Stokkeslag i IPO-programmet. {{forumTopicSubject}}
I forbindelse med en anden tråd har jeg fået en privatbesked fra en profil herinde, der er overrasket over at jeg bifalder brug af stokkeslag i programmet.
Vedkommende henviser i øvrigt til politihundetræning - hvad det angår kender jeg ikke til detaljerne, men jeg er faktisk slet ikke sikker på, at der indgår stokkeslag i deres korte mod- og kampdrift program.
I IPO trænes hunde til at modstå stokkeslag fra en stok, der har en hård men bøjelig gummikerne.
Denne er betrukket med blødt materiale og udenover dette er der betrukket med skind.
Stokkeslagene bruges i IPO som en del af test af hundens mod- og kampdrift.
Dette er en vigtig del af brugsracernes avlsprogram eftersom disse er avlsmateriale til både politi, militær og toldvæsen.
Disse hunde skal turde og kunne modstå mennesker, der er truende både over for hunden og dens fører. Den skal kunne modstå slag og spark og stadig forsvare sin fører.
Gør den ikke det, er den ikke anvendelig i det arbejde, den er lavet til.
For at man kan være sikker på at en hund har denne grundlæggende brugsegenskab bliver man nødt til at teste på avlsmaterialet, at den er der. Gør man ikke det, så vander man egenskaben ud og den forsvinder - hvilket betyder at vores arbejdshunde bliver mindre kvalificeret. Eller at man må hente dem i udlandet.
I IPO-programmet lægges der et antal stokkeslag som det står skrevet ned i vores brugsprøve program.
Dette er to slag i anden trængning efter flugten. De lægges lang siden af hunden. Hunden kan mærke stokkeslagene.
Dette gør sig gældende i alle tre IPO-programmer.
I en IPO 3'er er der dog to yderligere stokkeslag. Disse kommer i den anden trængning efter den lange modprøve.
Stokkebelastningen øges afhængigt af prøveniveau og derfor størst både mentalt og fysisk i en IPO 3'er i forhold til 1'eren og 2'eren.
En hund, der ikke består stokkebelastningstesten og falder af og trækker sig ved trussel eller stokkeslag kan ikke opnå en bestået prøve. Og dermed er den også bortsorteret i en avlsprogram.
Stokkeslag og trussel er noget, man træner fra hunden er otte uger gammel. Den hårdeste belastning for hunden er den mentale trussel og derfor er det noget man tilvænner hunden langsomt og med massiv belønning gennem hundens uddannelse.
Er det ikke muligt, så har hunden simpelthen ikke de egenskaber som brugsracerne skal have og den bør ikke avles på.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
Er der INGEN der træner dette som hyggetræning med sin hund, altså at de har en familie hund, men blot synes denne træning er "sjov", at det er den træning de foretrækker som en del af samværet med hunden??? kontra andre former for træning ....
Kan godt se at træningen har en grund, men godt det ikke er mig der skal forestå den.
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Men - når vi ser hunde lave prøver, så ser vi også hvad den enkelte hunds linjer indeholder.
Man får altså et ret bredt billede af linjernes brugsegenskaber - igen noget der er uundværligt for dem, der opdrætter.
Vi træner IPO for sjov (med Coffey, Bellen skal avlskåres og have hvalpe, hvis hun har egenskaberne).
At der er stokkeslag med i programmet er ikke noget, der rører en når hunden netop har egenskaberne og er blevet ordentligt uddannet.
Dem, der forestår træningen med stokken har uddannet sig til at gøre det - og som hundefører handler det om at vælge de figuranter, som man mener er kvalificeret og gør tingene som de skal gøres.
Stokkeslagene i programmet er uproblematiske for hunden. (Medmindre nogen insisterer på at træne med en uegnet hund, så er det et stort problem).
Der er andre ting i programmet, der er uhensigtsmæssige, men som udenforstående ikke stiller spørgsmålstegn ved, sjovt nok.
