Jeg har ingen ide om hvorfor videoen vender som den gør smiley

https://youtu.be/pm_8qd_UUW8

• #222   7. jan 2018 Caroline: hvis stillingsskiftene er til LP ville jeg gerne have nogle mere flydende skift.
    Det ville jeg få ved enten at træne uden signal og selv lade ham gætte hvad han skal og derefter kun klikke og belønne dem der ser ud som du ønsker eller ved at lære ham bevægelserne først med massiv lokning.

Hvis det bare er til underholdning og aktivering ser der fint ud.

• #224   7. jan 2018 Der er da ikke Stillingsskift i dch, er der?

• #225   7. jan 2018 Med flydende mener jeg , at han ikke stepper ned, min klasker med i stedet ala dette
    https://youtu.be/D7W8BtwDnV4
    (Som godt nok er med låste forben, men mæske giver det mening alligevel)

• #228   7. jan 2018 Nej, jeg tror ikke nødvendigvis at det bliver ren SLAM dæk med sikkerheden.

Der er jo et enkelt stillingsskift i dch, fra sit til stå, som du træner, men derfor kan man jo sagtens træne det alligevel. Måske vil man en skønne dag skifte sport og træne LP smiley

• #230   9. jan 2018 Blev inspirireret til at genoptage stillingsskift efter Carolines videoer. Vi har ikke trænet der ret meget og det er næsten et år siden sidst, men synes faktisk Simba er ret sej!
    Han har dog ingen kommandoer på og jeg tvivler på at han ville kunne klare det uden gasbeton (eller hvad nu sådan noget hedder) -platformen.

Sjovt at det sværeste er det skift jeg egentlig tænkt ville være lettest, nemlig sit-stå.
    Måske skulle vi alligevel træne op til en lille LP1 i år, nu vi har droppet DcH.

https://youtu.be/H2pCz-ZNHn0

• #231   9. jan 2018 Pas på dine klik - du klikker ret tit for tidligt i forhold til øvelsen.

• #232   9. jan 2018 Tja, jeg er måske lidr hurtig med klikkeren ind i mellem. Hvordan ser du det som et problem?
    Hvis jeg trænede at øge tiden han skulle holde positionerne kan jeg se det som et problem, men her er det kun bevægelsen fra den ene til den anden position jeg træner.
    Normalt vil jeg træne et skift færdigt af gangen og perfektionere det, her skulle jeg bare lige teste om han kunne huske det og prøvede derfor alle tre skift. Fx synes jeg der er lige i overkanten forpotestep indimellem og han er heller ikke helt konsistent i hans indtagelse af positionerne.

• #233   9. jan 2018 Hvorfor bruger I platform til træning af stillingsskift ?
    Jeg tænker at platformen er så stor at poterne jo kan bevæge sig alligevel, kan se på din video Randi at Simbas poter tripper lidt ?

• #234   9. jan 2018 Labsen: I sin tid trænede jeg det med en aflang target til forpoterne, den kunne jeg ikke lige finde, så jeg tænkte at en relativt høj platform var det bedste jeg lige kunne hive frem i en fart smiley

• #235   9. jan 2018 #232

Jeg ved ikke om det er et problem for dig ? For min hund ville det, hvis jeg brugte klikker, imo være unfair at ikke være mere tydelig i det, der blev klikket for.
    Du klikker ind imellem når øvelsen er "færdig" - du klikker ind imellem inden den er færdig - du klikker nogle gange når benene ikke står stille i din stå - du klikker inden røven er helt nede i sit nogle gange - og i dæk klikker du, inden hunden ligger helt ned.

For mig virker det forvirrende - og hvis det bare er bevægelsen du vil rose for, ville jeg personligt klikke langt tidligere.

Det er imo ikke ret tydeligt, det du laver - men "problem" - det er jo op til dig om du synes det.

• #236   9. jan 2018 Tak for observationerne Martine.

Jeg har lige genset videoen og jeg må indrømme, at jeg ikke kan se hvor jeg klikker for tidligt?
    Der er lidt fumlen i den sidste tredjedel (sit-stå), hvor han stepper med forbenene under 1, måske 2 klik, det er vi enige i. Er det der, du synes klikkene falder før tid?

• #237   9. jan 2018 Det kommer an på hvad du klikker for ?

• #238   9. jan 2018 Jeg klikker for at han bevæger sig til ønsket position. Eller det er intentionen at klikke for det smiley

• #239   9. jan 2018 Det vil sige, at du udelukkende klikker den fordi den bevæger sig - eller hvordan mener du ?
    Altså ikke for at den kommer helt ned i sit f.eks ? Bare den bøjer ryggen og ligesom indikerer, at den er "på vej" ned ?
    Er det sådan ?

