1.223 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

ultimative agility race? ultimative agility race?

Hej HG

Jeg tænkte at i lige var det rette sted at spørger smiley

Jeg leder efter et sted hvor jeg kan se de hunde der har vundet DM i agility de seneste år. jeg kan finde en liste over navne på hund og ejer via DKK, men ikke hvilken race de er.
jeg kan slet ikke finde noget på DCH.

Så jeg vil høre om nogen af jer kan hjælpe mig med det? jeg tænker det sikkert er border collier og sheltier, men vil gerne være helt sikker smiley

Og så lige et side spørgsmål, findes der nogen som både opdrætter hunde og løber agility på højt plan med samme race?

håber i kan hjælpe

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ultimative agility race?
  • #1   4. jun 2014 Hæng mig ikke op på det, men jeg mener at Lone Sommer har kuld af og til smiley

• #3   4. jun 2014 hvor kan jeg kontakte hende evt? smiley

• #6   4. jun 2014 Jeg havde hende her som agility træner da Nalsen var yngre. Hun er dygtig og konkurrerer vist en del med sine egne hunde.

http://www.workingborder.dk/

• #7   4. jun 2014 Lige en hurtig google gav dette

http://makkerlone.wordpress.com/om/

• #8   4. jun 2014 Ja, det er der flere, der gør.
    Sarah Lorentzen har da haft et par kuld - og det har Dorthe Kjærulff også. Og man må sige, at de er på højt niveau selv. smiley

• #9   4. jun 2014 tak skal i have smiley

Jeg sidder lidt og samligner DKK og DCH agility, og det ser ikke ud til der er den store forskel i reglerne?

• #10   4. jun 2014 Jeg kender kun til DKK og DGI. Og der er en del forskel. Bla. omkring springhøjder - og så bestemmelsen omkring seniorhunde.
    Kender ikke så meget til DCH´s regler.

• #11   4. jun 2014 DCH og DKK følger hinanden med reglerne i agility og der er mange der løber konkurrencer i begge regi smiley

• #12   4. jun 2014 Elverlamhuset - avler med tanke på sport så vidt jeg ved

Lotte Höhr avler vist også sheltier ind i mellem og konkurrerer selv i agility så vidt jeg ved (:

• #13   4. jun 2014 Border Collie er vel den altimative agilityhund, men jeg ved at Sylvia Trkman også løber med pyrenæsike hyrdehunde og har vundet verdensmesterskaber med dem.

• #14   4. jun 2014 husk at hunden alene gør det ikke.

• #15   4. jun 2014 Kennel Shenaja har sheltier, som har vundet et par høje stævner, og så er der også Kennel Foula, som min hund er fra smiley
    Hans onkler er på landsholdet. De hedder Zippo og Dazzler, og Ozzy er selv udtaget til DCH DM.

• #18   4. jun 2014 Ked af at smadre nogle bobler, men der er altså ikke én race som er "ultimativ" til noget, og da slet ikke en sport som har 3 klasser. Agility handler ligeså meget om samarbejde og føren selv som det gør hunden.

En BC er ikke ultimativ, medmindre det er den type hund man arbejder godt sammen med. Jeg har set folk lave agility med BCer og fejle stort fordi hunden var for hurtig til deres signaler også kommer man altså ikke langt.

Derudover er en BC jo heller ikke ultimativ hvis man gerne vil konkurrerer i lille eller mellem klasse.

Min pointe; Det kommer an på hvilken klasse du vil konkurrerer i og hvilken type hund du arbejder bedst sammen med (:

• #19   4. jun 2014 Anya hvis vi snakker konkurrence på højt plan, så hedder den ultimative store race altså border collie. Er det så ensbetydende med at du kan gå ud og anskaffe dig en border og så vinde, nej selvfølgelig ikke, der er jeg helt enig med dig.
    Det kræver enormt meget af føreren at løbe ag med en turboborder og det er bestemt ikke alle der har den type hunde, der overhovedet kan det.

Men du kan rende rundt og være nok så god en hundefører med diverse forskellige racer, men det kan ligesom være lidt lige meget når du får totalt tæv på tid alligevel.
    Skal du bare hyggetræne og små konkurrere lidt, så kan de fleste "ikke tunge" racer være med.

• #20   4. jun 2014 Mette - Så du tror kun der konkurreres på højt plan i den store klasse?

Konkurrence på højt plan i mellem eller lille klasse involvere stadig ikke en border.
    - Og ja en del bordere er der på højt plan i stor klasse men det er også med ejere som forstår at samarbejde med racen.

Og jeg har i øvrigt set andre racer slå bordere.

• #21   4. jun 2014 Anya jeg udtaler mig ikke om de bedste racer i lille og mellem klasse. Jeg udtaler mig om stor klasse, da det er der jeg selv hussere. Ja selvfølgelig er der i ny og næ en anden race der slår en border, men set i det store lys, så kommer vi vist ikke uden om at borderen er klart den dominerende og klart mest vindende race.

