1.640 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Freeshaping vs indlæring med ledende signaler Freeshaping vs indlæring med ledende signaler

Hej Alle

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at danne mig et overblik over, hvor almindeligt det er, at hundenørder bruger freeshaping i deres daglige træning.

Skriv også hvordan du definerer freeshaping ;o)

Håber mange har lyst til at svare :o)

Hilsen Eva

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg skal have isoleret et skur 12.500 kr.
  • Kogeplade installation 600 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Almindelig rengøring i hjem 430 kr.
  • Bortskaffelse af afklippet hæk 900 kr.
  • Removing old sink and tap, attaching new sink and tap 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Freeshaping vs indlæring med ledende signaler
  • #1   30. maj 2014 Jeg bruger frishaping til nogle ting - mest de ting som ligger naturligt til hunden, og som den gør af sig selv.
    Jeg træner rally - og det er altså ikke nemt at frishape alle øvelserne, da de fleste jo ikke ligger naturligt til hunden at udføre - så der er det ret nødvendigt at indlære med ledende signal.
    Jeg oplever også at mange frishapede hunde er forvirret - jeg tror min egen hund ville blive mega frustreret hvis jeg frishapede alt - og jeg tror faktisk at det ville have modsatte effekt på ham - altså at han går død på det frem for at være initiativ tagende som man jo ønsker smiley

• #2   30. maj 2014 Eva, hvordan definerer du frishaping?

• #3   30. maj 2014 Jeg bruger det sjældent.
    Jeg træner noget bestemt, og har ikke tålmodigheden til at mine hunde udfører noget der kommer lidt der hen ad uden vejledning. Desuden synes mine små det er hammer kedeligt. Og lægger sig ned og hviler eller bliver passive.
    Mynte kan lidt alt efter hvad tricket er.

• #4   30. maj 2014 Hvis det er et trick som involverer en genstand, så synes jeg freeshaping er genialt. Eks dut på target, pote på en genstand, cirkle om en stok, elefant øvelsen på en spand og lign. Så behøver jeg bare sige "hva ka du?" og så klikke når hun tilbyder noget i stil med det jeg ønsker. Jeg bruger ikke freeshaping i øvelser der ikke involverer en genstand, for så kan jeg mærke hun bliver frustreret.

Rent teoretisk er det så heller ikke total freeshaping når der er en genstand hunden kan forholde sig til, jeg kan ikke huske hvad det kaldes.

• #5   30. maj 2014 Buch - det har du ret i. Jeg synes også det er genialt, at lade dem prøve sig frem med en genstand. Tror nok ""eksperterne" vil kalde det guidet shaping, så snart der er en genstand involveret.

Udover på genstand, så bruger jeg frishaping til tricks, og det giver indimellem nogle helt andre tricks, end planlagt.
    Bla. fik Aqui lært sig selv at "nikke" første gang jeg forsøgte at frishape et legebuk.

I det hele taget får han som regel tilbudt så meget adfærd, at jeg ender med et meget mere "aktivt" trick end først planlagt smiley
    Han har også lært sig selv at hoppe op og ned på stedet, en dag, hvor jeg bare stod og frishapede for at vedligeholde initiativ og kreativitet.

Lanka er meget mere rolig i sin tilgang. Hun tilbyder noget - men gør det roligt og velovervejet, så hun er helt sikker på, at jeg kan nå at klikke,hvis det er i den rigtige retning. Så shaping-træning med hende bliver meget mere målrettet og "strømlinet"

• #6   30. maj 2014 Det tror jeg du har ret i smiley

• #7   30. maj 2014 Nårh, ja det skulle jeg da skrive, jeg tænker freeshaping som Buch: "Rent teoretisk er det så heller ikke total freeshaping når der er en genstand hunden kan forholde sig til, jeg kan ikke huske hvad det kaldes" at dette er guidet shaping, og i freeshaping forholder træneren sig passiv (ud over at forstærke self ;o)

• #8   1. jun 2014 Jeg bruger ikke freeshaping, jeg oplever min hund totalt mister initiativ, når man overlader det til hende. Hun er en type hund, som gerne arbejder, men med instruks og masser af opmuntring, freeshaping nedsætter hendes lyst, og derfor bruger jeg det ikke.

