{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

Labrador, motiverende motion. HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en labrador, som lider af slidgigt, og han fylder 5 år i år. Det er tidligt for en hund at lide af slidgigt. Men dyrlægen har netop meldt ud, at han skal tabe sig mindst 10 kg., hurtigst muligt.
Eftersom mine forældre er for gamle til at gøre noget seriøst ved træningen, vil jeg begynde at gøre noget ved hans træning. (Jeg er selv 19 år, og går på gymnasiet).

Jeg har overvejet bare at tage ham med ud at løbe, men det er ikke specielt motiverende for min hund, når han bare render i en snor.

Kender I nogle motiverende måder at motionere sin hund på (som gerne er sjov for begge parter, så træningen ikke dør rimelig hurtigt)?

Håber på hjælp!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Labrador, motiverende motion. HJÆLP!
  • #4   12. jan 2015 Svømning er godt og så en kraftig reduktion af foderet (OG godbidder). Her i huset har vi gode erfaringer med at give gulerødder som godbidder, der mætter og hjælper med at holde sulten i ave.

• #5   12. jan 2015 Jeg ville først og fremmest kigge på foder... evt slankefoder, så hunden er mæt. INGEN usunde godbidder.. evt gulerødder.

Motion ja svømning og gåture.. intet løb hvis den lider af slidgigt.

• #6   12. jan 2015 Og så er tilskud af omega 3 fedtsyrer og eventuelt glucosamin en god ide, men det har dyrlægen forhåbentlig allerede fortalt.

• #7   12. jan 2015 Jeg ville svømme med ham og få fat i en memory trainer og stille den i hver sin ende af haven så han skal løbe mellem dem for at få sit aften måltid (som bør være fedtfattigt.)

• #8   12. jan 2015 Du må endelig IKKE løbe med ham hvis han har slidgigt, du må heller ikke cykle med ham, jeg kan kun anbefale svømmeture som han kan få på stranden, labradoren elsker at svømme. Ellers så lav sporarbejde udenfor med ham. Labradoren har en helt fantastisk næse og de elsker at lave sporarbejde og det gør dem også trætte. smiley

Men reducere også hans foder, og del den gerne op over to gange dagligt, så han får morgen og aften, hvis I ikke allerede gør det. Drop godbider, de feder og er ikke sunde for hunden, giv ham i stedet for et kødben dagligt, det bruger han energi på at spise og så gavner det hans tænder og tandkød. smiley

• #9   12. jan 2015 Du må endelig ikke begynde at løbe eller for den sags skyld cykle med ham. Det kan han slet ikke holde til i led og muskler og du risikere at han får skader og/eller bliver smerte påvirket. Det gælder også for overvægtige hunde uden slidgigt, slidgigten gør det bare endnu værre.
    Hvis du har mulighed for det så er waterwalk og svømning rigtig godt, bare ikke i for koldt vand.

Gode gåture hver dag i rask tempo er langt bedre og ikke skadeligt for ham. Det er bedre med to gå ture på 45 min end en lang på halvanden time, på den måde forbrænder hunden mere. Derudover skal I som de andre skriver virkelig til at kigge på hvad i putter i munden på hunden, drop sovs, hvidtbrød, fedtkanter mv. hvis han får sådan noget. Skift hans tørfoder ud med et slankefoder(så han stadig føler sig mæt) og reducere i mængden. Skær så mange godbidder væk som overhovedet muligt og find eventuelt nogle fedtfattige godbidder til alternativ(evt. Gulerødder hvis han vil spise det).

• #10   12. jan 2015 Svømning, water walk, spor, rally, memory trainer.
    Alt det vil gavne din hund fysiske og mentale helbred.

• #11   12. jan 2015 Hvad er memory trainer?

Aldrig hørt om det

• #12   12. jan 2015 Helle: https://www.youtube.com/watch?v=49nvtKl_YHU

• #13   12. jan 2015 Tak Zarah

Jeg bliver bare nysgerrig - jeg forstår det ikke rigtig

Er det meningen at hunden skal søge dutten?

Eller en aktivitet uden involvering af hundefører?

Jeg har aldrig set sådan en ting før

Hvor er der mange hundetig

• #14   12. jan 2015 Maskinen udløser godbidderne ved tryk på knappen på "dutten".
    via fjernbetjening.

F.eks kan maskinen stå bagerst i haven og Dutten kan være på første sal i huset. Så skal hunden dutte på dutten og retur til maskinen for at få 3-4 foderpiller

• #15   12. jan 2015 Tak

• #16   13. jan 2015 Puha der var mange gode råd at læse igennem her! Sætter stor pris på jeres mange erfaringer og gode råd! Jeg prøver så vidt at få dem alle læst! smiley

Jeg har overhovedet ikke styr på hundesvømning, men jeg bor i Lemvig, og den eneste mulighed der er for hundesvømning der, det er i havet. Men efter nye regler må hunde ikke længere bade i havet (jeg selv er ikke begejstret for at bade i havet).
    Jeg har sjældent haft Sacho (min hund) ude at løbe, og det kommer han heller ikke til fremover.
    Han får allerede tilskud af omega 3 fedtsyrer og eventuelt glucosamin hver dag (2 gange dagligt).
    Godbidder får han ikke mange af i løbet af dagen, han får en enkelt inden de daglige gåture, dvs (3 stk) om dagen. Han får sin daglige kost, som han skal, og han får ingen sovs eller fedtkanter, men han har ofte førhen fået spaghetti en enkelt gang i ugen.
    Sacho elsker grøntsager, specielt rå kartofler (ved ikke om det gør noget?). Men jeg vil foreslå herhjemme i familien, at vi skal prøve med gulerødder. Vi er begyndt at skære ned på hans mad. Det er bare motionen, som mangler nu.

• #17   13. jan 2015 INGEN rå kartofler... De er giftige for hunde!!

• #18   13. jan 2015 Prøv slankemad.. Det hjælper nogle gange og mætter bedre.

• #22   28. jan 2015 Jeg bor ved havet, men der er stortset altid blåt flag oppe.

Kommentér på:
Labrador, motiverende motion. HJÆLP!

Annonce