{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

Agility? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Så sagen er den at min kæreste (vi??) har en schæfer. Han er 6 år gammel og super aktiv, elsker at løbe og springe rundt, og jeg kunne enormt godt tænke mig at gå til noget træning med ham smiley han er generelt meget lydig, kan alt det basale som bliv, sit, dæk osv. og nogle tricks derudover (da han aldrig har udført lydighed på en træningsplads med mange andre hunde, kan jeg selvfølgelig ikke sige hvordan han ville klare det, men kan simpelthen ikke forstille mig det skulle blive et problem).
Han har dog et problem, og det er at han, når man arbejder med ham, har tendens til at gø en del, og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal nedsætte dette. Så mine spørgsmål lyder på: vil det være et problem med hans gøen? I en alder af 6 år er han så "for gammel"? Jeg har tænkt på at få tjekket hans hofter, hvis vi skulle starte til agility, for at være på den sikre side smiley

PS. Der er indskrivning i min lokale DCH klub i midt august og har selvfølgelig tænkt mig at tage ud og snakke med dem, men jeg må indrømme at jeg er ret utålmodig og rimelig spændt, så derfor tænkte jeg om der monstro er nogle agility eksperter herinde der kan hjælpe mig lidt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agility?
  • #1   18. jun 2015 Som du selv er inde på så få ham røgtenundersøgt inden. Og så vil jeg anbefale at du starter på et lydighedshold inden, så du kan få noget hjælp til at reducere hans gøen, ellers risikere du bare at det tager overhånd til ag

• #3   18. jun 2015 Aboutmydogs
    Jeg tænker bare med et lydighedshold, er det ikke bestemte ting man træner? Jeg tænker at vi jo mere har brug for træning rettet mod hans gøen, hvis du forstår? Selvfølgelig er det altid godt med lydighed, men jeg mener bare hvor fleksibel træningen er, hvis man kan sige det sådan?

Trine g: er helt med på hvad du mener, jeg forstiller mig bare at han godt kunne blive ret god til det, og hvis det er tilfældet ville jeg muligvis gerne gå til konkurrencer med ham, og så er det vel meget godt med røntgen? Men der er selvfølgelig noget tid til, hvis det skulle blive så seriøst smiley
    Det er ikke fordi han gør blandt andre hunde, det er fordi han gør stort set lige så snart man giver ham opmærksomhed. Selv hvis man bare vil kæle eller siger hans navn kommer han med lyde, gøen eller hylen eller en blanding smiley

• #4   18. jun 2015 Hvis du vil af med hans gøen, så er du nødt til først at vide hvorfor han gøer...
    Er det fordi han er utålmodig, fordi han stresser eller bare en dårlig vane som han ubevidst er blevet belønnet for?

Dernæst - For at kunne træne agility, skal der være mere eller mindre 100 % styr på lydigheden først.

• #6   18. jun 2015 Tanja og bine: har egentlig hele tiden tænkt at det er fordi han simpelthen bliver så begejstret at han ikke kan styre det, men ved nærmere omtanke kan det sikkert også være utålmodighed smiley

som jeg har skrevet så kan han den basale lydighed, som at blive, dæk, sit osv. smiley men er aldrig blevet afprøvet på en træningsplads med mange andre hunde.

• #7   18. jun 2015 Trine g: kan sagtens se din pointe ang. røntgen! Men ja som du siger, der er tid nok smiley

Problemet er bare.. Lad os sige vi træner. Rex han gør så. Jeg stopper så det vi er i gang med og beder ham tie stille. Det gør han så. Så beder jeg ham udføre en opgave og så begynder han at gø imens han udføre opgaven. Synes selv jeg har prøvet ALT! Men intet virker. Jeg kan sagtens få ham til at tie men så snart vi fortsætter arbejdet begynder han igen. Det er ikke ved al træning og udførelse af tricks han giver lyd, men rigtig mange smiley

• #9   18. jun 2015 Trine g: haha, så er det forhåbentligt ikke helt umuligt for os at gå til agility med hensyn til hans gøen smiley

• #10   18. jun 2015 Det er forskelligt fra lydighedshold til lydighedshold hvor fleksible de er, nogle hold er direkte møntet på hunde med forskellige problemer.
    Ellers kan du kontakte DCH hundeadfærdskonsulent, det er gratis, man skal kun betale kørepenge.

