Nybegynder træning af jagthunde {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Vi har nu fundet den hvalp som skal være vores.
Vi får den lille smuksak hjem 18/9.
Vi har gået efter en hund, som kan blive en god familiehund. Desuden er det min plan at tage jagttegn til vinter. Den kommende hund skal bruges til apporterende jagthund af far og mig.
I min familie har vi ofte arvet andres problemhunde, og så fået noget godt ud af dyrene. Så det med hvalpemotivationskursus er nyt. Det at vælge hvalp er nyt.
At håndtere dyr lægger i blodet, det samme gør det at læse kropssprog, skelne mellem rask og sund osv.
Anyway... Jeg er simpel læge.
Burde VIRKELIG have brugt gårsdagens fridag på research til en videnskabelig artikel, men printeren var jo i stykker, der er mindst 10 minutters gang til arbejdet... Der var intet andet at gøre end at gå i gang med overspringshandlinger!
Yes. Tænkte at det ville være smart at melde sig til hvalpetræning og jagttegn samtidig, men...
(Dether er hvad jeg forstod på hjemmesiderne)
Dansk Jægerforbund udbyder ikke hold til jagthunde træning, henviser venligst til specialklubberne. Okay.. Fair nok.
- Dansk civil hundefører forening udbyder hvalpehold, men ikke mhp jagt og jagthunde.
- Umiddelbart udbyder dansk kennel klub hvalpemotivationshold, men ved tilmelding skal man lige opgive stambog nummer. Og det er heller ikke målrettet jagthunde.
- Speciale klubberne kræver stambog indenfor deres valgte hundetype. Retriever foreningen underviser kun labrador, flatcoated, golden osv.
Vi gik efter en tæve, avlet på menneskeglade, jagtglade og sunde forældre lød perfekt til vores behov.
Valget blev en Golden Cocker, dvs en ægte blanding af cocker og Golden retriever.
Forældreracerne kender vi. Cocker er lige lille nok, men ellers tæt på perfekt. En Golden Retriever for stor til vores lille bil, ellers også egnet til vores formål.
Begge forældre har de egenskaber ift. jagt og kæledyr egenskaber som vi ønsker os, så det ligner et rigtigt godt valg!
(Alternativerne var mellemstore racer som breton, kleiner münsterläender og andet godt, som ja, er smukke dyr, lyder sympatiske ud fra racebeskrivelser, men vi valgte det vi kendte.)
Men hvordan kommer man i gang med jagthunde træningshold, når man bor på Kolding egnen og Golden Cocker ikke kan stambogføres i DK?
Gode råd søges!
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
http://www.sanneshundecenter.dk/
mar 2008
Jeg har mødt flere ret heldige individer af den nævnte blanding og har selv lige (3 dage siden) overtaget denne fine cocker-springer-labrador-blanding.
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Et chip nummer, okay, men hvad betyder stambogen for træningspotentialet??
Er lidt chokeret over at blandingshunde ekskluderes fra træningshold? Hun er omhyggeligt valgt efter det jeg ønsker. Inklusiv at jeg ved hvad der er i hende.
Anyway, flere forslag til hvordan man kommer til gode træningssteder?
Min far har 50 års erfaring som jæger, så vi kan nok godt selv. Men jeg vil gerne finde folk jeg kan lære af, og få nye input.
Worst case, beholder min smuksak og køber en til om et års tid, denne gang med stamtavle.
mar 2008
Men nu er der jo heldigvis steder der tilbyder jagttræning uden stamtavle. Det var umiddelbart ikke planen at min egen nyanskaffelse skal med på jagt. Han er MEGET interesseret i fugl, men spørgsmålet er om han også er styrbar omkring dem. Det må vi se!
Ud over Sanne afholder Anja (Hunters limited) ved Slagelse kurser med Thomas Stokke et par gange om året. Han er en norsk gut, som træner jagthunde belønningsbaseret og uden aversiver. Hun har vist også lige haft kursus med to svenske apporterings-damer.