• #240   9. jan 2018 Hm, ja der er ikke gjort så meget tanke i selve træningen med i bakspejlet vil jeg sige, at jeg klikker for at hunden finder positionen og ikke for at den holder den.
    Man kan måske sige en bevægelse hunden ikke kan komme tilbage fra. Altså, jeg klikker for at hunden er på vej til at sætte sig, men ikke før hunden ikke kan vælge at stoppe i bevægelsen og gøre den til noget andet. Som hvis jeg skulle træne spring og klikkede lige idet hunden satte af i stedet for svævet. Giver det mening (eller lyder det bare som en søforklaring for dårlige klikker-skills smiley )

• #241   9. jan 2018 Næ, det gi´r da mening - alt afhængig af hvordan din hund er indlært på klikket smiley

Jeg bruger ikke klikker - af grunde som er lidt ligegyldige i denne her sammenhæng - men dengang jeg gjorde, klikkede jeg først når hunden VAR i den position jeg ville ha den i, ikke når den var på vej til at indtage den.

Men der er tusind måder at komme til Rom på ..

• #243   21. jan 2018 Så har jeg lidt video hertil. Vi har meldt os til rallydysten (uofficiel rallyprøve) d. 17. februar, med Easy i begynderklassen... Øøøøh, det var vidst lidt optimistisk!!

Hans FVF er simpelthen ikke god nok endnu.. Men vi tager stadig med og gør vores bedste smiley Her er vores forsøg på så mange øvelser som muligt i træk, uden belønning. Jeg nåede 3 "skilte", så mistede han fokus - det var dog meget kortvarigt.

Men gennem hele træningen i dag havde vi lidt fokus problemer.. Det er jo typisk unghundealderen tænker jeg smiley

Beklager at kameraet ikke har fokuseret.

https://youtu.be/JyIY_j2QdMU

Mærkelige fejl havde vi mange af smiley :D

https://youtu.be/NyDhUcWWoTU

Mere (meget kort) FVF...

https://youtu.be/iWsWqrGEmwc

Og lidt leg, jeg elsker at se hvor glad han bliver med leg smiley <3

https://youtu.be/YMXSdG9OyU8

• #245   21. jan 2018 #244 Ja det tænker jeg også - og går det helt galt til rallydysten, så må vi bare stoppe banen smiley

Normalt går jeg slet ikke så langt i vores FVF, men jeg blev nødt til lige at se, hvor "klar" han var smiley

Men kan selvfølgelig også være at bedre guffer kan gøre det? Det vil jeg klart overveje! Plejer at kører MAX belønning under opvarmning inden en konkurrence smiley

• #249   22. jan 2018 Jeg har lige set den ene video, Caroline, den med grundstillingen.
    Nu vil jeg ikke være grum ved dig, men du har to helt basale problemer.
    En hund, der keder sig og en fører, der laver et væld af signaler som hunden bliver nødt til at blive døv overfor. Dermed mindre signalfølsom.
    Den får for meget belønning for for lidt.

Der skal lige lidt mere skarphed til, hunden kan sagtens smiley

• #251   22. jan 2018 Han vil nemlig rigtig gerne træne, men du får ikke udnytter hans potentiale.
    Han har meget mere i sig end du bruger, men det kræver langt mere og bedre motivation.

Jeg synes han bliver nurset lidt han har brug for at blive hjulpet mindre og udfordret mere.

Der mangler krudt.

• #253   22. jan 2018 Tro på ham, kræv noget mere.

Til gengæld skal der leges og trækkes og skubbes og eksploderes..

Når han venter flere sekunder inden han kigger på kommando, skal han ikke belønnes.
    Han skal motiveres smiley

• #255   22. jan 2018 Kiggede din apport og imo mangler der spænding.
    Det virker som om du beder ham rigtigt pænt om han ikke nok vil tage denne her apport i munden og så kan han iøvrigt bare smide den, når han ikke gider mere.

Jeg ville køre meget mere spænding i ham - lade ham vide, at det er DIN apportbuk, ikke hans og han iøvrigt kun skal bruge den som et middel til at få sin belønning - som jeg ville lade være en bold / en bidepølse .. noget i den stil.

Du skal iøvrigt også være meget mere i ro - du slipper apportbukken og dine hænder "flagrer" ved siden af ham. Det skaber alt for meget forstyrrelse for ham og han er slet ikke så langt i øvelsen, at han kan håndtere det endnu.

Målet er, at hunden skal sidde med et roligt fast greb, stiv som en støtte og med øjenkontakt indtil "slip" lyder.

Du går for hurtigt frem efter min mening smiley

Prøv at spol til 0.25 - så kan du måske se hvad jeg mener ?

https://www.youtube.com/watch?v=Ucw_j1PbGe0&t=8s

• #256   22. jan 2018 Caroline, jeg tror ikke jeg ville sige "plads", mens han sidder og kigger væk. Tænker at plads gerne skal betyde kig op, ikke kig væk?
    Jeg tror du skal lave færre gentagelser (også i plads), og så tænker jeg gerne der må komme lidt mere krudt og energi ind i træningen smiley Han blev totalt GLAD i låget da du legede med ham - mere af det smiley

I er ret langt med apporten synes jeg!! Jeg er lidt misundelig smiley

• #257   22. jan 2018 #255 Hvordan starter du på apporten? Tænker der kommer noget før din video, hvor han jo sidder med den rigtig fint?

