Freeshaping vs indlæring med ledende signaler Freeshaping vs indlæring med ledende signaler
Hej Alle
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at danne mig et overblik over, hvor almindeligt det er, at hundenørder bruger freeshaping i deres daglige træning.
Skriv også hvordan du definerer freeshaping ;o)
Håber mange har lyst til at svare :o)
Hilsen Eva
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.140
Jeg træner rally - og det er altså ikke nemt at frishape alle øvelserne, da de fleste jo ikke ligger naturligt til hunden at udføre - så der er det ret nødvendigt at indlære med ledende signal.
Jeg oplever også at mange frishapede hunde er forvirret - jeg tror min egen hund ville blive mega frustreret hvis jeg frishapede alt - og jeg tror faktisk at det ville have modsatte effekt på ham - altså at han går død på det frem for at være initiativ tagende som man jo ønsker
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.885
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.956
Jeg træner noget bestemt, og har ikke tålmodigheden til at mine hunde udfører noget der kommer lidt der hen ad uden vejledning. Desuden synes mine små det er hammer kedeligt. Og lægger sig ned og hviler eller bliver passive.
Mynte kan lidt alt efter hvad tricket er.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.236
Rent teoretisk er det så heller ikke total freeshaping når der er en genstand hunden kan forholde sig til, jeg kan ikke huske hvad det kaldes.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.475
Udover på genstand, så bruger jeg frishaping til tricks, og det giver indimellem nogle helt andre tricks, end planlagt.
Bla. fik Aqui lært sig selv at "nikke" første gang jeg forsøgte at frishape et legebuk.
I det hele taget får han som regel tilbudt så meget adfærd, at jeg ender med et meget mere "aktivt" trick end først planlagt
Han har også lært sig selv at hoppe op og ned på stedet, en dag, hvor jeg bare stod og frishapede for at vedligeholde initiativ og kreativitet.
Lanka er meget mere rolig i sin tilgang. Hun tilbyder noget - men gør det roligt og velovervejet, så hun er helt sikker på, at jeg kan nå at klikke,hvis det er i den rigtige retning. Så shaping-træning med hende bliver meget mere målrettet og "strømlinet"
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.236
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 11
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.935
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 11
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
Men pigerne elsker free-shaping og bliver meget mere opmærksomme og på, når vi træner det... Jeg kan direkte se det på alt andet træning, hvor flittige vi er med free-shapingen... Der kommer overordnet meget mere fokus i alt de laver.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
Sådan helt fri-fri shaping tror jeg knapt eksisterer når der er et menneske hunden kan se indblandet i træningen.
Jeg kan fortælle min hund hvilken type af øvelse jeg vil have ved min position i forhold til hunden, hvilke genstande der er i nærheden, hvad jeg kigger på, hvor vi er henne mm og det gør jeg.
Til øvelser og trick, benytter jeg mig gerne af fri shaping, targeting, capturing (at fange øvelsen, når hunden alligevel gør det).
Jeg lokker kun sjældent og jeg manipulerer stort set aldrig fysisk med mine hunde.
Jeg oplever ikke at hunden ikke gider være med, nærmere tvært imod.
Hvis hunden ikke gider være med, kan det være fordi kriterierne er for høje (det er for svært), belønningerne er for ringe eller der trænes for længe.
Frustration kan forekomme, specielt ved cross-over hunde eller hunde der ikke forstår gamet. Min whippet har tendens til frustration. Min løsning på det, er at sætte kriterierne ned, så det bliver meget let for hende at gøre det rigtige. Dermed holdes en høj klik-godbids-frekvens og det gider de fleste madglade hunde være med til
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Jeg træner DKK´s program i konkurrencelydighed.
jun 2011
feb 2014
jun 2011
aug 2006
mar 2008
feb 2014
CH - Omstændigt eller ej, kommer vel an på hvordan man træner sin hund. Hvis man aldrig frishaper, men bruger f.eks. lokning, så er det klart at det bliver omstændigt, hvis du ud af det blå vil frishape en dæk under gang. Men hvis man træner meget med frishaping, så er ens hund jo vant til at tilbyde adfærd og derfor kommer den rigtige adfærd ret hurtigt frem og øvelsen er for mig og min hund hurtigere indlært, end hvis jeg f.eks. brugte lokning.
aug 2006
feb 2014
aug 2006
Der er to øvelser, som jeg går ud fra er indlært - fri ved fod og dæk.
Det er ret enkelt at sætte de to sammen, hvis hunden er stabil i begge på forhånd.
Og så er man helt udenom signalforvirring som jeg mener det kan give - specielt hvis man har shapet fri ved fod ved "vende-om-metoden" som du beskriver her.
feb 2014
Det der er vigtig for mig at shape, er selve bevægelsen, som er: "ned i dæk under gang" At den bevægelse senere indgår i en hel øvelse hvor fri ved fod er en del af, ser jeg ikke som et problem, da den færdige øvelse er indlært i brudstykker.
aug 2006
Det handler ikke om, hvordan de to ting er indlært her - det kan være frishapet, lokket, guidet shaping, whatever - selve den part med at sætte de to sammen er ret ukompliceret.
feb 2014
Hvorvidt alle bygger øvelser op skridt for skridt, kan jeg ikke udtale mig om, har dog af og til set noget andet på div træningspladser.
aug 2006
Når den går, når den løber, osv?
feb 2014
Jeg ser det ikke som den samme øvelse når min hund går i dæk i gang eller løb, som når hun går i dæk når hun sidder eller står. Derfor indlærer jeg det som en separat ting.
aug 2006
En sikkert indlært dæk er jo en sikkert indlært dæk - ligegyldigt hvordan man få den fremelsket
Det er så klart, at har man fået lavet lidt fejl undervejs og hunden ikke præcist rammer det, man ønsker, så må man jo tænke anderledes...
feb 2014
For mig er et dæk ikke bare et dæk. Så hvad der for dig er omstændigt, er for mig indlysende logik - Hurra for forskellighed og forskellige træningsmetoder
aug 2006
Men - når du skriver at hunden ikke udfører opgaven med den præcision, du ønsker, så er der jo et eller andet, der er gået skævt undervejs.
