Online Tilmeldt:
7. aug 2007 Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.440
Til træning i løbetid - jeg undres... {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige siddet og talt med en kollega oppe til frokost.
Deres tæve er i sin første løbetid, og hun fortalte, at de da skulle til hvalpe/unghunde træning i aften.
De havde ringet og spurgt instruktøren, om det var ok, og havde fået grønt lys.
Så langt så godt..
Men så kom fortsættelsen "Hun sagde, at vi bare skulle lade være med at sige det til de andre på holdet"...
Så indrømmer jeg, at jeg tabte underkæben.
Jeg synes, det er superfint, at hanhundene lærer at arbejde på trods at de mest intensive forstyrrelser - men synes måske det er et lidt stort krav til helt alm. familiehundejere med unghunde, når man så endda fratager dem muligheden, for at holde lidt afstand?
Hvad siger I andre med hanhunde? Vil I gerne vide det på forhånd, hvis nogle af tæverne på træningsholdet er i løbetid?
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Men jeg har bare hørt "Den kan ikke fordi den anden hund er i løbetid" ret mange gange.
Og der opgives totalt på forhånd.
Hvorimod hvis de ikke har vidst det... så har de knoklet lidt ekstra for at få det til at lykkedes, for så er der ikke en nem undskyldning.
Jeg ville nok bare som træner, bedømme situationen. Se om det er et problem... Det kan nemlig hurtigt blive det hvis man siger det højt som det første...
Men det er måske bare mig
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.440
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Jeg har selv en race, som bare ikke altid gider at træne, men de dage, hvor hun bare ikke er motiveret, giver jeg da ikke bare op, og står og snakker i stedet for at træne. Jeg prøver endnu mere at motivere, selvfølgelig
Jeg har også mødt til træning ganske få gange med en tæve i løbetid (dog ikke højløb) uden at sige noget, har holdt god afstand, og har folks hanhunde virket meget interesseret, har jeg egentlig bare sagt, at det nok også er lige op over med den løbetid. Altså, den dag, man står på konkurrencebanen, skal hanhunden jo også kunne præstere uanset, så synes ærlig talt, det er lidt ligegyldig info for de andre deltagere, så længe jeg ikke stikker hendes ende op i hovedet på dem
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.896
Så kan jeg tage mine forbehold, og selv vælge hvor tæt vi træner på hunhunden.
I alle de år vi har trænet har jeg dog kun fået det at vide en enkelt gang (fra tæveejeren).
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.754
Jeg vil hurtigt kunne mærke på Tucker, om der er løbsk tæve og hvilken det er, så jeg kan holde ekstra afstand hvis det bliver nødvendigt.
Det er da fint at fortælle, men ikke en nødvendighed.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 155 Hunde: 3 Emner: 91 Svar: 677
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
Jeg valgte bevidst, da min var unghund, at træne lige op og ned af den løbske tæve der var til træning, for det er træning i sig selv.
Hvis jeg ved der er en løbsk tæve, ved jeg også at jeg er nogle gange kan være nødt til at skrue kravene heeeeelt ned, til blot kontakt øvelser.
Jeg kan godt se, hvorfor man måske vælger ikke at sige det til de andre - MEN jeg synes det er almindelig høflighed og respekt overfor andre at man lige siger det. Hvis man står med en hund der bare har 0 kontakt, så kan det være enormt frustrerende især hvis man ikke kender grunden.
Jeg ville som træner sige det på holdet, netop så de andre har en chance for at afspejle træningen derefter og så lægge vægt på at det faktisk (i min verden) er super vigtigt at en hanhund lærer at bevare hovedet , selvom der er løbske tæver.
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
jun 2007
Det kunne jeg altså ikke på samme måde da han var unghund, det kunne ligeså godt have været teenagegriller i hovedet på ham.
Jeg er stor tilhænger af at man træner sammen, for det er som sagt mega god træning (og jeg gider ikke en hund der ikke kan andet end at stå og savle efter damer) og når man går på konkurrence banen, udstilling etc så ER der altså løbske tæver. Så skal hunden altså have lært at når man arbejder, så arbejder man og så må man drømme om damer bag efter
Ikke at det altid er sådan det er... Men sådan er det jo
jun 2007
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
De steder vi træner er der både hold og selvtrænere på banen på samme tid. Ingen advarer om noget. Det er uproblematisk. Helt og aldeles.