• #258   22. jan 2018 At jeg giver ham den i munden og siger at han skal holde den fast smiley

Jeg lærer ham ikke "glæde" ved apportbukken - jeg lærer ham, at det er et middel til at få det, han vil have, men at han omvendt ikke får noget, hvis han spytter apportbukken ud først.

Dette to-bold system, har jeg indlært ham fra han var helt lille - apportbukken kom først i spil da han var omkring 1½ år.

• #259   22. jan 2018 Og grunden til dette er at der ellers ikke er det store incitament for at skynde sig ind med apportbukken - hvis hunden alligevel får opfyldt et driftmål ved at spæne ud og hente den.
    Hvor tit ser man ikke også, at hunden er hurtig ud, men lang tid om at komme ind igen ?

Min hund har lært, at jeg smider en 10-krone til ham - men jeg har en 100-krone seddel som han kan få når han kommer tilbage med 10´eren ...
    Ja, det er i overført betydning, men håber du forstår smiley

• #260   22. jan 2018 Uh, hvor der sker mange ting i apporttræningen.
    Hvad er det der med at du trækker ham mod dig, når han har apporten?
    Det skaber en bunke uro.

Husk at blokere for fejl.

• #264   22. jan 2018 Endnu en video fra mig smiley Den er dog klippet meget, fordi jeg bare ville se, hvor langt vi var i forhold til færdighedsprøve 1 smiley

Jeg øver mig pt. i at være mere passiv. Synes det går ret godt, jeg har ikke tydelige, kæmpe armbevægelser mere smiley

https://youtu.be/TO1FROVkOVg

• #265   22. jan 2018 Caroline, lige nu skaber det ihvertfald det stik modsatte smiley

Hvis du får skiftet driftmål og får høj motivation på det, så vil hans spænding stige og spændingen får hunden til at klemme sammen.

• #266   22. jan 2018 Hvor er hun sød, Milla smiley

• #269   25. jan 2018 Dejligt at se noget mere spunk smiley
    Der er lige tre ting, der faldt mig i øjnene.
    1. Der er stort set ingen jagt i jeres leg - der kan komme endnu mere motivation, hvis legetøjet ikke er en foræring.
    2. Og helt omvendt - han vinder den aldrig og det sætter begrænsning på, hvor hvor meget han vil arbejde for den. Så lad ham vinde når han trækker godt.
    Når du decideret laver motivationsleg som her, skal han vinde de fleste gange.
    3. Du holder meget ofte en lille kunstpause når han har udført øvelsen. Når du bruger det som motivationopbyggende og spændingsopbyggende skal klikket falde på mikrosekundet. Ikke tre sekunder after the fact.
    Det bygger du på senere - gevinsten er spændingen der opstår når hunden forventer belønningen

• #270   25. jan 2018 Fed lille hund - langt bedre end de foregående videoer.

Jeg ville så hjælpe ham med et ord for når han gør det forkert. Du venter ligesom, og så er han lidt i "limbo" og ved ikke helt. Der ville jeg sige a-a, bare blidt, og så starte øvelsen forfra - ikke at han kan rette ind og lave øvelsen alligevel - den er bare tabt for ham - og han må starte forfra igen.

Så er jeg lidt i tvivl - og tænker at hunden så nok også er det - på hvad det er du træner ? Er det hastighed i øvelserne ? For så klikker du "forkert".
    Jeg ville med ham der, klikke i sekundet han udfører øvelsen - altså "sit" - røven i sæddet - "fri" ... og så, når han bliver mere sikker i øvelserne kan du bygge tid på.

En anden ting - nu virker det ikke udfra videoen som om han er en hund, der bygger sig voldsomt op i spænding, men ellers vil jeg sige, at bold / bideting er no-go i sitøvelsen. Du kan komme ud for at hunden "går i spænding" og ikke får bagenden helt ned - at den måske bare står og bliver stiv, eller at den går ned bagtil, men aldrig kommer helt ned i græsset med numsen.
    Han ser på ingen måde sådan ud nu - men lov mig at du er opmærksom på det og hvis han viser de tendenser, så fjern dit legetøj og brug guf istedet - om ikke andet for en periode.

• #272   25. jan 2018 Hvis det handler om at han skal udføre kommandoen pronto, så er sikkerheden i øvelsen sekundær - så skal der bare fuld skrue på, belønning lynhurtigt.

Sejrsrunden er en del af byttedriften, den såkaldte bærefase. Det er ikke selvbelønning, det er en del af det motivationsopbyggende. En del, der skaber ro i potten.
    Hvis han ikke kommer tilbage ret hurtigt når han tager sejrsrunder, er der god grund til at arbejde med jeres leg. Han skulle gerne tigge og bede dig om mere - ikke løbe for sig selv.
    Det skal klart trænes - en line kan være en god start. Mere leg, når ham kommer ind så han får jackpot for at komme til dig.
    Bare for en god ordens skyld - bærefasen kan også foregå i ro, men hunden skal have lov til at vinde og at bære.