Jeg forstår simpelthen ikke at Trine ikke mener at røgten er nødvendig og slet ikke når vi taler om en Schæfer.
    Kender du hundens status kan du tage dine forbehold, agility er en fysisk hård sport for hunden og en stor hund skal springe 60 cm.
    Du kan vælge og lade være at tage røgten og så træne måske et år eller mere, inden hunden viser tegn på smerter/problemer, måske det viser sig at den har HD i middel eller sværgrad, du har dermed forkortet hundens liv.
    Jeg ville ikke kunne tilgive mig selv for det. Kender du hundens status kan du tage dine forbehold i træningen, ikke springe højt og give kosttilskud og/eller finde en anden konkurrence disciplin eventuelt rally lydighed.

• #11   18. jun 2015 Jeg tænkte også selv på røntgen grundet hans race og alder taget i betragtning, og hvis det viser sig agility er noget vi vil ender jeg sandsynligvis også med at få ham tjekket smiley men jeg kan stadig godt se trines pointe smiley

• #13   18. jun 2015 Men du har vel også trænet koncentreret med dem fra start ikke? smiley jeg tænker bare når han er så "gammel" og han ikke har været vant til den slags hård fysisk træning før, ville det så ikke være en risiko ikke at få ham fotograferet, hvis nu vi siger han har dårlige hofter? Frem for hvis de er trænet op fra start så kan de måske holde til mere, selv om de måske har lige dårlige hofter. Forstår du hvad jeg mener? Jeg aner ikke om det hænger sådan sammen, det giver bare god mening oppe i mit hoved smiley

• #15   18. jun 2015 Hvis hans alder har betydning for risikoen, så er jeg da mere end villig til at ofre 1000 kr på det smiley

• #16   18. jun 2015 Mht gøen så er det jo lidt en af de ting, der følger med racen; jeg kender mange 'bjæfere' der gøer en hel del ved udsigten til at komme ud og lave noget smiley
    Mht røngten, så ville jeg da synes at hvis man vil løbe agility så er det langt mere relevant at få tjekket albuerne; det er dem der får den største belastning når hunden springer. Jeg hører så også til dem, der ikke pinedød ville få foretaget masse undersøgelser. Men istedet sørge for at min hund er i god form og har et godt muskelkorset og så ellers bare kigge kritisk på min hunds muskler og bevægelser i dagligdagen- de kan nemlig afslører rigtig meget smiley HD status og hvad der gør ved en hund kan godt være lidt diffust: Fx har min Dobermann B-hofter. Hun var for 1½ år siden alvorligt syg og tabte 25% af sin kropsvægt. Dvs. en masse muskler. Hun var til kiropraktor som led i genoptræningen og denne udtalte at 'de hofter er da vist ikke for gode' og hun troede egentlig ikke på B-status. Nu efter genoptræning, hvor hunden er i god form og har muskler de rigtige steder er kiropraktoren enig i at min hund ikke har problemer med hofterne smiley

• #18   18. jun 2015 Så er 10.000 kr spørgsmålet: Hvilke tjek er relevante hvis man vil løbe agility med sit firben ? smiley smiley smiley

• #19   18. jun 2015 Tanja og Bine. Hvad mener du med 100% styr på lydigheden inden agility..?
    Jeg løber ag og min hund kan ikke et plads kommando, han går heller ikke fri ved fod eller går pænt i snor.

TS du lære din hund at gå på højre side, så han finder ud af det er behageligt. En stræk lydighedshund har tit svært ved at komme over på højre side. Og jeg ville få fat i adfærdpersonen i din DCH klub for at få dæmpet hans gøen, den kan over tag hans koncentration på banen.