Man træner jo under de forhold, der er og er det for svært, så flytter man sig et sted hen, hvor hunden kan håndtere miljøet.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.338
Jo, min hanhund skal i teorien lystre uanset om der er højløbske tæver tilsteder, men jeg synes det er ufint ikke at fortælle det, så man kan tage sine forholdsregler og fx ikke forsøge at presse sin hanhund til noget den ikke er klar til endnu og man evt får en konflikt med sin hund af den grund. Og jeg tænker at med unge urutinerede hanhunde i den mest hormonforstyrrede alder og måske med en uerfaren fører i den anden ende af snoren, så skal træneren dælme være klar til at styre slagets gang i være kompetent nok til at hjælpe de 'stakkels' hanhundeejere, der står med hver deres hormonbombe
aug 2006
Der kan være mange ting i miljøet, der påvirker den - og den udfordring står alle jo med hver eneste gang de har hunden på træningspladsen (og alle mulige andre steder).
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.338
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Da jeg gik til lydighedsprøver i DKK kom løbske tæver til sidst, men jeg ved ikke hvordan det er i dag.
maj 2008
jun 2007
Uanset hvad, så synes jeg det er almindelig respekt at fortælle andre på trænings banen om en løbsk tæve - hvordan de andre så vil forholde sig til det, er for egen regning. Nogen vil måske synes det er fedt med den slags træning og så glemme den almindelig træning lige denne gang, nogen vil måske hellere lægge lidt afstand for at koncentrere sig om specifikke øvelser, men sige det, det synes jeg man skal.
Jeg har før været ved at rive håret af mig selv af frustration over, at min teenage hund fandt alt og alle andre end mig interessante - uden løbske tæver.
Det er bare RART at vide hvilke kort man har på hånden, før man spiller - så kan man bedre tilrettelægge sin træning og forventinger efter det. ISÆR med en ung hund
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.440
aug 2006
Det er forholdene.
jun 2007
Jeg har ingen problemer med at der er løbske tæver med til træning, tvært imod - jeg synes bare det er rart at vide først - specielt når man står med en unghund, der mener jeg faktisk næsten det er et must, men det er mere for at så ville det være det, som vi trænede den dag
Men jeg har en klar holdning til at jeg ikke mener at man bør tage en løbsk tæve med i hundeskoven. Det er ligeså meget for tæven selv, som for der hanhunde der er der. Jeg kan simpelthen ikke se noget som helst godt, ved at tage sådan en tæve med i hundeskoven. Det er da bare næsten om at bede om problemer
jun 2007
Lige netop derfor, synes jeg igen, man som træner bør pointere hvor vigtigt den slags træning faktisk er - for der er ikke noget ved at have en hund, som ikke kan fungere, bare fordi der er en løbsk tæve i nabolaget. Uanset om det er en konkurrence hund eller ej.
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.220
Jeg er ikke nogen erfaring hunde ejer, så jeg ville da hurtig tro at det er mig der slet ikke kan finde ud af at træne med min hund hvis der lige pludselig bare slet ingen kontakt er
mar 2015
Følger: 22 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 413
aug 2006
Eller andet, der måske/måske ikke distraherer hunden? Man kan jo se og mærke på hunden, hvis den ikke er på og så må man indrette sig efter det.
Den slags kan man ikke planlægge sig ud af...
jun 2007
Jeg synes klart det var en fordel, da jeg med min unghund var til ringtræning med en løbsk tæve. På det tidspunkt reagerede han slet ikke, så det tog jeg til min fordel og stilte mig direkte bag ved den løbske tæve.
Så bare fordi man som hanhunde ejer, gerne vil vide at der er løbske tæver, er altså ikke nødvendigvis en dårlig ting, eller for at have undskyldninger for ustyrlige hunde
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Det ér ikke altid hurtigt og let at gennemskue at det er pga. en tæve i løbetid (ud fra det folk har fortalt i tråden), og jeg synes da det i flere tilfælde er rart at finde ud af grunden til, hvorfor hunden er så distraheret.
Med det sagt så er der jo heller ingen grund til at gøre en stor råbende sag ud af det og skulle hen at forklare hver og en deltager hvordan tæven er i løbetid - kan det klares med en hurtig bemærkning synes jeg man finder en god middelvej.
jun 2007
aug 2006
Og som sagt - hos os er der altid tæver i løbetid, det er umuligt at undgå hvis ikke det er en mikroplads man er på.
Derfor er forudsætningen altid at naturligvis kan der hele tiden komme en forbi, der dufter fantastisk.
Ligesom der kan løbe en hare, have gået et rådyr eller dem der var der tidligere tabte rå lever.
Forskellen er den samme.
