501 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Adfærd vs. lydighed - problemområder Adfærd vs. lydighed - problemområder

Jeg får privattræner på besøg i morgen, så hun kan komme med sine observationer omkring min håndtering af Bodhi og give mig nogle praj om, hvad jeg skal tage i opløbet - før han bliver teenager.

Han er jo en lydig lille hvalp, men som hun så klogt bemærkede over telefonen (og som jeg jo egentlig godt ved), er lydighed og god adfærd to forskellige ting. Lige nu bruger jeg lydigheden til at sikre god adfærd, men det kræver også, at jeg er over ham hele tiden, hvilket på sigt ikke er planen.

Et eksempel, vi snakkede om: Jeg kan afholde ham fra at ville "lege" med katten ved at få ham til at lægge sig, når katten går forbi. Det er god lydighed og hjælper i situationen lige nu. Men det ville jo være federe, hvis han fik god adfærd og af egen vilje ignorerede katten. Så langt er jeg bestemt ikke endnu, og det er den slags områder, vi skal arbejde med.

Hun har bedt mig lave en list over de områder, jeg kunne tænke mig at arbejde på. Men lige nu er jeg helt blank. smiley
Jeg tænker, at når jeg først hører om et potentielt problemområde, så vil jeg kunne genkende det og sige "av ja, det er da egentlig også skide irriterende." Og måske har jeg en tendens til at overse et område, fordi jeg tænker, at han jo stadig bare er en hvalp - selvom det jo egentlig ikke er nogen undskyldning for ikke at arbejde med det.

Jeg spurgte i en anden tråd, hvad der var "socialt acceptabel adfærd" ift. gøen, hvilket jeg fik rigtig meget ud af at læse. Og jeg ved, at det er meget forskelligt, hvad folk regner for at være "acceptabelt" for deres egne hunde. E.g. må den være i sofaen eller ej.

Men, hvis du kan komme med nogle forslag, eller nogle områder, du selv har arbejdet med for at få god adfærd i hjemmet og ude, så vil jeg være dybt, dybt taknemmelig, især hvis jeg får styr på det, før han bliver teenager! Det er gaven, der bliver ved at give. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adfærd vs. lydighed - problemområder
  • #2   23. apr 2017 Jeg tænker, at det træneren mener, er at der er forskel på, om jeg træner ham til at høre efter, når jeg beder ham gøre noget - eller om jeg træner ham til at forstå, hvilken adfærd, jeg ønsker fremadrettet (altså, uden at jeg beder ham om det hver gang).

F.eks. så angriber han kosten, når jeg fejer. Med mindre jeg kalder ham på plads, så går han fint rundt sammen med mig, mens jeg fejer hele gulvet. Men det fede ville jo være, hvis han bare lagde sig over og sove, fordi kosten ikke var så spændende.

• #4   23. apr 2017 Jeg kan godt se hvad du mener, Malene - men det behøver ikke være så sort/hvidt. smiley

At lære sin hund at ignorere kosten, er jo også en slags lydighedstræning. smiley det er i al fald almindelig træning.

Jeg er lidt usikker på hvad det er du søger her, men hvis jeg har forstået det ret, så vil du gerne have gode ideer til hvad hunden skal lære at gøre/lære at lade være med at gøre i dagligdagen, så jeres liv sammen bliver nemmere? Er det korrekt forstået?

• #5   23. apr 2017 Jeg mener der findes en slags træning; om vi kalder det træning, øvelser, opdragelse eller adfærd er total ligegyldigt i min verden.

Indlæringen foregår på samme måde uanset hvad man kalder det. Det er også ret ligegyldigt om man bruger et signal til det hunden skal eller om den bare gør det. Tænk å at alt kan være et signal: kosten der fejer kan være et signal til at hunden skal lægge sig ned, at det ringer på døren kan være signal til at hunden skal gå i kurven osv.

Herhjemme må man ikke jage katten, man må ikke flyve ud af døren eller bilen før man har fået lov og man må ikke stjæle mad fra bordet og det er vist det.

• #6   23. apr 2017 Vi har vidst nogenlunde samme regler som Randi. Og ellers synes jeg ikke der er noget problem i at bede hunden stoppe, hvis der er noget den ikke må. Jeg synes ihvertfald ikke det er et problem at skulle bede hunden lægge sig i kurven, når der støvsuges. smiley

• #7   23. apr 2017 Simba æder fx støvsugeren herhjemme, men heldigvis har vi en robotstøvsuger (som åbenbart ikke er farlig) og den tager det meste. De få gange jeg så støvsuger på gl. Dags måde lukker jeg ham i haven eller i buret. Jeg gider ikke træne det smiley

• #8   23. apr 2017 Hos os foregår lydighedstræning og opdragelse aldeles forskelligt, men dog med et enkelt princip til fælles - hunden gør, hvad der betaler sig.

I lydighedstræning bruger vi i høj grad at fremelske en helt konkret adfærd, i opdragelse lader vi i højere grad adfærd uddø.
    Vores opdragelse er i højere grad tilpasning og i mindre grad træning.

Der er naturligvis afsmitning fra det ene til det andet.

I forhold til hvilke ting, der er godt at tage fat på er det jo en helt individuel vurdering af hvad man selv vil acceptere.