Man hæfter sig ved formen og glemmer at se på hvordan hundene rent faktisk reagerer på det
aug 2006
Det er ganske enkelt fejlinformation at videregive at det er uden nogen former for smerte.
MEN - hunden er i drift og påvirkes derfor ikke af det. Og smerten er ikke noget vedvarende, det er et rap.
aug 2006
Er det i øvelse 11 i den korte trængning bagefter modløbet?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
men aldrig en form for træning jeg personligt ville kunne nyde som samvær med mine hunde... nu er jeg ikke i tvivl om din måde at være med dine hunde på er helt forsvarlig og korrekt, det er ikke det jeg mener, blot at jeg ikke ville kunne træne noget sådant ....
aug 2006
Det lyder måske barsk - men det er ret fredsommeligt.
Alle hunde, der avlskåres kan jo potentielt blive forældre til en kommende tjenestehund. Derfor gælder det programmet ikke kun for nogen
Her er reglerne lige hvad stokken angår:
aug 2006
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.251
Samtidig bider jeg mærke i, at hunden er oppe og køre, drifterne kører osv. og derfor ikke lægger mærke til slagene - eller ikke burde i hvert fald. Derudover går jeg stærkt ud fra, at hundeejeren kender sin hund og derfor ved, om det er noget for hunden
Endelig er der vel en grund til, at det overvejende er schæfere og malinois og lignende der bruges i sådanne programmer. De har drivet til at arbejde på denne måde og kan komme op i et helt lille tempo end min lille mops ville kunne og lægger formentlig ikke mærke til det på samme måde.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Som tidligere skrevet forstår jeg ikke den store modstand på grund af stokkeslag. Jeg har oplevet hunde der bliver bange for slagende men aldrig hunde der har fået skader her af. Der er så mange andre ting der kan gå galt og slide på hunden,som jeg syntes er vigtigere at have fokus på.
Der er steder hvor jeg syntes det er alt for let at blive figurant. Som så meget andet er det ikke alle der har talentet til det og her syntes jeg man ser alt for mange løbe rundt,som man ikke burde lade sin hund bide på. Det vil bekymre mig meget mere i forhold til et par slag som hunden ikke tager skade af.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Hvis fremmede trampede et skridt imod hende for at virke truende, klodsede hun, og så blev der skældt ud.
Da hun var 8 mdr, var der en politimand der prøvede at virke truende overfor hende, da han var træt af at hun gøede af ham, hendes reaktion på hans trampen et skridt frem med hævet arm, var at hun klodsede alle 4 ben, lige foran ham, og rejste børster helt ned på måsen, og så blev han for alvor skældt ud.
Havde han slået hende, tror jeg hun havde siddet i hans arm
Jeg fik hende til ro, og rystede på hovedet af politimanden, han burde da vide lidt om de hunde som selv politiet bruger.
Frygtløs det var hun
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 77 Svar: 7.934
aug 2006
Det er ikke så meget hundens forsvarsdrift, den overlever på i IPO-programmets stokkebelastningstest, men dens byttedrift og dens mod.
dec 2008
Det ser så let ud når man ser det,men der er lagt utroligt mange timer i og der kan komme mange ting som skal arbejdes med i forløbet. Jeg syntes det er fantastisk at både hund og ejer kan lave et stykke arbejde som gælder om at samarbejde.
apr 2007
Følger: 24 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 158
Der kan ikke stemmes om dette, DKK. har ligeledes ingen indflydelse på denne afgørelse
apr 2007
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 272
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 793
Det er trist, at det ryger ud af IPO, hvad er argumentet for det og hvem har stået bag det?
apr 2007
aug 2006
Man retter dermed ind overfor folk, der har en modstand mod noget, de ikke ved noget om eller har erfaring med.