• #20   18. jun 2015 Mette Marie: ja jeg ved også godt det ligger til racen, men for pokker hvor kunne det være rart at han kunne styre det bare lidt smiley
    Det er nemlig lige nøjagtig det der er min pointe ang. hofterne! Altså jo bedre form hunden er i, jo bedre er hofterne end hvis hunden nu var i dårlig form smiley hvis man kan sige det så firkanret.

Ansofie k: han kan sagtens gå på begge sider uden problemer smiley
    Jeg vil undersøge det med en adfærdskonsulent smiley

Generelt kan jeg høre at det kræver lidt mere eftertanke mht. hvad der skal tjekkes og hvad der ikke skal smiley
    Men mange tak for konstruktive svar alle sammen!

• #21   19. jun 2015 Jeg kan forstå at du lægger meget vægt på at arbejde lidt med at minimere gøen. I så fald vil jeg sige som Linda at så skal du muligvis overveje at lave noget andet med ham end agility. Agility er en hurtig sport, hvor spændning og stressniveau stiger hurtigt. Hvis hunden i forvejen har tendens til stressgøen, så bliver denne tendens som regel ikke mindre på en agilitybane smiley
    ... er min erfaring fra de 10 år hvor jeg trænede agility og løb massere af konkurrencer smiley
    Jeg ville få styr på gø-tingen vha fx en adfærdskonsulent inden jeg kastede mig over agility smiley

• #23   19. jun 2015 Jeg kunne bare godt tænke mig at træne noget med fart på, han elsker det simpelthen smiley tror virkelig ikke det er pga. stress han har tendens til at gø sådan smiley
    I så fald har jeg tænkt mig at snakke med min lokale klub og så vil jeg undersøge det med en adfærdskonsulent smiley tak for jeres konstruktive svar!

• #25   19. jun 2015 Nu har jeg jo trænet i rigtig mange år og jeg har i tidens løb trænet sammen med mange fx schæfere og andre racer med tendens til at gø. Og jo, deres gøen er pga stress smiley Men stress er som Linda siger ikke nødvendigvis noget negativt. I forbindelse med træning handler det jo om forventning om at 'nu skal de ske noget spændende'. Det er da betydeligt nemmere at arbejde med en hund der 'kører lidt højt' end med en der er totalt flegmatisk smiley
    Det jeg har oplevet virke på især 'gø-schæfere' er at føreren simpelthen afbryder øvelsen så snart hunden siger det mindste pip, så der i hundens hoved efterhånden danner sig det billede at 'vov=det sjove stopper'. MEN man skal dælme være konsekvent hvis det skal virke.

• #26   22. jun 2015 Jeg mener at hunden skal kunne være løs, komme når man kalder og ignorere andre hunde.

Jeg har ikke selv trænet agility, så skal selvfølgelig ikke kunne sige om agility kan trænes med snor på... Men ud fra det jeg har set og læst, så skal hunden kunne være løs.
    Men det kan selvfølgelig være jeg har misforstået det.

• #28   22. jun 2015 @Tanja og Bine: Jo, til agility er det et must at hunden kan være løs og ikke flintre hen til andre. Det kan accepteres på begynderhold at det sker et par gange, men heller ikke så meget mere end det smiley Det er en sport hvor hundene kører højt i stressniveau så kommer der en fremmet hund hen så kan der hurtigt 'ryge et par finker af fadet'.
    At have snor på kan være direkte farligt (fx kan snoren komme til at sidde fast på toppe af et a-bræt = hængt hund). Jeg har da heller ikke oplevet andet end at det var forbudt at løbe med snor på de steder, hvor jeg har trænet. Man kan jo også ligeså godt vænne sig til at hunden skal være helt 'nøgen' da den jo hverken må have snor, sele eller halsbånd på til konkurrencer smiley

• #29   22. jun 2015 Super! Tak for svar smiley
    Det var også den opfattelse jeg havde smiley

Kommentér på:
Agility?

Annonce