• #9   1. jun 2014 Fedt og spændende at få et kig ind i jeres træningshverdag, håber flere har lyst til at fortælle om deres oplevelser...

• #10   1. jun 2014 Både freeshaper og træner med hjælpene signaler. Det går an på hvad vi træner og mit humør smiley Det er ikke alle dage jeg har tålmodighed til freeshaping, og så er det jo bedre at lade være og træne på anden vis smiley

Men pigerne elsker free-shaping og bliver meget mere opmærksomme og på, når vi træner det... Jeg kan direkte se det på alt andet træning, hvor flittige vi er med free-shapingen... Der kommer overordnet meget mere fokus i alt de laver.

• #11   9. jun 2014 Jeg bruger både fri shaping og indlæring med en form for hjælp.

Sådan helt fri-fri shaping tror jeg knapt eksisterer når der er et menneske hunden kan se indblandet i træningen.

Jeg kan fortælle min hund hvilken type af øvelse jeg vil have ved min position i forhold til hunden, hvilke genstande der er i nærheden, hvad jeg kigger på, hvor vi er henne mm og det gør jeg.

Til øvelser og trick, benytter jeg mig gerne af fri shaping, targeting, capturing (at fange øvelsen, når hunden alligevel gør det).

Jeg lokker kun sjældent og jeg manipulerer stort set aldrig fysisk med mine hunde.

Jeg oplever ikke at hunden ikke gider være med, nærmere tvært imod.

Hvis hunden ikke gider være med, kan det være fordi kriterierne er for høje (det er for svært), belønningerne er for ringe eller der trænes for længe.

Frustration kan forekomme, specielt ved cross-over hunde eller hunde der ikke forstår gamet. Min whippet har tendens til frustration. Min løsning på det, er at sætte kriterierne ned, så det bliver meget let for hende at gøre det rigtige. Dermed holdes en høj klik-godbids-frekvens og det gider de fleste madglade hunde være med til smiley

• #12   9. jun 2014 Jeg bruger både frishaping og guidet shaping. Jeg lokker aldrig og flytter aldrig min hund fysisk. Frishaping bruger jeg især til øvelser hvor det er en bestemt bevægelse jeg er ude efter. F.eks. bakke, dæk under gang eller foldedæk. Guidet shaping bruger jeg ofte i øvelser, hvor hunden skal arbejde væk fra mig. F.eks. bruger jeg et target til øvelser som fremløb til felt og spring, hvor jeg på den måde guider mig hund frem til det punkt jeg ønsker. Shaping, både guidet og fri er den træningsform der passer bedst til min hund og jeg.
    Jeg træner DKK´s program i konkurrencelydighed.

• #13   9. jun 2014 Jeg kunne godt være nysgerrig på hvordan man frishaper dæk under gang? smiley

• #14   9. jun 2014 Jeg starter øvelsen op ved at have front mod min hund. Jeg begynder at gå baglæns og min hund følger efter. Jeg går LANGSOMT men er hele tiden i bevægelse. Min hund begynder at tilbyde adfærd. Hun tilbyder på et tidspunkt en dæk, får et klik og jeg smider en godbid hen til hende. Alt i mens jeg stadig bevæger mig baglæns. Dette gør jeg nogle gange, så adfærden bliver mere fast. Herefter sætter jeg langsomt tempoet op, indtil jeg går i alm. rask gang. Stadig med front imod min hund og stadig hvor hun bliver klikket for at tilbyde dæk. Når dette sidder i skabet, begynder jeg langsomt at vende mig. I små tempi, hvor jeg først går lidt skævt, så lidt mere og til sidst har jeg vendt mig 180 grader og har min hund på venstre side i et følge/pladsposition, stadig hvor hun tilbyde dæk. Når dette fungerer sætter jeg signal på og har en færdig øvelse.

• #15   9. jun 2014 Ok, det kan jeg ret sikkert se ikke ville fungere med min... Men meget sjovt hvad man kan manipulere hunden til bare ved sit kropsprog smiley

• #16   9. jun 2014 Det virker virkelig omstændigt, synes jeg.