Det er FCI, der er beslutningstager. Og mon så ikke også det kommer til at gælde i PH ligeså? Om ikke andet så med tiden...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
Jeg er da slet ikke i tvivl om at Reiki ville stikke halen mellem benene og løbe i modsat retning hvis det var ham der blev sat på opgaven, men nu er det jo heller ikke den slags hunde der bruges til sådan noget
Det eneste problem jeg kan se ved det, er at jeg nogen gange herinde har set folk der synes det kunne være super fedt at dyrke en sport med deres hund som de normalvis ikke er oplagte til.
Og ja, der findes enkelte eksempler på "sjove" racer der dyrker IPO, men jeg håber da klubberne hvor det trænes, ormår at sige nej hvis folk kommer med hunde der er uegnede til formålet (der er jo forskel på "ikke oplagt" og decideret uegnet)
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.311
At stokkeslagene ryger ud af programmet må vel ses som endnu et eksempel på at man for at tækkes offentligheden dropper noget som egentlig har et fornuftigt formål, men som 'almindelige' mennesker kunne få galt i halsen, hvilket kunne starte en lavine der ville ende et sted som vi SLET ikke ønsker; at nogle lovgivere skulle få lyst til at forbyde den slags programmer helt. Jeg kender MANGE der stejler totalt over bidearbejde og som virkelig er bange for at de hunde der bliver trænet i det render rundt og er tikkende bomber, der kun venter på en anledning til at sætte tænderne i armen på fru Jensen. Jeg træner pt DcH programmet med min Dobermann og selv her oplever vi at udenforstående synes det vi laver er problematisk.... Det er jo nok et udslag af det jeg kalder 'Disneyficering' .....
Min race er desværre en af de brugsracer, hvor hovedvægten efterhånden er lagt på udstilling og ja, mange opdrættere af udstillingsmodeller sælger dem som værende brugshunde og reklamere med diverse prøver, som avlshundene har fået i et eller andet østeuropæisk land - hm..... Det var ikke nemt at finde en brugsmodel og min oplevelse efterfølgende er at der mentalt er ret stor forskel på min og så de 'udstillingsmodeller' jeg har mødt (og så er hun en 'lille lort' med sine 65 cm og 30 kg.....).
Jeg forstår faktisk ikke de hundeejere, der forsøger at dyrke en sport med deres hund som den slet ikke passer til. Til hvis glæder er det ? Og hvorfor finder man ikke en sport, der passer til hunden ? Der er jo efterhånden ret mange forskellige slags hundesport man kan kaste sig over. Man er jo ikke en dårligere hundeejere fordi man erkender at hunden ikke passer til det man vil med den og enten finder på noget andet med hunden eller finder et nyt hjem til den. Jeg har på den konto droppet agility med min gamle tæve og DcH's program med den hanhund jeg har nu (til gengæld så passer DKK's LP program ham rigtig godt). Særligt IPO og PH programmerne synes jeg kræver at man lige tænker over om Fido nu også rent faktisk egner sig til inden man kaster sig over det; det er jo programmer med en helt anden psykisk belastning af hunden end alle andre programmer som jeg kender til. Jeg studser lidt når jeg læser om folk med fx Border Collie, Labrador eller Finsk Lapphund, der påstår at de dyrker IPO og håber som Michelle at de klubber, hvor de dyrker det formår at sige nej, hvis det i virkeligheden er et - i bedste fald - håbløst projekt. Lige pt virker det på mig somom IPO er blevet 'moderne', hvilket jo godt kan gå hen og blive en gevaldig ulempe for sporten.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
Eller at de bare synes det ville være fedt at vise at andre racer osse kan bruges.
Og uden lige at have gransket de gamle tråde nærmere, så tror jeg faktisk primært det har været ikke-IPO-folk der er kommet med den slags udmeldinger.
Jeg kender da til Fox'en der dyrker/dyrkede IPO o.l. men der har jo været tale om i forvejen dygtige folk, som jeg går udfra kan vurdere om det går eller ej, og dyrker man det i forvejen seriøst, er man nok osse bedre til at se hvor hundens begrænsninger er, og så sætte ambitionerne efter det.
