Hyrdning og agility Hyrdning og agility
Hej hg!
Sagen er den at jeg var ude og hyrde med min border i lørdags. Vi har hyrdet før hos en anden, men der var fårene i en fangefold. I lørdags var vi så på løse får for første gang. Det var en mega fed oplevelse, især også fordi træneren var ret vild med zoey han sagde hun var meget intens og sej. Intens er hun altid, men til hverdag er hun langt fra sej, men tværtimod rimelig nervøs. Man må sige hun var i sit rette element i lørdags.
Men da jeg har købt hende til agility kom vi også til at snakke om det. Han var ret lige ud af posen og sagde at agility og hyrdning ikke går særlig godt i spænd, og han sagde at jeg kommer til at tage et valg. (Hyrdning eller agility). Hans begrundelse var at agility er baseret på stress hvor hyrdning er baseret på ro. Jeg er overhovedet ikke enig i man ikke kan begge dele, men det er nok også fordi jeg gerne vil begge dele, og så kan jeg ikke se hvorfor hunden ikke skulle kunne skelne imellem når vi hyrder og når vi løber agility.
Men altså ikke desto mindre var det det han sagde.
Er der noget om det? Mit indtryk er at mange der går meget op i hyrdning ikke mener man kan begge dele, men det er måske forkert?
Hvad mener i?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.723
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.723
Men der er også mange der ikke kan holde stressen nede på deres border på banen, de arbejder men nøj det ligner lort, fordi køre så højt (det er jeg ikke til, men nogen er okay med det)
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 234 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 985
Det lyder lidt mærkeligt i hvert fald. Min træner har aldrig brokket sig over, at Ellie og jeg gik til agility.
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 732
AG ift. det du skriver om at for meget lydighed gør hunden for afhængig af fører på får - kunne det ikke have noget at gøre med at hunden måske aldrig ville blive rigtig god på får uanset hvad? Min har da også en del lydighed i sig, men viser stort potentiale på får ifølge min træner, men lydigheden gør at jeg kan styre hende relativt nemt og altid kalde hende af - det er i hvert fald min overbevisning.
Jeg har i hvert fald tænkt mig at fortsætte med både ag og hyrdning, så må vi se hvor det bærer hen, men hun ser lovende ud på begge områder
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 732
Mine ambitioner er at blive så gode vi kan (taget i betragtning at jeg også er nybegynder) så længe vi synes det er sjovt. Men jeg vil da gerne konkurrere i begge dele. Men som du selv nævner, skal der jo også være tid. Jeg ved ikke hvad jeg ville, hvis jeg skulle vælge, men lige umiddelbart tænker jeg agility.
Ift. LP er det meget interessant at høre, men det er ikke der, mit fokus er. Jeg kommer simpelthen til at kede mig ret hurtigt, min hund kan det basale lydighed og vi har gået lidt rally og noget, men som sagt det keder mig, så det tænker jeg ikke bliver et problem for os
Hyrdning og agility