653 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Hyrdning og agility Hyrdning og agility

Hej hg!

Sagen er den at jeg var ude og hyrde med min border i lørdags. Vi har hyrdet før hos en anden, men der var fårene i en fangefold. I lørdags var vi så på løse får for første gang. Det var en mega fed oplevelse, især også fordi træneren var ret vild med zoey smiley han sagde hun var meget intens og sej. Intens er hun altid, men til hverdag er hun langt fra sej, men tværtimod rimelig nervøs. Man må sige hun var i sit rette element i lørdags.
Men da jeg har købt hende til agility kom vi også til at snakke om det. Han var ret lige ud af posen og sagde at agility og hyrdning ikke går særlig godt i spænd, og han sagde at jeg kommer til at tage et valg. (Hyrdning eller agility). Hans begrundelse var at agility er baseret på stress hvor hyrdning er baseret på ro. Jeg er overhovedet ikke enig i man ikke kan begge dele, men det er nok også fordi jeg gerne vil begge dele, og så kan jeg ikke se hvorfor hunden ikke skulle kunne skelne imellem når vi hyrder og når vi løber agility.
Men altså ikke desto mindre var det det han sagde.
Er der noget om det? Mit indtryk er at mange der går meget op i hyrdning ikke mener man kan begge dele, men det er måske forkert?
Hvad mener i?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af lampe 350 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Bosch vaskemaskine gået i baglås. Har prøvet alt i henhold til manual intet virker 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Skift forlyslygter Opel Karl 300 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hyrdning og agility
  • #3   6. mar 2017 Kender mange agility folk der hyrder med deres border. Men ja det er rigtig at nogen af border fungere ikke til agility pga stress niveauet. Man kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne begge

• #5   6. mar 2017 Lens nej nogen af dem kan bare ikke finde roen og begynder at hyder ejer eller andre ting pga stres i en hel bane løb, har set border stikke af i agility, og mange af dem har startet forfra og når de måske når over 10-15 forhindringer går det galt. Også selv om ejer er rolig og alt er på hundens præmisser.
    Men der er også mange der ikke kan holde stressen nede på deres border på banen, de arbejder men nøj det ligner lort, fordi køre så højt (det er jeg ikke til, men nogen er okay med det)

• #6   6. mar 2017 Selvfølgelig kan du gøre begge dele. Ser absolut ingen grund til at agility skulle ødelægge hyrdning - eller omvendt.

Det lyder lidt mærkeligt i hvert fald. Min træner har aldrig brokket sig over, at Ellie og jeg gik til agility.

• #16   7. mar 2017 Beklager jeg har været så længe om at svare. Det jeg mest oplever I skriver er at hyrdningen kan påvirke agility. Altså i form af for store buer f.eks. En af jer har skrevet at nogle hunde stresser for meget på får og derfor bider, men at de er gode ag hunde. Tror i så det er pga. agility at de stresser for meget på får, eller ville de gøre det uanset?

AG ift. det du skriver om at for meget lydighed gør hunden for afhængig af fører på får - kunne det ikke have noget at gøre med at hunden måske aldrig ville blive rigtig god på får uanset hvad? Min har da også en del lydighed i sig, men viser stort potentiale på får ifølge min træner, men lydigheden gør at jeg kan styre hende relativt nemt og altid kalde hende af - det er i hvert fald min overbevisning.

Jeg har i hvert fald tænkt mig at fortsætte med både ag og hyrdning, så må vi se hvor det bærer hen, men hun ser lovende ud på begge områder smiley

• #18   8. mar 2017 Tak for svar painted magic.
    Mine ambitioner er at blive så gode vi kan (taget i betragtning at jeg også er nybegynder) så længe vi synes det er sjovt. Men jeg vil da gerne konkurrere i begge dele. Men som du selv nævner, skal der jo også være tid. Jeg ved ikke hvad jeg ville, hvis jeg skulle vælge, men lige umiddelbart tænker jeg agility.
    Ift. LP er det meget interessant at høre, men det er ikke der, mit fokus er. Jeg kommer simpelthen til at kede mig ret hurtigt, min hund kan det basale lydighed og vi har gået lidt rally og noget, men som sagt det keder mig, så det tænker jeg ikke bliver et problem for os smiley

Kommentér på:
Hyrdning og agility

Annonce