• #22   4. jun 2014 Jeg syntes det er værd at tænke over at i det link med agility vindere 2013 er der i lille klasse kun sheltie på 1. og 2. pladsen og ellers noget længere ned, i holdkonkurrencen har vinderholdet overhovedet ikke sheltier med - med de små racer er der rigtig mange gode agilityhunde; dværgpudel, dværgschnauzer smiley etc.

Kan godt se BC'en dominerer i stor klasse, det har nok også noget at gøre med at det er en nem hund at motivere, hvis man først er en god hundefører. Jeg tror dog på at der er masser af andre racer, som vil kunne være med deroppe fint, de er bare overset fordi alle får at vide at den ultimative agilityhund er BC'en...

• #23   4. jun 2014 En border collie er en super agility hund, men kun hvis du egner dig til racen, ellers er risikoen for en stress hund der bliver disket ret stor.
    Selvom man gerne vil konkurrere på højt plan så vil jeg mene at man stadig skal se på sig selv om en border ville være det bedste valg og ikke bare købe en border fordi det er hunden hvis du vil vinde, der er mange border på topplan men også rigtig mange der bliver disket når de starter.

• #24   4. jun 2014 kan være jeg lige skal forklare hvorfor jeg stille spørgsmålet.

Jeg skal ikke ud og have ny hund, men jeg er i gang med adfærdsuddannelse og skal skrive en selvvalgt opgave om agility. og derfor skal jeg have fat i de racer som er mest brugt, og det er border og sheltier som jeg kan forstå.
    derfor vil jeg have fat i nogle som både opdrætter og løber på højt plan for at stille spørgsmål ind til forskellige ting så som hvad de vælger ud fra når der vælges en hvalp med tanke på agility senere i livet. om det overhovdet kan ses hos hvalpe osv.
    men tusind tak for alle jeres svar, jeg vil gå i gang med at kigge lidt på alt det i har skrevet smiley

• #26   4. jun 2014 desuden løber jeg agility med to af mine cavalier, Nala og Cuba. og de er begge super dygtige til det, selv om de nok aldrig kommer op på siden af en sheltie smiley
    men vi løber også kun for hyggens skyld smiley

• #27   4. jun 2014 hehe tak Camilla. dejligt at have sådan nogle prof som dig og poulsen at kigge på smiley

• #28   4. jun 2014 Altså for de store hunde om at gøre, så var Sarah Lorentzen og Lone Sommer et godt bud. De løber begge på højt plan og har kennel selv.
    Altså at kontakte smiley

Held og lykke med det.

• #29   5. jun 2014 gårdhunde er gode til agility. De er ret nemme at lære den basale lydighed, og de er gode til at løse opgaver. De her heller ingen arvelige sygdomme, som kan stoppe en evt. agility karriere.

Hunde med kraftig pels, kan have problemer med løb i regnvejr, da de så bliver tunge og det våde pels river pinde ned.

• #31   5. jun 2014 Annette: Medmindre det er min sheltie med krudt i røven de løber imod, haha smiley

• #32   5. jun 2014 Jeg har så til gode at se en gaardhund, puddel eller terrier slå en sheltie med en god fører (:

• #33   5. jun 2014 Oftes er puddler langsomme, så de vinder mere på mindre fejl end tid smiley

• #35   5. jun 2014 Annette - Det er da ikke en fordom, det er MIN observering til de stævner jeg har været til.

• #36   5. jun 2014 Arj Anya det kan man da ikke sige på den måde! smiley En sheltie, som måske kun har gået til agility i et år, vil da ikke være bedre end fx. den dværgschnauzer, som blev nr. 4 til DM.. smiley
    Nu fx. det link med hvem der har vundet DM i 2013 viser jo, at der er stor variation imellem racerne, og at sheltie godt nok er med oppe ved de gode placeringer, ja, men den er jo også vildt overrepræsenteret.

En anden ting: Jeg kigger ofte på et agility øvet hold, som træner lige inden mit ene rally hold, og den dårligste hund på det hold er faktisk en sheltie (den eneste sheltie på holdet). Den har slet ikke fokus på føreren, rager hver anden pind ned, fordi den har for travlt med at komme fremad, og, som den eneste hund på holdet, så gør den - hele timen..!

• #37   6. jun 2014 mine gårdhunde har slået sheltier.

• #38   6. jun 2014 Jeg forstår virkelig ikke hvorfor i bliver så offensive fordi jeg fortæller om MIN observation til de stævner som JEG har været til.

Efter mine observationer så slår en sheltie for det meste de andre racer hvis de har lige vilkår, altså er lige erfarne og har gode førere. Men den er altid undtagelser, ligsom der er i stor klasse.

• #40   6. jun 2014 Annette - Jeg ville gerne, men lige nu er det ikke rigtig muligt desværre.

Men jeg giver dig ret, jeg synes også det er sjovt at se de forskellige racer gøre det (:

• #41   7. jun 2014 I skal bare ud til nogle DGI-stævner.
    Der er ALT muligt andet end bordere og sheltier smiley

Kommentér på:
ultimative agility race?

Annonce