Aport! {{forumTopicSubject}}
Hejsa Hundefolk!
jeg har min dejligste hund Bella som er en utrolig dejlig og dygtig hund jeg har æreren af at træne.
vi går lige nu til hunde træningen gang i ugen og har været til 9 gange, hun klare det super fint, men er en meget nevøs hund hvis det er mange hunde omkring hende.
men om to uger så den på konkurrencen, satser jo ike på at finde da det jo er nogle meget fine hunde der er med, men hvem ved.
Men vi har lidt problemer med aport når vi er ude for hjemmet, og har prøvet lidt forskellige ting, men vil jo ikke være for voldsom for så siger hun helt fra? ville utrolig gerne have hun havde lysten for at ville tage aport pinden, men denne lyst har hun overhovedet ikke?
og derfor tænkte jeg om andre har haft hund som ikke har været vild med aport men alligevel fik lysten frem i hunden?
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
jan 2013
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 16
- Hun skal til lydighedsprøve denne gang.
- nej det gør jeg ikk
jan 2013
men Bella kan jeg bare se lysten overhovedet ikke er der til dette...
og især ikke uden for huset, og kunne jo være dejligt man lige kunne komme igennem prøven hvor aporteringen nogenlunde var der...
jan 2013
og hun er jo meget lydig men usikker, men så snart aport kommer bliver hun utrolig usikker og vil ikke altid tage imod den, men hjemme syntes jeg hun tager det fint!
hundetræneren er jo super fin til at komme med ideer, men bare på de lidt hårdere måder som ogs er okay, men dette er bella bare for usikker til...
jan 2013
jan 2013
tænkte om jeg lige kunne høre om en mere ting?
sep 2008
Jeg fandt noget der var mere behageligt at have i munden end selve apporten, det blev et lille stykke vandslange. Dernæst delte apport øvelsen op i så mange små delprocesser som overhovedet muligt.
Jeg startede med at hun blot skulle kigge på apporten(vandslagen), dette blev hun så belønnet for ved første øjekast, dernæst skulle hun kigge lidt længere tid på den osv. Da hun kunne det, tilbageholdt jeg klik/belønning, fordi jeg ville have hende til at dutte den. Dernæst gøre antræk til at åbne munden omkring den(ikke holde den). Så åbne munden omkring den. Så holde den kortvarig. Holde længere tid. Holde fast, selvom jeg kom med en lille prik på den. Holde mere fast.
Da hun kunne ovenstående, gjorde jeg det samme igen, men med en vandslange med større diameter. Da hun kunne det, gik jeg over til den egenlige apportbuk. Hvis man har gjort forarbejdet ordenligt, tager det ikke så langt tid med de to andre ting og man kan gå videre.
Samle op fra jorden lige foran hende. Ligge apporten mellem hende og jeg, sige lige apport. Ligge apporten ude ved hende og sige apport. Og dernæst kaste apporten og lave en rigtig apport.
Det er meget vigtig at belønne meget præcist, når man træner på denne måde ellers virker det ikke. Det er også vigtig at man ikke går for hurtig frem, fordi man syntes at det virker langhåret og kedeligt.
Jeg trænede alle delprocesser siddende, for at jeg ikke kom til at bukke mig med over hende. Plus det krævede tålmodighed, så jeg ville nå have fået ondt i benene hvis jeg havde stået op hele tiden. Derudover passede en træning sektion perfekt med en reklameblok i fjernsynet, da man heller ikke må træne for lang tid af gangen.
Det er mange år siden, at jeg trænede det. Men vi endte man at få fuldpoint i apport til konkurrence.
En anden ting der er vigtig er, at man ikke beder hunden apportere før den kan, altså at alle trænings delprocesserne er gennemført. Så man skal ikke sige det når man leger eller lignede.
sep 2008
jan 2013
nå men det er fordi, min hund den er jo normalt meget lydig men her efter vi begyndt til træningen, så når jeg kalder på hende kigger hun bare og så jeg kalder igen kommer hun, men må jo kun kalde en gang.. og har prøvet rigtig mange ting nu..
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
sep 2008
Men uanset hvilken metode du vælger at bruge, så er det vigtig at du giver det en chance og ikke springer fra den ene medtode til den anden fordi du syntes det går for langsomt, det vil blot forvirrer din hund.
I forhold til at klikke, så er det vigtig at hunden lærer at klik betyder godbid, inden man begynder at bruge til det at indlærer nye ting. Et klik er ALTID godbid også om 5 år. Nogle tror fejlagtig at klik er istedet for godbid, dette er ikke rigtig.
Hvis man klikker forkert, får hunden også stadig en godbid, da det jo ikke er hundens skyld at man ikke kan finde ud af at klikke rigtig.
jan 2013
Ser lige Om jeg kan finde en klikker imorgen og krydser fingre, må man bruge klikker til lydigheds konkurrence?
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
jan 2013
sep 2008
En anden vigtig ting med klikker er, at man ikke siger noget. Man venter på at hunden selv tager initiativ, det er først når hunden kan den samlede øvelse at man i sidste indlæringsfase sætter kommando på.
jan 2013
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Og hvis man vil bruge den til 'rigtig' klikkertræning, hvor man afventer at den selv tager initiativ, så skal den også være gjort bekendt med shaping (evt. guidet/dirrigeret shaping) før man kaster den ud at prøve det med en apport.
Hvad er Bellas reaktion hvis du leger 'mus' med apporten (bevæg apporten hen over græsset som om den var en mus) ?
Bare nysgerrig hvad er det for lydighed du træner; DKK LP, DcH eller noget helt andet ?
jan 2013
Det ved jeg ikke lige, kan jeg undersøge
jan 2013
sep 2008
Om hun får en pause på 10 min, 30 min eller en halv dag er op til dig.
Dejligt at det går fremad for jer
jan 2013
Aport!