Hjælp ti udstilling. Hjælp ti udstilling.
Jeg har en pomeranain tæve på små 6 måneder med stambog i DHL og vi timeldte os i går både min og hendes første udstillng.
Jeg ved meget lidt om udstillinger, men har selvfølgelig været inde og læse lidt, men har dog stadigvæk nogle ting jeg syntes jeg mangler svar på som jeg håber I kan hjælpe mig med:
1) Hvilke titler kan opnås i babyklassen, hvilke er dårligst og hvilke er bedst?
2) Hvad er vigtigt jeg gør inden en udstiling?- Her tænker jeg hundefrisør osv. Hun er jo ikke så gammel, så skal man det?
3.) Hvilke ting er vigtigt jeg har med til hende på dagen/skal købes ind.
4.) Fortæller dommeren en præcist hvad man skal gøre og hvor man skal gå hen osv)?
5) Hvad forventes af hende? Her tænker jeg om det allerede forventes at hun kan stå og løbe pænt? Hun er en lille vildbasse og står helst ikke stille i mere end 10 sek
Jeg ved godt jeg sikkert spørg dumt, men man skal jo starte et sted
Hvis der er andre ting i føler der er nødvendigt for mig at vide, så skriv endelig også det!
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 1.918
Ring trænerne har været rigtige søde til at forklare hvordan det hele foregår, og hjælpe mig til hvordan jeg skal gebærde mig rundt i ringen. Ved ikke om i har ringtræning i din klub, ellers ville jeg snakke med opdrætteren af din hund, vedkommende vil sikkert gerne hjælpe med gode råd.
kender ikke din race i udstillings øjemed så kan desværre ikke komme med konkrete råd.
jun 2009
Følger: 232 Følgere: 98 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.000
jun 2009
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 16 Svar: 42
jun 2009
med på udstilling tæppe godbidder (ved bordet ikke i ringen) karte /børste og inden udstillingen to dage før vask med et godt sæbeproduk vi bruger kate Winters minkolieshampoo. Billedet er Trunte collie med en vandrepokal hun vandt på dhl udstilling i 2003 Ane...skriv endelig jeg har oceaner af historier gerne på pb.
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.220
Dommer skal nog fortælle hvad han/hun vil havde dig til , men kort fortalt så stiller man sig ind på række efter nr orden så plager man alle samen at gå en runde rund så står man igen på en lang rakke hvor man så en efter en skal stille sin hund på trimbordt så dommeren kan se og mærke på hunde der efter skal man gå feks frem og tilbage, i en trekant eller en runde for dommeren så han/hun kan se hvordan hunden bevære sig.
Så længe det er baby og hvalpe klasse hunden er i er der ikke de store forventninger til havd den kan men det er en rigtig godt ide at gå til ringtræning så du lære hvordan du stiller din hund og hunde bliver vand til det med udstilling og hvad den bliver bedt om.
Håber jeg fik svart på det meste hvis du gerne vil havde det kan jeg skrive min chek liste om hvad jeg plager at tage med på udstilling
Hov og du skal lige havde i hovedet at det ikke er sikkert at det forgår helt på sammen måden nu hvor det er to forskellige klubber
nov 2008
Du må meget gerne sende din check liste!
Og ane: Jeg skriver en PB til dig.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 1.918
jul 2009
Stambog- ejerbevis - sundhedsbog med opdateret vac.
Udstillings nr.- nr holder kan være en sikkerheds nål - udstillings snor
Udredningsvæske - øjen rens -vatrundeller ved ikke om dette er nødvendigt ved din race
Børste- kam - kam med spids, her skal du have de børste og kamme som man bruger til at frisere din race
Elestikker - ellestiksaks - Sløjfer det bruger men ikke i din race
Vådeservietter til at tøre mås hvis det skulle hænge lidt bummelum i håret, nogen tøre også lige tisse trolden inden de går i ringen så dommeren ikke for tis på fingrene
Udstillingsvogn
Lille tæppe til trimpladen vigtig at det ikke skaber elektricitets
Stofble som dufter af dig og hjemme og som kan bruge til at hænge for for at skærme hunde for alt for mange indtryk her kan man også bruge et normalt størrelse tæppe hvis hunde stresser op over alle de andre hunde
Vand - holder - mad - skål
Kylling stykker det ved jeg ikke om man må i din klub, men jeg bruger det når jeg går i ringen for at få Amico's fulde opmærksomhed
Tykke stænger - legetøj
Til mig selv kiks noget at drikke og en stol
Ved ik om din race kræver meget forberedelse inden den skal i ringen her tænker jeg pelspleje hvis den gør skal du overveje at invester i en udstillingsvogn eller en bur og et trimmebord du kan have med på sleb, dette kommer også and på hvor meget du tænker at udstille får hvis det kun er få gange kan du forhøre dig ved andre der har samme race om du må låne lidt plads
Håber dette kan hjælpe og hvis der er noget så spøger du bare
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.489
nov 2008
nov 2008
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
Der er ikke så store forventninger til hunden i baby-/hvalpeklasserne, fordi det er meningen, at hvalpen skal have en god oplevelse med det og bare skal synes, at det er sjovt og hyggeligt at være i ringen. Det er naturligvis en god idé, hvis din hund kan stå pænt, også mens en fremmed rører den på hele kroppen, løbe pænt og kan få kigget tænder. Men i hvalpeklasserne er dommerne lidt mere overbærende, og tager sig som regel god tid, hvis hvalpen er lidt utryg.