Det er som regel kurser der løber over nogle dage eller weekender og de er helt sikkert værd at køre efter. Sanne træner efter nogenlunde de samme metoder.
jun 2015
Flere forslag modtages med kyshånd.
Havde nu foretrukket noget med regelmæssige træningsaftener, det vil være perfekt med løbende feedback.
Kender i sådan et sted?
mar 2008
Nu kender jeg ikke til jagtforeningerne i dit område, men mange steder er den træning du kan hente i privat regi mere kvalificeret end den du får i klubberne. De private kræver meget sjældent en stambog.
Med andre ord, ville jeg få den hvalp du har valgt, finde et sted at træne den (fx Sanne) og har den evnerne, så tager du den med på jagt. Lige præcis med spaniels er det relativt vigtigt at den ikke får erfaringer med selv at jage, men i stedet at søge tæt på dig, under bøssen. En spaniel der jager selv er meget svær at lære ikke at gøre det igen.
mar 2008
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Jeg siger ikke, at den ikke kan blive en fantastisk jagthund - eller at den nødvendigvis bliver syg. Men er forældrene testet? Det ville være rigtig surt at stå med en cocker-golden blanding, på størrelse med en golden, med HD og øre og øjneproblemer.
Hvordan ved I, at den ikke bliver på størrelse med en golden? Den kan jo sagtens ligne en golden af udseende og en cocker af sind - eller være en blanding af begge dele. Hvad hvis den bliver en lille cocker af størrelse? Udfaldet bliver jo ikke 50/50
Det er fuldstændig jeres valg - men I kan stadig nå at vælge om. Hvis jeg kunne vælge om mht. mine forældres hund, havde vi valgt at få fra et ordentligt sted. Da vi var derude så alting helt fint ud - men vi kom hjem med en hund med maveproblemer - det tog ham 6 måneder at blive rask. Derudover havde han øresvamp og diverse andre småting. Han er forresten "ren" cocker spaniel (der er ingen stamtavle, så vi kan ikke garantere han er ren, men han ligner en cocker spaniel og opfører sig som en, så vi satser på han er ren)
Der er ingen der siger, du behøver købe en hund med stamtavle - jeg vil råde dig til at gøre det, MEN jeg ville som minimum sørge for, at forældrene er tjekket for racerelaterede sygdomme.. Og i dette tilfælde er det jo flere forskellige, eftersom mor og far er to forskellige racer.
Fordelen ved at købe hos en opdrætter med tavle er også, at opdrætter oftest matcher hvalpens personlighed og aktivitetsniveau, med det, familien skal bruge den til. I kan jo også risikere at få en "golden cocker" med INTET drive i forhold til jagt.. Eller en med ALT for meget, ja mulighederne er mange
Jeg er ikke den, som har allermest styr på det med blandinger og racerelaterede sygdomme.. Men JEG ville personligt vælge at købe fra en rigtig god opdrætter, som evt. også selv bruger hundende til jagt, for at få den hund, der passer bedst muligt til JER (og nu er der jo en hel del forskellige jagthunderacer, så mon ikke, der findes en, som passer godt til jer )
jun 2015
Jeg skrev til Kolding Jagtforening i går.
Har skrevet til Kolding afdelingen af Dansk Civil Hundeførerforening mhp almindelig hvalpetræning.
Forventer ikke at høre fra Kolding Jagtforening de næste par dage, men satser da på at kunne lokke dem til at invitere mig til et besøg.
Jeg mangler dog i den grad mund-til-mund anbefalinger af hvad der er godt her på egnen. Jeg er nemlig tilflytter fra Sjælland.
jun 2015
De bruges til jagt og er begge familiehunde i børnefamilier.
Vi kunne lige så godt have taget en ren cocker eller en ren Golden. Ja. Og ligner hun en fejlfarvet Golden lever vi med det. Men satser naturligvis altid på at ens hund bliver den perfekte blanding! Og ellers, så arbejder vi videre med det man har.
