{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Alene hjemme - flere hunde? {{forumTopicSubject}}

Håber der kommer nogle kloge hoveder på banen smiley

Sagen er den at vi i søndags blev en lille vidunderlig hvalp rigere i vores familie. Introduktionen til vores anden tæve gik perfekt, og de er meget glade for hinanden. Den store har dog brug for nogle pauser fra lillen, som vi giver hende.

Nu kommer det til alene-hjemmetræning. Vi er gået igang med at lukke døre og være væk nogle minutter. Jeg er opmærksom på at jeg gerne vil lære hvalpen at være alene uden vores voksne hund, men bør hun kunne være alene med den først?

Jeg er lidt i tvivl om vi skal gå lige til at være HELT alene, eller kan starte med "den bløde overgang" som er med vores ældre hund?

Vores store er meget selvstændig og har ingen alene-hjemme problemer, men den lille virker noget mere uselvstændig end vores store var i den alder.

I får lige et billede af herligheden med smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme - flere hunde?
  • #1   26. sep 2014 Hvor er det da en lille skønhed ! Tillykke.

Godt sammenføringen gik godt, det gjorde den ikke her dengang vi fik hund nr. 2 denne gang. Første gang vi fik 2 hunde gik det også fint, men jeg har dog aldrig villet have dem til at gå sammen alene den første tid, tænk hvis der kommer en uoverenstemmelse mens man er væk ....

Har gjorde vi det at dørene stod åbne og så lavede vi en afskærmning vi kunne sætte op så de kunne se hinanden, men ikke kunne komme i samme rum.
    Dette kan gøres med fx et babygitter til døråbninger, eller sidst købte vi sådan en kanin ring man kan stille på græsplænen, den er i flere led som kan skilles af og så fandt vi selv en måde at få den til at sidde fast på...

Tror det er en fordel de kan se hinanden...

• #2   26. sep 2014 Vi lærer hvalpen at være alene sammen med den voksne hund først. Når den kan det, begynder vi at træne det med hvalpen alene.
    Hele vejen igennem får de gåture hver for sig, så selvstændigheden opbygges langsomt.
    Om vores metode er det rigtige for alle ved jeg ikke, men det virker her smiley

• #3   26. sep 2014 Ville også lære hvalpen det sammen med den voksne først og så alene bagefter hvis I ønsker det.

• #4   26. sep 2014 Jeg tænker bare at den voksne skal kunne vælge at komme væk fra hvalpen hvis den har brug for det, det er jo ikke alle hunde der har vænnet sig til fred og ro når man er væk, der måske synes det er fedt der er en hvalp med gang i hele tiden eller hvad ??

Og så tænker I slet ikke på at udfordres den "gamle" for meget på dens tålmodighed, så kan det ende med den siger fra med et hak ???

• #5   26. sep 2014 Nu har vi kun haft hvalpe af eget opdræt, så da er historien jo lidt en anden. Men til gengæld har vi haft ny voksen hund, som skulle lære at være alene, præcis som med en hvalp, og vi har haft gæstehunde/pasningshunde. Aldrig har vi skilt hundene ad ved alenetid.
    Vi er selvfølgelig obs på om hundene fungerer sammen før vi forlader dem. Hvalpe må gerne irettesættes, men det skal naturligvis ikke være et angreb. Der er stor forskel. Vi har aldrig haft problemer.

• #6   26. sep 2014 @ Malene, ja er med på der er forskel ... de første 2 vi havde sammen, der lavede vi en mindre adskillelse mellem rummene som den store kunne hoppe over, så den kunne vælge, men de 2 var der heller aldrig et ondt "ord" mellem...

men med de 2 vi har nu der gik der en rum tid før den ældste gad hvalpen, den angreb ikke hvalpen, men den hakkede hende af når hvalpen søgte kontakt derfor turde vi ikke at de kunne ende i samme rum når vi var på arbejde.. men lige så snart vi var hjemme var delingen væk så de så at sige kunne øve sig ... der gik nok ½ år på den måde og i dag er hele huset tilgængeligt for dem begge...

