Online Tilmeldt:
28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
anbefalinger, hvilken snor til træning? {{forumTopicSubject}}
Jeg starter jo til Hvalpe træning med Rosa på torsdag, der er dog teori den første gang, så det er først gangen efter vi skal træne. Men jeg har ikke gået til hundetræning i mange år, og er derfor lidt lost i hvilke snore osv. folk bruger i dag.
Da jeg gik til træning var det et krav med kvælerhalsbånd og justerbare læderliner.
Jeg skal gå i DKK Viby kredsen, og spørger også torsdag hvis de ikke selv nævner det. Men jeg den person jeg skrev med, lød som om det egentligt er op til en selv hvad man vil bruge (så længe det ikke er liner som flexi og den slags)
Men hvad bruger man så? og hvor lang skal den være? Jeg tænker på en justerbar nylon line, men samtidig tænker jeg at den med ringe osv kommer til at veje unødvendigt. Rosa er jo meget lille, så jo mindre vægt og jo mindre karabin hager jo bedre.
Vi har allerede en nylon line, som ikke er justerbar og den er sådan set også god, synes bare den er lidt kort til træning. (når vi går tur har jeg pt sat to sammen, men det vil ikke fungere til træning)
Og vil i anbefale sele eller halsbånd til træning? vi øver begge dele herhjemme så hun vænner sig til begge ting, halsbånd fylder mindst på hende, og er klart det hun selv foretrækker, men da hun stadig trækker en del, fordi hun endnu ikke har lært at gå ordentligt i snor, tænker jeg sele måske var en god ting, så hun ikke skader sin lille hals og nakke? hun har forresten fine bevægelser i selen og den sidder fint på hende, så det er ikke fordi den er i vejen for hende.
(det er valgfrit hvad man vil bruge)
På forhånd tak.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
jeg ville til hver en tid foretrække sele til en hund der trækker, først når hunden kan gå pænt uden at trække ville jeg nøjes med halsbånd, samtidig tænker jeg at de første par gange til træning vil alt være super spændene og hunden måske trække mere end til dagligt
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Bare en snor.. Intet andet.. Helst også uden håndtag i enden.
Materialet er op til en selv...
Det skal være en snor DU synes er rar at have i hånden
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Den ældste er i retrieverline nu om dage, da den aldrig har snor på når vi træner. Den mellemste i halvkvæl eller fast halsbånd og en rund lædersnor uden alverdens gøgl på - da hun er meget sensitiv med hvis noget rammer hende.
Hvalpen er 6 mdr nu og i fast halsbånd og en regulerbar dressurline i rundsyet læder.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
Men til rally har jeg en 2m lang meget tynd rundskåret læderline uden håndtag, men med en "fletning" for enden, så jeg kan mærke, hvornår den slutter. Jeg har også nogle gange bare brugt den tyndeste udstillingsnylonsnor (som jeg sætter fast i halsbåndet), man kan få, det kommer lidt an på, hvad vi træner. Coco er meget følsom ift. snoren, den må helst slet ikke røre hende, ellers bliver hun påvirket og går ud af "boblen"
Til agility har jeg en anden udstillingsline, som har et bredt halsstykke foran, den er hurtig at hive af og på.
Til daglig går hun med en 1,20 m tynd rundsyet læderline.
Det kan være en god ting at have en line til hver aktivitet, hunden vil lynhurtigt finde ud af hvad de forskellige liner betyder, og så har den ligesom mulighed for at forberede sig til, hvad der skal ske og sådan
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
I fx IPO, der jo også er en sport man konkurrere i i DKK-regi, SKAL man have kædehalsbånd på.
Nå, men jeg bruger normalt et nomehalsbånd (en slags halvkvæl) og en 2 m lang læderline (uden håndtag, ringe eller noget) til begge mine. Er det meget regnvejr har de ofte kædehalsbånd på, da disse jo ikke bliver gennemblødte
Mht liner så synes jeg - som flere her - at det bedste er en line uden alt muligt tingeltangel. En lang line med en karabinhag i den ene ende og ikke mere. Hager, ringe osv kommer bare i vejen og hænger fast i alt muligt hvis man fx skal lade linen slæbe efter hunden.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
Tusind tak for alle svarene. Vil kigge på de forskellige slags snore (der er jo mange ) og se hvad der ser ud som noget jeg bedst kan lide, og hvad jeg kan få der passer til str Rosa.
