505 visninger
|
Oprettet:
DcHs figurantdækning {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Nogle der ved hvordan DcHs figurantdækning fungerer ??
Hvis en hundefører er medlem af DcH og ikke har tegnet sin egen forsikring med figurantdækning, og denne hund er ude at træne med andre (men dog ikke i DcH-regi) og der sker noget - hvordan står man så rent forsikringsmæssigt ???
/Carina
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Men i medlemsskabet i DcH er der jo en figurantdækning ???
- Spørgsmålet er bare om den kun dækker når man er til træning i en DcH-forening hvor der er en træner, og kun i den forening hvor man er medlem ???
/Carina
sep 2005
Så er den da ikke meget værd - det må da være falsk tryghed for alle de hundeførere der træner rundering (især i A- og E-klassen træner man jo tit på tværs af foreninger og alle mulige andre steder end på træningspladsen)
sep 2005
Ja, Capone er sød ... en rigtig lille "ganster" ;o)
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.513
maj 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 121
Har du brug for et sikkert svar, for så tror jeg godt, jeg ved, hvor jeg skal finde det - men skal så gennem min DcH-årbog (tror jeg den hedder).
Jeg skal vel igennem den før eller siden, men er først lige blevet rodet ind i foreningsarbejdet, så er ikke nået så langt endnu!
MEN faktisk har jeg set på det område, da jeg synes det er lidt mærkeligt, at vi ikke kræver udvidet ansvar på de hunde, som træner i foreningen. Som jeg HUSKER det så er det dog kun når der trænes i DcH-regi.
Miriam
sep 2005
Gad vide hvor mange af DcHs medlemmer der ved hvor begrænset de er forsikret ... det behøver jo ikke være i aggressivitet en hund skader en figurant, det kan jo også bare være en glad hund, og så kan der hurtigt ske skader - jeg ville da slet ikke turde ikke have figurantdækning på min hund, hvis det var mig !
/Carina
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.372
men min egen dækker fuldt ud, osse selvom det ikke er en udvidet
sep 2005
Hvis du på et tidspunkt finder svaret på det, vil jeg MEGET gerne høre det ;o).
Jeg forstår heller ikke at alle der træner rundering ikke skal have deres egen forsikring mht. figuranter, hvis det andre har skrevet er rigtigt.
sep 2005
Jeg har også udvidet forsikring på min hund - det koster heldigvis heller ikke ret meget, og så bliver der ikke nogen problemer hvis der sker noget :o).
maj 2005
Har fundet årbogen frem - skal lige læse på lektien og se, om jeg kan komme med den HELT sikre forklaring.
I øvrigt, så er jeg også en af dem, som med glæde tegner en ekstra forsikring, for at være sikker på dækning i ALLE træningssituationer.
Kan så oplyse, at forsikringer gennem Dyrekassen Danmark dækker træning, dog undtaget decideret bidearbejde, hvor der så kræves den udvidede forsikring.
Miriam
maj 2005
Som jeg læser det, så er man "kun" dækket, når man træner i DcH-regi. Dette mener jeg fordi der bla. står:
"Der er også dækning, hvis DcH er ude med et opvisningshold, men der dækkes kun, hvis både skadevolder og skadelidte er medlem af DcH."
og
"Træner et DcH-medlem også i en specialklub under Dansk Kennel Kub, og man her kræver, at medlemmet tegner en udvidet hundeansvarsforsinring yders der en rabat på 30% på den udvidede hundeansvarsforsikring i Topdanmark."
I øvrigt træder den kollektive forsikring kun i kræft, hvis den lovpligtige ansvarsforsikring afviser skaden, og er der tale om en hund, der træner i DcH, men IKKE har den lovpligtige ansvarsforsikring, så dækker den kollektive udvide ansvarsforsikring IKKE!
I kan selv læse det, og se om jeg har forstået det ret på nedenstående link.
Tror ikke dette link går den direkte vej, men ellers er det under
Diverse/Orienteringer/Orientering nr. 8
http://www.dch-danmark.dk/
Håber vi alle bliver lidt klogere....
Miriam
sep 2005
Mange tak - må nok indrømme at jeg er lidt overrasket over hvor dårlig den kollektive forsikring i DcH er :o(.
Som tidligere nævnt behøver det jo bestemt ikke være fordi hunden er aggressiv eller ulydig at den forvolder skade - en glad hund der løber med fuld fart ind i knæet på en figurant eller springer op og kommer til at vælte en figurant kan jo godt være skyld i en alvorlig skade, som burde udløse penge ...
