{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

Aport! {{forumTopicSubject}}

Hejsa Hundefolk!

jeg har min dejligste hund Bella som er en utrolig dejlig og dygtig hund jeg har æreren af at træne.
vi går lige nu til hunde træningen gang i ugen og har været til 9 gange, hun klare det super fint, men er en meget nevøs hund hvis det er mange hunde omkring hende.

men om to uger så den på konkurrencen, satser jo ike på at finde da det jo er nogle meget fine hunde der er med, men hvem ved.
Men vi har lidt problemer med aport når vi er ude for hjemmet, og har prøvet lidt forskellige ting, men vil jo ikke være for voldsom for så siger hun helt fra? ville utrolig gerne have hun havde lysten for at ville tage aport pinden, men denne lyst har hun overhovedet ikke?

og derfor tænkte jeg om andre har haft hund som ikke har været vild med aport men alligevel fik lysten frem i hunden? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aport!
  • #2   6. mar 2015 Mille ville IKKE have noget i munden og lignede en der var ved at kaste op, hvis jeg puttede noget i munden på hende. Jeg prøvede alle mulige og umulige metoder, men det var først da jeg klikkertrænede/baglænskædede apporten ind, at vi virkelig gjorde frem skridt og nu syntes hun at det er fedt. Men det kræver tålmodighed at træne via frivillig adfærd og baglænskædning.

• #3   6. mar 2015 -Hun er nu 2 år gammel, men begyndte dog aportering da hun var yngre da min far trænede hende.

- Hun skal til lydighedsprøve denne gang.

- nej det gør jeg ikk smiley

• #4   6. mar 2015 AboutMyDogs: Sådan var moren også til hende, men det kom bare lige pludselig.
    men Bella kan jeg bare se lysten overhovedet ikke er der til dette...
    og især ikke uden for huset, og kunne jo være dejligt man lige kunne komme igennem prøven hvor aporteringen nogenlunde var der...

• #7   6. mar 2015 hun er en super glad hun og syntes tingene er super sjovt til træningerne og for utrolig meget ros for hende da jeg jo selv har trænet med hende.
    og hun er jo meget lydig men usikker, men så snart aport kommer bliver hun utrolig usikker og vil ikke altid tage imod den, men hjemme syntes jeg hun tager det fint! smiley

hundetræneren er jo super fin til at komme med ideer, men bare på de lidt hårdere måder som ogs er okay, men dette er bella bare for usikker til...

• #8   6. mar 2015 vi løber ogs rundt mellem træningerne så hun ikke skal tænke igennem hele træningen, godbidder bruger jeg ogs nu, og hjælper rigtig godt, men bare ikke i aport for så vil hun overhovedet ikke tage imod for så vil hun kun have godbidden..

• #10   6. mar 2015 jeps lige min tanke..
    tænkte om jeg lige kunne høre om en mere ting? smiley

• #13   6. mar 2015 Mille er blevet mishandlet inden jeg fik hende og var blevet slået for at have noget i munden, derfor gjorde hun jo alt for at undgå det. Jeg begyndte at træne apport med hende da hun var omkring 3 år, hvor hun altså nægtede og havde bræk reflekser.
    Jeg fandt noget der var mere behageligt at have i munden end selve apporten, det blev et lille stykke vandslange. Dernæst delte apport øvelsen op i så mange små delprocesser som overhovedet muligt.
    Jeg startede med at hun blot skulle kigge på apporten(vandslagen), dette blev hun så belønnet for ved første øjekast, dernæst skulle hun kigge lidt længere tid på den osv. Da hun kunne det, tilbageholdt jeg klik/belønning, fordi jeg ville have hende til at dutte den. Dernæst gøre antræk til at åbne munden omkring den(ikke holde den). Så åbne munden omkring den. Så holde den kortvarig. Holde længere tid. Holde fast, selvom jeg kom med en lille prik på den. Holde mere fast.
    Da hun kunne ovenstående, gjorde jeg det samme igen, men med en vandslange med større diameter. Da hun kunne det, gik jeg over til den egenlige apportbuk. Hvis man har gjort forarbejdet ordenligt, tager det ikke så langt tid med de to andre ting og man kan gå videre.
    Samle op fra jorden lige foran hende. Ligge apporten mellem hende og jeg, sige lige apport. Ligge apporten ude ved hende og sige apport. Og dernæst kaste apporten og lave en rigtig apport.

Det er meget vigtig at belønne meget præcist, når man træner på denne måde ellers virker det ikke. Det er også vigtig at man ikke går for hurtig frem, fordi man syntes at det virker langhåret og kedeligt.
    Jeg trænede alle delprocesser siddende, for at jeg ikke kom til at bukke mig med over hende. Plus det krævede tålmodighed, så jeg ville nå have fået ondt i benene hvis jeg havde stået op hele tiden. Derudover passede en træning sektion perfekt med en reklameblok i fjernsynet, da man heller ikke må træne for lang tid af gangen.