Ang halsbånd vs sele, ved jeg endnu ikke helt, men jeg tror jeg starter med sele, og så har halsbånd med i tilfælde af at selen er dum at træne med.
Et bredt fleece halsbånd var en god ide og de ser altid så dejlige ud, men har ikke kunne finde nogen der kunne lave det så det passede en str Rosa, for de bliver simpelthen for voldsomme, og jeg tror det er for svært at sy så småt. Havde også problemer da jeg ville have lavet et til Lucky, så det droppede jeg og købte et godt læder fra Hunter i stedet. (det har Rosa ikke endnu, hun har bare sådan et fast mikro et med sten på, for det var det mindste jeg kunne finde)
Ang kvæler, var det ikke fordi jeg overvejede det. Det er sikkert et super godt redskab i nogle sammenhæng hvis man ved hvordan man bruger det korrekt, men jeg bryder mig ikke om at bruge det, og slet ikke på en så lille hund og på hvalpe. For der skulle ingenting til før det skadede Rosa, hendes hals er trods alt noget mindre end mit eget håndled.
Var bare for at pointere at jeg ikke havde erfaring med træning i hverken alm halsbånd eller sele, udover hvad jeg har trænet selv herhjemme selvfølgelig. Men Lucky går stortset altid i sele, og kun med halsbånd som hvalp, fordi jeg dengang ikke kunne finde små seler, så der havde jeg ikke et valg.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Halsbånd fordi de ikke kunne lære at gå pænt i sele uden at snoren hang henover hovedet, da vi skulle starte med at gå baglænds og hunden skulle følge med.
Nu går de pænt ved siden af os, og så bruger vi faktisk primært deres seler, mest fordi jeg ikke kan li hvis de pludselig trækker med halsbånd på, men også fordi at snoren ikke er i vejen når de fx snuser.
Min har nu en hurtta sele og snor, begge dele i gult. Snoren er 150 cm lang og det er mere end rigeligt til os.
Min kærestes har hurtta sele og hunter dressurline.
nov 2012
Det er nogle virkelig lækre seler i har til jeres, men de er desværre for store til mine, ellers havde de også sådan nogle. Lucky har julius k9 hvilket vi også er meget glade for. Men Rosa er for lille til at få en ordentligt sele endnu, så vi må "nøjes" med en af de der der skal lign læder med små sten i fra karlie.
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundesnor_hundehalsbaand/hundesnor_nylon/ensfarvet/256146
nov 2012
lige den der du har linket til er for "stor" til Rosa. Men vil i hvert fald overveje nu om det ikke bare er sådan en snor i den stil vi skal have
Har lige målt den snor vi har nu til hende, og den er incl "håndtag" 116 cm, så det er jo ikke meget, når den skal nå næsten helt ned på jorden tror gerne jeg vil have den lidt længere. så måske 150-180 cm er mere passende.
maj 2004
maj 2004
nov 2012
Lucky har noget i stil med den du har linket til, dog den der kan justeres, og den er str xs/s eller s (ved ikke helt hvilken da jeg ikke selv har købt den) og der er karabinhagerne for store til hende. Og selve snoren i hans er maks 1 cm i bredden, så 1,5 cm bred line er alt for voldsomt til lille rosa.
nov 2012
Så tusind tak for alle jeres svar.
nov 2012
Men som hun sagde var det ikke et krav, og ville vi hellere have en uden måtte vi også købe det. Jeg har dog endnu ikke kunne finde en i den længde vi skal bruge, som kan bruges til Rosa, uden justeringer, så jeg tror bare vi køber en der kan justeres, så kan vi altid købe en anden hvis vi finder det bedre, så dyre er de jo heller ikke.
nov 2012
nov 2012
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.814
nov 2012
Men så vidt jeg forstod, står træneren med hvalpen, og slipper den når den netop vil følge efter sin ejer. Det er ejerens job at gøre sig så interessant som overhovedet muligt, og træneren vil gøre det klart hvis man ikke er interessant nok, så man kan gøre sig mere. Ligesom man IKKE må kalde hundens navn, før det sekund man er sikker på at den faktisk kommer. Det er noget nemmere at forklare hvis man faktisk har prøvet det, så beklager for den dårlige forklaring.
Derudover går der jo lang tid før vi skal træne det, det er jo ikke fra første træningsgang.