• #17   9. jun 2014 Det synes jeg nu ikke det er, ikke hvis man har en hund der forstår systemet

• #18   9. jun 2014 A-S Jeg manipulere ikke med mit kropssprog - Min krop rykker sig kun for at komme i den korrekte position til den endelige øvelse og rykker sig kun i det omfang at min hund er sikker i sin tilbydende adfærd med position min krop har.

CH - Omstændigt eller ej, kommer vel an på hvordan man træner sin hund. Hvis man aldrig frishaper, men bruger f.eks. lokning, så er det klart at det bliver omstændigt, hvis du ud af det blå vil frishape en dæk under gang. Men hvis man træner meget med frishaping, så er ens hund jo vant til at tilbyde adfærd og derfor kommer den rigtige adfærd ret hurtigt frem og øvelsen er for mig og min hund hurtigere indlært, end hvis jeg f.eks. brugte lokning.

• #19   9. jun 2014 Det er nu ikke den del, der virker omstændigt...

• #20   9. jun 2014 Ch - Så må du forklare nærmere hvis jeg skal forstå.

• #21   9. jun 2014 Som sagt er det ikke den del, der er omstændigt.

Der er to øvelser, som jeg går ud fra er indlært - fri ved fod og dæk.

Det er ret enkelt at sætte de to sammen, hvis hunden er stabil i begge på forhånd.

Og så er man helt udenom signalforvirring som jeg mener det kan give - specielt hvis man har shapet fri ved fod ved "vende-om-metoden" som du beskriver her.

• #23   9. jun 2014 Jeg bygger øvelsen op skridt for skridt, for at have så høj sucess-rate som muligt og for at undgå at skulle fejlmelde min hund, som jeg er ret overbevist om ville ske, hvis jeg brugte den metode du beskriver, men det er jo bare min måde at gøre det på.
    Det der er vigtig for mig at shape, er selve bevægelsen, som er: "ned i dæk under gang" At den bevægelse senere indgår i en hel øvelse hvor fri ved fod er en del af, ser jeg ikke som et problem, da den færdige øvelse er indlært i brudstykker.

• #24   9. jun 2014 Labsen, "alle" bygger den op skridt for skridt smiley

Det handler ikke om, hvordan de to ting er indlært her - det kan være frishapet, lokket, guidet shaping, whatever - selve den part med at sætte de to sammen er ret ukompliceret.

• #25   9. jun 2014 Jeg ser bevægelsen "dæk under gang" som en anden bevægelse end dæk fra sit eller stå. Derfor vil jeg ikke vælge blot at sætte fri ved fod og dæk sammen i en færdig øvelse.
    Hvorvidt alle bygger øvelser op skridt for skridt, kan jeg ikke udtale mig om, har dog af og til set noget andet på div træningspladser.

• #26   9. jun 2014 Labsen - vil det sige, at når du har indlært dæk, så kan hunden ikke dæk i alle tænkelige situationer?

Når den går, når den løber, osv?

• #27   9. jun 2014 Ja og nej - Jeg kan godt kommandere min hund i dæk i forskellige situationer. Men hun vil absolut ikke gøre det med den præcision jeg ønsker.
    Jeg ser det ikke som den samme øvelse når min hund går i dæk i gang eller løb, som når hun går i dæk når hun sidder eller står. Derfor indlærer jeg det som en separat ting.

• #28   9. jun 2014 Hehe - og det er jo nok netop det, jeg mener er noget omstændigt smiley

En sikkert indlært dæk er jo en sikkert indlært dæk - ligegyldigt hvordan man få den fremelsket smiley

Det er så klart, at har man fået lavet lidt fejl undervejs og hunden ikke præcist rammer det, man ønsker, så må man jo tænke anderledes...