Det er mange år siden, at jeg trænede det. Men vi endte man at få fuldpoint i apport til konkurrence.

En anden ting der er vigtig er, at man ikke beder hunden apportere før den kan, altså at alle trænings delprocesserne er gennemført. Så man skal ikke sige det når man leger eller lignede.

• #14   6. mar 2015 Du må ALDRIG bruge hårde metoder til en usikker hund i noget som helst træning, desværre er der stadig flere hundetrænere som praktisere det. Hvis hundetræneren ikke formår at træne via positive medtoder, ville jeg finde et andet sted at træne hund, særligt når din hund er usikker.

• #15   6. mar 2015 jeps, fandt denne video som jeg syntes var god..! https://www.youtube.com/watch?v=kTYxsQjP88A

nå men det er fordi, min hund den er jo normalt meget lydig men her efter vi begyndt til træningen, så når jeg kalder på hende kigger hun bare og så jeg kalder igen kommer hun, men må jo kun kalde en gang.. og har prøvet rigtig mange ting nu..

• #16   6. mar 2015 Min Walle har fået slået tænder ud ved gammel ejer og ville derfor ikke apportere til mennesker. I dag gør hun det med stor glæde smiley

• #17   6. mar 2015 Nu er det ikke helt samme problematik, den der er i videoen og den din hund har. Hunden i videoen vil gerne have apporten i munden, men render væk med den.

Men uanset hvilken metode du vælger at bruge, så er det vigtig at du giver det en chance og ikke springer fra den ene medtode til den anden fordi du syntes det går for langsomt, det vil blot forvirrer din hund.

I forhold til at klikke, så er det vigtig at hunden lærer at klik betyder godbid, inden man begynder at bruge til det at indlærer nye ting. Et klik er ALTID godbid også om 5 år. Nogle tror fejlagtig at klik er istedet for godbid, dette er ikke rigtig.
    Hvis man klikker forkert, får hunden også stadig en godbid, da det jo ikke er hundens skyld at man ikke kan finde ud af at klikke rigtig.

• #18   6. mar 2015 Ja det ved jeg, men metoden med godbidden smiley

Ser lige Om jeg kan finde en klikker imorgen smiley og krydser fingre, må man bruge klikker til lydigheds konkurrence? smiley

• #20   6. mar 2015 Man må ikke bruge klikker i konkurrencer

• #21   6. mar 2015 æv, må lige finde på noget, må vel prøve klikke træning, og så lære igennem der.. smiley

• #22   6. mar 2015 Klikker bruger man oftes kun under indlæring af øvelser, derfor har man ikke brug for at klikke til en konkurrence, for der kan hunden forhåbenligt øvelserne.

En anden vigtig ting med klikker er, at man ikke siger noget. Man venter på at hunden selv tager initiativ, det er først når hunden kan den samlede øvelse at man i sidste indlæringsfase sætter kommando på.

• #23   6. mar 2015 Rigtig mange gange tak for hjælpen! m lige prøve når jeg kommer hjem! smiley

• #24   6. mar 2015 Husk lige at man skal lære hunden hvad 'klik' betyder inden man forsøger at bruge klikkeren i en øvelse smiley
    Og hvis man vil bruge den til 'rigtig' klikkertræning, hvor man afventer at den selv tager initiativ, så skal den også være gjort bekendt med shaping (evt. guidet/dirrigeret shaping) før man kaster den ud at prøve det med en apport.
    Hvad er Bellas reaktion hvis du leger 'mus' med apporten (bevæg apporten hen over græsset som om den var en mus) ?
    Bare nysgerrig smiley hvad er det for lydighed du træner; DKK LP, DcH eller noget helt andet ?

• #25   6. mar 2015 Hun reagere ikke på dette da den jo er af træ, og den ved jo det er noget der smager dårligt og er træls at have i munden, den tager dyr på jagt meget fint hvor hun gerne vil smiley

Det ved jeg ikke lige, kan jeg undersøge

• #26   6. mar 2015 Tusind tak for hjælpen alle! Allerede Idag ville hun tage imod aportpinden uden alt pjat, dette gjorder hun 10 gange og så ville hun dog ikke mere, men det er okay! smiley men mange tak! smiley

• #27   6. mar 2015 Husk altid at stoppe efter 5 vellykkede forsøg. Det er vigtig at hun ikke når at blive træt af det. Og at det bliver en vane at det er hende der stopper "legen" og ikke dig.
    Om hun får en pause på 10 min, 30 min eller en halv dag er op til dig.

Dejligt at det går fremad for jer

• #28   6. mar 2015 Gjorder vi ogs, vi tog 5 gange og så fik hun fri indtil efter 2 timer hvor vi prøvede igen! smiley

Kommentér på:
Aport!

Annonce