1.949 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Christine A
Christine A
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17

Energiniveau og opmærksomhed lille ny hvalp Energiniveau og opmærksomhed lille ny hvalp

Hej.

Min kæreste og jeg har hentet Albert i fredags.
Han er en blanding af Lhasa Apso og en Malteser.
Det er første gnag vi har hund og vi har derfor ikke nogen erfaring med dette. Håber derfor nogle erfarne hundeejere kunne give et par råd smiley
Albert er meget tillidsfuld og tryghedssøgende. Lige så snart fokus ikke er på ham piber han. Jeg forstår at dette er fordi han er i nye rammer og savner sin familie.

1. hvor meget opmærksomhed skal vi give ham? Er i tvivl om det er bedst at igonere ham nogle gange eller han skal have al den opmærksomhed han hier efter.

Når vi har været ude at gå eller når han lige har sovet er hans energiniveau virkelig højt. Han løber/hopper rundt - farter frem og tilbage.

2. Er dette normalt? eller er han understimuleret.
(Har købt massere og legetøj til ham. Hans mad får han lov at 'arbejde" for - har købt et spil i 'maxizoo som jeg fik anbefalet.

3: Hvor meget skal jeg lege med ham og hvordan?
(Han underholder sjældent sig selv og kun hvis jeg sidder lige ved siden af - hvis ikke jeg underholder ham laver han ulykker smiley )

Tak for hjælpen! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Energiniveau og opmærksomhed lille ny hvalp
  • #1   3. mar 2014 Når hunden trækker sig eller ligger sig skal i lade den være.

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#2   3. mar 2014 Oplever aldrig at han trækker sig? Han render mellem benene på os hver gang vi går og sover kun ved siden af/halvt på en af os?

• #3   3. mar 2014 Så giv en time out, det har jeg gjort med min da han var hvalp 3 gange om dagen 1 time af gangen

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#4   3. mar 2014 Okay. Når du siger time out mener du så jeg skal sætte ham i hans bur eller bare ignorere ham?

Tak for hjælpen!

• #5   3. mar 2014 Evt bur hvis han over hovedet ikke kan finde ro. Hvalp skal jo sove for at udvikle sig mest harmonisk

• #6   3. mar 2014 Jeg ville nok ikke bruge bur. Hvis du sætter dig i sofaen, kommer han så hen og lægger sig efter lidt tid?

• #7   3. mar 2014 Og lad ham endelig sove hos jer smiley

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#8   3. mar 2014 Okay. Ja det er klart, men han sover også meget af dagen - bare kun hvis jeg sidder stille og han kan ligge ved mig. Så meget sidder jeg jo normalt ikke stille i sofaen i løbet af en dag, er jo kun muligt fordi vi har tilrettelagt Albert første tid her med ro og tid til faste rutiner. Måske at sætte ham i bur 3 gange dagligt i en time vil give ham ro også samtidig med at jeg kan foretage mig noget andet. Tak for rådet

• #9   3. mar 2014 Ja det er et stort arbejde at få en lille hvalp Han er helt ny hos jer og skal først til at kende jer Han skal ha tid til at vænde sig til hans nye omgivelser ,han er jo lige kommet fra hans mor Leg med ham spild bold osv Jo mere ro i udviser jo mere rolig vil han blive men det tager sin tid Gå nogle ture med ham og lad ham bruge næsen Sæt jer i sofaen med ham og prøv om han ikke kan slappe af smiley

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#10   3. mar 2014 Ja han putter sig altid ved mig i sofaen. Har også sovet på en madras på gulvet ved ham, da min kæreste under ingen omstændigheder vil have ham i sengen. Men har ikke lukket ham i sit bur men ladet ham sove ved mig på madrassen.

Men bliver han for afhængig af mig? eller bliver det lige så stille bedre når han bliver mere tryg her i hans nye hjem?

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#11   3. mar 2014 Så der er intet unormalt i han efter at have sovet og været ude og besørge/gåture har et lidt højt energiniveau? Føler nogle gang at kaste bold osv. gør ham endnu mere hyper skal han bare have lov at rende det af sig?

• #13   3. mar 2014 Når jeg går med mine hunde Smider jeg pind men husk ikke at gøre det for tit Fordi det kan nemt blive sådan at hvergang man så skal ud at gå skal man smide pind og det er også træls .Men jeg mener så han kan komme lidt af med hans krut Når i nu har haft ham en stykke tid og han er faldet godt til hos jeg tror jeg at hans aktivitet vil falde lidt og så gør jeg det at når min den lille beg.at gø for at ville have opmærksomhed Smider jeg hendes pivedyr et par gange og derefter hvis hun ikke selv kan lege inorere jeg hende eller giver hende et tyggeben så pleger der at blive ro Men skal lige sig hun er 1 år nu smiley

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#14   3. mar 2014 Camille N - Ja har selv tænkt det samme, at han så bare lærer at når han piber opnår han det han vil, altså opmærksomhed.

