670 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Gør hvad skal vi gøre? Gør hvad skal vi gøre?

Hej alle smiley

I søndags fik min kæreste jeg vores dejlige hvalp, Ellie hjem. Det hele er egentligt gået meget godt, vi har dog et lille problem, hvor vi er lidt uenige om hvad den bedste løsning ville være smiley
Problemet består i at Ellie nogengange kan finde på at gø, ret meget, og vi kan ikke helt finde grunden til det. Hun kan fx sætte sig midt i stuen og begynde at gø ud i luften eller kigge på en af os og gø. Vi har indtil videre tænkt at det måske kunne være fordi hun søgte opmærksomhed?
Hun gør ikke når der er nogen der går forbi udenfor eller nogen der banker på døren eller lign. Det er ikke fordi hun skal tisse, da hun også gør det når vi lige har været ude og tisse.
Vi vil gerne have hende til at stoppe med det smiley
Vi er dog lidt uenige om hvorvidt den bedste løsning på problemet er at skælde hende ud ved at sige 'nej!' Eller ignorer hende? Og selvfølgelig i begge tilfælde rose hende for ønsket adfærd smiley

Indtil videre har vi sagt 'nej!' Og rost hende når hun fx er gået hen og ligge sig, lege med noget legetøj eller lign. (Dette gør vi også ellers)

Hvad vil I mene er den bedste løsning? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gør hvad skal vi gøre?
  • #1   2. maj 2017 At aflede hende smiley

• #2   2. maj 2017 Har i indlært nej? for ellers er det jo bare et ord i siger og nogle sure mennesker for en lille hvalp smiley

Ellers tænker jeg begge metoder er gangbare....jeg ville dog selv vælge at ignorere... hunde gør hvad der kan betale sig. Og når det først glider ind at man får opmærksomhed ved at være stille...så er det slut smiley

• #3   2. maj 2017 Altså med legetøj, godbidder eller sådan noget? smiley

• #4   2. maj 2017 Hun har lært nej ved opdrætter, så det forstår hun smiley
    Men tak for svar smiley

• #5   2. maj 2017 får hun brugt næsen ordenligt?

• #6   2. maj 2017 Det håber jeg smiley i dag har jeg fx gemt godbidder rundt omkring, og hendes morgenmad gemte jeg nogle i et viskestykke smiley
    Og tænker vi gentager succesen med viskestykket igen smiley

• #7   2. maj 2017 Med så ung en hvalp, ville jeg være meget varsom med at korrigere med negative indtryk. Det er højst usandsynligt at hvalpen allerede kan et nej (jeg antager den er de 8uger, hvalpe som regel er, når de forlader opdrætter), og derfor reagerer den nok nærmere på den negative tone i jeres "nej" end på selve kommandoen.

Jeg ville i stedet aflede, som det allerede er nævnt.

• #8   2. maj 2017 A-S tak for svar smiley hun er 12 uger, men der gælder nok stadig det samme smiley vi vil prøve med at aflede hende smiley

• #9   2. maj 2017 afled - find på noget som er mere interessant og sjovt end at gø.

• #10   2. maj 2017 Jegtænker ignorer og ros når hunden tier stille af sig selv.

• #12   2. maj 2017 Husk at gøen kan være selvbelønnende adfærd, så hold øje med hvilken gevinst hunden får af adfærden.
    Er det selvbelønnende hjælper det ikke at ignorere.

• #13   2. maj 2017 Uhh det er lidt svært at finde ud af hvad man skal gøre smiley

• #14   2. maj 2017 Atlas gøede også rigtig meget, da han var lille, men der var det ret tydeligt, at han gjorde det, for at få opmærksomhed, så vi ignorerede ham. Han var så så vedholdende, at det først fungerede, når vi forlod rummet. Så kom vi tilbage og roste når han var stille.
    Vi belønnede ham også, når han var stille, hvis vi ellers var i situationer, hvor han ville gø. Ex. gøede han, når jeg var ved at gøre godbidder klar til træning. Så begyndte jeg at belønne ham, når han var stille ved at lade en godbid falde på gulvet. Med tiden kunne der så være længere og længere imellem godbidderne, og nu sidder han stille uden at sige noget uden at jeg behøver at belønne for det.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #15   3. maj 2017 Jeg synes det er spændende så mange der mener at man skal ignorere en negativ adfærd. Det om hunden gøer, bider osv. Man får det til at lyde som om at det er enten det eller skælde hunden ud.

