LP Næseprøve - Et roligt søg {{forumTopicSubject}}
Jeg har en udfordring mht næseprøven i LP3
Min labrador kommer simpelthen for højt op i gear når hun søger, så hun er begyndt at plukke en tilfældig pind og skynde sig tilbage i plads med den.
Vi har aldrig haft problemer i øvelsen før, men det er faldet helt fra hinanden.
Jeg prøver at få hende ned i gear ved at lade hende søge tættere på og kan jeg se at hun kører op så snart hun "rammer pindene" afbryder jeg og starter forfra.
Er der nogle der har gode råd til at få et roligere søg i næseprøven ??
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
Jeg ville have mindre fært på den rigtige pind end normalt, så hun virkelig skal anstrenge sig for at finde den rigtige. Samtidig ville jeg hjælpe hende med søget ved at forberede hende ordentligt. Det svære ved næseprøven er ikke søget, det er at finde ret modus for hunden. Lav omvendt lokning inden, eller anden øvelse der "samler" og køler din hund lidt ned. Send hende derefter roligt til næseprøven. Er du i tvivl om hun laver noget rod, så hav snor på hende, så du kan fjerne hende stille og roligt.
Du kan også eksperimentere med hvor tæt pindene er, eller om det er bunke/række.
sep 2007
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.203
Spotting: Tak for svar
feb 2014
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
.... minder mig om at jeg også skal se at få startet Clinton op i øvelsen
sep 2007
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
Så hundene fik snuden ned, og fik dæmpet sig selv lidt, ved at søge/spise - og rent faktisk blev belønnet for IKKE at samle noget som helst op.
Når der så er ro på, kan man give dem "den rigtige" søge-kommando, så de fortsætter søget efter pinden.
Det kan være med til at dæmpe og tage stressen ud af øvelsen i en periode.
feb 2013
feb 2014
Til gengæld havde vi et super træningspas i går hvor vi gik helt tæt på pindene og hun var i snor. Det fik hende rigtig fint ned i gear og snuden kom ordentligt i jorden.
Rom blev ikke bygget på en dag, men synes der var fremgang i går
feb 2013
Fedt at det du så prøvede igår virkede
feb 2014
feb 2013
... men også et par stykker hvor maven totalt tager magten, hvis der er godbidder i farvandet (i en grad så træningen nogen gange er lidt udfordret
feb 2014
Men jeg tror nu også det er lidt efter hvilke linier man køber fra.
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
enover en weekend fik den flyttet fokus fra at samle alt det op, den kunne se, til at bruge næsen, og rent faktisk koncentrere sig om, at finde den rigtige pind
Labsen - har du prøvet den med, at lægge pindene ned i høje glas? Så han ikke kan samle op, men kun markere? Eller vil det stresse mere for ham, at han ikke kan "få fat i dem"?
feb 2014
Næsepinde helt skjult af enten græs eller jeg har smidt felt-bånd over
Gøre selve søgningen svær med langt mellem pindene og ikke så meget af min fært
Snor på i søget og trukket roligt væk når jeg fornemmede at hun kørte op
Give søgekommndo når vi har stået helt tæt på.
Lave rolige kontakt og fristeøvelser inden hun er blevet sendt til søg.
Og det har virket - Wuuuhuuuu
Har selvfølgelig ikke lavet overstående øvelser på samme tid, men lagt en plan hvor jeg har trænet lidt søg hver dag, på forskellige måder. Vi er nu ude på 5-6 meters afstand og sikkerheden er kommet tilbage. Så nu er det spændende om det bliver en succes næste lørdag til konkurrence i Sorø
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
For os er det sådan, at når hunden kender opgaven giver højere sværhedsgrad mere koncentration og dermed mere ro.
Måske hunden har det lidt for nemt og skal have overskuddet udfordret?
feb 2014
LP Næseprøve - Et roligt søg