Det er lidt noget andet når sporten er ukendt og man er nødt til bare at sætte sin lid til at træneren ved hvad han snakker om
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Jeg får lange løg når folk piver over IPO.
Det ville jo være tilsvarende hvis jeg gik i selvsving over F1 fordi jeg havde set en tåbe, ende som grillkylling, fordi han forsøgte at være med i en Skoda
Eller når TennaTrutmund konstaterer at dressur er spild af tid og at dommerne er blinde.. Ene og alene fordi hun har forsøgt at starte middelsvær på sin traver/belgier-blanding og har opnået Ej Godkendt
Som med alt andet der involverer mennesker og dyr, så handler det som regel om at mennesket mangler en hel del på Fattekontoen og derfor spiller smart i en fart, med hunden som den største taber..
FlemmingFandensKarl og TennaTrutmund har nemlig det til fælles at de gerne vil fremstå som SÅ kompetente at de kan trodse naturens love, men i virkeligheden så beviser de bare at de er så inkompetente at de ikke engang har fattet hvad deres dyr i virkeligheden kan leve op til.......
Og DET er sgu sørgeligt.. Faktisk på niveau med at man nu regulerer IPO fordi der også er idioter der ejer hund......
jun 2013
Svar: 479
Man retter dermed ind overfor folk, der har en modstand mod noget, de ikke ved noget om eller har erfaring med."
Lyder temmelig bekendt efterhånden, for snart sagt alt folk kan have en holdning til.
Drønærgeligt at det er lige så normalt at man retter ind efter den slags.
dec 2008
Glæder mig til at se om det også gælder PH. Der er tidligere vist at der er forskel på klubberne. Her tænker jeg på at man i PH kan stille op til gruppe c uden nogen form for prøve.
Hvorfor er man ikke med til at gå forrest og indfører test i PH?.
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 793
Faktisk har PH-kåringen tidligere talt som adgangsprøve til at starte IPO, men det er for nogle år siden blevet reguleret så der er ens regler for alle i FCI.
"Hvorfor er man ikke med til at gå forrest og indfører test i PH?" Max H, hvilken test tænker du på?
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.200
LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL
For en hund, der rejser børster "helt ned på måsen" ved ALLE jo, er en hund, der netop IKKE er usikker ... eller nowet...
Tante Gurli - du holde ALDRIG op med at underholde med dine indlæg
feb 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 61
Stort bifald herfra til din kommentar (nr.30).
Desværre er den meget rammende i Doberverdenen
jan 2006
Det her er jeg ikke enig i.
Kig på videoerne af højgøjser schæferhundene - de bliver pressede når fig løfter armen og truer med stokken, men de ryger først af når han slår dem med den.
jan 2006
Det er ikke helt det, Martine skrev, hvis du nu husker rigtigt
Jeg skrev, at hundene da bestemt kan mærke stokkeslagene hvis figuranten slår til dem - ikke at "man ikke kunne bruge det til noget" ellers.
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
jan 2006
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
jan 2006
Ja, det er forkert hvis det er min mening i den forbindelse du efterlyser - jeg ser ikke umiddelbart grunden til at stokkeslagene skal lægges alt for hårde.
Svar på dit spørgsmål ?
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 52
Stokkeslagene burde de fleste velfungerende brugshunde kunne tage og med ordentlig træning, bør det ikke være den store psykiske belastning. Tilgengæld synes jeg man slider unødigt på fysikken med de to, i min verden, oldnordisk høje/stejle spring. Især når man ser, folk som gladelig sender deres hunde over fuld højde 5-6 gange hver eneste gang de træner.
Lad os få 15 cm. af flugtspringet og så ændret vinklen på kravlespringet - højden er fin, men det skal være bredere. Så beholder jeg hellere end gerne stokkeslagene....de giver bestemt mindre "smerte"!
jan 2006
Tak for at du spurgte, istedet for blot at konkludere
Stokkeslag i IPO-programmet.