• #7   26. sep 2014 Mine er i hele lejligheden når jeg ikke er hjemme. Der er simpelthen for lidt plads, hvis jeg vil begrænse dem.
    Så her har jeg blot ladet hvalpen være sammen med de voksne fra start. Jeg har små hunde, så en hvalp kan ikke selv komme i sofaen det første stykke tid. Så hvis de voksne vil have fred, hopper de bare derop.

Når nu jeg tænker over det, har vi faktisk også gjort det med de store. Bare ladet dem være alene sammen fra starten.

Når så hvalpen er helt tryg i sit nye hjem plejer det ikke at være noget problem at lade den være helt alene også.

• #8   26. sep 2014 her er de små sammen i udestue badeværelse og udenfor (der er de to store sammen med dem) om natten er de delt op med tre i soveværelset og Kewin fast i udestuen med et par tæver der ikke er i løbetid tre pomserpiger på badeværelset og Blackie i sit bur, der er hun også når vi er borte hjemmefra.

• #9   26. sep 2014 Her har det været en stor hjælp at lave "det lille monster" lære at være alene sammen med Barley, for så har han lært at det ikke er farligt når vi går. Da vi kom til at han skulle være rigtigt alene, så gik det som fod i hose, med undtagelse af en teenageperiode hvor en del ting skulle "genopfriskes". smiley

Mht til at give den ældre hund ro, så kan det være en fordel med et lavt hegn, som kun den gamle kan forcere.

• #10   26. sep 2014 Jeg lod Afrodithe være alene hjemme sammen med Kato da det var..

Har faktisk aldrig lært hende at være alene hjemme uden ham.. Så derfor var jeg noget nervøs for hvordan det ville gå med at være alene hjemme uden ham efter at han blev aflivet..

Men det gik forrygende.. Hun har hverken gøet, pivet, lavet ballede eller noget som helst.. smiley
    Men hun er jo så heller ikke helt alene hjemme da kattene er der.. smiley

• #11   26. sep 2014 Tak for de mange kyndige og gode svar! Det sætter jeg virkeligt pris på smiley
    Jeg tænker, at hvis jeg fjerner vores tæve vil det være "dobbelt-svært" for den lille, og man kunne jo håbe at vores tæves afslappede holdning til at være alene smittede af på den lille, nu hun er noget uselvstændig. Vi går kun ture med dem hver for sig, så det er ikke noget problem. Uoverensstemmelser er jeg ikke bange for. Den voksne har hverken problemer med at dele hverken kurv, tyggeben eller foderskål med andre hunde. (ikke at de skal de to sidste ting. Lader ikke ben ligge når de er alene). Hun er ret balanceret og opdrager venligt, kærligt og konsekvent på den lille, så er slet ikke nervøs for det.

Det lyder somom det er en smart idé at lære hende at være alene med den ældste først. Så må vi prøve at udtænke om vi kan gøre noget så den ældste kan smutte væk fra hvalpen. Hvalpen kan ikke hoppe op i sofaen, men den ældste ved at hun ikke må - så det gør hun ikke. Måske vi må prøve at tænke over hegnet, eller en anden smart måde..

Hanne smiley Hun er noget så sød og dejlig - men ret uselvstændig desværre. Men det vejer hun så op med at sove natten ud og kun have haft 3 uheld herhjemme trods hun ingen renlighedstræning har fået hos opdrætter smiley

• #12   26. sep 2014 Vi har forresten en drømmeseng stående udenfor (hundene er i bryggers og udenfor når de er alene), og her havde de voksne hunde fri fra hvalpene. Først nu kan Kida hoppe derop. Så sådan kan man give voksne hunde fristed, nær nu hunden ikke må komme i sofaen (det må vores heller ikke) smiley

• #13   26. sep 2014 Når dine er alene hjemme og de voksne tager afstand fra Kida, har du så en fornemelse af om hund står og hyler/bliver ulykkelig for at få dem ned?

Tænker jeg måske godt kunne ske herhjemme.

Må lige ligge hjernen i blød for hvordan jeg kan afskærme på en holdbar måde

Kommentér på:
Alene hjemme - flere hunde?

Annonce