{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.842 visninger | Oprettet:

Det Store Cykeldilemma {{forumTopicSubject}}

I en del måneder har jeg glædet mig til det ypperste indenfor Jiwa-træning: nemlig at skulle cykle med hende. Og da jeg ikke vil lade hende lide overlast, har jeg terpet som en gal på alle mulige hunde-cykle-sider. Puh, der er meget at købe og huske på... potevoks, hundesokker, cykelhjelm... ikke cykle over 12 grader... og det er endda kun det mest nødvendige.

Jeg har dog lige fundet ud af, takket være en god ven, at hun ikke må cykle på asfalt. Kun jord, græs og til nød grus. Men altså ikke asfalt. Og den nærmeste skov ligger mange kilometer væk... og mellem mig og skoven er der eventyrlig meget asfalt-vej smiley og der er en rigtig god skov, der ligger endnu længere væk, som tager 2.5 timer at gå over til - og det bliver besværligt.

Så hvad skal jeg gøre? Hun er en Huskamut.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det Store Cykeldilemma
  • Kristine O
    Kristine O Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 77
    #2   28. mar 2016 hvad er en huskamut

• #3   28. mar 2016 Findes der ikke rabat på vej til den skov? Dig på astfalt, hunden i rabatten

• #5   28. mar 2016 En huskamut er en fancy ord for blandingshund smiley

Man kan normalt lade den løbe i rabatten... smiley Og så først lade den trække, når man er på stierne i skoven smiley (Formoder du vil køre træk med den?)

Og ellers kan få få en cykeltrailer til hund... Smid hunden i den, cykel til skoven, hiv hunden ud. Også super for at man kan komme lidt længere, end hunden måske lige kan tåle at løbe i starten.

Husk hunden skal være gammel nok.

Jeg lader heller ikke mine løbe længere distancer på asfalt. Korte distancer går lige smiley

• #7   28. mar 2016 De lander for hårdt på asfalt. Det skader led og poter. Derfor er det ikke optimalt.
    Et par 100 m kan gå an.

• #9   28. mar 2016 shit der er mange " regler "...

vi cykler bare ud i fædrelandet.. her en lokal skov i dag.

profilbillede
  • #10   28. mar 2016 Forholdsregler er til for at undgå skader og holde hundene i optimal stand.
    Det er muligt at asfalt giver færre skader hvis hunden kun traver på det, men det kan man altså sjældent bede en slædehund sprængfyldt med energi om at gøre. De galoperer afsted, og da er asfalt noget møg.
    Løbesporten er en af de mest skadende sportsgrene for mennesker fordi ledene belastes alt for meget/forkert. Det kan gå samme vej for hundene, hvis ikke de opvarmes, passes på, får syren ud af kroppen bagefter osv osv.

Det bedste du kan gøre er at møde op til fællestræning og blive vejledt helt fra start til slut. I DPHK er der flere der mødes både i øst og vest hver uge til træning.
    Man skal passe godt på hundene for at de holder hele livet uden skavanker.

• #12   29. mar 2016 Jeg kan ikke holde hende på rabatten/i grøften hele vejen, det er umuligt.

Må nok bare gå med hende derover som opvarmning. Jeg har tænkt, at jeg mandag vil cykle på markstien med hende uden for vores vindue, onsdag cykle i en flot skov 2 km. væk og fredag over til en rigtig fed skov, der ligger 5 km. væk.

Enten det eller traileren, men tror da hun hopper op af den smiley

• #14   29. mar 2016 Hahahaha Krumme. De kan ikke tales ned i trav i starten af en tur.
    Du kan se ethvert hundespand blive sendt afsted - i galop. Uanset om der er 2 eller 12 foran.
    På vej hjem er det en anden sag.
    Men selv i trav er asfalt noget møg.

• #17   29. mar 2016 Enkelte hunde kan godt tales ned, men det er ikke noget jeg ville satse på, eller noget som gør at mange kilometers asfaltkørsel er godt for hunden.

http://www.agria.dk/pressecenter/pressemeddelelser-2015/tag-din-hund-med-pa-cykeltur/

http://polarhund.dk/images/sport/INFOFOLDER-intro-til-sport.pdf

• #18   29. mar 2016 Jeg ville så aldrig cykle med en hund i halsbånd. Slædehunde trækker instinktivt, også selvom den holdes på siden af cyklen.

Jeg har én hund, som kan trave ved siden af cyklen, men det er så kun fordi hun er så skide usikker når hun tages ud alene. Hun har brug for en leadhund ved sin side.

