Indkald sporline/flexline? {{forumTopicSubject}}
Hej HG,
Jeg har et enkel spørgsmål til jer i forhold til træning af indkald!
Kan man bruge flexline i stedet for sporline til at træne indkald? Og hvad er evt. ulemperne ved brug af flexline til dette formål?
Min eurasier på 11 mdr. har indtil fornyelig været rimelig god til hendes indkald, men nu kan jeg godt mærke at teenagesalderen begynder at sætte ind. Hun er stadig god til indkald, når vi er i hundeskov, men når vi går vores normale morgentur i Fælledparken i Kbh, lytter hun ikke altid efter (affald, madrester, døde fugle og i de værste tilfælde menneske ekskrementer (puhha) er for fristende). Så nu er det med snor på..
Jeg synes, det er lidt besværlig at have sporline med mig og vil derfor gerne bare bruge en flexline på 8 meter, men kan man det?
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.136
Sekundært så kan jeg forestille mig at hunde i en flexline på et eller andet plan stadig 'ved' den er i snor, fordi der jo som regel mærkes en eller anden form for træk.
feb 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 180
Kan godt se, det kan være et problem, det med at hale ind mht til flexline..
maj 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 47
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.136
feb 2012
feb 2012
Det, jeg spørg om her, er om flexlinen kan bruges i træningssituation!
feb 2012
feb 2012
Det giver god mening mht. at hunden selv skal tænke = mere sikkert og stabilt indkald. Hmm sporline er nok vejen frem så..
feb 2012
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
Så indkaldstræningen med liner generelt kan virke fint på mange hunde. Men har man en hund med stor aktionsradius oplever jeg at denne træning som minimum skal kombineres med anden træning for at få et sikkert indkald også ude på de store afstande og med en hare for næsen
Her viser Salik hvorfor han ikke kan blive inde for 100-200 meter
feb 2012
Hvis jeg går steder, hvor der ikke er mange madrester (eller menneske ekskrementer), så kommer hun, når jeg kalder eller fløjter første gang, også selvom hun er 200 meter væk (tror aldrig, hun har været mere en 200 meter væk fra mig) Men får hun færde af mad/affald, er det en anden historie.
Jeg laver tit selvkontrol øvelser med hende herhjemme i stuen, hvor hun skal ignorere mad, der ligger på gulv og det er hun super god til. Men jeg har nok ikke været så god til at lave samme øvelser udenfor.. Det burde jeg nok begynde at gøre oftere!?
CMP har du andre forslag til, hvad jeg kan lave af øvelser -samtidig med træningen med line?
Og hvad betyder aktionsradius helt præcis? er det hvor langt væk hunden kan bevæge sig, mens den stadig reagere på et indkald?
jun 2010
Ud over indkaldstræningen i line ville jeg lægge vægt på at træne at kunne gå forbi mad osv. ude at tage det og så selvfølgelig få noget endnu bedre som belønning for det. Jeg ville desuden lære hunden et indkaldssignal ved hjælp af shaping og gradvist øge afstanden hvor du bruger dette. Når jeg træner dette prøver jeg at få signalet til at betyde noget i retning med "din livret" eller "din yndlingsleg". Så hunden ved at når den høre det signal får den det den aller helst vil have ved at komme over til dig. FOr Salik er det at jeg smider hans bedste boldt til ham. Jeg starter med at have hunden lige ved mig. Sige signalet og smide hans boldt (eller stikke ham en meeeeget lækker godbid) når jeg siger det. Dette gentager jeg og når hunden ved hvad det betyder så begynder jeg at udvide tiden fra jeg giver signalet til hunden får forstærkningen. Først med et par sekunder og senere mere og mere. Dette kommer så til at fungere som indkald.
Når jeg så bruger dette signal til at kalde på hunden tager jeg ofte bare fat i halsbåndet og giver den så fri igen langt de fleste gange jeg kalder.