Dommerne er også flinke til at fortælle hvad man skal gøre, fordi det er lidt forskelligt fra dommer til dommer, hvordan de vil have det. Nogen vil have, at man skal løbe lige frem og tilbage, enten langs siden eller skråt igennem, nogen vil have man skal løbe i en trekant, andre vil have, at man løber hele vejen rundt. Men det skal de nok fortælle dig, og ellers kan du nok lure af på de andre hunde/racer, hvordan dommeren vil have dem til at løbe. Jeg synes generelt det er rart, at have god tid til lige at se det hele an, inden man selv skal i ringen, så man lige kan lure hvordan de andre gør og hvordan de andre stiller deres hunde op osv. Især nu hvor du ikke når til ringtræning inden.
Af helt praktiske ting, har vi bur og tæppe dertil, trimmebord, taske med diverse børster, saks og plejeprodukter (forskellig fra race til race, spørg evt. din opdrætter), håndklæder, vandskål, hundeposer, evt. en bamse/noget andet legetøj og et ben til belønning når hun er færdig.
Til ringen har vi LÆKRE godbidder, der er nemme at have i en lomme, et lille pivdyr, der kan ligge i lommen (til opmærksomhed og udstråling i ringen), pænt tøj (MEGET forskelligt fra race til race og udstillingens størrelse, hvad man har på i ringen), udstillingssnor, nummerholder til armen, nummer.
Og så har vi diverse dokumenter, fx program, vaccinebog osv.
Et godt råd er, at du tager kontakt til en, der er vant til at udstille din race i DHL (fx din opdrætter, hvis de gør det). Måske vil de tage med dig, når I skal afsted. Jeg synes ihvertfald det var rart, at vores opdrætter var med (hun er der altid med sine egne hunde, når vi er der), så hun kunne hjælpe os igennem og give gode råd. :o)
maj 2004
Vi har en holder til armen, som vi sætter nummeret i, andre klipper bare nummeret til og sætter det fast på brystet eller armen med en sikkerhedsnål. :o)
jul 2009
Trimbord eller udstillingsvogn kan du finde på nette det sammen med børste og kamme
Hvis du ik allerede ved hvilken børste og kamme du skal bruge til din race så snak med opdrætter eller andre der har racen som udstiller og så køb dette over nette også
Man kan god få lidt forskellig børster og karter ved amindelig dyrehandler men jeg ville ikke købe mit udstyr der og slet ikke til en hund der kræver pelspleje igennem hele livet
Nr holder kan man for det meste købe på udstillinger men hvis man gerne vil havde en af dem hvor der er en hund af ens race skal man igen kigge på nette men som skrevet før kan man godt starte ud men en ganske amindelig sikkerhedsnål
jeg har købt min udstillingsvogn og nr holder ved cotonshoppen
nov 2008
Jeg har fundet ringtræning i nærheden af hvor jeg bor, og har fået lov til at komme der de sidste to gange som er i denne sæson
Lige et spørgsmål ti tøj/påklædning: Du skriver pænt tøj men at det afhænger af hvilken race man har. Hvordan ved jeg hvad jeg skal tage på i forhold til min race? Gaaaaal det er jo en hel ny verden for mig det her haha, jeg er vant til at træne brugshundetræning med min schæfer, noget helt andet end dette
jul 2009
Hvis du har Facebook så gik efter om din stambog klub ik har en side og kig også efter sider med din race så vil jeg væde med at der nok skal sidde nogen der gerne vil hjælpe dig
jun 2009
maj 2004
Og når jeg siger pænt tøj, så er det et VIRKELIG vidt begreb. I nogle racer er det almindeligt pænt tøj - et par pæne bukser og en pæn bluse eller jakke/blazer.
I min race er det almindeligt med et farvet sæt (nederdel og jakke), gerne i et skinnende materiale. Og med matchende sko og udstillingssnor. I andre racer ville det være fuldstændig overkill at møde sådan op. Jeg aner ikke hvad der er normen i din race, desværre. :o)
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.489
Hjælp ti udstilling.