Rally træningen - Hunden opmærksomhed?? Rally træningen - Hunden opmærksomhed??
Hej alle.
Jeg har en dejlig hund på et år blandet har schæfer og border collie.
Jeg træner rally lydighed med hende, og vi mangler en pind så er vi videre i ekspert klassen. Det er indtil videre gået og rigtig godt til vores stævner, og vi er blevet placeret næsten hver gang.
Når man er til stævne er der jo en regl om at man selvfølgelig ikke må bruge godbidder på banen.
Jeg mangler bare gode råd til hvordan jeg får hende til at kigge op på mig uden en hel bane, uden at hun begynder at hænge.. Det virker som om, at hvis jeg giver hende godbidder under træningen går hun helt fint og kigger på mig, men ligeså snart jeg kommer til stævne og der ikke må bruges godbidder, begynder hun at hænge undervejs, og det er smadder ærgeligt. Jeg vil gerne have hun syntes det er en sjov og positiv oplevelse. Jeg har selv tænkt, at jeg mangler noget lydighed ind over hende, og starter også op til det her til januar.
Men hvis nogen af jer kan komme med gode ideér til hvordan jeg holder hendes fokus under en hel bane UDEN at bruge godbidder, så vil jeg være lykkelig!
Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg skal rose hende med godbidder ligeså snart jeg er færdig med en bane.
Jeg håber nogle har en mirakel kur
Victoria og Butcher
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 16 Svar: 42
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.555
Det kan du kombinere med først at belønne udenfor banen. :o)
nov 2008
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.555
jul 2012
nov 2008
Må jeg kun bruge det stikord i den sammenhæng?
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 917
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Bingo - godbid. Igen og igen. Så bliver Bingo til forventningen af en godbid. Og du har en belønning.
jul 2012
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
Hvis du til træningen har godbidden synligt i hånden, får du ikke ægte kontakt til din hund, men kun til godbidden. Så hvis det er tilfældet, så væk med den. Hav den i lommen eller en godbidtaske. Og først når du har rost på anden måde, kommer godbidden frem som en forstærkning.
En rallybane er ikke ret lang, så det burde din hund godt kunne klare uden godbidder. Bare gå i lidt frisk tempo, så bliver det også sjovere for din hund. Nogle gange så øv det evt i dobbelt tempo og gør det til en leg hvor hurtigt din hund kan komme på plads, i sit/dæk. Bare varier så meget som overhovedet muligt.
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 832
Samtidig har jeg trænet lidt med en super dygtig agilitytræner. Hans løsning var: lyd som en idiot. Skide være med hvad de andre udenfor banen tænker. Hvis du kan holde din hunds kontakt ved at lyde som en idiot så gør det
Saphira er en knag og elsker al slags ros. Men da vi i en periode trænede et sted med mange hunde var der jo meget at kigge på. Så begyndte jeg at bruge godbidder i ny og næ og nu står jeg pludselig med en hund som ikke vil lave noget uden godbidder.
Så vi har taget en kold tyrker og har et stykke legetøj liggende for enden af banen. Det legetøj har særstatus for den ligger i min træningsjakke derhjemme. Hun får den kun til træning. Det går rimeligt og jeg roser med stemme og nus til træning i løbet af banen. Det går faktisk rimelig godt - men det kommer til at tage lidt tid inden vi kører helt 100% uden.
Når vi lærer nye svære øvelser så har jeg altid en godbid med i lommen for en sikkerheds skyld. Der er ting som fx. bak vi overhovedet ikke kan uden godbid og der må man så lave den med at øge intervallet mellem godbidden.
nov 2008
Jeg prøvede i dag at træne med legetøj i stedet for, og det gik bare smadder godt, jeg prøver at køre lidt videre med det, og håber på det kommer til at gå smadder godt!
Rally træningen - Hunden opmærksomhed??