Jeg har desuden haft succes med at bruge en afdækning på afstand frem for et indkald i nogle situationer når det er meget svært for hunden at komme. Fx bruger jeg ofte afdækningen når der springer en hare op lige for næsen af Salik. I den situation kan det være meget svært for ham at vende sig væk fra haren men meget lettere bare at ligge sig ned så han kan blive ved med at se på hare. Dette er et meget godt supplement til indkaldet her.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.163
At lade en hund spæne ud på en afstand af mere en ½ km er imo temmeligt ansvarsløst - og mindre kan snildt gøre det.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.374
Min Dobertøs mener også at hendes aktionsradius burde være enorm Så pt træner vi 'gå-løs' med en 55 m line. Det er nok til at hun kan få spænet på nogle store åbne græsarealer og jeg kan få trænet indkald, så det kan blive sikkert igen.
Til TS: Jeg vil mene at en flexiline er ret dum til indkaldstræning, da den jo hele tiden påfører hunden en let træk i halsbåndet. Til min lange line bruger jeg en sele.
jun 2010
det kommer nok meget an på hvilken hun man har, hvilken kontrol man har over den og hvilket område ham har til rådighed.
Det handler ikke om at hunden ikke venter når den løber ud på fx 200 meter. At lade min hund løbe 200 meter ned af en lige strand hvor jeg let kan se hele området og ved jeg at til en hver tid kan kalde ham tilbage eller dække ham af - uanset også selv om der kommer en hund, mennesker eller vildt. Men ja man skal naturligvis aldrig lade hunde bevæge sig lærer væk en med har kontrol over den.
jun 2010
feb 2012
Jeg har IKKE gjort det med at udvide tiden fra jeg giver signalet, til hun får forstærkningen. Det må jeg begynde med!
Med hensyn til afdækning er jeg lige startet med at træne det på afstand. Men er ikke kommet længere end 1,5-2 meters afstand. Tænker måden, at træne det på er at gradvis øge afstanden?
jun 2010
Du kan gøre det med at give hende en ekstremt god belønning i samme nu hun høre signalet og så gradvidt øve afstanden. Hele ideen bag denne træning var oprindeligt at man forsøgte at opnå at skabe en betinget refleks hos hunden. Altså når den hører signalet smager den nærmest allerede leverpostejen fx Om det i realiteten kan lade sig gøre at opbygge betingede reflekser hos vores hunde kan diskuteres. Men det er alt andet lige en gode ide at lære hunden signalet på. Om du behøver at gå så langt tilbage tidsmæssigt tvivler jeg på - det lyder som om din hund allerede udmærket kender signalet.
Jeg ville fokuserer på at finde den aller bedste forstærkning til din hund. Om det så er leverpostej, en boldt eller et eller andet ande og så bruge den i træningen af indkaldte og så KUN bruge denne forstærkning til det.
Desuden ville jeg træne de situationer hvor du mister kontrollen. Fx tag fx en masse madrester osv. med. Læg dem i vejkanten med 10-15 meters mellemrum og træn så med en sporline på hende i at gå forbi det - og så få noget meget mere lækkert fra dig i stedet. Det kan være en god ide i starten at bruge mad som ikke er så interessant og så gradvist bruge mere og mere interessant mad (bare du altid har noget endnu bedre at belønne hende med.
Jeg ville lære hende at signal som skal betyde noget i retningen af "lad det du er ved at tage ligge og kom over til mig og få noget endnu bedre i stedet". Du kan starte med at indlære signalet som man gør med et nej signal men huske at udvide det og rette det imod at du skal kunne bruge det ude når I er på tur, så begyndt ret hurtigt at træne med det ude på turen så det komme til at virke i de situationer hvor du faktisk har brug for det. Håber det gav mening eller uddyber jeg selvfølgelig gerne
feb 2012
jan 2006
Hvis du kender en strækning på ½ km hvor der er fuld oversigt og hvor du er 100% sikker på at der ikke kommer folk ind fra siden lige pludselig som - uagtet hvor fantastisk din hund end måtte være opdraget - måske bliver utrygge ved at den løber alene rundt (er du ½ km væk er det ret usandsynligt at man lige kobler dig og din hund) - så mener jeg at det er enormt uansvarligt og desuden hensynsløst, at lade sin hund bevæge sig så langt væk på egen hånd på ens lufteture.