• #29   9. jun 2014 CH Jeg har nu ikke lavet fejl undervejs, jeg træner tydeligvis bare meget anderledes end dig og efter nogle helt andre indlæringspricipper end dig.
    For mig er et dæk ikke bare et dæk. Så hvad der for dig er omstændigt, er for mig indlysende logik - Hurra for forskellighed og forskellige træningsmetoder smiley

• #30   9. jun 2014 Labsen, jeg tror ikke helt jeg har skrevet hvordan jeg træner smiley

Men - når du skriver at hunden ikke udfører opgaven med den præcision, du ønsker, så er der jo et eller andet, der er gået skævt undervejs.

Ellers havde den jo netop gjort det smiley

• #31   9. jun 2014 Jeg ved ikke helt hvor du vil hen med denne debat. Nej jeg ved ikke hvordan du træner, men vi træner tydeligvis ikke ens.
    Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at påstå at jeg har fejlet i min træning, fordi jeg shaper et dæk under gang i stedet for at sætte dæk og fri ved fod sammen. Det er for mig en helt bevidst handling, og ja min hund vil ikke udføre en dæk under gang med ønsket præcision, medmindre jeg har indlært det separat, da jeg ser det som 2 forskellige øvelser, ikke fordi dæk er fejlindlært.
    Fint nok, at du ikke har samme mening, men det gør det jo hverken fejlagtigt eller forkert. Har du trænet med klikkertræning/guidet shaping/frishaping, siden du har så stærke meninger omkring det ? Og hvis du har og det ikke fungerer for dig, så fortæl dog om det, i stedet for tærske rundt hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.

• #32   9. jun 2014 Arj, nu må du lige...

Hvorfor går du i forsvar, ingen har angrebet dig. Jeg bliver ikke ved med at sige at du har fejlet, jeg har nævnt EN gang i denne tråd - med henvisning til dine egne ord: "Jeg kan godt kommandere min hund i dæk i forskellige situationer. Men hun vil absolut ikke gøre det med den præcision jeg ønsker" - at når man har fået indlært det sådan, så må man jo tænke anderledes...

Lad nu være med at piske en stemning op, det er altså ikke nødvendigt.

Man kan godt tale om træningsmetoder uden at blive uvenner over det.....

• #33   9. jun 2014 Har i øvrigt ikke nævnt et ord om, hvad der er rigtigt og forkert.. Prøv lige at læs det hele igen og læs så bare ordene og ikke hvad du tror, ligger bag dem..

Og ja - jeg bruger aktivt shaping til mine hunde. Ikke kun, men også...

• #34   9. jun 2014 Men du manipulerer da med dit kropsprog i det sekund du bevæger dig? Det er jo det, der er tegnet for din hund, til at "finde på". Derfor jeg skriver det, godt være du ikke føler det, men ligeså snart du bare rynker på næsen, læser din hund dig, så at du bevæger dig med front mod hunden og væk fra hunden er da et tydeligt tegn for hunden om at den nu skal reagere "med et eller andet" smiley

• #35   9. jun 2014 Jeg er helt enig og synes sådanne debatter er spændende, men synes ikke helt at du læser hvad jeg skriver !
    Det er for mig en bevidst handling, at dæk og dæk under gang ikke er den samme øvelse, derfor indlærer jeg den forskelligt og giver den også forskelligt signal. Deraf kommer min kommentar omkring at hvis jeg siger dæk til mig hund når hun er i gang eller løb, så vil hun helt sikkert dække, men ikke med den præcision jeg ønsker, i forhold til når vi laver dæk under gang i vores konkurrence program. Det er 2 forskellige bevægelser i vores træning, selvom begge øvelser ender med at hunden dækker. Hvilket program træner du og hvilken forbindelse bruger du dæk under gang ?

• #36   9. jun 2014 Labsen, jeg skriver ikke at det du gør er forkert. Hvis det virker for dig, virker det jo for dig.
    For MIG ville det være for omstændigt.

Jeg er den her i huset der starter hundene op i de basale ting - eksempelvis sit, dæk, stå, genstand, apport, osv. Alle de ting man kan gøre på køkkengulvet til hverdag.

Min mand er hundefører og træner dem i IPO. Jeg er hans øjne og hjælper. I programmet er der dæk under gang og dæk under løb - og dæk fra grundstilling i forbindelse med langtidsafdækning. Og det giver ialt tre forskellige dæk-bevægelser.