• #273   25. jan 2018 Mht. sejrsrunderne, så kan det sagtens forbedres, så han ikke tager 10, Caroline smiley

I starten havde jeg store problemer med, at når Nicki først havde sin bold, så ville hun ikke tættere på mig end max. 5 meter. Det vi gjorde en hel masse var, at jeg havde to bolde, og så skulle hun bare slippe den hun havde i munden, så kastede jeg den anden. Det har dog lært hende at "aflevere" til jord, så det gør det lidt sværere mht. apporten, tror jeg.

Det var én øvelse.. Sideløbende med det, så havde jeg snor på hende og halede hende ind efter et par sejrsrunder, og så legede vi trækkeleg - hun vandt, sejrsrunder, hale ind, trækkeleg - igen og igen smiley

Pludselig begyndte hun bare at søge mig selv med sine bolde - og hun gør det ENDNU mere efter vi har fået hund nr. 2. Nu er det at lege med mig jo blevet en ressource, som hun gerne vil have smiley

Hun slipper ikke bolden prompte hos mig, men det er blevet MEGET bedre fra førhen, hvor hun ikke ville komme for tæt på.

Med Easy der har jeg simpelthen lært ham at vi leger kun, hvis han kommer til min hånd - så jeg sætter en flad hånd ud i luften, og så kommer han styrtende med legetøjet og laver snudetarget med legetøjet i munden. Det virker rigtig godt for ham, fordi hans favoritleg er trækkeleg. Nickis favoritleg er kasteleg smiley

Mht. sidste metode, så skal du bare forberede dig på en hund der HAMRER hele snudeskaftet ind i diverse kropsdele, med et eller andet tilfældigt han har fundet, og synes vi skal lege med (inkl. f.eks. et mini stykke pap, hvor man ikke engang kan få fat, fordi det hele er inde i munden) smiley :D

Nickis metode til at opfodre til leg er lidt mere beskeden - det indbærer som regl en pind smidt på jorden, og to øjne der kigger skiftesvis på dig og pinden - og så lidt piveri, hvis man ikke "lytter" til hendes opfordring, men det er nok mere racen smiley

• #279   25. jan 2018 #277 Der er for meget lokning til min smag, men jeg er absolut ikke ekspert, så vil ikke gøre mig klog på, om det i virkeligheden giver en rigtig flot FVF i sidste ende smiley

Men NUTTETHED er der i hvert fald massere af smiley

• #281   25. jan 2018 Det ser rigtigt fint ud smiley

Nu kan jeg ikke høre dig - af naturlige årsager - men den måde jeg gjorde det på, da jeg indlærte min nuværende, var at jeg var "kedelig" imellem øvelserne, FVF, og at han selv skulle opsøge mig for at få mig igang.

Når vi så gik FVF var der max ros, max lokning - men altså, når jeg gav ham guffen tilsidst, blev jeg kedelig og gik bare fra ham.

Det har indtil videre givet et ret godt resultat smiley

iøvrigt - FUCK han er kær smiley

• #283   25. jan 2018 Her Emma - første gang overhovedet jeg gik FVF med min hvalp. Bemærk, at han starter mig - ikke omvendt smiley

https://www.youtube.com/watch?v=59WA7D3EohE

• #285   25. jan 2018 1 måned senere smiley

https://www.youtube.com/watch?v=mpWpqhRyRmU

• #288   25. jan 2018 BC´er kan jo virkelig gi den gas i FVF, så det kommer han da til smiley

• #291   25. jan 2018 #290

Det var pænt sagt, Caroline smiley

• #293   25. jan 2018 Her er Easys opstart på FVF - jeg er startet med simpelthen bare at skabe kontakt og så begynde at gå, og klikke for at han går med.

Han er 14 uger her - vi kom sent i gang med FVF, fordi jeg var SÅ usikker på, hvordan jeg skulle starte ham op, og havde svært ved at finde et kompetent træningssted før han var 16-17 uger (så vidt jeg husker) smiley

https://youtu.be/yPLTpXE6zlg

Her er fremskridtet så, nu hvor han er 8½ måned og lidt teenager-forstyrret smiley Jeg kan på videoen se, at jeg bør gå lidt hurtigere smiley

https://www.youtube.com/watch?v=JyIY_j2QdMU

• #294   25. jan 2018 Hehe, det kan godt være du ikke er fan af lokning, men Easy går på din hånd smiley
    Jeg tror hun bliver ret forvirret, hvis du fjerner den fra det stationære sted, du placerer den.