Det har intet med "hvad for en slags hund man har" at gøre. Mine to voksne er også lydige og indkaldssikre - men eftersom man ikke kan se det på dem får de naturligvis ikke lov til at smutte 100, eller flere, meter væk fra mig når de render løs. Folk kunne pludselig dukke op, og ikke alle synes at løse hunde er fantastisk bekendtskab på 200 meters afstand af ejeren - også selvom de straks vender rundt ved ejerens kalden - det er imo enormt egoistisk og hensynsløst, da man som hundeejer bør tage hensyn til at alle skal kunne være på de offentlige steder.
At mine hunde har et behov for at bevæge sig og at især den ene er enormt løbeglad kan sagtens klares ved at kalde dem tilbage i min retning med jævne mellemrum. De kan sagtens løbe frit stadigvæk - de skal blot ændre retning ind imellem - det er ikke noget de ser ud til at tage skade af.
Men hundeejere er jo alt andet lige forskellige i deres måde at "tage hensyn" til andre mennesker på, når Fido skal luftes ....
jun 2010
men ja vi er forskellige og der er vores hunde også.
jan 2006
Du slår mig som en af de her hundeejere man møder ind imellem og som er fuldstændig uforstående over, at menigmand ikke kan se genialiteten i deres hundeopdragelse og deres hunds vidunderligheder - og derfor undrer sig over, at det at hunden skal have lov til at spæne hid og did kan være et problem.
"Vi skal jo være her allesammen" - as in "min hund skal ihvertfald have lov til at udleve sine krav om udfoldelse".
Ikke sært, at folks ulyst imod løse hunde er støt stigende ....
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Blandt andet fordi der er et konstant træk i linen, men også fordi du ikke har samme "bevægelsesfrihed" når du går med det store klodsede håndtag.
Nu bruger jeg kun lange liner til indlæring af indkald i ret få situationer. Jeg bruger ikke lange liner til de almindelige gåture, synes det er helt håbløst at gå med.
Det er meget lettere at lære hunden at sidde stille foran maden end det er at bevæge sig omkring mad uden at stjæle den. Jeg er meget enig med CMP i træningsmetode og vil bare supplere med lidt selvkontrolsøvelser, som fx i de to videoer her:
http://youtu.be/ipT5k1gaXhc
http://youtu.be/gYm1wpPbOBc
Med hensyn til det der med at løbe langt væk: Jeg er enig med både Martine og CMP
Jeg har en whippet og hun får på ingen måde det samme ud af at løbe 20 m fra mig som hvis den får lov til at løbe rigtig lang væk, rigtig hurtigt. Hun får afløb for sine lyster på udvalgte/indhegnede steder og til lure coursing. Nu er hun halvgammel og der er ikke helt så meget løb i hende som tidligere.
Husker tydeligt første gang jeg slap hende på stranden, hun løb bare ligeud meget lang, tror 300-400m. Jeg har aldrig før haft sådan en løbehund og gik en smule i panik, men heldigvis kom hun tilbage med det samme.
Nu opfører vi os lidt mere civiliseret og hun får ikke lov at løbe så langt væk på steder hvor der er andre mennesker/dyr.
Selv om hun har et godt indkald, tror jeg ikke jeg ville kunne stoppe hende i en påbegyndt harejagt og hvis hun er så langt væk har jeg ingen mulighed for at spotte en evt. hare før hende.
jun 2010
Hvis du har lyst til at dømme mig som "en af de hundeejere" så gør du da bare det. Det havde jeg sådan set på fornemmelsen du har gjort for lang tid siden allerede.
Desuden så synes jeg måske du skal forholde dig lidt til hvilke arealer det er han løber så langt på. Det er netop hverken i skoven, på befærde strande, i byen, på græsmærker osv. Det er på en 20-30 km lang strand hvoraf 10-15km ikke har nogle nedgangsstier og hvor du sagtens kan gå 10-15 km uden at møde nogle. Han får bestemt ikke lov til hverken at løbe "hid eller did".
Kommer der mennesker spotter jeg dem stort set altid før min hund og kalder ham derfor til mig. Desuden har jeg en hund som ikke tager kontakt til andre mennesker eller nærmer sig dem med mindre jeg har taget kontakt til dem og opfordret ham til at hilse.
Men ja vi er meget forskellige som hundeejere og i vores måde at forholde os til hunden på og fred være med det. Det er heldigvis mig som afgør og bestemmer hvor og hvor langt mine hund må bevæge sig når han er fri.
jan 2006
Indkald sporline/flexline?