Vi laver dog det hele i samme "billede" hvilket giver mulighed for at samle øvelserne relativt enkelt.

• #37   9. jun 2014 Synes den er svær.

Til de fleste normale øvelser synes jeg freeshaping tager for lang tid. Guidet er noget hurtigere.

Men ofte når vi skal til prøver har jeg en tendens til at træne nok lige rigeligt, også er det er godt afbræk for både mig og hunden at vi laver lidt freehaping.

• #38   9. jun 2014 Jeg har også brugt noget der minder meget om Labsens fremgangsmåde til at indlære dæk under gang til begge mine hunde og det er gået helt udmærket til begge.

Med min ene hund, som er en arbejdsmaskine, kunne jeg have skudt genvej og bare sat dæk og plads sammen. Hendes dæk er i alle tilfælde den samme bevægelse, det sker hurtigt og præcist.

Min anden hund er lidt langsommere i det og mindre træningsinterreseret. Hvis jeg forsøgte at sætte plads og dæk til en dæk under gang øvelse, ville det være meget sværere. Hendes reaktion er meget langsommere og hun vil først sitte, så dække.
    Til hende virkede shaping af øvelsen ala Labsens super, hun laver en helt perfekt øvelse inden jeg sætter dæk signalet på, så ingen finpudsning er nødvendig bagefter.

Alternativt ville jeg have en masse ikke gode nok gentagesle, hvor jeg har sagt dæk, men ikke kan belønne. Det synes jeg giver for meget fnidder.

• #39   9. jun 2014 CH Når du starter en hund op med at træne dæk. Træner du så i alle varianter fra start eller hvordan bygger du en hurtig dæk på, når hunden er i bevægelse? Bruger du din krop til at guide hunden ned ? ( håber du forstår hvad jeg mener) smiley

• #40   9. jun 2014 Nej, jeg starter ikke op med alle varianter. Faktisk går der rigtig meget tid med at få øvelsen stabil fra stå/sit til dæk.

Når den er det, så lægger vi sværhedsgrader på og det er både miljø, bevægelse og afstand.

Om jeg bruger kroppen - altså signaler eller direkte lokning afhænger lidt af hunden og det har været lidt forskelligt. Vi har blandt andet en udpræget stresshund og han har aldrig kunnet administrere den frustation, der opstår, når han ikke ved hvad der skal til for at opnå belønning. Han blev guidet de første gange og herefter tilbyder han ganske velvilligt både sit dæk og stå.... Nogle gange i skøn forening *GG*

Den første hund hvor jeg afprøvede shaping endte det faktisk med fri-shaping lige med den øvelse fordi den faldt hunden eventyrlig naturlig.
    Min mand fortsatte dog med lokning - det er det, der falder ham lettest.

• #41   10. jun 2014 Sådan helt 'dogme-fri-shaping' tror jeg ikke der er ret mange der praktisere og man kan jo altid diskurtere om det overhovedet kan eksistere når der er et menneske tilstede til at belønne smiley
    Jeg bruger fri-shaping en lille smule til tricks. Det er sjovt at lade hunden være kreativ og selv finde på noget. Lydighedsøvelser træner jeg vha guidet shaping, lokning og hvad man ellers kalder det. Dvs. laver et scenarie, hvor det er sansynligt at hunden gør noget hen i retning af det jeg ønsker, så jeg kan belønne den for adfærden. Nogle øvelser har det dog slet ikke været nødvendigt at gøre den slags 'krumspring' for. Fx apport med min unge Dobermann. Jeg smed apporten og hun hentede den - og så var den ikke længere.

• #42   10. jun 2014 Hundetræning bliver rigtig sjovt, når nogle ting falder naturligt, som du fortæller om CH og man er en rigtig dygtig hundetræner, når man kan se på ens hund hvilken kommunikation der "går bedst ind" så vi hele tiden kan hjælpe hunden bedst muligt i at opnå sucess - hvad end det så er lokning, guidet/frishaping eller noget helt andet.

Kommentér på:
Freeshaping vs indlæring med ledende signaler

Annonce