Redningshundetræning, Aalborg... {{forumTopicSubject}}
Hejsa...
Den 5. oktober starter redningshundetjenesten i Aalborg et nyt hold op på redningshundeuddannelsen :o).
Holdet er sådan set fyldt op, men skulle der være en enkelt eller to der brænder for denne type træning, kan I stadigvæk nå det :o). Næste hold forventes at starte op efteråret 2008 / foråret 2009 !!!
Træningen foregår hver torsdag 19:00 - 21:00, og det forventes at tage omkring halvandet år at uddanne hunden til godkendt redningshund.
Alle venlige hunde (skal kunne omgåes andre mennesker og hunde) med en max. alder på 4 år er velkommen uanset race eller blanding. Dog skal hunden være glad for at bruge sin næse og være arbejdsglad, ligesom den skal være normal lydig.
Det koster ikke noget at deltage i træningen - derimod ydes kørepenge til og fra træningen, og efter hunden er godkendt som redningshund betales den årlige vaccination af Beredskabscenter Aalborg.
Redningshunde er specialtrænede hunde, der sendes på indsats i udlandet efter f.eks. jordskælv og kan bruges herhjemme i tilfælde af at personer bliver væk i naturområder. Derudover kan man som redningshundefører deltage i DM og VM for redningshunde samt internationale og nationale øvelser hvor også almindelige redningsfolk, politi m.fl. deltager :o)
For yderligere oplysninger henvises til www.danske-redningshunde.dk og www.danske-redningshunde.dk/aalborg
- Er du interesseret i denne type træning, så kontakt mig hurtigst muligt :o).
/Carina
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 560
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.354
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 560
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 687
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
Jeg syntes det lyder vildt spændende og det ville lige ha været noget for min gamle hund .....scæfer/rott......men emma....nej hun er ski for doven.....dog er hun glad for at bruge næsen.....meget endda ;o)
jul 2006
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
sep 2005
Det er jo et stykke fra Århus - men der er da et par stykker fra Viborg, Rønde, Randers m.m. der starter :o).
Det kan sagtens kombineres med PH - min hund er også PH-kåret, og på det nye hold kommer der 2 andre PH-folk :o)
/Carina
sep 2005
Vi sender aldrig hundene ind i noget der kan være farligt for dem - selvfølgelig kan der som ved al anden træning ske uheld, men i de 6 år jeg har trænet redningshund, er der een hund der er kommet til skade i en bygning (ikke alvorligt, den behøvede ikke engang at komme til dyrlægen).
Man kan jo også vælge, at man primært vil fokusere på at gøre hunden god til eftersøgning i skoven - det er jo i hvert fald ikke farligt. (Man skal dog under alle omstændigheder træne ruin- og bygningssøg, men man er ikke tvunget til at melde sig til indsatser efter f.eks. jordskælv i udlandet)...
/Carina
jul 2006
sep 2005
Er du evt. interesseret ??? - du kan evt. kigge forbi i aften hvor redningshundene træner, så kan du også lige høre lidt mere om hvordan vi træner osv.
Som tidligere nævnt, går der nok 2 - 3 år før vi tager hunde ind igen ;o).
Vi anbefaler altid at man træner i en civil hundeklub ved siden af, og på det hold der starter, er der et par stykker der også træner i DcH (gør jeg i øvrigt også selv).
/Carina
jul 2006
jul 2006
sep 2005
Vi træner på CF-gården i Hvorup (Gammel Hvorupvej 150 i Nørresundby). Når du kommer af Høvejen, er det lige overfor vejen ned til Lindholm høje og DcH-Lindholm.
Du kører mod CF-gården og Autoophuggeren, og holder til venstre hvor vejen deler sig. Lige overfor autoophuggeren er der et skilt med adgang forbudt - det er her vi træner.
Det vil være en god ide at du tager Blackie med :o).
Der er træning hver torsdag kl. 19:00 - 21:00, hvor man skal deltage mest muligt. Herudover laver vi nogle gange frivillig træning om søndagen, hvor man deltager hvis man har tid og lyst. Derudover kommer der 5 lørdage i løbet af 2007 med en redningsuddannelse og førstehjælp.
Det eneste du er pålagt udenfor Aalborg er at du når Blackie skal kåres til redningshund skal tage til Tinglev en enkelt dag :o). Og man skal så efterfølgende hvert år stille til en mønstring i Tinglev, der også er af en dags varighed og altid i weekenderne.
Der vil i løbet af uddannelsen komme tilbud om diverse træningsweekender og lignende udenfor Aalborg, hvor alt er betalt ... men dette er frivilligt. Du er heller ikke forpligtiget til at deltage i DM for redningshunde eller øvelse Jordskælv - men det er så stor en oplevelse, at de fleste hellere end gerne vil med.
Det jeg har været med til i bla. Frankrig var VM for redningshunde, og det kræver at hunden kvalificerer sig til det, så det er i meget høj grad noget man selv vælger om man vil med til :o).
/Carina
jul 2006
jul 2006
sep 2005
Til almindeilg træning kører vi selv - til de større ture (træningsweekender, redningshundeprøve m.m.) kører vi i Beredskabets biler. I disse må familien ikke være med - med mindre vi er på en øvelsestur, hvor de er med som hjælpere eller figuranter :o).
Almindelig lydig betyder bare, at han ikke skal stikke af hver gang han får linen af eller overhovedet ikke lystre en eneste kommando.
Hvis du ser vores hunde, vil du sikkert bliver meget overrasket over hvor "ulydige" de er ... men det der er vigtigt er, at hunden lærer at løse opgaverne selv og på eget initiativ. Jeg har oplevet et par gange, at jeg lige har været uopmærksom et kort øjeblik, og så er Tikki strøget over og har fundet de andre hundes figuranter *GGGG*. Så du vil langtfra møde nogle robot-hunde...
/Carina
Redningshundetræning, Aalborg...