{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.225 visninger | Oprettet:

"Dække" tips {{forumTopicSubject}}

Hej hundevenner.
Mangler inderligt gode råd til at lære min hvalp at dække. Han er 3 måneder. Han har lært at sætte sig for lang tid siden og fattede pointen hurtigt smiley

Det jeg gør nu er "sit" (tager en godbid - lader ham snuse) og sætter den mellem benene på ham, og prøver at trække den væk langs gulvet. ( i håb om at han følger med) Det der bare sker, er at han bliver ekstremt opstemt og hopper rundt helt legesyg og vil have godbidden.

Han får et nej og bliver bedt om at sætte sig, hvilket han gør, men det er det samme hver gang smiley ØV

Han kan tydeligt mærke min frustration, hvilket slet ikke hjælper. Har brug for råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Dække" tips
  • #1   18. sep 2014 Får du ikke nogle tips til de øvelser til hvalpetræning?

• #2   18. sep 2014 for mig har det handlet om kvaliteten af godbidder og selv sidde på jorden, og have godbidden under hånden flad hånd og ikke lade den få godbidden før den dækker

• #3   18. sep 2014 Har ham ikke til hvalpetræning smiley

• #4   18. sep 2014 Mona p - det kan være jeg skal prøve med en fladhånd smiley

• #5   18. sep 2014 Vent til hunden aligevel ligger ned, klik og beløn så, gør det en del gange, stil dig så op med klikker og snor på hunden og vent, efter et stykke tid vil hunden formodentlig lægge sig så klik og godbid;) at lokke med godbid er oftest ikke nogen god ide, det forhaler indkøringen fordi de fleste hunde faktisk ikke kan tænke når de ser og lugter godbidden;)

• #6   18. sep 2014 Afsted til hvalpetræning, og det kan kun gå for langsomt. Hunden skal lære at begå sig i livet, ikke kun lære simple kommandoer- og dette lærer man på hvalpehold.

Du må aldrig bruge straf under indlæring, dvs det er forbudt at sige nej til hunden. Ignorer fejl og beløn korrekt adfærd.

• #7   18. sep 2014 Man behøver altså ikke at gå til hvalpetræning for at få en ordentlig hund. Han kan sagtens begå sig og snakker med alle de hunde vi møder og vi møder hunde minimum 2 gange dagligt. Det er en mulighed man kan benytte sig af, eller lade være og vi har valgt at lade være smiley
    Men tak for råd, det er stadig brugbart.

• #10   18. sep 2014 Tak Trine:-)

Ja, er lidt overasket over at han har lidt svært ved det, at sætte sig var det nemmeste i verden smiley vil øve mig i tålmodigheden smiley

• #11   18. sep 2014 Line - han skal vel sidde, for at kunne lære at dække? Hvis du synes, det er forvirrende for ham, så vil jeg da gerne have et konstruktivt råd....

• #13   18. sep 2014 Dæk skal jo betyde "læg dig" uanset om din hund er i sit, står op - eller går/løber smiley

Og må tilslutte mig de andre. Hvalpemotivation/træning er den bedste gave, du kan give dig selv og din hvalp. Specielt med klikkertræning.

• #14   18. sep 2014 Metoden med at føre godbidden ned mellem forbenene er såmænd god nok, men det er vigtigt at du ikke først har sagt "sit". Sit skal jo gerne betyde "sæt dig indtil du får andet at vide". smiley

Men ellers er der jo kommet gode råd - INGEN straf i indlæring, det er meningsløst for hunden. Ignorer når vovse gør krumspring - på et eller andet tidspunkt skal han nok lægge sig og SÅ "dygtig + godbid" (når nu du ikke bruger klikker). Men det kræver tålmodighed, hunden ved jo ikke hvad det er du vil have ham til og hvor det er helt naturligt for en hund at sætte sig, når de ønsker noget, så er det ikke helt så logisk for dem at lægge sig. Lad være med at bruge kommandoen før hunden ved hvad det er du vil have ham til og sørg for ro omkring jer og lækre godbidder (især i starten). Træn heller ikke for længe ad gangen og hvis du bliver frustreret, så gør noget du ved han kan finde ud af - ros - og hold en pause.

• #16   18. sep 2014 Og ellers vil jeg stemme i med de andre, hvalpemotivation/træning er uvurderligt og når du allerede er løbet ind i problemer med kommando nr. 2, så er det måske ikke nogen dum idé. Og hvad er der at miste?

• #18   18. sep 2014 Når man går til træning med sin hund, så lærer man at beherske teknikker til at indlære konkrete øvelser og er man heldig, så lærer man også at være kreativ i forhold til at justere på teknikkerne, så de passer til den enkelte hund.

Man lærer at motivere en hund - det er ikke noget, særlig mange kan uden de har øvet sig. Det er faktisk ret svært og kræver også både teknik og omtanke.
    Uden motivation, får man heller ikke en hund, der kan og vil løse de opgaver, vi stiller dem.

