Gør hvad skal vi gøre? Gør hvad skal vi gøre?
Hej alle
I søndags fik min kæreste jeg vores dejlige hvalp, Ellie hjem. Det hele er egentligt gået meget godt, vi har dog et lille problem, hvor vi er lidt uenige om hvad den bedste løsning ville være
Problemet består i at Ellie nogengange kan finde på at gø, ret meget, og vi kan ikke helt finde grunden til det. Hun kan fx sætte sig midt i stuen og begynde at gø ud i luften eller kigge på en af os og gø. Vi har indtil videre tænkt at det måske kunne være fordi hun søgte opmærksomhed?
Hun gør ikke når der er nogen der går forbi udenfor eller nogen der banker på døren eller lign. Det er ikke fordi hun skal tisse, da hun også gør det når vi lige har været ude og tisse.
Vi vil gerne have hende til at stoppe med det
Vi er dog lidt uenige om hvorvidt den bedste løsning på problemet er at skælde hende ud ved at sige 'nej!' Eller ignorer hende? Og selvfølgelig i begge tilfælde rose hende for ønsket adfærd
Indtil videre har vi sagt 'nej!' Og rost hende når hun fx er gået hen og ligge sig, lege med noget legetøj eller lign. (Dette gør vi også ellers)
Hvad vil I mene er den bedste løsning?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.454
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.529
Ellers tænker jeg begge metoder er gangbare....jeg ville dog selv vælge at ignorere... hunde gør hvad der kan betale sig. Og når det først glider ind at man får opmærksomhed ved at være stille...så er det slut
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 145
jan 2013
Men tak for svar
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.847
jan 2013
Og tænker vi gentager succesen med viskestykket igen
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.950
Jeg ville i stedet aflede, som det allerede er nævnt.
jan 2013
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.199
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Er det selvbelønnende hjælper det ikke at ignorere.
jan 2013
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.972
Vi belønnede ham også, når han var stille, hvis vi ellers var i situationer, hvor han ville gø. Ex. gøede han, når jeg var ved at gøre godbidder klar til træning. Så begyndte jeg at belønne ham, når han var stille ved at lade en godbid falde på gulvet. Med tiden kunne der så være længere og længere imellem godbidderne, og nu sidder han stille uden at sige noget uden at jeg behøver at belønne for det.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
Er vi blevet så konfliktsky i forhold til hundeopdragelse, at vi undgår en hver form for konflikt? . Hunden får lov at forsætte en adfærd vi ikke ønsker og så må man bare håbe på at det holder af sig selv. Ingen der kan se at det arbejder imod hinanden.
Jeg ville med stemme og kropsrog fortælle at adfærden ikke er ønsket. Her efter give den noget andet den kan gøre i stedet.
aug 2008
dec 2008
jun 2011
Og nej, jeg er bestemt ikke bange for at råbe af min hund, jeg synes bare, at man skal tænke over den enkelt hund, og en lille bitte hvalp, der har boet hos dens nye familie i under en uge, mener jeg ikke, man skal være korporlig overfor.
jun 2011
Men der er jo alternativer
aug 2008
aug 2006
Jeg er ikke konfliktsky i forhold til mine hunde, men vælger den løsning, der giver et godt resultat.
At ignorere opmærksomhedssøgende adfærd er faktisk slet ikke så tosset, hvis man er konsekvent.
Jeg gjorde det med en af mine hanner da han som unghund fandt det fint at lave naps i mine deller som kontaktforsøg.
Da jeg holdt op med at reagere (du milde, han havde fået reaktion hidtil), skruede han op - prøvede mere til - og henover halvanden måned vekslede han blå mærker til en blød berøring.
Havde jeg valgt den løsning fra starten var mange konflikter undgået.
jan 2013
Det værste er når hun har været ude og tisse om natten og kommer ind igen. Der ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, for hun bliver ved og ved og ved.
Det er ikke altid efter en gåtur hun begynder på det om dagen, men nogengange gør hun. Når vi kommer ind igen plejer hun at tage noget legetøj og hygge sig med - og ja nogengange begynder hun så også at gø, efter lidt tid
dec 2008
Isabelle. Det hjælper at hunden ikke gør og bliver på den måde fortalt at adfærden ikke er ønsket. Ellers kan man bare gøre som andre forslår og håbe at den selv ændre adfærd. Jo længere tid der går jo større chance er der for at hunden forsætter.
Jeg er helt enig i at der er ting man kan ignorere og man skal vælge sine kampe. At blive bidt i flere måneder og hører på høj gøen er ikke noget jeg ønsker. Hver sin lyst.
aug 2006
Forud for valget om ikke at give hunden, hvad den søgte, blev der skam prøvet dette og hint...
Men - alt indebar kontakt. Dermed gevinst for hunden, også selvom den kontakt til tider mildest talt var til den sure side.
Man skal gøre det, der virker....
Og det der, det virker. Det er en del af værktøjskassen og kan bruges når det passer - ligesom alt andet.
dec 2008
Der er rigtig mange hunde der fanger at adfærden er uønsket,såfremt ejeren formår at tydeliggøre det for dem. De hunde kan lærer det meget hurtig. Så er det da håbløs ikke at gøre det.
Det er også frustrerende for hunden,at den ikke får fortalt at dens adfærd er uønsket. Selvfølgelig forstår den ikke at der ikke kommer nogen reaktion og vil i frustration prøve i nu hårdere. Det er da en situation man skal undgå, såfremt man kan.
okt 2006
Jeg ville sgi aldrig sige man bare skal ignorere en hund der bidder. Gg er du sindsyg mand. Jeg er faktisk ikke af den meget bløde skole træningsmæssigt. Jeg bruger både indlært nej og et "så holder du fandme op hund".. når behovet for det er der.
Men det kræver hunden enten ved hvad nej betyder eller har lært hvad ønsket adfærd er. Og der tror jeg ikke ts er endnu med en bette vaps
okt 2006
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.375
Og det er altså en gøende race jeg taler om...
jun 2011
aug 2006
Der er mange værktøjer i kassen og det handler da om, at man lige finder det, der virker på sin egen hund.
Om det er at tage i kindskægget og kigge dybt i øjnene med et rungende nej, om det er at aflede, om det er at ignorere - osv.... det er jo ganske forskelligt fra hund til hund (og ejer til ejer).
Jeg kan ikke se, hvordan det kan være en ulempe at præsentere metoder?
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.972
Som CH synes jeg, at man skal gøre det, som virker. Og for os virkede ignorering. Det virkede ikke at sige nej, for det vidste Atlas ikke hvad betød.
Gør hvad skal vi gøre?