Energiniveau og opmærksomhed lille ny hvalp Energiniveau og opmærksomhed lille ny hvalp
Hej.
Min kæreste og jeg har hentet Albert i fredags.
Han er en blanding af Lhasa Apso og en Malteser.
Det er første gnag vi har hund og vi har derfor ikke nogen erfaring med dette. Håber derfor nogle erfarne hundeejere kunne give et par råd
Albert er meget tillidsfuld og tryghedssøgende. Lige så snart fokus ikke er på ham piber han. Jeg forstår at dette er fordi han er i nye rammer og savner sin familie.
1. hvor meget opmærksomhed skal vi give ham? Er i tvivl om det er bedst at igonere ham nogle gange eller han skal have al den opmærksomhed han hier efter.
Når vi har været ude at gå eller når han lige har sovet er hans energiniveau virkelig højt. Han løber/hopper rundt - farter frem og tilbage.
2. Er dette normalt? eller er han understimuleret.
(Har købt massere og legetøj til ham. Hans mad får han lov at 'arbejde" for - har købt et spil i 'maxizoo som jeg fik anbefalet.
3: Hvor meget skal jeg lege med ham og hvordan?
(Han underholder sjældent sig selv og kun hvis jeg sidder lige ved siden af - hvis ikke jeg underholder ham laver han ulykker )
Tak for hjælpen!
jan 2013
Følger: 21 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 370 Svar: 3.546
mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
jan 2013
mar 2014
Tak for hjælpen!
jan 2013
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
mar 2014
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
mar 2014
Men bliver han for afhængig af mig? eller bliver det lige så stille bedre når han bliver mere tryg her i hans nye hjem?
mar 2014
dec 2013
mar 2014
Men har været i tvivl om han skulle være tryg før vi kunne ignorere ham?
Når vi så har prøvet at ignorere ham laver han ulykker og er jo nødt til at give ham opmærksomhed i form af "NEJ" (negativ forstærkning?)
mar 2014
Men han er en tillidsfuld lille fyr og nyder så meget at have ham her. Så må bare i gang med det hårde arbejde. Synes dog det er svært at træne med ham, fordi han bare vimser rundt og ikke reagere på sit navn endnu.
Tak for dit indput, dejligt med hjælp fra nogen med erfaring.
dec 2013
Det hele skal nok gå der skal bare meget tålmodighed til Man kan heller ikke træne ret meget med sådan en lille hvalp Men prøv jer stille og roligt frem
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
Du skriver at I ignorerer ham og så laver han ulykker...... Det gør en sund hvalp der lige er flyttet.
I skal studere ham. Prøv at finde ud af hvornår han reagerer på hvad. Hvornår giver han tegn til at han skal ud? Hvordan reagerer han ved uvante lyde? Det og meget meget mere skal I lære og det kan man passende bruge hvalpetiden på.
Med hensyn til navnet, så sæt jer på gulvet, kald med glad stemme og gør jer spændende. Hav altid godbidder parat. Så snart han kommer fisende, så giv ham en godbid og "giv ham fri" igen.
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
apr 2008
apr 2008
mar 2014
Jeg vil give ham al den nærvær og tryghed han har brug for. Kan ikke bære at ignorere ham, han er så lille og så tillidsfuld.Er glad for at høre at det ikke kan skade at give ham al den kærlighed han hier efter.
Den første nat vi havde ham sov han i sit bur hvor jeg havde hånden nede ved ham, men synes han var meget urolig og utryg, så har de sidste par nætter sovet på en madras, har lagt ham i buret ved siden af, men med åben "dør" og han er kravlet op til mig og puttet og har i nat ikke pivet eller været vågen en eneste gang med undtagelse på to gange jeg har haft ham nede for at tisse.
Hvor længe skal jeg blive på madrassen ved ham? og bliver det ikke svært at lære ham at putte alene når jeg hopper op i sengen igen hvor han ikke må være?
I forhold til at tisse om natten, har jeg læst at vi skal sætte vækkeuret to gange (varierer tidspunkterne fra nat til nat, så han ikke vender sig til at vågne på specielle tidspunkter) tror i det er den rigtige måde? eller skal jeg bare "lytte" lidt mere til når han bliver urolig. For første gang jeg var nede med ham i nat ville/kunne han ikke tisse.
mar 2014
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
Hvor er det dejligt at du skriver og spørger.
Jeg ville ikke lukke ham i bur. Lad ham bare sove op ad dig.
Og ja det er helt normalt at han er meget aktiv når han lige har sovet og lige har været ude
At bruge snuden kører dem ned i gear
Er også altid en god idé at installere en sluk-knap, så det er jer der styrer hvornår der skal være fest i gaden
aug 2012
Kommer vapse med noget han ikke må, så find noget frem han gerne må lege med og leg med ham med det, så han finder ud af at det er det der er sjovt og komme med
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
Jeg har praktiseret at skynde mig at få fat i hvalpen når den har sat sig indendørs. Jeg har ikke skældt ud eller noget. Jeg har bare taget den op, lagt den på ryggen i mine arme, gået ud med den og sat den på græsset og bedt den tisse. Og SÅ har jeg skamrost
mar 2014
Vi skælder ikke ud når han besørger inde. Vi bor dog på fjerde og har derfor svært at komme hurtigt ned med ham. Vi sørger for at få ham ud ofte og så længe vi gør det sker der ingen uheld...
Han har brækket sig i dag? og han ryster også ofte når han sover?
skal jeg være bekymret?
aug 2012
Hunde kan godt ryste fordi de fryser, men det kan også være fordi de er utrygge eller ivrige. Jeg har indtryk af at mindre hunde har mere tendens til at ryste end de større. Det behøver ikke have noget på sig heller.
Men igen.. Fortsætter han med at kaste op og ryster han evt. i sammenhæng med det, så har han måske ondt, men ingen grund til at styrte til vagtdyrlægen nu
mar 2014
Kan han kaste op fordi maden er for hård til ham? kan jeg bløde det op eller noget? (han får det mad opdrætteren har anbefalet og som han er blevet vænnet lidt til)
Puha der dukker alligevel mange spørgsmål op... Ellers bliver jeg bare lidt for overbeskyttende - man kommer hurtigt til at bekymre sig om sådan en lille fyr, han skal jo gerne have det godt og trives.
mar 2014
Vi har overvejet en form for en sandkasse til om natten, da vi har en altan og det ville være noget nemmere at tage ham derud. Jeg synes allerede han er dygtig til at tisse mm. ude, så det er jeg nu meget fortrøstningsfuld overfor han nok skal lære sp længe vi hjælper ham godt på vej og kommer ned med ham ofte. Har dog ikke rigtig lært at læse ham endnu med hensyn til hvornår han er trængende, fordi han generelt snuser meget rundt og udforsker sit nye hjem.
apr 2008
Jeg vil anbefale dig, på et tidspunkt, at læse Turid Rugaas: "På talefod med hunden - de dæmpende signaler.", den gav mig mange aha-oplevelser som grøn og ny hundeejer
mar 2014
dec 2013
apr 2008
Energiniveau og opmærksomhed lille ny hvalp