Lidt træningsvideo :) {{forumTopicSubject}}
Sad og lurede gamle videosekvenser her til aften - og fandt denne lille en, hvor Bellen skal lære at påvise genstande.
Øvelsen er shapet - og denne dag er vi for første gang rykket på græs, det havde hidtil foregået i køkkenet.
Kriterierne var justeret lidt af samme grund - hun skal faktisk kigge på genstanden, hvilket hun også gør et par gange, men for at mindske frustrationen, klikkede jeg for dækket alene....
Gode tider - i mellemtiden er påvisningen flyttet ud på sporet, men vi gør det her en gang i mellem for at genopfriske og for hyggens skyld.
http://www.hundegalleri.dk/video/traaening/44347-vi_shaper_paavisning_af_genstand
Hvad har I andre i gemmerne af træningssekvenser?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Linda - Lær endelig ikke at samle op - det bider sig meget meget ofte i halen!
Den helt sikre løsning er at påvise ved dæk, det er den version, der giver mindst fejl. Ingen tyg i genstanden, ingen skridt ud af position osv.
En gut, der laver SPH på eliteniveau havde lært sin hund at samle op. Hunden gik ekseptionelt spor, men desværre mistede den hver eneste gang point på grund af opsamlingen. Der er så meget, der kan gå galt..
Ham gutten her forsøgte at lave om til påvisning, men det blev aldrig godt - det har kostet ham flere mesterskaber....
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.766
Nu har jeg så ofte fungeret som sporlægger til konkurrencer og det billed jeg ser er at dem der har hunde der skal markere genstandene fx med dæk har en højere fejlprocent end dem der samler op. Der er simpelthen flere hunde, der vælger at ignorere genstanden og gå over den.
feb 2013
... også i A og E
aug 2006
Enkelte laver stående påvisning, men det er heller ikke typisk.
feb 2013
aug 2006
Der er lidt en risiko for, at de leger med genstanden - det er et træningsspørgsmål, det er klart, men det er vi jo helt ude over, når de bare påviser
feb 2013
Jeg har så tilgengæld oplevet at folk har gevaldig svært ved at få indlært ordentlige påvisninger og ser jo som sagt tit at hundene bare ignorere genstandene istedet for at påvise.
Hvad der er bedst må være meget afhængig af hund, fører og træningsmetode
aug 2006
Det er en balancegang også her i huset. Bellen på videoen har meget høj drift på selve sporsøget, så hun kan godt finde på at gå over. Det ville en opsamling måske lave om på, men det tror jeg ville være umuligt at gøre uden tyg med hende.
Løsningen for os er egentlig som skrevet tidligere, at gå helt tilbage og øge motivationen på påvisningen. At bruge byttedrift på genstandene vil dog være den aller aller sidste løsning, det bliver lige vildt nok *GG*
Aaaltid en balance
feb 2013
aug 2013
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 32
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.110
Trine: Fører går jo bag hunden, så hvordan skulle den dreje sig efter fører?
aug 2013
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 32
Lidt træningsvideo :)