/Carina
- Der fremover vil opfordre alle hun kender der træner i DcH til at tegne en udvidet figurantdækning på deres hund :o).
maj 2005
Måske misforstår jeg dig, men jeg synes faktisk ikke, at der er dårlig dækning - DcH's forsikring dækker jo under al træning og konkurrence i DcH-regi, når blot hundeejeren har tegnet den lovpligtige forsikring.
MEN forsikringen dækker ikke (i hvert fald som jeg forstår det) når man træner "privat" eller i andre foreninger. Derfor vil jeg også selv til en hver tid sikre mig, at mine hunde er dækket - uanset, hvor vi træner, med hvem og hvornår.
Dette er væsentligt for mig og andre personer, som går meget op i hundetræning og ofte mødes og træner med andre, men for det store flertal af DcH-medlemmer, som "kun" kommer til holdtræning en gang om ugen, og så ellers træner lidt derhjemme i haven, så er DcH-forsikringen (efter min vurdering) ganske fint dækkende.
Miriam - som i øvrigt også mener, man bør tegne en forsikring, der dækker træning - uanset hvilken forening man træner i.
sep 2005
Sådan som jeg læser det, så er man faktisk ikke dækket hvis:
* En hund til en konkurrence forvolder skade på en figurant, og denne figurant ikke er medlem af DcH (selvfølgelig den arrangerende klubs ansvar, men jeg kender da utallige eksempler på at ægtefæller og børn har været brugt).
* En hund til træning forvolder skade på en figurant, der ikke er medlem af DcH (er også ofte set, at ægtefælle/børn er figuranter til træning, for at afprøve fremmede figuranter).
* Hundefører A fra DcH-lokalforeningA aftaler at træne med hundefører B fra DcH-lokalforening B udenfor normal træningstid. Den ene hund forvolder her skade på den anden hundefører. (Denne form for træning på tværs af lokalforeninger er meget brugt af A- og E-hundeførere).
* Et DcH opvisningshold er ude til en byfest, og man lader en ægtefælle/barn eller tilskuer være figurant for at vise hundenes færdigheder, og hunden forvolder skade på figuranten (jeg har set sådanne opvisninger, hvor man spørger om der er en blandt publikum der ikke er bange for hunde, der kunne tænke sig at blive fundet)
/Carina
maj 2005
Jeg kan (som jeg læser det) kun være enig med dig i vurderingen af, at der ikke er dækning i de nævnte tilfælde!
Hvorvidt det er rimeligt eller urimeligt, at der er disse begrænsninger i dækningen kan nok diskuteres, men det vigtigste må være, at reglerne er kendt, således at hundefører, der træner sammen udenfor den "oficielle" træning sørger for at tegne yderlig ansvarsforsikring på deres hunde. Mht. til opvisningsholdet, så er det ikke noget jeg selv har været opmærksom på tidligere - så noget klogere er jeg da blivet (-:
Mange Hilsner
Miriam
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 236
Jeg er efterhånden rimelig inde i de regler omkring DcH´s forsikring. Jeg har talt med Per Victor der er ansvarlig for området.
DcH´s forsikring dækker mange områder, hvis det der sker, sker indenfor DcH-regi. det være sig konkurrencer etc. Men, så sanrt du er i en anden forening eller til private arrangementer dækker den ikke.
DcH har tegnet denne forsikring, for at der ikke skal opstå uheldige situationer, hvis der skulle ske noget. Man vil ikke risikere at en hundeførere skal "diskutere" med eget forsikringsselskab.
Men, du har ret i, at man skal læse sin egen forsikringspolice meget grundigt. Nogle forskiringer har en temmelig god dækning og der behøver du kun en udvidet forsikring, hvis du decideret skal lave forsvarsarbejde, hvor hunden skal fastholde en figurant med bid. Andre igen kræver udvidet bare du tænker på at træne din hund, så det er utrolig individuelt. Men, jeg må nok sige, at det er vel reelt folks eget ansvar. DcH´s forsikring er kun ment som et "nødstilfælde"
Glæder mig til imorgen!
jul 2006
DcH´s forsikring dækker faktisk også hvis to hunde ryger i hovedet af hinanden på træningspladsen. det var jeg ikke klar over
jul 2006
DcH´s forsikring dækker faktisk også hvis to hunde ryger i hovedet af hinanden på træningspladsen. det var jeg ikke klar over
sep 2005
OK - det lyder indviklet, gad vide hvor mange hundeføreree der egentlig har styr på hvordan deres hund er forsikret ???
/Carina
DcHs figurantdækning