Som jeg forstod det, ville Snesværd ikke bare cykle, men direkte trække med sin hund. Jeg kan tage fejl, men sådan forstod jeg det smiley

• #20   29. mar 2016 Kan de ikke holde til at løbe på asfalt?

Jeg troede ikke den type hund var så skrøbelig.

• #22   29. mar 2016 Selvfølgelig kan de klare det, men de holder bare ikke lige så lang tid ved hårdt brug. Asfalt giver hård landing og stød for leddene, for ikke at tale om enormt slid på poterne, idet der jo lægges træk på.
    Selv ved kørsel på grus slides negle og trædepuder ofte til blods i starten af sæsonen, så asfalt kørsel ville gøre det værre.
    Jeg kender en del mushere, både dem der kører langdistance i trav og dem der kører sprint i galop (vi kører selv sprint), og ingen træner på asfalt. De fleste bruger 1 time i bil for at komme ud i skoven flere gange i ugen, i stedet for at køre på asfalt.
    Der er naturligvis flere ting i det, end blot hundens komfort. At køre ved/på vejen giver risiko for påkørsel fra bilister, risiko for at køre på glasskår og andet affald udkastet fra biler, lovgivning omkring kørsel med hund, og risiko for at komme den forkerte vej rundt om kantpælene (ja nu griner i nok, men der ses jævnligt uheld pga sidstnævnte med knækkede liner til følge, fordi hund og fører ikke er enige om retningen) smiley

Det er ikke bare sådan. Fællestræning er godt!
    Der er sæsonafslutning i både øst og vest i de næste to uger, så mød op og få et syn af glade hunde i rette element.

• #24   29. mar 2016 Uh ja, så skal man godt nok træne roligt op, og ikke tage prøven i starten af sæsonen. Eller har I ikke sæsoner? Vi kan ikke trække ca fra april-september pga temperaturene.
    Vores reglement tager ikke hensyn til slidte poter eller blødende negle. Det skal være mere alvorligt, selvom man som blød hundeejer kan synes det er rigeligt smiley

• #26   29. mar 2016 Starter du op på 6-8 km? Vi starter med tre når vejret er koldt nok i sensommeren og bygger så ca 500 m på hver gang, indtil vi rammer 8 km. Og det er så det vi træner resten af sæsonen.

• #28   29. mar 2016 min er med på tur på 5-6 km. og noget af vejen er asfalt. Det har vi ikke problemer med.

• #29   29. mar 2016 Krumme: til 1. maj er hun ca. 10 måneder - der starter jeg. Vil give Malene ret mht. asfalt, da jeg cyklede meget med hunde sidste sommer (nogle vi passer), og der var asfalten så varm, så det gav skader på deres poter. En hård lærestreg.

http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundetransport/cykelanhaenger/220514

Den her drømmer jeg om at købe (tak til Einstein for linket) smiley

• #30   29. mar 2016 Plejer man ikke at sige min. 1 år?

• #31   29. mar 2016 10 mdr er lige tidligt nok med en malamute. Husk at hendes led først er færdigt udviklede med 18 mdr.
    Maj er desuden for varm til motion for en slædehund. Enkelte morgener kan være kolde nok til korte ture, men det er også det.

• #32   29. mar 2016 Jeg holder mig fra asfalt, så går det? Kun i skove. Og om aftenen. Og Malene, du skrev da i en anden tråd, at du startede med en, der var 11 måneder? Men kan ikke finde linket.

Har bare glædet mig så meget til at cykle med hende. Cyklede rundt i haven i dag med hende løbende frit, hun elskede det.

• #33   30. mar 2016 Mine er huskies, så du kan ikke helt sammenligne. Jo større en race, des senere færdig udviklet.

Du kan sagtens vænne hende til selen og cyklen ved at gå tur med den, indlære kommandoerne (frem, stop, højre, venstre) og måske lunte lidt ved siden af den. Men de lange cykelture og decideret træk ville jeg vente en smule længere med.

• #34   30. mar 2016 Men det lader altså ikke til, at hun er vokset i højden siden december. Tror hun har mere Huskey i sig end Malamute. F.eks. har hun blå øjne.

Så medmindre det er ødelæggende for hende, så vil jeg gerne begynde mht. 10 måneder. Det var det eneste, jeg tænkte på gennem mine lange, kolde vinterture - at nu ville jeg få en rigtig cykel-sommer med hende. Og det er en god måde at trætte hende på.

Jeg ville GODT nok blive ked af det, hvis jeg skulle gå igennem et helt år igen med efterårsstorme, inden jeg kunne cykle med hende.