Ellers havde den jo netop gjort det
feb 2014
Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at påstå at jeg har fejlet i min træning, fordi jeg shaper et dæk under gang i stedet for at sætte dæk og fri ved fod sammen. Det er for mig en helt bevidst handling, og ja min hund vil ikke udføre en dæk under gang med ønsket præcision, medmindre jeg har indlært det separat, da jeg ser det som 2 forskellige øvelser, ikke fordi dæk er fejlindlært.
Fint nok, at du ikke har samme mening, men det gør det jo hverken fejlagtigt eller forkert. Har du trænet med klikkertræning/guidet shaping/frishaping, siden du har så stærke meninger omkring det ? Og hvis du har og det ikke fungerer for dig, så fortæl dog om det, i stedet for tærske rundt hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.
aug 2006
Hvorfor går du i forsvar, ingen har angrebet dig. Jeg bliver ikke ved med at sige at du har fejlet, jeg har nævnt EN gang i denne tråd - med henvisning til dine egne ord: "Jeg kan godt kommandere min hund i dæk i forskellige situationer. Men hun vil absolut ikke gøre det med den præcision jeg ønsker" - at når man har fået indlært det sådan, så må man jo tænke anderledes...
Lad nu være med at piske en stemning op, det er altså ikke nødvendigt.
Man kan godt tale om træningsmetoder uden at blive uvenner over det.....
aug 2006
Og ja - jeg bruger aktivt shaping til mine hunde. Ikke kun, men også...
jun 2011
feb 2014
Det er for mig en bevidst handling, at dæk og dæk under gang ikke er den samme øvelse, derfor indlærer jeg den forskelligt og giver den også forskelligt signal. Deraf kommer min kommentar omkring at hvis jeg siger dæk til mig hund når hun er i gang eller løb, så vil hun helt sikkert dække, men ikke med den præcision jeg ønsker, i forhold til når vi laver dæk under gang i vores konkurrence program. Det er 2 forskellige bevægelser i vores træning, selvom begge øvelser ender med at hunden dækker. Hvilket program træner du og hvilken forbindelse bruger du dæk under gang ?
aug 2006
For MIG ville det være for omstændigt.
Jeg er den her i huset der starter hundene op i de basale ting - eksempelvis sit, dæk, stå, genstand, apport, osv. Alle de ting man kan gøre på køkkengulvet til hverdag.
Min mand er hundefører og træner dem i IPO. Jeg er hans øjne og hjælper. I programmet er der dæk under gang og dæk under løb - og dæk fra grundstilling i forbindelse med langtidsafdækning. Og det giver ialt tre forskellige dæk-bevægelser.
Vi laver dog det hele i samme "billede" hvilket giver mulighed for at samle øvelserne relativt enkelt.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
Til de fleste normale øvelser synes jeg freeshaping tager for lang tid. Guidet er noget hurtigere.
Men ofte når vi skal til prøver har jeg en tendens til at træne nok lige rigeligt, også er det er godt afbræk for både mig og hunden at vi laver lidt freehaping.
mar 2008
Med min ene hund, som er en arbejdsmaskine, kunne jeg have skudt genvej og bare sat dæk og plads sammen. Hendes dæk er i alle tilfælde den samme bevægelse, det sker hurtigt og præcist.
Min anden hund er lidt langsommere i det og mindre træningsinterreseret. Hvis jeg forsøgte at sætte plads og dæk til en dæk under gang øvelse, ville det være meget sværere. Hendes reaktion er meget langsommere og hun vil først sitte, så dække.
Til hende virkede shaping af øvelsen ala Labsens super, hun laver en helt perfekt øvelse inden jeg sætter dæk signalet på, så ingen finpudsning er nødvendig bagefter.
Alternativt ville jeg have en masse ikke gode nok gentagesle, hvor jeg har sagt dæk, men ikke kan belønne. Det synes jeg giver for meget fnidder.
feb 2014
aug 2006
Når den er det, så lægger vi sværhedsgrader på og det er både miljø, bevægelse og afstand.
Om jeg bruger kroppen - altså signaler eller direkte lokning afhænger lidt af hunden og det har været lidt forskelligt. Vi har blandt andet en udpræget stresshund og han har aldrig kunnet administrere den frustation, der opstår, når han ikke ved hvad der skal til for at opnå belønning. Han blev guidet de første gange og herefter tilbyder han ganske velvilligt både sit dæk og stå.... Nogle gange i skøn forening *GG*
Den første hund hvor jeg afprøvede shaping endte det faktisk med fri-shaping lige med den øvelse fordi den faldt hunden eventyrlig naturlig.
Min mand fortsatte dog med lokning - det er det, der falder ham lettest.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.487
Jeg bruger fri-shaping en lille smule til tricks. Det er sjovt at lade hunden være kreativ og selv finde på noget. Lydighedsøvelser træner jeg vha guidet shaping, lokning og hvad man ellers kalder det. Dvs. laver et scenarie, hvor det er sansynligt at hunden gør noget hen i retning af det jeg ønsker, så jeg kan belønne den for adfærden. Nogle øvelser har det dog slet ikke været nødvendigt at gøre den slags 'krumspring' for. Fx apport med min unge Dobermann. Jeg smed apporten og hun hentede den - og så var den ikke længere.
feb 2014
Freeshaping vs indlæring med ledende signaler