I det hele taget virker du lidt anstrengt i din gang, det forekommer mig at du følger hunden mere end omvendt. Det ser man i øvrigt også i den første video - du venter på hunden smiley

• #295   26. jan 2018 CH først, Easy er en han smiley

Jeg er ved at afkode at han går på min hånd, for det var ikke meningen. Jeg har godt lagt mærke til det smiley

Han bliver ikke forvirret over at hånden fjernes - men han går ikke lige så pænt, når hånden fjernes smiley

Jeg har ikke noget i mod lokning som sådan - bruger det en del til Nicki - men jeg er begyndt at gå lidt væk fra det der godbid-foran-snuden-følg-hånden - eller, jeg forsøger at gå væk fra det smiley

• #296   26. jan 2018 Synes du min gang virker anstrengt i video nr. 2? Fordi sådan går jeg bare smiley

I video 1 følger jeg ham lidt for meget, det er jeg enig i smiley

• #297   26. jan 2018 Din overkrop er drejet let mod hunden og du kigger skråt nedad. Og så sidder hænderne på maven.
    Jeg er ret sikker på at du ikke går sådan, når der ikke er en hund ved din side smiley
    Prøv at ret dig op og gå som om hunden ikke er der. Det giver ofte en flottere FvF

• #298   26. jan 2018 Ah okay - ja, det har så ikke noget at gøre med, hvordan han går, det har noget at gøre med, at jeg gerne vil se, hvordan hunden går hele tiden smiley

Jeg synes det er SÅ svært at gå, uden at kigge på hunden - jeg gør det samme med Nicki, selvom hun udemærket kan sin FVF smiley

• #299   26. jan 2018 Du er en af mange smiley
    Det er ærgerligt, for hunden spiller ofte meget mere hvis føreren går naturligt og afslappet.

Spejle og hjælpere er svaret - og massiv omlægning af vaner.
    Hunden må nogle gange også omkodes, de bliver hurtigt afhængige af alle de signaler.

• #300   26. jan 2018 Jeg har ikke noget i mod lokning som sådan - bruger det en del til Nicki - men jeg er begyndt at gå lidt væk fra det der godbid-foran-snuden-følg-hånden - eller, jeg forsøger at gå væk fra det

Hvordan ?

• #301   26. jan 2018 #300 Hvordan jeg forsøger at gå væk fra det eller hvad? smiley

• #302   26. jan 2018 Jep - hvordan arbejder du dig væk fra hånden på snuden ?

• #303   26. jan 2018 Ahh, jeg forsøger at sætte hunden op til at lave en given øvelse, uden hånden - f.eks. med FVF har jeg givet godbidder og så bare gået - hunden følger jo så efter, fordi den gerne vil have flere godbidder. Klik - beløn og så har jeg arbejdet videre med det.

Sidenløbende har jeg også trænet det at sidde på plads, så han havde en idé om, hvad jeg ville have.

Jeg bruger stadig lokning som guide nogle gange - men forsøger at løse situationen på andre måder...

Twist (hund drejer rundt om sig selv) er f.eks. indlært på at vi gik ud, mens nogle børn legede på legepladsen. Stiller mig så hunden står med siden til - hund kigger derover, klik - og så belønning på modsatte side.

På den måde lærte Easy twist - han kigger selvfølgelig ikke væk mere for at lave twisten smiley

Sådan prøver jeg at sætte situationer op, så jeg får noget i den stil med adfærden jeg vil have.

Tror ikke det helt er fri-shaping, men det er noget i den dur smiley

Sådan et hjemmelavet mix af shaping og lokning nogle gange smiley

Min oplevelse indtil videre er at mine hunde får større selvsikkerhed i øvelserne, end da jeg kun lokkede smiley

• #304   26. jan 2018 Sikkerheden hunden har ligger virkelig meget i de kropssignaler, du sender.
    Den føres rundt præcis som var der en godbid på næsen.

• #305   26. jan 2018 Det er ikke min opfattelse, i og med vi også træner med armen langs siden smiley

• #306   26. jan 2018 Det er jo kun muligt at kommentere på det, videoerne viser smiley
    Og der bliver hunden ført af hånden smiley

• #307   26. jan 2018 Som jeg ser din hund, er han enormt meget i tvivl om hvilken position han skal være i - altså udfra videoen.

Jeg ser også en hund, der bliver semi-guidet af en hånd, som omvendt ikke er en stor hjælp for ham - han bliver lidt forvirret, som jeg ser ham.

Hvis du vil "fjerne hånden" er du nødt til at gøre det i et tempo, så han kan følge med.

Nu kan du få MIN måde - og for ikke at komme til at træde folk over tæerne, er jeg klar over, at jeg ikke er noget orakel eller en der ved alt meget bedre end alle andre. Det er bare en forklaring på hvordan jeg har gjort - og selvom jeg ikke har været til nogen prøve endnu og kan sætte "points bag mine ord", så har jeg en hund, der er meget sikker i sin position, uden brug af guidning.

Jeg gjorde det, da jeg gik fra 100% hånd på snude, at jeg når jeg gik med ham og han gik fint, var koncentreret, i den rette drift og glad - at jeg lige lynhurtigt løftede hånden op og ned igen.
    Sådan så snuden lige var "fri" fra hånden et splitsekund og inden hunden (måske) når at fejle, var hånden tilbage igen.
    Jeg er enormt verbal når jeg indlærer, så der var naturligvis max verbal ros, når min hånd kom ned igen.
    Men det er HURTIGT - vi taler ikke flere skridt, knap nok et enkelt smiley

Efterhånden, når hunden bliver sikker på at den skal holde positionen, lægger man tid på hånden op - og tager lidt verbal ros fra.