Vores må ikke gå på borde, stjæle fra borde og skraldespande.
    Og så er der noget med en praktisk ordning når vi går ud af døren...
    Ud over det er der ikke meget, vi direkte begrænser hundene i. Resten er en tilpasning, der bare udvikler sig.

• #9   23. apr 2017 CTS,
    Ja, det er nok meget rigtigt...

Jeg har læst en del artikler, som forholder sig til forskellen på lydighed og adfærd, så jeg gik ud fra, at det var almindeligt at differentiere. Det hav fint mening for mig, da træneren nævnte det. Metoden er jo træning i begge tilfælde, så det glider nok meget sammen i praksis.

Eksemplet med at lægge sig i kurven, når der støvsuges, er super! Det er præcis det, jeg leder efter! Og viser forskellen på de to måder at takle det på. Min nuværende kortsigtede metode (plads) og så en langsigtet, som ikke er baseret på, at jeg skal være over ham.

• #10   23. apr 2017 Her kan du så læse en artikel der mener det modsatte smiley

http://www.klikgodbid.dk/familiehundens-kompetencer.html

• #12   23. apr 2017 "Den eneste måde at træne "ikke'erne" på, er ved at indlære en alternativ adfærd som hunden kan få den samme belønning for. "

Jeg er alt for doven en hundeejer til at gide at gøre, som det beskrives i den klik-godbid artikel.

Det går heldigvis alligevel og afkræfter dermed påstanden om, at det er den eneste måde smiley

• #14   23. apr 2017 CH: artiklen er fra Canis, som er et klikkertræningstidsskrift. Det der menes er at hvis man klikkertræner hverdagslydigheden er det vejen frem at finde alternative adfærd i stedet for ikke'erne smiley

• #16   23. apr 2017 Jeg synes egentlig, at når man arbejder ud fra ideen om, at ønsket adfærd belønnes og uønsket adfærd ignoreres, så kommer det meste "gode" adfærd lidt af sig selv. Altså uden, at det er noget man bevidst beslutter sig for at træne.

Det er selfølgelig godt at have i baghovedet og evt. få hjælp med at gennemskue, hvis man er ny hundeejer - men ellers tænker jeg, at det kommer med tiden.

• #17   23. apr 2017 Det er jeg med på, Randi smiley (De mangler lige en korrekturlæser, at skrive "tildens" i sådan et sted er uheldigt smiley )

I forhold til hverdagen, så benytter vi langt mere negativ straf i forhold til belønninger....
    Det hænder faktisk også, at vi bruger negativ forstærkning... Et eksempel - unghunden står med tuden helt fremme ved kyllingeskroget i skraldespanden. Jeg går mellem hund og skraldespand, letter trykket på hunden, når den aktivt fjerner sig...

Når den slags er gentaget x antal gange, så holder hunden op. Den får ikke noget som helst ud af "træningen", ud over at den slipper for at jeg skubber til den som i eksemplet...

Hundene lærer naturligvis hele tiden. For mig er træning og læring ikke det samme. De danner erfaringer af alt man gør i hjemmet og tilpasser sig dermed.
    Det meste af det, mine hunde "kan" i hjemmet er lært sådan uden vi har tænkt et øjeblik over det.
    Træning er for mig noget der kræver målsætning.

Jeg tænker ikke langsigtet, når jeg går mellem hunden og skraldespanden, jeg tænker - gå væk hund *GG*

• #18   23. apr 2017 "Jeg har læst en del artikler, som forholder sig til forskellen på lydighed og adfærd, så jeg gik ud fra, at det var almindeligt at differentiere"

Tjo, hvis man tænker lydighed som konkurrendelydighed, så jo, så differentierer man det jo på den måde, at det er forskellige ting man træner og tager udgangspunkt i. Men metoden bag er grundlæggende den samme: hunden gør hvad der betaler sig for den, hvorfor man belønner ønsket adfærd og ignorerer uønsket adfærd.

Og dette kan jo så kombineres med, at tilbyde hunden en anden adfærd, som den så belønnes for. Som eksemplet med hunden der jagter kosten: den oplever det måske som en sjov leg, som du (sikkert uønsket) deltager i, ved fx at trække kosten væk og bevæge dig selv og kosten rundt. Så for den kan det betale sig at jagte den - hvilket du kan ændre, ved ikke længere at gøre det til en sjov leg at jagte den. Og det kan du supplere ved at tilbyde en anden adfærd, som bedre kan betale sig for hunden: fx bede den gå i kurven, evt. give den noget at tykke på. Mange hunde vil koble kosten sammen med det at få noget lækkert i kurven, og vil så selv søge kurven, når kosten tages frem. smiley

Det svære består måske i at vurdere, hvad der så er uønsket adfærd og derfor skal ignoreres.

• #19   23. apr 2017 Her resulterer hunden efter støvsugeren i et høøøøjt suk.... Gå nu VÆK, Bellen *GGG*

En af de ting, vi ikke rigtig gider at gøre noget alvorligt ved smiley smiley

• #20   23. apr 2017 Stella hverken jagter eller leger med støvsugeren. Hun lægger sig bare lige foran den, i håbet om at man vil støvsuge hende smiley smiley

profilbillede
  • #21   23. apr 2017 Vi gør faktisk heller ikke noget ved det. Vi støvsuger udenom hende, eller lukker hende ind i et andet rum, hvis hun er meget generende - problem solved smiley

Kommentér på:
Adfærd vs. lydighed - problemområder

Annonce