Er vi blevet så konfliktsky i forhold til hundeopdragelse, at vi undgår en hver form for konflikt? . Hunden får lov at forsætte en adfærd vi ikke ønsker og så må man bare håbe på at det holder af sig selv. Ingen der kan se at det arbejder imod hinanden.

Jeg ville med stemme og kropsrog fortælle at adfærden ikke er ønsket. Her efter give den noget andet den kan gøre i stedet.

• #16   3. maj 2017 Altså aflede ..............

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#17   3. maj 2017 Selvfølgelig. Man kunne så snart hunden starter, sige nej og tage sin hånd let hen over snuden. Nu har du fortalt hunden at det er uønsket. Hvordan skulle den ellers være klar over det. Nu skal man så give hunden et andet alternativ.

• #18   3. maj 2017 Max H - det kommer jo også an på hunden, jeg mener ikke, man skal indlære nej med ubehag, så derfor skriver jeg, at man istedet hellere skal aflede indtil hvalpen har lært et nej. Har den lært det, så selvfølgelig skal den have den korrigerende kommando, men så vil den kommando jo netop i sig selv fungere som korrektion, og dermed behøver man ikke dutte hunden på snuden (et meget følsomt område på en hund, så selv en let dutten på næseryggen kan være ret ubehagelig).

Og nej, jeg er bestemt ikke bange for at råbe af min hund, jeg synes bare, at man skal tænke over den enkelt hund, og en lille bitte hvalp, der har boet hos dens nye familie i under en uge, mener jeg ikke, man skal være korporlig overfor.

• #20   3. maj 2017 Isabelle: Ingenting. Det kan i "bedste" fald give hvalpen en lille forskrækkelse/ubehag, som den i "bedste" fald så vil kæde sammen med ordet, der bliver sagt imens, fx nej, og fremadrettet har man så fået indlært nej, som =ubehag, og derfor stopper hunden. Der er enormt mange hundeejere, der gør det på den måde.
    Men der er jo alternativer smiley

• #21   3. maj 2017 Hvorfor udsætte hunden for et ubehag når det kan undgås?

• #22   3. maj 2017 At ignorere er et værktøj som alt andet, virker formidabelt på noget og elendigt på andet.
    Jeg er ikke konfliktsky i forhold til mine hunde, men vælger den løsning, der giver et godt resultat.

At ignorere opmærksomhedssøgende adfærd er faktisk slet ikke så tosset, hvis man er konsekvent.
    Jeg gjorde det med en af mine hanner da han som unghund fandt det fint at lave naps i mine deller som kontaktforsøg.
    Da jeg holdt op med at reagere (du milde, han havde fået reaktion hidtil), skruede han op - prøvede mere til - og henover halvanden måned vekslede han blå mærker til en blød berøring.

Havde jeg valgt den løsning fra starten var mange konflikter undgået.

• #23   3. maj 2017 Isabelle - det er oftest efter vi har gået tur smiley
    Det værste er når hun har været ude og tisse om natten og kommer ind igen. Der ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, for hun bliver ved og ved og ved.
    Det er ikke altid efter en gåtur hun begynder på det om dagen, men nogengange gør hun. Når vi kommer ind igen plejer hun at tage noget legetøj og hygge sig med - og ja nogengange begynder hun så også at gø, efter lidt tid smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#24   3. maj 2017 Hvem snakker om ubehag?. Hvis man mener det er en succes at blive bidt i halvanden mdr,så er det jo fint.