Som nævnt, worst case er at hun er blottet for jagtinstinkt og en rigtig sofakartoffel. Så må jeg bare købe hund nr 2, når hun er stor nok til at være "storesøster".
jun 2014
Ville personligt stadig vælge en renracet - men jeg håber det kommer til at gå godt med den. Jeg kom også til at tænke på, om man ikke først starter op på jagt EFTER hvalpehold og evt. unghundehold?
jun 2015
Helt ærligt, så har jeg skrevet til dch mhp hvalpehold. Og Jagtforening mhp jagttræning, til hvornår det nu starter.
Jeg kunne forestille mig at nørder arrangerede træning med andre ligesindede.
Gætter på at det ender med hvalpehold hos dch, senere Jagtforeningens eller private hold for apporterende jagthunde.
Så ud og skyde fasaner til mors gryde, mens min mand ryster på hovedet og lærer den tricks.
Da vores katte var unge, lærte han dem aktivt at gå efter mine lærebøger når de skulle sove, og sidde på skuldrene som tilhørte de en gammel heks...
Uanset hvad, bliver hunden oplært til noget fornuftigt. Og en del ufornuftigt!
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
dec 2010
jun 2015
Hun skal lige vænnes fra modermælken, lære indkald og sådan.
Der går 3 uger før jeg overhovedet får hende hjem. Livet er langt, og det hele er foran mig.
Men jeg glæder mig da til de år der kommer.
At flå en hare imens jeg smiler og mindes den mormor som lærte mig at flå harer.
Og om rigtig mange år, mindes den hund som gav mig mange gode timer, bl.a. I rollen som min første jagthund.
Det jeg har travlt med er at finde træningsfaciliteter i mit lokalområde! Jeg har det som et barn, der prøver at fremskynde julen ved at tjekke julepynt står i sine kasser og er klar!
jun 2015
Sig til, så skriver jeg stedet på min liste!
Jeg prøver at finde gode steder at skrive os op til.
jun 2015
Læring og netværk!
mar 2008
Får den succes med at jage selv, bliver det svært at lære den et stopfløjt og at lære den at søge tæt på dig.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.636
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Ang valg af hund, så ville jeg nok liiige være obs på at de to racer godt nok begge er lavet til jagt, men de er lavet til ret forskellige opgaver.
Begge skulle self gerne kunne komme retur med en død fugl men der slutter ligheden vidst osse
mange af jagtforeningerne arrangerer træning, så prøv at forhøre dig der. Men vær opmærksom når du vælger. Det er ikke nok at de SIGER alt muligt pænt om deres metoder, de skal osse føre det ud i praksis. Mine erfaringer med privat træning er mildest talt blandede, lige fra virkeligt godt og lærerig til direkte dyrplageri
jun 2015
Jeg må indrømme, at stamtavle er interessant, hvis man vil avle og se på forfædre.
Til ikke avl tænker man sig om ift hvad man selv skal bruge og ser på forfædre, miljø hos opdrætter og alt det som kræves til en sund hund.
I må meget gerne sende mig en personlig besked, hvis I har flere detaljer end i vil skrive her.
jan 2007
jun 2014
okt 2010
okt 2010
Min hukommelse er lidt som vinden blæser nogen gange
Der var hvertfald noget med den skulle løbe mod træneren og så kan jeg ikke huske om den skulle stoppe eller om den også skulle løbe tilbage til mig
Og så var der lidt "spor" hvor man skulle lave en usynlig linje med ens skridt og så skulle de følge det.
Komme når man kalder
Finde en godbid gemt i en ud af tre kagedåser
Osv, altså ret allround jeg havde jo en amstaff uden tavle og det var fra før forbudet, og træneren var heldigvis en uden diverse fordomme hvad angår sådanne hunde
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.540
jun 2015
Kolding Jagtforening har jeg skrevet til mhp almene råd og spørgsmål om hold.