Men har været i tvivl om han skulle være tryg før vi kunne ignorere ham?
    Når vi så har prøvet at ignorere ham laver han ulykker og er jo nødt til at give ham opmærksomhed i form af "NEJ" (negativ forstærkning?)

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#15   3. mar 2014 Inger N - Ja det er et stort arbejde at få hund. og vil jo gerne gøre alting så godt som muligt, så jeg ender ud med en voksen hund som er god og afbalanceret og er til for andre mennesker og om ikke os selv at være i selskab med.
    Men han er en tillidsfuld lille fyr og nyder så meget at have ham her. Så må bare i gang med det hårde arbejde. Synes dog det er svært at træne med ham, fordi han bare vimser rundt og ikke reagere på sit navn endnu.
    Tak for dit indput, dejligt med hjælp fra nogen med erfaring.

• #16   3. mar 2014 Christine Det at han vimser rundt er igen fordi han er så lille og i er nye for ham
    Det hele skal nok gå der skal bare meget tålmodighed til Man kan heller ikke træne ret meget med sådan en lille hvalp Men prøv jer stille og roligt frem smiley

• #17   3. mar 2014 I har haft ham i 3 dage. Giv ham al den tryghed I kan. Han er taget fra alt sit vante og kastet ud i en hel fremmed situation.

Du skriver at I ignorerer ham og så laver han ulykker...... Det gør en sund hvalp der lige er flyttet.

I skal studere ham. Prøv at finde ud af hvornår han reagerer på hvad. Hvornår giver han tegn til at han skal ud? Hvordan reagerer han ved uvante lyde? Det og meget meget mere skal I lære og det kan man passende bruge hvalpetiden på.

Med hensyn til navnet, så sæt jer på gulvet, kald med glad stemme og gør jer spændende. Hav altid godbidder parat. Så snart han kommer fisende, så giv ham en godbid og "giv ham fri" igen.

• #18   3. mar 2014 Tænk på en hvalp som en lille baby, han er taget fra søskende, mor og vante omgivelser, I er hele hans verden og han skal have tryghed. Han lyder som en helt normal hvalp...og jep, det er hårdt arbejde, men lønner sig i længden smiley

• #19   3. mar 2014 Jeg ville i øvrigt aldrig ignorere "piberi" fra så lille en hvalp. Det er hans måde at kommunikere på, han fortæller at han er utryg, nus ham, leg med ham, tag ham op. Min erfaring siger mig, at han vokser fra det, hvis det bliver honoreret nu han er lille, så får han mere selvtillid og "hår på brystet". Senere kan man kræve lidt mere og opmuntre ham til at lege selv...men lige nu er han en lille baby smiley

• #21   3. mar 2014 Spot on Birgitta smiley

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#22   3. mar 2014 Tak for jeres svar, det er virkelig skønt med respons og gode råd.
    Jeg vil give ham al den nærvær og tryghed han har brug for. Kan ikke bære at ignorere ham, han er så lille og så tillidsfuld.Er glad for at høre at det ikke kan skade at give ham al den kærlighed han hier efter.

Den første nat vi havde ham sov han i sit bur hvor jeg havde hånden nede ved ham, men synes han var meget urolig og utryg, så har de sidste par nætter sovet på en madras, har lagt ham i buret ved siden af, men med åben "dør" og han er kravlet op til mig og puttet og har i nat ikke pivet eller været vågen en eneste gang med undtagelse på to gange jeg har haft ham nede for at tisse.

Hvor længe skal jeg blive på madrassen ved ham? og bliver det ikke svært at lære ham at putte alene når jeg hopper op i sengen igen hvor han ikke må være?

I forhold til at tisse om natten, har jeg læst at vi skal sætte vækkeuret to gange (varierer tidspunkterne fra nat til nat, så han ikke vender sig til at vågne på specielle tidspunkter) tror i det er den rigtige måde? eller skal jeg bare "lytte" lidt mere til når han bliver urolig. For første gang jeg var nede med ham i nat ville/kunne han ikke tisse.

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#23   3. mar 2014 Tak for det fine og uddybende svar Birgitta L smiley

• #29   3. mar 2014 Hej smiley

Hvor er det dejligt at du skriver og spørger.

Jeg ville ikke lukke ham i bur. Lad ham bare sove op ad dig.

