Milla - med schæfer & collie <3
22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Rally - vendinger til (og fra) højrehandling {{forumTopicSubject}}
Har I kommandoer til vendingerne til og fra højrehandling? Specifikt er det synkront højre om (til højrehandling) der volder problemer og synkront venstre om (til plads/venstrehandling).
Mit problem er at jeg kan ikke "gribe" hunden med den anden hånd, hun registrerer den slet ikke.. så jeg tror, jeg bliver nødt til at have en decideret kommando til at hun skal vende en halv omgang den ene eller den anden vej.
Hvad gør I? Hvis I har kommando, hvad kalder I så øvelsen?
Twist og spin (dreje 360 grader den ene og den anden vej) kan jeg ikke bruge til det, fordi hun når at dreje den hele omgang, før jeg får vendt mig..
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.936
Det er cirka sådan jeg har gjort med Coco, bortset fra at hun ikke har en kommando for øvelsen, men for bevægelsen rundt. Som jeg så bruger både ved "hund snur rundt" og de her vendinger, netop fordi jeg bare samler hunden op med ny pladskommando, inden hun har drejet helt rundt.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Tulipan og springvand er dog intet problem, for der er mere armplads. Tulipan er selvfølgelig nemmest fordi vi vender ind mod hinanden..
men med højre og venstre synkront går der kaos i den, fordi hun går med mig halvdelen af vejen (hun går med mig rundt i "svinget") og ender så nogle gange på den rigtige side, andre gange ikke.. Giver det mening?
Største problem er helt klart fra pladsposition, fordi hun går helt tæt
jun 2011
Jeg synes et håndtarget er super anvendeligt i FvF, da man virkelig kan placere hunden præcis som man vil med det
jun 2014
Jeg tror nemlig at det du foreslår, er det jeg faktisk gør nu, som ikke virker.. men det kan sagtens være jeg misforstår
jun 2011
Jeg kan også lige se, om jeg kan få tid imorgen til at filme, hvordan jeg gør, så kan vi sammenligne
jun 2014
Problemet med twist og spin/rundt er at hun også skal bruge håndtegn der, og selv der bliver hun forvirret når det bliver sat ifbm. FVF (altså når det er ind mod mig, ikke når det er hund snurrer rundt), så jeg kan ikke nå at guide hende og dreje med rundt samtidig. Hvis jeg svinger rundt samtidig med kommandoen vil hun bare gå FVF rundt i svinget, altså lave en højre omkring
jun 2014
jun 2014
Problemet ligger i, når hun skal vende ind mod mig, og jeg skal vende væk fra hende.
Når vi begge skal udad eller begge skal indad, er det fint - eller hvis hun skal udad og jeg skal indad, det er også fint..
jun 2014
Jeg har spurgt Nette, men vi fik ikke arbejdet så meget på det, fordi det var sidste træningsgang i dag, og der holder vi altid prøve prøve. Det var faktisk derfor jeg blev opmærksom på, at det var rigtig svært for hende, fordi de her to netop var i banen
Jeg tror bare jeg må prøve mig lidt frem - hun kunne det da nogle lunde engang, men så er det gået i glemmebogen, og nu virker den gamle måde ikke længere (netop ved at guide hende med hånden) så det er lidt irriterende
jun 2014
jun 2014
Det er lidt som om at den verbale kommando er hjælp, og den fysiske kommando er "hovedkommandoen". Hvis jeg siger en ting og viser en anden, så gør hun det, jeg viser.
Men f.eks. med bakke øvelsen, der går udfasningen rigtig godt - det virker sådan lidt tilfældigt, om hun kan en øvelse verbalt eller ej
jun 2014
jun 2014
jun 2014
Du har også helt ret i det med mønsteret, jeg oplever bare ikke at det gør en forskel på lang sigt? Min oplevese er i hvert fald at jeg hver gang skal varme op 2-3 med håndtegnet, og så kommer man jo heller ikke rigtig videre, hvis du forstår?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 22 Svar: 380
Så kan du give kommandoen til vendingen, hurtigt efterfulgt af "højre".
Hvis du er hurtig nok i din egen vending, burde det lykkes.
jun 2014
Jeg forstår ikke helt den med de verbale lege. Hvad går det ud på? Hvad skal jeg gøre og hvad skal hunden gøre? Er det noget du bruger til en øvelse der kun fungerer på håndtegn?
Hun er ikke vant til shaping, eller at gøre noget uden hun får besked på det, og jeg er heller ikke interesseret i at fri shape hende (at lære hende selv at tilbyde adfærd uden jeg siger noget)
Hun er dog heller ikke vildt god til lokning - altså jeg kan godt lokke hende, men hun er ikke sådan en hund der bare følger godbidden.
