Gode råd til indkald af "veldøv" hvalp Gode råd til indkald af "veldøv" hvalp
Jeg er ved at forberede mig på at få hvalp, og vil gerne være så klar som mulig.
Vi skal have en kareler, og som nogle måske ved, er det ikke just den letteste race i verden. Det er en über selvstændig hund der er avlet til jagt, og vi plejer at sige: Når først næsen slår til, slår alt andet fra!
Vores gamle kareler tæve var da heller ikke nogen undtagelse, men jeg overtog hende også som knap 2 års, hvor jeg var hjem nr. 8, så efter få mislykkedes forsøg med hundetræning affandt jeg mig med at hun altid skulle have snor på - også i lukkede hundeskove (hvilket desværre gav nogle triste kommentarer og blikke).
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vores nye hvalp ville lære indkald - Hvis ikke til UG (er nok at strække den) så ihf. godt nok til at kunne lade hende løbe løs i en lukket hundeskov til hundeleg mm. - Det giver altså bare noget mere frihed til bevægelse og stimulans, end når man skal longere sin hund på en 8 meter volte.
Derfor søger jeg gode råd til indkald af de mere veldøve typer hunde, og meget gerne fra folk med erfaringer med disse meget selvstændige "jeg-kan-ikke-høøøre-diiig" racer
Vi vil selvfølgelig gå til hvalpetræning og træne hjemme, men råd fra folk med erfaring er som regel de bedste.
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.480
Godbidder er altid gode, men vores gamle tæve vægtede dem mod frihed, og friheden vandt 99% af gangene - Selv hvis godbidderne var røde pølser.
For at give et indtryk af racen: Når vi slap Fifi løs med andre hunde i et ridehus (selv til hundeleg med rigtig mange hunde), så brugte hun 2-5 minutter på at hilse på hver og én, og dernæst søgte hun mod barrieren og ledte systematisk efter en udgang så hun kunne komme på eventyr.
Og det er en meget almen adfærd for racen, hvorfor den kan være så forbandet at træne indkald med
Når vi trænede indkald til hundetræning stormede hun lige hen imod mig, og susede lige forbi - Lige til en tegnefilm hvor jeg sad jublende lykkelig de første 3 sekunder, og dernæst kiggede længselsfuldt efter min hund der blev mindre og mindre, med tårer i øjnene.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
Jeg kan varmt anbefale råt kød af bla hest og krondyr/Hjort, det vil de fleste hunde stå på hovedet for.
Det giver også ofte en større effektivt at servere det i en bøtte, hvor hunden selv tager fra bøtten(mere end en lille bitte godbid), frem for at man giver dem en godbid. Om ikke andet så veksel mellem hvad du gør.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 519 Svar: 12.472
Jo, træn, træn, træn indkaldet fra de er 8 uger.
Beløn massivt for at komme på indkald HELE hundens liv.
Lær hunden at lege med dig, så du kan lave en masse "return to sender" på både godbidder og legetøj.
Træn i "sikre" omgivelser, så meget som muligt, for jo mere succes du får, jo større er succes-chancen fremadrettet.
Tag evt. et "stop jagten"-kursus, hvor du får trænet dine og hundens reaktioner på duer, kaniner mv. under fuldstændig trygge og kontrollerede forhold.
MEN - selv når du har gjort det her, så er det hele individ-baseret. Den her type hunde, der er altså bare nogle af dem, som har så meget instinkt ift. jagt, at selv ikke den mest intensive træning nogensinde for alvor kan opveje det.
Jeg har kendt en del karelere, for de har været noget mere populære for år tilbage, og en overgang havde vi faktisk ret mange på Amager.
Så vidt jeg husker, var der kun én af dem, der blev så stabil, at den kunne gå løs, og det var stadig kun på de områder, hvor man var helt sikker på, at der hverken var vildt eller dyr på fold.
jun 2009
Følger: 232 Følgere: 99 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 94 Svar: 3.098
dec 2006
Og ja, det er nemlig en tissesvær race på dét punkt (og så mange andre punkter, fordi de er lynenede intelligente). Deres tankegang går lidt på "Hvad får jeg ud af det her?". Det sidste halve år af vores gamle Fifis liv, kunne hun gå løs i gårdspladsen. Det kom sig lidt af, at jeg begyndte at lade døren stå fra bilen og lade hende løbe ind selv, og senere parkerede vi længere og længere væk, og så prøvede vi en dag at tage hende med ud, og da vi kaldte kom hun - Ganske ud af det blå - Uden træning og uden godbidder.
Men ja, "røde pølser" var mere fordi folk altid bruger "lyd som en rød pølse" overfor deres hund. Har dog prøvet dem, og det virkede slet slet ikke.
Rådt kød har vi dog ikke prøvet endnu, så det kunne selvfølgelig være en rigtig god idé.
Ligeledes klikkertræning - Har aldrig gjort i det, men kunne rigtig godt tænke mig at komme igang.
Vi bor på landet, så sanserne kommer alvorligt på en prøve, og haven bliver vores primære træningssted, så det skal nok blive godt
dec 2006
Jep, det er nemlig super flot hund
Og det bedste sted de pynter er på sprit nye hvide tæpper, på sprit nye hvide senge (og generelt steder hvor de kan farve hvid til sort, eller sort til hvid)
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Min erfaring med de selvstændige racer (bullmastiff og pekingeser) er masser af ros og lækre godbider er vejen frem.
Træning i små doser, fra starten af, og så tænker jeg også at det er enormt vigtigt at arbejde på en god, positiv og tæt relation. Mange af de selvstændige hundetyper, har tendens til at være énmandshunde. Det kan "udnyttes" til en virkelig tæt relation mellem hund og ejer.
Pøj, pøj med projektet
Gode råd til indkald af "veldøv" hvalp