Det, der her er vigtigt, som i al anden indlæring, er at hunden ikke på noget tidpunkt bliver i tvivl - derfor de enormt korte / hurtige sekvenser.

Det er ihvertfald min måde smiley

• #308   26. jan 2018 Jeg synes ikke han bliver ført rundt af en hånd på samme måde som Emmas hvalp.

Blev han ført rundt af en hånd kunne jeg ikke bede ham twiste, bakke eller lave tyskervending undervejs uden at rykke hånden og det kan jeg godt smiley

Så selvom han måske bruger hånden som en eller anden form for hjælp, så er det i hvert fald ikke i samme grad som hvis jeg gik med en godbid foran næsen og trak ham rundt - for så ville jeg ikke kunne få ham til at twiste mens hånden stadig trak ligeud smiley

• #309   26. jan 2018 Fino, Milla, du kan jo bruge feedback'en eller lade være...

Martine, jeg har set den metode blive brugt en del gange og jeg må medgive at den er god - den holder hunden præcis i positionen

• #310   26. jan 2018 Martine: Hmm, jeg kan slet ikke se at han er i tvivl om, hvor han skal være, men det kan da godt være det forholder sig sådan - jeg er ikke specielt erfaren i indlæring af fvf.. Det er faktisk første gang jeg gør det smiley

Jeg synes han gør det skidegodt i videoen smiley Jeg synes han går flot, det eneste "ups" er da han vil snuse til noget på jorden.

I videoen presser jeg ham mere end jeg normalt gør - jeg ville se, hvor langt vi var i forhold til at gå en hel rallybane uden belønning. Normalt ville jeg nok have belønnet 2-3 gange mere end i videoen smiley

Så bare det at han går så fint i så lang tid er skidegodt gået for hans niveau (synes jeg). Vi har ikke rigtig fået trænet fvf siden november pga. lungeormen, så det er med lige at finde rytmen igen smiley

• #311   26. jan 2018 #310

Jamen så må det jo være mig, der ser forkert.

Go vind med din fortsatte træning smiley

• #312   26. jan 2018 Det siger jeg bestemt ikke - du kan sagtens have ret. Jeg har bare svært ved selv at se han ser usikker ud, og når jeg ikke selv kan se fejlen, er det jo svært at rette smiley

• #313   26. jan 2018 Nej nej !!!
    Jeg siger ikke at HAN er usikker, slet ikke.

Jeg siger at han er usikker / i tvivl om hvor hans position skal være - som JEG ser det ud fra det video, du har lagt ind.

Jeg synes blot at det ser ud som om, at du har "sprunget et par led over" og er gået lidt for hurtigt frem med ham.

Men "usikker" nej nej smiley

• #314   26. jan 2018 Lige i den video har jeg nok også sprunget et par led over. Jeg presser ham i forhold til hvor langt vi er, hvis det giver mening?

Har i et ambitiøst øjeblik tilmeldt os rallydysten (uofficiel konkurrence) her d. 17. smiley

Jeg har heldigvis jo altid muligheden for at gå ud af banen, hvis han ikke er klar. Vil ikke lave dårlig kodning.

Jeg vil gerne smide en video op i næste uge, af hvordan vores FVF træning normalvis er - kan også forsøge at huske at have armen langs siden. smiley

• #317   26. jan 2018 #315 Ja, I know, det var mere for at beskrive metoden smiley Jeg har mødt hunde der stadig går FVF sådan, selvom de er voksne - de er dog ikke nær så begejstrede smiley

Synes bare ikke at Easy også går sådan smiley

Men vi må øve os mere på armene langs siden. Kan være jeg skal prøve at have legetøjet under armen i en periode - det havde jeg med Nicki, da vi købte hende, og så var armen også ned langs siden smiley

• #320   27. jan 2018 #319 Jeg havde samme problem med Easy i starten, ja. Han fattede ikke, hvorfor jeg dog smed den smiley

Jeg håber CH kommer på banen - hun kan bedre forklare det end jeg - men du skal køre drift på legetøjet. Legetøjet har pt. ikke nok drift til at du kan kaste det og hun vil hente det.

Du kører drift på ved at lade hende jagte det.. CH har på et tidspunkt lagt videoer op til mig af det - gå ind på hendes profil, under videoer og så hedder de "Til Milla". Den med Bellen viser bedst hvordan jeg (forsøger) at gøre det, men det er jo en teknik man lige skal lære, og jeg er i hvert fald ikke færdig med at lære det smiley

Nicki har så meget drift på sin bold - og oveni købet ELSKER hun kasteleg - så hun tripper for at jeg kaster den, hun ELSKER det.