Så jeg bruger nok lidt en blanding. Jeg hjælper hende med lokning-agtigt ved nye øvelser, men udfaser det hurtigt, så snart hun fanger fidusen, og så tilbyder hun som regel adfærden når jeg laver samme bevægelse, og så bliver bevægelsen til et håndtegn. Det virker godt.
Det med at udfase håndtegnet virker skidt.
Jeg tror bare ikke, at hun er en hund, der fungerer godt på verbale kommandoer kun. Jeg vil selvfølgelig fortsætte med at træne det og prøve at udfase, men jeg er begyndt at tro, at nogle hunde bare ikke fungerer på verbale kommandoer, og hun er en af dem
jun 2014
jun 2014
#35 Det var faktisk også lige min tanke, da jeg skrev det. Hvad kan jeg mon gøre ved det?
Det, der bare er lidt frustrerende er, at sådan noget som bakke og stå - øvelser der har været SINDSSYGT svære for hende, dem kan hun næsten på verbal kommando nu.. Men øvelser, som sit/dæk/twist mv, som har været lette at indlære, dem kan hun kun på håndtegn. Har det mon noget at gøre med, at de har været så lette for hende, at jeg ikke er gået nok i dybden med dem?
Bakke har jo været undervejs i lang tid - nu kan hun næsten bakke, bare at jeg trække skulderen tilbage, efter jeg har sagt kommandoen (nææsten, vi prøvede for første gang i går, og det gik ok), fremfor at jeg jo har været helt bukke forover og "skubbet" hende tilbage med en godbid
jun 2014
Plads, sit, dæk, stå, bakke, fuss, twist, spin (den er vi først lige begyndt på, så den tæller ikke helt), high five, pote, læg dig, tysker, her.
Af dem der er svære, synes jeg ikke rigtig der er nogen, som minder om hinanden? Det har nemlig været noget, jeg har prøvet at tænke over.
jun 2014
Resten kan hun på håndtegn, uanset hvordan jeg står/sidder.. Verbalt kan hun stillingsskift til stå både foran mig (med afstand træner vi pt) og ved siden af mig
jun 2014
På bakke er det nødvendigt, fordi hun skal bakke lige med mig, i en pladsposition. Dvs. at hun skal ikke selvstændigt bakke lige, men hvis jeg kommer til at gå skævt, så skal hun følge mig, skævt. I princippet skal hun kunne bakke slalom med mig. Hun skal følge mig, ligesom ligeud i FVF..
Senere skal hun også bakke foran mig, men den øvelse, tager vi til den tid - det er for mig slet ikke samme øvelse
jun 2014
jun 2014
Jeg synes bare ikke hun får det der kæmpe boost af selvtillid, når jeg så roser hende, når hun gør det rigtigt.. Hun er lige så usikker næste gang. Hvad gør jeg forkert?
Vi kan ikke træne så meget lige nu, hun har slået poten, men vi trænede twist her tidligere, og der fangede hun jo fidusen, eftersom jeg bare bad hende laver twist efter twist efter twist - så da hun gjorde det på kommando kun, fik hun selvfølgelig en masse ros og en masse godbidder, men hun var lige så tøvende og usikker på at twiste de efterfølgende gange?
jun 2014
Bolden bruges både til at kaste med og til trækkelege, det varierer lidt
Vi har haft meget gang i den øvelse, hvor hunden skal ud og rundt om en kegle. Den blev sat på pause, fordi hun begyndte at gå rundt om rally-skiltene (og gør det stadig lidt) - jeg opdagede det til en uofficiel konkurrence, så den øvelse er pt. pause, mens vi konkurrerer i rally
#53 Du får det til at se så let ud!
Vi må arbejde på de verbale kommandoer, specifikt twist og spin, så hun ikke skal have min hjælp så meget.
jun 2014
Dog lige et spørgsmål: Ville I vente med at arbejde på spin, indtil twist sidder fast verbalt, for at undgå forvirring i forhold til hvilken vej, hun skal dreje?
Twist er nemlig den øvelse hun har kendt længst, så den må være nemmest at få verbal kommando på lige nu
jun 2014
Vi øvede i går og i dag især twist, ligesom på Trines video, og det gav pote i dag til prøven
Så vi fortsætter til hun forhåbentlig kan dem kun på verbal kommando
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
verbal kommando har ikke virket for Jessie og mig, hun vil simpelthen bare ikke gøre det i fvf på verbal blot. Hun kan ellers mens jeg har ryggen til, men ikke i fvf, det er lidt sært.
Rally - vendinger til (og fra) højrehandling