Og ja det er helt normalt at han er meget aktiv når han lige har sovet og lige har været ude smiley Og du har helt ret mht. din observation at han bliver mere vild når I leger med bold/pind. Det kører nemlig hunden op i gear at lege sådan smiley
    At bruge snuden kører dem ned i gear smiley

Er også altid en god idé at installere en sluk-knap, så det er jer der styrer hvornår der skal være fest i gaden smiley Det vigtigste er at I er konsekvente. Når I ikke vil lege mere, så sig "slut", "stop" eller hvad I ønsker at bruge og derfra er der så ingen leg . Så lærer han at når I har sagt slut så kan han ligge sig til ro smiley

• #30   3. mar 2014 Forresten når han laver ulykker, så tilbyd ham noget andet, Nu ved jeg ikke hvor I har læst og forhørt jer, men i langt de fleste tilfælde kan man undgå at hæve stemmen.

Kommer vapse med noget han ikke må, så find noget frem han gerne må lege med og leg med ham med det, så han finder ud af at det er det der er sjovt og komme med smiley

• #31   3. mar 2014 *OG hvis han sætter sig og tisser indendørs, så lad ham tisse færdig og tag ham stille og roligt udenfor. Hvis du styrter hen og griber ham og tager ham ud, så KAN han blive forskrækket og nervøs. Og en nervøs hund er længere tid om at blive renlig.*

Jeg har praktiseret at skynde mig at få fat i hvalpen når den har sat sig indendørs. Jeg har ikke skældt ud eller noget. Jeg har bare taget den op, lagt den på ryggen i mine arme, gået ud med den og sat den på græsset og bedt den tisse. Og SÅ har jeg skamrost smiley Ingen af mine hunde har været utrygge eller nervøse og de har været 1 uge om at blive renlige. De har ALDRIG fået skældt ud for at lave noget indendørs.

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#32   3. mar 2014 Dejligt med så mange gode råd.
    Vi skælder ikke ud når han besørger inde. Vi bor dog på fjerde og har derfor svært at komme hurtigt ned med ham. Vi sørger for at få ham ud ofte og så længe vi gør det sker der ingen uheld...

Han har brækket sig i dag? og han ryster også ofte når han sover?
    skal jeg være bekymret?

• #33   3. mar 2014 At han kaster op 1 gang behøver ikke betyde noget. Han kan være blevet for sulten, spist for hurtigt, spist noget han ikke havde godt af eller noget helt andet. Men det er slevfølgelig noget du skal være obs på om det fortsætter smiley

Hunde kan godt ryste fordi de fryser, men det kan også være fordi de er utrygge eller ivrige. Jeg har indtryk af at mindre hunde har mere tendens til at ryste end de større. Det behøver ikke have noget på sig heller.

Men igen.. Fortsætter han med at kaste op og ryster han evt. i sammenhæng med det, så har han måske ondt, men ingen grund til at styrte til vagtdyrlægen nu smiley

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#34   3. mar 2014 Han virker også godt tilpas ellers. Men han spiser meget lidt og kun hvis jeg bliver stående. Lige så snart jeg går render han efter mig.
    Kan han kaste op fordi maden er for hård til ham? kan jeg bløde det op eller noget? (han får det mad opdrætteren har anbefalet og som han er blevet vænnet lidt til)

Puha der dukker alligevel mange spørgsmål op... Ellers bliver jeg bare lidt for overbeskyttende - man kommer hurtigt til at bekymre sig om sådan en lille fyr, han skal jo gerne have det godt og trives.

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#36   3. mar 2014 Ja det er helt rigtigt, man kan hurtigt blive forvirret. Vi vil helt klart bare tage det til os som vi synes passer ind i vores hver dag. Men er positivt overrasket over hvor søde og hjælpsomme folk er herinde og tager sig tid til at svare på mange og lange spørgsmål - det jo skønt.

Vi har overvejet en form for en sandkasse til om natten, da vi har en altan og det ville være noget nemmere at tage ham derud. Jeg synes allerede han er dygtig til at tisse mm. ude, så det er jeg nu meget fortrøstningsfuld overfor han nok skal lære sp længe vi hjælper ham godt på vej og kommer ned med ham ofte. Har dog ikke rigtig lært at læse ham endnu med hensyn til hvornår han er trængende, fordi han generelt snuser meget rundt og udforsker sit nye hjem.

• #37   3. mar 2014 Det skal nok komme, I skal lære hinanden at kende og det er en vidunderlig tid i starten når man lærer sin nye hvalps personlighed at kende smiley

Jeg vil anbefale dig, på et tidspunkt, at læse Turid Rugaas: "På talefod med hunden - de dæmpende signaler.", den gav mig mange aha-oplevelser som grøn og ny hundeejer smiley

• Christine A
    Christine A Tilmeldt:
    mar 2014

#40   4. mar 2014 Vi nyder det. Det er så hyggeligt med sådan en lille en i lejligheden smiley

profilbillede
  • #41   4. mar 2014 Åhe hvor er han bare dejlig Lige til en krammer smiley

• #42   4. mar 2014 Åhr hvor ser han skøn og lækker ud smiley

Kommentér på:
Energiniveau og opmærksomhed lille ny hvalp

Annonce