Easy henter gerne legetøjet nu, men han drøøøner tilbage for at lege trækkeleg. For ham er det ikke lige så meget belønning at den bliver kastet, som at jeg leger med ham - for Nicki er det omvendt smiley

• #321   7. feb 2018 Så har jeg fået øvet en lille bitte smule, at få armen ned langs siden, i stedet for at have den på maven smiley Jeg har forsøgt at gå lidt hurtigere, så han skal følge med mig og ikke omvendt, men synes stadig jeg har tendens til at gå lidt skævt, når jeg filmer (det føles ikke sådan, når jeg går) smiley

Jeg tror overhovedet ikke vi bliver klar til rally d. 17. men nu må vi se, hvordan det går smiley

https://youtu.be/7vR7iGtQf30

• #323   7. feb 2018 Det er helt vildt mærkeligt, jeg føler nemlig jeg går helt normalt! Kan være jeg lige skal filme min gang uden hund en dag smiley

Og ja det med at kigge frem er mega svært - jeg vil jo helst gerne belønne når han går pænest smiley

• #325   7. feb 2018 Jeg smider lige en video ind af mig med Nicki senere, så må I meget gerne sige om I ser det samme med hende smiley

• #327   7. feb 2018 Mht schæferen og fvf.

Uden at kommentere på det hele, vil jeg blot sige at du har lært ham at NU leger vi og har det sjovt - NU stopper vi og får det kedeligt (fvf) og din hund bærer tydeligt præg af det.
    Han r..keder sig, er usikker på hvad han skal og går og putter sig.
    Det er ikke noget, der bliver bedre med træning - det er din træning, der skal lægges om.

• #330   7. feb 2018 Det gør jeg da.
    Lav festen når I går fvf - ikke når I er færdige.
    Som det er nu får han kun noget ud af pauserne - ikke imens han arbejder.

Du er gået for hurtigt frem og han er slet ikke så langt, som du forventer af ham.

Du skal hjælpe / guide ham langt mere - og vent med dine vendinger, indtil han kan gå ligeud.

• #333   7. feb 2018 Martine, må jeg spørge, om du synes Easys FVF er bedre på den video fra i dag video end sidste?

• #334   7. feb 2018 Caroline & Lens, synes I jeg går på samme måde med Nicki?

https://youtu.be/Uxj6LiBihj4

• #335   7. feb 2018 #331

Så ville jeg starte forfra og lære ham at gå på guffer.
    Nu ved jeg ikke hvad det er du træner, så det er jo også lidt op til det program du har valgt iøvrigt.

• #339   7. feb 2018 Magnus: Træner du et bestemt program?
    FVF: Jeg synes det ser ud som om din hund kunne have gavn af en bedre bagpartskontrol, hans venstrevending er lidt langsom og upræcis. Bagpartskontrollen kan du få ved fx elefantøvelsen.
    Jeg vil gerne have min hund til at gå tættere end din gør, men det kommer an på programmet. Jeg plejer faktisk at gøre det omvendte af Martine, nemlig træne vendinger, baglæns- og sidelæns (væk fra hunden) meget, før jeg sætter flere ligeud skridt sammen. Men jeg er sikker på at begge dele kan fungere.
    Jeg er enig med Martine i at det ikke kommer af sig selv ved bare at træne det mere, du skal LÆRE ham det ved at bryde øvelsen ned til mindre dele og træne dem for sig (fx vendinger for sig).
    Jeg ville nok også forsøge at belønne ham i positionen i en periode, for så kan du belønne for det samme mange gange og demed gøre ham mere sikker i positionen. Det gøres lettest med godbidder, da de fleste hunde har det med at forlade positionen med et legetøj. Giver det mening?
    Og det skuldersving du laver når han skal ind i plads, det bliver du nok nød til at arbejde lidt med (igen afhængigt af hvilket program du træner til, men jeg tænkerikke deterrally, som umiddelbart er det eneste jeg kender til med tilladt skuldersving) smiley

• #340   7. feb 2018 Milla du går helt anderledes med Nicki.
    Med Easy tøver og venter du ligesom lidt i de første skridt, sikkert fordi du ikke er helt så sikker på om han følger med.
    Måske kan du ændre det ved at gå små kort skridt-stop og belønne hver gang han er med og ingen belønning for forsinket reaktion. Derudover er et spejl et must have til FVF træning.

• #341   7. feb 2018 #326 Til min smag, så vil jeg gerne have mere energi ind i FVF. Jeg vil gerne kunne se, at hunden bare synes det er den FEDESTE øvelse i hele verdenen!

Så jeg tror jeg ville opbygge noget mere spænding i øvelsen og endnu vildere leg.. Hvis du kigger på mine to videoer, er jeg meget mere engageret i legen hos Easy, end jeg er hos Nicki. Han er yngre, og foretrækker trækkeleg - men han HAR heller ikke lige så meget drift som en brugsschæfer, derfor må jeg lige køre ham lidt mere op i gear. Det ville jeg helt klart også gøre med din hund.. smiley

Jeg synes det er mega svært at lege med sin hund - jeg lærer stadig rigtig meget, prøver mig frem.. Nicki foretrækker kastelege, synes det er det fedeste i verdenen. Easy foretrækker trækkelege, synes det er det fedeste i verdenen. Find ud af, hvad din hund bedst kan lide, og så gejl den op!

Få massere af energi ind i øvelsen! smiley

• #342   7. feb 2018 Jeg tror måske også min arm påvirker min balance lidt. Når jeg går med Nicki "svinger" jeg venstre arm, for at skabe balance, det gør jeg ikke med Easy..