• #35   30. mar 2016 Men de må ikke cykle om sommeren alligevel - så du kommer til at skulle ud i vintervejret. Hun er jo en slædehund.
    Slædehunde kollapser ved motion i sommertemperaturer. Er hunden først én gang dehydreret, så kan den forevigt have ødelagt evnen til at regulere og komme af med sin varme.

Jeg kan kun vejlede. Hvad du gør er op til dig. Men få tjekket hendes hofter til efteråret. Med det bagland ved du aldrig hvordan de ser ud.

• #36   30. mar 2016 Burde hundens velbefindende ikke komme i første række - og ikke hvad man selv vil foretrække/synes er fedest?

Jeg ville være SÅ meget mere ked af det, hvis jeg endte med at skade min hund, fordi jeg ikke kunne vente, men det er måske bare min mening. Jeg ventede tålmodigt, før jeg begyndte at løbetræne med Myrna, også selvom det betød, at det var nogle rigtig kolde og våde måneder, vi endelig kunne komme i gang i.

• #38   30. mar 2016 Slædehunde bliver ikke trætte af motion. De bygger nemlig bare kondi på. De hviler 30 min og kan så igen.
    Hvis du vil gøre hende træt, så meld jer til spor eller rally-lydighed. Fem min spor har samme virkning som 30 min gåtur.

• #39   30. mar 2016 Puha, det der med permanent skade vedr. dehydrering gør mig meget bange smiley

Så hvis hun er født 19. juni 2015... hvornår må jeg så cykle med hende?

• #40   30. mar 2016 det vil nok være en ret fornuftig ide at lytte efter Malene når det kommer til slædehunde.. jeg ved Nada om slædehunde med selv jeg vidste da at de ikke må motionere på den måde om sommeren.. du må ud i regn og sne og blæst osv. det er vilkårene med sådan en smiley

• #42   30. mar 2016 Tak for svarene - glad for jeg blev klogere.

• #43   31. mar 2016 du bør starte med at gå ed hund og cykel samtidig. så hunden vænner sig til cyklen, og lærer at holde sig på højre side.

• #46   4. apr 2016 Ej, hvis det skal være om efteråret, når det er koldt og vådt, så gider jeg næsten ikke.

• #48   4. apr 2016 Fordi hun ikke gider cykle med den?

• #50   4. apr 2016 Gå og cykle er slet ikke det samme. Så at sige hun ikke skal have hund fordi hun ikke har lyst til at bøvle med hund og cykel i dårligt vejr er langt ude

• #52   4. apr 2016 En slædehund bør komme ud og arbejde i vintervejret... Det er en arbejdshund, ikke en selskabshund. Og efterårs/vintervejr er FANTASTISK vejr når man er slædehundeejer smiley

• #53   4. apr 2016 Men det arbejde behøver jo ikke være at løbe ved siden af en cykel

• #55   4. apr 2016 Vark: Du tænker vist på en kickbike smiley

Beltane: Hvilket former for arbejde vil du foreslå? Jeg er lutter ører. For det kan godt være besværligt at finde udendørs vinter motionsformer der ikke indebærer løb/træk, med en hund der ikke kan slippes løs nogen steder.

• #56   4. apr 2016 de kan vel godt gå spor sådan nogen ??

• #57   4. apr 2016 Einstein - man kan vel gå mens hunden trækker noget. Fx en kælk, eller et stykke træ.

Hvorfor skal man sidde oven på jernhesten imens?

• #58   5. apr 2016 Jeg elsker Jiwa og vil hellere ryge ned i Mordors flammer end skille mig af med hende, så er det sagt. Hele sidste efterår og vinter var jeg ude at gå med hende i flere timer om dagen i snevejr og storme og regn. Måske jeg bare cykler med hende i haven løst? Det er det, jeg gør nu.

Ja, sidste efterår bandt jeg noget træ fast til hendes snor, det trætter dem meget.

Overvejer at binde hendes snor fast til forreste del af cyklen, så kan hun trække mig på den måde.

Og jeg er altså en han, ikke en hun.

• #59   5. apr 2016 Haha undskyld smiley

• #60   5. apr 2016 Sådan går det, når man kun bliver opdraget af kvinder.

Anyway... måske cykler jeg med hende... håber på, at jeg får det gjort. Kommer bare sådan til at svede i min kæmpe vinterjakke.

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 206
    #62   5. apr 2016 Jeg anbefaler i så fald skiundertøj + windbreaking så burde du kunne holde varmen hvis du kommer op og sveder i vinterjakken smiley

Kommentér på:
Det Store Cykeldilemma

Annonce