Alene hjemme {{forumTopicSubject}}
Hej Alle Jeg søger nogle gode råd!
Mine samojede Coda på 2 år, har det en smule svært med at affinde sig med at være alene hjemme. Han ødelægger ikke noget men han hyler, nogle gange mere end andre. Jeg har i den sidste uges tid filmet ham hver dag mens han var alene hjemme, så jeg kan se hvor omfattende problemet er. Vi bor pt i lejlighed med kun en underbo, men til sommer flytter vi i en ny lejlighed med mange naboer.
Det vi laver med ham:
Om morgenen bruger vi 30-40 min på at cykle med ham (med en pause til at han få gjort det han skal).
Han får et marvben med leverpostej i og en mælkekarton med godbidder (så han skal tænke lidt for at få godbidderne)
Når vi kommer hjem, går vi eller cykler med ham inden for 15-30 min i ca. 1 time. (5-6 km) På turen (hvis vi går) bruger vi nogle gange træstammer og andet, til at træne ham mentalt (balance osv.)
Når vi så kommer hjem igen, sover/hviler han gerne 1 times tid, og så er han frisk igen. Så derefter træner vi lidt tricks og søg (fx. finde en godbid under et viskestykke, eller en kop eller andet).
Samojeden er jo en meget "snakkende" race, hvilket også er charmen ved ham, men når han er alene hjemme er det ikke så godt! vi har fået reduceret "hyletiden" til ca. 15-25 min og så en gang i mellem når han vågner (hvilket ser ud til at han gør fordi han keder sig), men jeg ønsker at han lader helt være.
Har I nogle tips til hvad vi mere kan gøre for at han ikke hyler? Evt. nogle med samojede erfaring som kender racen ?
Jeg synes vi motionere ham meget, men er det stadig for lidt?
Jeg har forresten overvejet et anti-gøe halsbånd, men hvad er jeres erfaringer med det ?
På forhånd tak
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 24
Af hvad jeg har kunnet se, så har cyklingen hjulpet. Før var han urolig i ca. 3 timer, nu er det som sagt kun 20-30 min at han er urolig.
Jeg kan selvfølgelig godt prøve at lade være med at cykle om morgenen
aug 2013
dec 2008
aug 2013
dec 2008
Øv rolige tricks/træning.
Hunde skal ikke køres træt fysisk.. det giver blot bedre og bedre kondition, og det er en skrue uden ende.
aug 2013
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.765
Lige nu efterlader du en hund fyldt med adrenalin.
Opskriften kort fortalt:
Kør en desensibiliseringsproces på udløseren for angsten.
Træn alenehjemmetræning forfra.
Mental stimulering om morgenen. Derefter tyve min. afslapning hvor hunden ikke kontaktes.
Frossent fyldt marvben til alenetid.
Motion om eftermiddagen.
Den proces giver afbalancerede slædehunde alene hjemme.
aug 2013
Okay Det kan selvfølgelig godt være at han stadig er "oppe at køre" når vi går, selvom han får 30-45 min til at slappe af inden vi går. Jeg må prøve at ændre lidt på rutinen så. Men en anden ting er også, at når det er mig der går efterlader ham sidst, så er det som regel værre end hvis det er min kæreste? Har det noget at gøre med at han er mest knyttet til mig?
Hvilken mentaltræning foreslår du om morgenen Malene ?
aug 2013
aug 2013
Vi har en lille have her hvor vi bord nu - men det har jeg prøvet adskillelige gange, men han er ikke særlig interesseret i mad når han er alene, kun når der er andre - og så søger han på liv og løs (vidst typisk slædehunde)
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 1
Det kan måske være en hjælp. Håber du fonder en løsning
aug 2013
Jeg tror det er blevet værre, fordi han ikke blev stimuleret nok, hverken fysik eller psykisk. Nu har vi øget både fysisk og psykisk træning og det har hjulpet rigtig meget, men vi mangler bare lige det sidste.
Alene hjemme