Jeg må prøve at arbejde videre og filme igen smiley

• #345   13. feb 2018 Det ser godt ud Emma - han er en fin lille fister smiley

• #346   13. feb 2018 Åh hvor er han sød! Elsker at legetøjet næsten er dobbelt så stort som hans hoved smiley

Det eneste lille bitte smule kritik jeg kan finde på, er at du går en lille smule mod ham, når du går "ligeud". Jeg gør det selv (værre end du gør), så tænkte bare du måske ikke vidste det. Hvis du er opmærksom på det kan det være du ikke får en herre dårlig vane, ligesom jeg har fået smiley

Det kan selvfølgelig også bare være resultat i at du lige nu går foroverbøjet, og så går det jo væk af sig selv smiley Det er ikke særlig meget du gør det, jeg havde ikke lagt mærke til det, hvis det ikke var et problem jeg selv har smiley

• #347   13. feb 2018 Jer der træner fri-ved-fod som ved Enzo, træner I også positionstræning ved siden af den sammenhængende fri-ved-fod?

Altså hvor hunden selv skal finde ind i positionen efter 1-2 skridt, eller er jeres oplevelse at med denne metode, så placerer hunden sig også hvor den skal når belønningen udfases?

• #349   13. feb 2018 #347

Min hund bliver guidet i ALT hvad den laver i lydighed - den skal aldrig selv gætte hvad jeg vil have den til - det viser jeg den hele vejen.

Det er nemmest for hunden - og giver det bedste resultat efter min erfaring.

• #350   13. feb 2018 Martine,

Okay, tak for svar smiley

Så din oplevelse er at når din hånd udfases, så går hund præcis i den position du gerne vil have den?

• #351   13. feb 2018 #350

Hvis jeg udfaser den i et tempo, der giver mening for hunden så ja.

Jeg har så også brugt en "pind" til hjælp til at hunden ikke begyndte at gå for langt fremme - som er et problem jeg har haft med en del af mine tidligere hunde - og det i kombination har gjort, at ham jeg har pt holder en perfekt position.

Han er jo aldrig blevet rettet - kun guidet - og det giver mening for ham at gå hvor han går. Han har aldrig lært andet jo.

• #352   13. feb 2018 #351

Tak for din uddybning smiley

• #356   6. mar 2018 Jeg indlærte det da Sam var 9 måneder gammel, kun forbi vi fik en challenge til det smiley

Jeg startede med at lærer ham at tage noget i munden, derefter holde det i længere tid, hvorefter han så selv skulle samle genstanden op fra gulvet og tilsidst kaste genstanden ud hvor han skal komme retur med den.

Jeg startede med noget jeg vidste han gerne ville have i munden, pels eller sokker med knuder på.

• #357   6. mar 2018 #355 Jeg begyndte så småt da han var 4-5 mdr. gammel, tror jeg. Jeg har dog slacket ret meget, vi er ikke nået specielt langt smiley :D

Jeg indlærer via. baglænskædning hos Easy - og gennem leg hos Nicki. Jeg kan ikke få Nicki til at tage den ordentligt via. baglænskædning, så jeg prøver mig sådan lidt frem..

Med Easy virker det ret godt at gå "lige efter bogen". Han har lært snudetarget på hånd, så det overførte jeg først på apporten. Altså klik for:
    Hurtigt dut
    Vedvarende dut/snudetarget
    Åbne munden
    Vedvarende apport i munden (uden vægt)
    ... fortsættelse følger. Vi er ikke kommet længere smiley

• #359   6. mar 2018 Jeg starter tidligt med apport, tror kun Freddy var 9-10 uger, men han havde øvelsen forprogrammeret (labrador).
    Jeg har ikke god erfaring med at shape det at gribe apporten. Hvis ikke hunden vil gribe en genstand uden shaping, så ville jeg finde en anden genstand. Jeg har trænet med mange racer og til min terrier måtte jeg starte med tyggeben som apport (efter en forfejlet træning af shapet hold, der i stedet endte med at hunden tog genstanden og kastede hovedet bagover mens hun slap. Det resulterede i at man enten fik apporten i hovedet eller den landede på hendes ryg eller bag hende smiley ).
    Jeg starter med bytteleg, hvor hunden skal lege med det legetøj jeg leger med og bytte. Langsomt begynder jeg at kaste det ene legetøj og det skal så afleveres til hånd inden man kan lege med det andet. Når hunden kan gribe og bytte, træner jeg de andre dele seperat: saml op, hold fast, find position med apport osv inden jeg baglænskæder det hele sammen.
    Så jeg leger og baglænskæder samtidig.

• #365   10. mar 2018 Det ser rigtigt fint ud, Emma - han er glad, han er på .. det har du gjort godt smiley

• #369   20. mar 2018 Hold op hvor er han nuttet smiley jeg fik lige set din target video. Hvad er grunden til, at du kalder ham af? Jeg har lært Atlas, at han skal fastholde target, og så går jeg til ham med belønningen.

Kommentér på:
Træningsvideotråden

Annonce