Har skrevet til Sanne, der nævnes her mhp hvornår hun starter næste hold.
jun 2015
JEG skal jo også lære det, jeg er tidligst klar sommer 2016.
Hun er kun 5 uger nu, vi har masser af tid
jun 2015
... Og at jeg som læge skal bede om fri to måneder før aht vagtplanlægning...
Hunden er 5 uger.
Planen er at JEG skal tage jagttegn denne vinter.
jan 2007
Uanset hvad man skal bruge sin hund til, er det bestemt en god ide at starte med noget helt almindelig lydighed med hvalpen. Den basale lydighed er jo grundstenen i al hundesport. Så at starte på et almindeligt hvalpehold er ikke forkert.
Men skulle jeg bruge min hvalp til jagt, ville jeg nu osse finde et jagthold at starte op på samtidig. Selvom man osse der vil træne den almindelige lydighed, bliver der netop osse startet op på de første skridt til jagtrelaterede opgaver.
Stop-fløjtet er nævnt. Det har jeg ikke oplevet blive trænet på et alm lydighedshold (udover et enkelt som faktisk ikke var jagthold, men hvor alle undtagen mig var jægere).
Det er jo slet ikke usædvanligt at et kuld hvalpe allerede hos opdrætter er blevet præsenteret for lidt forskelligt vildt eller at man med en retriever begynder at lege lidt med apport næsten fra den kommer ind af døren i sit nye hjem (med tryk på LEGE med).
Noget der heller ikke er blevet fokuseret noget videre på de steder jeg har trænet lydighed er "ro" -som vidst er ganske vigtigt for en retriever at kunne...
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
mar 2008
Jeg har hentet ham fra internatet i Rødovre i onsdags og han er en utroligt fin hund
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
dec 2010
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
jun 2015
Mindre end Golden Retriever. Idealet er Golden Retriever krop, men i ministørrelse, de lange ører får man dog stadig. Normalt bruger man røde cocker for at bevare den gyldne farve.
Det er idealet, men jeg har en bred smag og er tryg ved at få noget der er, som jeg er vant til eller derimellem.
dec 2010
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Sanne har regelmæssige jagthold - dog ikke specifikt hvalpehold for jagthunde - vi fik det med som en del af hvalpepakken (hun er opdrætter af min FT spaniel). I slut september starter vi på jagthold for unghunde, et hold der kører hver 14. dag og primært handler om at få styr de basisting hvor vi stadig halter. Men hun kører også fast jagttræning for spaniels og retrievere (voksne hunde).
Hvalpehold kan du komme på overalt - også med en blanding - men jagtholdene i specialklubberne vil sjældent have dem uden tavle på - måske hvis de ikke kan fylde holdene op? Dette skyldes primært, at en hund uden tavle ikke kan stille til prøve og avlskåringer. Men praktisk jagt kan den jo stadig bruges til.
Jeg vil dog sige, at hvis mit mål var at gå på jagt og tage jagttegn, så havde jeg nok købt en FT springer eller FT cocker istedet.
jun 2008
jun 2008
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 400
Hvis du havde valgt en FT labrador eller en FT Golden Retrievef havde du kunnet fået så meget hjælp i DRK
Og Golden holder nogle fantastiske træningsweekender og der er et stort netværk og rigtig mange som hjælper hinanden
Og rigtig mange i Jylland
Og så personligt ville jeg jo have valgt med stamtavle for at se sygdoms status på forældre dyrene
Skulle ikke stå med en færdig jagthund og den ikke kan holde til det grundet særlig AD
Og tillykke med hunden
Det er fantastisk at træne en jagthund
Men få endelig nogle gode til at hjælpe dig; man kan lave frygtelige begynderfejl
Der er jo Retrieverskolen - jeg mener, at den hedder sådan - ved Kjeld Lange
Han er meget dygtig og har fantastiske træningsoplæg
jul 2012
jun 2015
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.527
jul 2012
Nybegynder træning af jagthunde