Apportindlæring: Baglænskæde vs byttedrift-metode Apportindlæring: Baglænskæde vs byttedrift-metode
Hej Alle
Her er et spørgsmål til jer som HAR ERFARING MED BEGGE METODER!!!
Jeg har før brugt baglænskædeindlæring ved hjælp af clicker til indlæring af apport. Jeg synes det er nemt, præcist og skaber en hund der er meget stabil på kommandoen.
Jeg bliver nu af min hundetræner bedt om at arbejde med byttedrift-metoden, hvilket jeg ikke helt kan se fordelen i.
Jeg har selføgelig tænk mig at spørge træneren, men i mellem tiden er jeg spændt på at høre jeres erfaringer:
Træneren begrunder det med at jeg skal bevare driften på apporten.
Min hund bliver allerede tændt, og vil gerne løbe væk med apporten og have den for sig selv, desuden vil hun også gerne tygge på den. For mig at se er det oplagt at bruge baglænskædeindlæring til netop en hund med meget drift/energi.
På den måde kan jeg få "hendes" hovede med i øvelsen.
Jeg ved at så snart min hund lærer at jeg kaster igen, hvis jeg få apporten i hånden så vil hun komme hjem "som et søm" med apporten til mig ;o)
Mit spørgsmål er, hvad er lige helt præsist fordelene ved byttedrifts metoden. Og helt præcist hvordan gør I når/hvis I bruger byttedriftsmetoden?!
Venlig HIlsen Eva
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
Vores gamle hund læret det via baglænskædning forholdsvis hurtigt, men Rulle kunne simnpelthen ikke se ideen i baglænskædning. Så har lært ham det via bytte dirft" lege det ind"
Næste gang jeg skal lære det til en ny hund vil jeg helt sikkert bruge baglænskædning. Synes man får et noget bedre resultat hurtigere.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.507
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Både for driftige hunde og de mindre driftige. Klart at hvis hunden kører meget højt i stress, så kan det være svært og uhensigtsmæssigt at arbejde med byttedrift, men ellers vil jeg altid bruge det. Som minimum som et moment i indlæringen.
Jeg synes vi har tendens til at gøre apporten til måske verdens mest kedelige øvelse, mens vi tager al drift, glæde, eksplosivitet og intensitet ud af hunden. Det kommer måske også an på hvad målet er. Mit målbillede er at hunden løber lynhurtigt ud til apporten, samler lynhurtigt op og spæner tilbage og afleverer. For mig er det derfor vigtigt at jeg i starten arbejder med intensitet og tempo, og så kan præcisionen bygges på senere.
Eksempelvis min hundehvalp. Han kan hverken holde apport, sidde på plads med den eller andre præcisionsmomenter. Men han kan løbe i fuld fart ud efter en apport på kommando, samle hurtigt op og spæne tilbage og bytte med legetøj. Fordi det er for mig det vigtigste at have indlært som grundmoment, og så bygger jeg videre på det.
sep 2007
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.507
Jeg har næsten helt glemt alle de issues der kan være med apport efter at have trænet 2 år med dobertøsen og med min irer der med dirrigeret shaping var ultranem at lære en fin apport
sep 2007
Det kan godt være at for nogen hunde er baglænskædning den eneste vej, men jeg oplever faktisk lidt det modsatte.
Og det er 100 gange lettere og sjovere at træne apport, især med en hvalp, når man arbejder med byttedrift. Synes jeg
Detaljerne, holde fast osv. det kan jeg arbejde med ved siden af (det er aftentræning i sofaen).
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.332
Startede ud med baglænskædning med klikker og godbid som belønning. Det kom jeg ikke særlig langt med, om det er manglende timing fra min side, det kan godt være. Men driften, som han ellers har masser af, var ikke til stede ved denne øvelse, og det var tydeligt at øvelsen kedede ham og han tyggede en del (som han ellers ikke gjorde når han løb ved siden af mig med apporten, eller ved tilbageløb).
Jeg startede så forfra, og brugte byttedriften i stedet. Kastede bare apporten ud og han måtte løbe uden kommando ud og når han kom tilbage løb vi sammen i en æresrunde, mere og mere langsomt, og så hånden under apporten og slip kommando.
S:R:
I dag så jeg lige din video på best friend !
Har egentlig brugt godbidder når han har afleveret, men er nu gået over til leg med genstand- så byttedriften opretholdes. Det var en god idé !
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 11
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
(beklager hvis jeg gentager, hovedet er ikke lige til at læse alt lige nu)
To forskellige ting - metode og valg af motivation.
Men - når det så er sagt, så vil jeg beholde driften på en anden genstand en selve apporten. Gerne byttedrift - det kan give max spænding og dermed et meget fast greb.
Men min oplevelse er, at der er mange hunde der ikke kan håndtere når apporten er driftmålet.
Apportindlæring: Baglænskæde vs byttedrift-metode