Og hvorfor skulle man klikke snoren af og på hele tiden? det er der da ingen grund til.
Da jeg gik til hundetræning for ca. 10 år siden var det også uden snor når der var indkald, der satte man først snoren på når man var færdig. Det fungerede helt fint.
okt 2010
nov 2012
Og nej snoren skal ikke af hele tiden, jeg går ud fra at grunden til de skal kunne blive lange er netop fordi vi så kan beholde dem i hånden til det meste (på nær indkald selvfølgelig, som jeg bestemt syntes lød til at blive uden snor overhovedet)
Men det finder jeg jo nok ud af på torsdag. Men ellers er jeg da sikker på at alle er velkommen til at kontakte træneren. Der er oplysninger under hvalpe motivation på www.dkk-viby.dk
okt 2010
okt 2010
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
okt 2010
nov 2012
Ulla hun er under DKK og hun følger skam med tiden, hun skal bla på efteruddannelse i denne weekend.
Men vi skal ikke træne spring, apport og lign, det er hvalpe hold, så de må slet ikke træne spring. Havde jeg været på et andet hold kunne det da godt være det var smartere med en anden snor, og jeg kan også godt se hvad i mener. Men jeg tror altså ikke vi bare skal lade linen køre på jorden efter hunden, og i så fald, ville jeg under alle omstændigheder nægte at gøre det. Men jeg kan jo bare tage den almindelige snor med, så kan jeg smide den på hende hvis det skulle blive aktuelt.
Til sidst vil jeg bare lige sige at jeg selvom det måske ikke virker sådan er glad for at høre jeres erfaringer, meninger og anbefalinger samt grunden til dem! så tak for det
Men man skal nok også huske at der er forskellige måder at træne til og liner til forskellige formål, så hvad den ene gør er måske ikke rigtigt for den anden, og det er ikke tiltænkt nogen bestemt her i tråden.
nov 2012
apr 2013
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 63 Svar: 1.079
Har ikk læst hele tråden så ved ikk om det er relevant - bare en lille input fra mig den er jo gerne lidt længere end en alm hundesnor
nov 2012
Den hun har nu står der 1 på karabinhagen, det er en snor til fritter, så lille bitte. Kan du skaffe så små karabinhager? dem jeg kan finde i xs snorene er nemlig 4, for sådan en har Lucky.
Camilla har allerede en snor til fritter, den er dog for kort, hvilket kaninsnor også er, men ellers tak for ideen
nov 2012
Men du kan evt sende en pb, det er nok lettere
nov 2012
nov 2012
nov 2012
Men Her er den ved siden af Luckys
Snoren er ca. 7-8 mm, og luckys snor er 10 mm, bare lige til sammenligning, så der er ikke den store forskel på selve snor delen.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Vi har enten sluppet hunden løs eller ladet træneren løbe med hunden i snoren.
nov 2012
Når vi træner indkald, tager vi snoren af. så holder træneren (eller hjælpetræneren) i sele/halsbånd. når vi så efter at have set tosset ud, fordi vi skal sige sjove lyde hele vejen (hvilket er enormt sjovt så længe man er den der kigger på) og sætte os bag en hæk og kalde, slipper de hvalpen, som så skal søge hen til os.
Lad os bare sige at Rosa var lidt ligeglad med at jeg gik, sagde sjove lyde og kaldte hendes navn, for hun kunne da bare gå hen til træneren og snakke så, doh! men hun kom da til sidst.
Den lange snor, bliver brugt til anden træning, når vi træner sit og lign, hvor vi med tiden skal kunne gå på længere afstand og sådan.
nov 2012
Hun var ikke på toppen til træning, noget utryg ved de andre hvalpe, så jeg tror simpelthen det var derfor. Vi gik for hurtigt frem, hun var ikke klar på det og forstod ikke hvad hun skulle, og blev derfor ved træneren for hun søgte tryghed. Set I bakspejlet skulle vi bare have undladt at prøve helt.
Jeg begik et par fejl som jeg egentlig er rigtig ked af efterfølgende overfor rosa, men jeg troede på det tidspunkt at min træner vidste bedre end jeg. Nu har jeg fundet ud af at jeg skal kigge på rosa og sige fra for hende. Det kan være sindsygt svært, men vi er der for at træne på Rosas primisser så sådan er det bare.
anbefalinger, hvilken snor til træning?