Man kan godt undvære hundetræning - men man er som ejer noget fattigere stillet specielt hvis man ikke via erfaring eller fra naturens side har et repertoire af teknikker, muligheder og løsninger.

Og netop et spørgsmål om at lære en hund at dække - noget fuldstændig basalt - vidner om, at sparring med en træner vil være fuldstændig perfekt.

Det handler ikke om at få en ordentlig hund, men om at lære dens ejer at få det optimale og maksimale ude af deres forhold...

Og DET bør ikke negligeres. Bliver det desværre ofte.

• #19   18. sep 2014 Og til spørgsmålet..

Når hunden hopper og danser så er det fordi den ikke ved, hvad det er, du vil have den til.
    Det betyder også, at du ikke bare kan gentage hvad du allerede har gjort mange gange - det øger kun hundens frustration.

Vær kreativ.

Personligt anbefale jeg altid at lære hunden at dække fra stå - det giver en hurtig afvikling - noget som er en fordel specielt hvis man vil bruge dæk som en nødbremse.
    Det er ikke sværere at lære det fra stå end det er fra sit. Det hele handler om teknik - og den varierer fra hund til hund.

Det kan være, du er ude i at skulle fange adfærden - simpelthen belønne hunden når den dækker spontant.

Og så må du ALDRIG afgive en kommando før du ved, at hunden - med eller uden hjælp - kan efterkomme den.
    Lær den det motorisk, når du er sikker på at hunden kan, så kan du sætte kommando på.

• #20   18. sep 2014 Jeg skriver såmænd bare jeg havde forstillet mig hvalpen skal sidde ned for så at kunne ligge sig. Når Line ikke skriver andet end, at det er en komando oven på en komando, så er det jo ikke ligefrem et råd. Og jeg opretter jo tråden for at høre hvad andre har gjort/mener man kan gøre.

Ja vi har valgt hvalpetræningen fra, men det kan da godt være det bør genovervejes.

Jeg er glad for alle inputs i hvert fald:-) Det har givet stof til eftertanke..

• #21   18. sep 2014 Min dækker først i forbene og så røven, han skal kaste forbene ned fra en sidst, så hold øje med din hvalp og se om han sitter før han ligger sig. Ellers kan man lave den få står hvis hunden helst vil det. Jeg ville dog stadigvæk tage til hvalpemotivation, for at styrke hundes social gener, går til ringtræning med en del chi og pommes og nøj de er gøende over for store hunden, når de bliver ældre, som hvalpe var der ikke noget, men omkring kønsmodning hold da op. Har selv gået til hvalpe motivation med alle mine og jeg træner stadigvæk.

• #22   18. sep 2014 Ansofie, hvorfor mener du det er en fordel at den har bagparten nede først?

Jeg selv anbefaler udelukkende det stik modsatte. Det er klart, at en del af motivationen kommer fra den sport, vores hunde udøver, hvor det er vigtigt at hunden dækker i en bevægelse og ikke i to, som den ofte gør, når den først tager bagparten ned - men helt generelt giver det for mig at se en langt hurtigere afvikling af dækket som - som skrevet før - er ret anvendeligt specielt når man bruger kommandoen som nødstop.

• #23   18. sep 2014 CH. Forstår ikke dit sprøgsmål da jeg skriver at TS skal prøve at få hunden til at dække fra stå og ikke sit smiley

• #24   18. sep 2014 Den kan sagtens lære at dække fra stå.
    Fella lærte det ved at jeg tog en håndfuld godbidder i hånden og så gik vi rask derudaf. Så smækkede jeg hånden i jorden og hun fik dem ikke, før hun lagde sig.
    Der gik ikke mange dage, før hun lagde sig med det samme. Så kom kommandoen dæk på, når jeg gjorde det og nu skal jeg kun bruge kommandoen "dæk".
    Sådan har vi lært det til hvalpetræning.
    Har ikke lige fået læst de andre svar, så beklager, hvis det er blevet forklaret i forvejen :

• #25   18. sep 2014 Sorry, Ansofie, jeg læste dit indlæg ganske forkert... sjusk smiley

Vi er enige smiley

• #26   18. sep 2014 Okay.. Blev selv helt forvirret [ smiley

• #28   18. sep 2014 Uh jeg havde også mange mange problemer med "dæk".
    Jeg forsøgte mig også med den med at trække godbidden hen ad gulvet.
    Baby blev simpelthen så træt af det, at han holdt helt op med at høre efter.

Jeg har så ventet til han blev lidt ældre, og brugt den Bodil siger.
    Jeg vidste, at han ville begynde at lægge sig ned, når vi legede med hans legetøj, så hver gang han lagde sig ned, KLIK godbid.

Hvalpetræning er altså guld værd. Det er super hyggeligt, og hvalpen lære en hel del!

Kommentér på:
"Dække" tips

Annonce