Kig på hunden og indret træningen efter den. Det andet er slet og ret unødvendigt og virkelig besværligt.
jun 2007
Som jeg har skrevet før, så sætter JEG i hvert fald pris på når det bliver sagt, uanset om jeg selv ville finde ud af det senere eller ej. Hvis det ikke blev sagt og jeg stod og trænede ved siden af en løbsk tæve, kunne jeg da godt blive frustreret over evt manglende kontakt. Hvem ved det kunne jo godt have været fra en hund på holdet før, men hvis jeg vidste det var tæven lige ved siden af, kunne jeg jo vælge at gå længere væk.
Lige ledes sætter jeg virkelig pris på det, når man står med en unghund som endnu ikke reagerer, at det er noget man har mulighed for vælge om det er noget man vil træne. Jeg er jo en af dem der rigtig gerne vil træne det med min hanhund, fordi jeg netop gerne vil have at han lærer, at man altså godt kan arbejde, selvom der er lækre damer i nærheden
Men hvis ingen fortæller om løbske tæver, ville jeg jo ikke kunne træne det på samme måde, før hanhunden er begyndt at reagere på tæver.
Men Sorry, jeg kan simpelthen ikke se det forkerte i at man synes det er en god information for alle og viser respekt for andre istedet for bare at være ligeglad og lade alle andre sejle i hver deres sø.
Og SÅ besværlig er det heller ikke at fortælle at ens tæve er i løb
aug 2006
Hos os er der flest selvtrænere og kommer ikke alle på samme tid...
Der er ikke fælles opstart overhovedet - og måske mellem 10 og 30 på pladsen samtidig.
Folk må da informere om alt det de vil, hvis de vil.
Jeg har bare ikke et ondt ord om at nogen ikke gør det...
jun 2007
Jeg må indrømme at hvis jeg tager på et selvtrænings hold, så ville jeg heller ikke forvente at tæve ejerne rendte rundt og fortalte om løbetid.
Men når man tager afsted på hold træning, hvor vi alle kommer i samme tidsrum, med træner og har et forløb, så må jeg indrømme at jeg forventer faktisk at blive informeret om evt løbetider - ikke at jeg ville blive sur, hvis der var nogen der ikke fortalte det, men jeg ser det som almindelig høflighed og respekt for andre, at man informere
aug 2006
Selvtrænere og de forskellige hold starter hver for sig.. og så er det sjældent at alle hunde på et hold er på samtidig hos os - medmindre de træner individuelt og træneren går rundt.
Alle er overalt og imellem hinanden. Dog er der rum omkring hvis et hold står samlet...
jul 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 8
I PH Roskilde kan en løbsk tæve godt deltage i sporarbejde mm. men HF. skal fortælle at tæve er løbsk, så kan man altid deltage som sidste hund, ellers må den blive i bilen.
mvh. Torben Maxsø
Næstformand
Politihundeforeningen Roskilde
aug 2006
Tosset tosset regel at de ikke må træne..
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Det skal nemlig håndteres på lidt forskellige måder.
Men altså... Går ikke til træning på et hold lige nu, så ved ikke hvor relevant det er.
jun 2008
Følger: 1 Svar: 13
Jeg ville gerne have haft at min hund kunne meget mere, og ville egentligt fra starten af gerne have haft at hun kunne være kommet på et agility hold.
Men da hun stod fuldstændig på bagben da vi kom tilbage, opgav jeg
Og synes da det er ret trist, for ville gerne have lært meget meget mere, eftersom hun er min første hund.
Så hvis min næste hund bliver en tæve, kommer hun til træning, løbetid eller ej...
jun 2007
....også selvom man bliver lidt træt af dem nogle gange
maj 2008
Så var der godt nok mange hunde, der måtte opgives tidligt, for et par ugers pause kan ske af alle mulige årsager f.eks. sygdom ved enten hund eller fører, ferie, manglende tid eller at træningsholdet holder pause. Det er da bare at komme i gang igen.
Nu skriver du, at det er din tæves første løbetid, og tæver kan altså godt ændre karakter både under løbetiden og i perioden efter specielt første løbetid. For en ung tæve er det en rimelig stor hormonel påvirkning, den oplever. Jeg ville være mere tilbøjelig til at tro, at det er løbetiden, der har gjort, at hun opførte sig anderledes, end at det var et par ugers pause fra træning.
Men som det fremgår af tråden her, kan man komme med sin løbetidstæve de fleste steder, så find et andet sted og bare på med vanten igen.
Til træning i løbetid - jeg undres...