Isabelle. Det hjælper at hunden ikke gør og bliver på den måde fortalt at adfærden ikke er ønsket. Ellers kan man bare gøre som andre forslår og håbe at den selv ændre adfærd. Jo længere tid der går jo større chance er der for at hunden forsætter.

Jeg er helt enig i at der er ting man kan ignorere og man skal vælge sine kampe. At blive bidt i flere måneder og hører på høj gøen er ikke noget jeg ønsker. Hver sin lyst.

• #25   3. maj 2017 Joo.. halvanden måned med nedtrapning af dårlig adfærd kan virke tosset, men tro mig, der er ikke nogen af mine hunde, der stopper med noget som helst fordi de bliver strøget over snuden..

Forud for valget om ikke at give hunden, hvad den søgte, blev der skam prøvet dette og hint...
    Men - alt indebar kontakt. Dermed gevinst for hunden, også selvom den kontakt til tider mildest talt var til den sure side.

Man skal gøre det, der virker....
    Og det der, det virker. Det er en del af værktøjskassen og kan bruges når det passer - ligesom alt andet.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#26   3. maj 2017 CH. Men som jeg forstår dig have du prøvet meget andet?. Men så forstår jeg ikke hvorfor du vælger at give det råd, at man bare skal ignorere, fordi det var det eneste der hjalp for dig.

Der er rigtig mange hunde der fanger at adfærden er uønsket,såfremt ejeren formår at tydeliggøre det for dem. De hunde kan lærer det meget hurtig. Så er det da håbløs ikke at gøre det.

Det er også frustrerende for hunden,at den ikke får fortalt at dens adfærd er uønsket. Selvfølgelig forstår den ikke at der ikke kommer nogen reaktion og vil i frustration prøve i nu hårdere. Det er da en situation man skal undgå, såfremt man kan.

• #27   3. maj 2017 Grunden til jeg ville ignorere er fordi ejer tror hunden bla. Gør for st få opmærksomhed. Hvis man så først giver det så har man faktisk opfyldt hunden grund til at gø.

Jeg ville sgi aldrig sige man bare skal ignorere en hund der bidder. Gg er du sindsyg mand. Jeg er faktisk ikke af den meget bløde skole træningsmæssigt. Jeg bruger både indlært nej og et "så holder du fandme op hund".. når behovet for det er der.
    Men det kræver hunden enten ved hvad nej betyder eller har lært hvad ønsket adfærd er. Og der tror jeg ikke ts er endnu med en bette vaps smiley

• #28   3. maj 2017 Tilgengæld kan man indlære hunden et alternativ man ønsker den bruger når den ønsker kontakt. Feks øjenkontakt eller dut med snuden eller hvad man nu er til...

• #29   3. maj 2017 Min oplevelse er, at ignorering af gøen virker rigtig godt! Hunden får dermed intet ud af at gø - det har gjort, at mine hunde ikke gør uden grund (dvs. hvis det fx banker på)

Og det er altså en gøende race jeg taler om...

• #30   3. maj 2017 Præcis Ginne! Coco har fx lært at når der skal leges, skal man hente et stykke legetøj.

• #31   3. maj 2017 Som sagt - man skal gøre det, der virker.

Der er mange værktøjer i kassen og det handler da om, at man lige finder det, der virker på sin egen hund.

Om det er at tage i kindskægget og kigge dybt i øjnene med et rungende nej, om det er at aflede, om det er at ignorere - osv.... det er jo ganske forskelligt fra hund til hund (og ejer til ejer).

Jeg kan ikke se, hvordan det kan være en ulempe at præsentere metoder?

• #32   3. maj 2017 Jeg synes da bestemt heller ikke, at ignorering er at være konfliktsky. Det kan også være en rigtig stor straf for en hund, at blive ignoreret, især når man, lige som os, forlod rummet.

Som CH synes jeg, at man skal gøre det, som virker. Og for os virkede ignorering. Det virkede ikke at sige nej, for det vidste Atlas ikke hvad betød.

Kommentér på:
Gør hvad skal vi gøre?

Annonce